Sektörel

100 şirket yıl sonuna kadar 2 bin 573 şube açacak!

Yatırımda daha az riskli olarak görülen franchise sistemine ilgi artıyor. Gıdadan gayrimenkule otomotivden eğitime farklı alanda yatırım fırsatı sunan 100 şirket 2019 sonuna kadar 2 bin 573 şube açmayı hedefliyor.

Türkiye'de franchising, gıdadan gayrimenkule, otomotivden eğitime günden güne birçok sektörde büyüyen bir sistem. Farklı sektörlerden birçok farklı markanın franchise uygulamalarıyla daha da geliştiğini ve büyüdüğünü görüyoruz. Ekonomist Dergisi'nde yer alan habere göre, franchising sistemi, yatırımcıya, marka sahibinin yıllarca kurumsallaşmak için çalıştığı bilgi birikimini kullanarak, bulunduğu bölgede fırsat eşitliği yaratarak, düşük maliyetle iş sahibi olma fırsatını sağlıyor. Franchising sisteminin bu kadar hızlı büyümesinin nedenleri arasında, sistem için gerekli sermaye tutarının düşük olmasını, girişimcinin motivasyonunu sağlamasını, sistemin standart olmasını, kabul görmüş bir marka ve kontrol mekanizması bulunmasını sayabiliriz.

Türkiye'deki zincir işletmelerin sayısı 3 bin 500'e ulaşırken, zincir işletmelere bağlı şube sayısı da 65 bini buldu. Master franchise vererek yurtdışına açılan 215 Türk markası bulunuyor. Bu rakamlar da gösteriyor ki Türk markaları artık sadece hizmet ihracatında önemli bir oyuncu değil ülke ekonomisinin kalkınması ve ülkemizin yurtdışında tanınması için de önemli bir aracı haline geldi.

2018 yılında franchising sektörünün büyüklüğü 43 milyar dolara ulaştı. Yine geçtiğimiz yıl franchise sektörünün istihdam sayısı ise 250 bin kişiyi aştı. 2019 yılında franchising ekosisteminin yarattığı büyüklüğün 50 milyar dolara ulaşması bekleniyor.

ALTERNATİFLER ARTIYOR

Mevcut ortamda daha az riskli olduğu için birçok markanın büyümek için franchise yöntemini tercih ettiğini söylemek mümkün. Bu anlamda girişimciler için çok sayıda alternatif ortaya çıkıyor ve birçok seçenek arasından seçim yapmak mümkün hale geliyor. Dolayısıyla girişimcilerin her işte olduğu gibi detaylı fizibilite ve pazar araştırması yapmaları şart.

Ayrıca yeni gelişen konseptlerin iyi araştırılması gerekiyor. Ekonominin dışında franchise sektörünü etkileyen pek çok farklı trend var. Bu noktada tüketici beklentilerindeki değişimi, teknolojiyi yakından takip etmek gerekiyor. Uzmanlar, e-ticaret ve değişen tüketici alışkanlıkları nedeniyle perakende sektörünün sadece Türkiye'de değil tüm dünyada köklü bir değişim sürecinde olduğuna dikkat çekiyor. Markaların gelecek için planları ve yatırımları girişimcileri doğrudan etkilerken, markanın girişimciye en büyük katkılarından biri de bilgi birikimi ve tüketici verileri. Bunu önemseyen, titizlikle toplayan ve detaylıca anlamlandırabilen markaların önümüzdeki dönemde daha da başarılı olması bekleniyor.

LİSTEDE KİMLER ÖNDE?

Bu yıl da her yıl olduğu gibi Franchise 100 listesiyle franchise sektörüne ışık tutmaya çalıştık. Listede Oses Gıda bu yıl da birinciliği korurken son dönemde hızlı büyümesiyle öne çıkan Yataş'ın listeye hızlı bir giriş yaptığını görüyoruz. Yine listede gayrimenkul, kahve markaları ve mobilya şirketleri öne çıkarken tatlı ve pastane konseptleri de büyümesiyle dikkat çekiyor.

 

TURYAP

Yeni bir oluşum sürecinde
1985 yılında Azmi Sarıbay tarafından kurulan TURYAP, Türkiye'de gayrimenkul sektörünün önemli oyuncularından biri. Şirket, ikinci el emlak pazarlamanın dışında müzayede, proje satışları, TOKİ satışları, yurtdışı konut pazarlama gibi farklı alanlarda da uzmanlaşmış durumda. Şirket 2019'da Türkiye'de mevcut sayıyı korurken yurtdışında atak yapmayı hedefliyor. Bu yıl Avrupa'da en az 10 temsilcilik verilmesi planlanıyor. Turyap Franchise Genel Müdür Yardımcısı Oğuz Yarsoy, yurtiçinde asıl hedeflerinin yeni bir sistem ve oluşumla 2020 yılında atağa geçmek olduğunu söylüyor. Şirketin halihazırda 285 civarında temsilciliği bulunuyor. 2019 yılı hedefi ise bu rakamı 300'e çıkarmak. Oğuz Yarsoy, sektörde en büyük farklarının temsilciliklerin gelirinden ufak bir aylık sabit rakam dışında herhangi bir pay almamaları olduğunu söylüyor. Yarsoy, "Buna karşın piyasadan yüksek kârlı işleri bulup havuza getirerek temsilciliklerimizin bu havuzdan kazanç sağlama imkanlarını ortayâ koyuyoruz. Rakiplerimiz kendi franchise ofislerine sadece eğitim desteği verip onları sahada tamamen kendi becerilerine bırakırken bizler masaya iş getirip birlikte satıp birlikte kazanıyoruz" diyor. Geçtiğimiz yıl kurulan TURYAP Teknoloji Merkezi'nin tamamlamış olduğu çalışmalarla web sitesinin arka planında sağlanan Inranet ve CRM sistemleriyle artık temsilciler ve gayrimenkul danışmanları ofislerine hiç gitmeden bile tüm pazarlama ve CRM faaliyetlerini cep telefonlarıyla halledebilecek duruma gelmiş durumda.