06/24 pistinin onarım çalışmaları başladı
Atatürk Havalimanı'nda sabıkalı olarak bilinen 06/24 kısa pistin onarım ve uzatılma çalışmaları başladı
Dünya Ticaret Merkezi tarafında kalan Atatürk Havalimanı'na ait arazinin mevcut pist seviyesine gelmesi için öncelikle doldurma çalışmaları yapılacak. 2 bin 300 metrelik pist çok özel asfalt kaplama tekniğiyle inşa edilecek ve uzunluğu 2 bin 550 metreye çıkarılacak.
Pist Onarım ve Uzatım İnşaatı İhalesi'ni kazanan Eko İnşaat, 24 saat çalışarak pist inşaatı için her gün 25 ila 30 bin ton taş doldurması yapacak. Doldurma işi bittiği zaman 5,5-6 milyon ton taş yerin altında kalacak pist de bunun üzerine inşa edilecek. Pistinin onarımında Türkiye'de daha önce hiçbir havaalanında uygulanmamış taş mastik asfalt (Stone mastic) malzemesi kullanılacak.
Doldurma işinden sonra onarım ve uzatma faaliyetine Devlet Hava Meydanları İşletmesi'nin (DHMİ) vereceği tarihe göre devam edilecek. Trafiğin aksamaması için pistin olabilecek en az süre trafiğe kapalı kalması gerekiyor. Mevcut proje kapsamında pist Ataköy tarafında 300 metre uzayacak, diğer pist başından ise 50 metre kısalacak ve toplamda 250 metrelik bir uzama elde edilecek. Şu anda Atatürk Havalimanı'nı Florya'ya bağlayan yol da havalimanı sınırlarına dâhil edilecek.
Bu pistin fiziki yapısı ve kısalığı sebebiyle meydana gelen kazalara dikkate alınırsa, pistin 250 metre uzatılmasının ciddi anlamda problemleri sona erdireceği söylenebilir. Uçaklar daha rahat ve risksiz bir iniş imkânına kavuşacak. Anti skid özelliği (kaymayı önleyici özellik) olan polimerlerle güçlendirilmiş taş mastik asfalt kaplama ile de pilotlar daha rahat iniş-kalkış yapacak. En azından pilotaj hataları ortadan kalkacak. 2011 yılında onarım ve uzatma faaliyetleri bittiği ise 06/24, sabıkalı bir pist olmaktan çıkacak.
İş jetleri kriz dinlemedi
Alanında dünyanın en büyüğü olan ABD Ulusal Havacılık İş Derneği'nin düzenlediği NBAA İş Jeti Fuarı, Florida'da 62. kez kapılarını açtı. 20-22 Ekim tarihleri arasında düzenlenen ve 1100 şirketin katıldığı fuara, Embraer, Gulstream, Bombardier, Dassault ve Cessna gibi büyük üreticilerin yanı sıra irili ufaklı 1100 şirket katıldı. Şirketlerin fuara olan ilgisi, ekonomik kriz ortamının sona erdiğinin göstergesi olarak algılandı.
Fuarda 139 uçak sergilendi. Airbus Corporate Jetliner (ACJ) ve Airbus A318 Elite tipi büyük gövdeli jet üreten Avrupalı üretici, büyük yolcu uçağı A340-500'ün VIP versiyonu için iki adet sipariş aldı. İç tasarımını ünlü dizayn şirketi Gore Design Completion şirketinin yapacağı VIP A340-500'ler 2011 yılında teslim edilecek. Airbus uçak için sipariş veren Ortadoğulu müşterinin adını ise açıklamadı.
Fuarın en dikkat çeken şirketi ise kanserli hastalara iş jetleriyle bedava ulaşım imkânı sağlayan Corporate Angel Network (CAN) oldu. Amerika'da hava taksi hizmeti sunan 530 şirketle çalışan CAN, kurulduğu 1981 yılından bu yana 25 bin kanser hastasını taşıdı. Gönüllülük esasıyla çalışan şirket, hava taksi hizmeti veren şirketlerin boş koltuklarını kullanıyor.
Fuarda sergilenen jetlerden bazıları şunlar:
Airbus A318 Elite, Gulfstream G150, G200, G450 ve G550, Embraer Legacy 600, Phenom 300, Bombardier Global Express, Diamond D-Jet, Piaggio Avanti II, Pilatus PC6, Pilatus PC6, Dornier 328 Jet, Beechcraft 190D, Piperjet, Citation CJ1.
Güntay Şimşek/Gazete Habertürk