1071 Malazgirt Bulvarı üzerindeki gecekondu mahkemelik!
Başkent'te Eskişehir Yolu'nun yükünü büyük ölçüde azaltarak o bölgede trafiği rahatlatan 1071 Malazgirt Bulvarı'nın Öveçler kısmında Bulvar'ın tam ortasında kalan gecekondu, bir kez daha mahkemelik oldu.
Başkent'te Eskişehir Yolu'nun yükünü büyük ölçüde azaltarak o bölgede trafiği rahatlatan 1071 Malazgirt Bulvarı'nın Öveçler kısmında Bulvar'ın tam ortasında kalan gecekondu, bir kez daha mahkemelik oldu. İdeolojik grupların yaptırmamak için büyük çaba sarf ettiği, ancak açılmasından sonra bölge trafiğini büyük oranda rahatlatan, karşı çıkanların bile “İyi ki yapılmış” dediği 1071 Malazgirt Bulvarı'nda son sayımlarda günde ortalama 90 bin araç geçiş yapıyor.
Anadolu Bulvarı'nın Eskişehir yolu ile kesiştiği noktadan başlayarak ODTÜ yanından, 100. Yıl Mahallesi içinden geçerek Konya Yolu'nu köprülü kavşakla üstten aşıp Öveçler’e kadar duraksamadan 4 kilometre boyunca seyreden araçlar burada 1071 Malazgirt Bulvarı'nın tam ortasında önlerini bir duvarla kesen gecekondu nedeniyle ara sokaklara dağılarak veya tek araçlık geçiş noktasından geçmeye çalışarak büyük sıkıntı yaşıyorlar.
Gecekondu kaldırılabilmiş olsaydı Anadolu Bulvarı'ndan, Eskişehir Yolu istikametinden gelen araçlar hızlı ve sorunsuz bir şekilde, alt ve üst geçitlerden Dikmen’e geçip, oradan da Dikmen Vadisi üzerinde yapılan yeni çelik köprüden Çankaya Yıldız ve Turan Güneş Bulvarı’na ulaşabilecekti.
İşte o muhteşem 1071 Malazgirt Bulvarı’nın Öveçler kesiminde yolun tam ortasında kalan gecekondu sorunu, tüm uzlaşma arayışlarına ve hukuksal mücadeleye rağmen tam 7 yıldır çözülemedi. Gecekondu sahipleri, ederinin çok üstünde fiyatlar talep ederek Büyükşehir Belediyesi’nin 2008 yılından itibaren uzlaşıyla kamulaştırma tekliflerini kabul etmeyerek, açtıkları “plan değişikliği davaları” ile sürecin bugüne kadar uzamasına neden oldular.
Ankara Büyükşehir Belediyesi de gecekondu sahipleriyle uzlaşamadığı için bir kez daha sorunun çözümü için mahkemeye başvurdu.
-KAMULAŞTIRMADA YAŞANAN SÜREÇ
Yaklaşık 4 kilometre uzunluğunda 8 şeritli 1071 Malazgirt Bulvarı'nın Büyükşehir Belediyesi tarafından 4 ay gibi kısa bir sürede tamamlanarak hizmete alındığını hatırlatan Büyükşehir Belediyesi yetkilileri, Bulvar'ın Dikmen ile bağlantısının sağlandığı Öveçler 4. Cadde köprülü kavşak üstünde bulunan gecekondunun kamulaştırılmasında yaşanan sorunlar nedeniyle yolun tek şeride düştüğünü, mahkemenin, yol güzergahını, iptal olan planların tamamında onaylamasına karşın, bölgenin sorun olarak kaldığını ifade ettiler.
Yetkililer, yaşanan kamulaştırma sürecinde, bilirkişilerin, “Dava konusu taşınmazlar üzerinde tanımlanan 20 ve 35 metrelik imar yollarının gerek 1/25.000 ölçekli 2023 Başkent Ankara Nazım İmar Planı hükümleri, gerekse de 1995 yılında onaylı 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı gereği olduğu, dolayısıyla söz konusu taşınmazlar üzerinde belirlenen imar yollarının üst ölçekli planlara uygun” olduğu yönünde görüş bildirdiklerini ve mahkemenin iptal edilen planların tamamında yolu onaylamasına karşın, bölgede sorunun çözülemediğini belirterek şunları söylediler:
“Mahkeme, bilirkişi raporunda bir yandan ‘Bu yol burada gereklidir ve planlara uygun’ diyor… Diğer yandan da karşı tarafın açmış olduğu kamulaştırmanın iptali yönündeki davalara da ‘olumlu’ yanıt vererek, bölgenin kamulaştırılarak yolun devamı haline getirilmesine engel oluyor.
Bu çelişki karşısında her gün bu yolu kullanan vatandaşlar ise sıkıntı yaşıyor.”
-UZLAŞMA GÖRÜŞMELERİ 2008 YILINDA BAŞLADI
Davaya konu olan alanla ilgili olarak Büyükşehir Belediyesi ve taraflar arasındaki görüşmelerin 2008 yılından itibaren devam ettiğini ifade eden yetkililer, Büyükşehir Belediyesi’nin bölgedeki tesis, müştemilat, ağaç ve su kuyuları için 2008 yılında hazırlanan “Kıymet Takdir Raporu” üzerinde tarafların uzlaşma sağlayamaması sonucunda da konunun mahkemeye taşındığını söylediler.
Büyükşehir Belediyesi’nin ilk kez aynı tarihte mülk sahibine kamulaştırma davası açtığına dikkat çeken yetkililer, aradan geçen yıllar içinde açılan 3 farklı davada mahkemenin atadığı bilirkişilerin, alan, ağaç, tesis ve kuyular için takdir ettiği bedelin haksız ve fahiş olması nedeniyle Büyükşehir Belediyesi’nin bu ödemeyi kabul etmediğini vurguladılar.
-KAÇAK SU KUYULARI İÇİN ASTRONOMİK RAKAM
Yetkililer, ayrıca mahkeme süresince 4’ü çalışmayan, 3'ü de kaçak olan bölgedeki toplam 5 su kuyusu için bilirkişiler tarafından her bir kuyu için ayrı ayrı astronomik rakamlar içeren bedel talep edildiğini kaydederek, “Bu uyuşmazlıklar nedeniyle sorun günümüze taşındı. Son gelen durumla ilgili karar alabilmek için Büyükşehir Belediyesi olarak tekrar yargıya başvurduk. Sonucunu bekliyoruz” dediler.
Ankara Büyükşehir Belediyesi