Perakende

110 ülkede Türk markalarının mağazaları var!

Hazır giyimciler dünyanın dört bir yanında mağazalaşıyor. Modanın merkezi İtalya’dan Sahraaltı Afrika ülkesi Botsvana’ya 110 ülkede Türk markalarının mağazaları var. Perakendecilerin yeni rotası artık Arjantin, Şili, Çin, Hindistan gibi uzak coğrafyalar…

HAZIR giyim firmaları markalaşma çalışmalarına geç adım atsalar da bu alanda hızlı yol aldılar. Rakamlar da bunu açıkça teyit ediyor. Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) verilerine göre, çoğu hazır giyimci olmak üzere 99 firmanın tam 110 ülkede 3 bine yakın mağazası var. Üstelik dünyanın pekçok ülkesinde yaşanan gerek ekonomik gerekse siyasi dalgalanmaya rağmen hazır giyimcilerin mağazacılık yatırımları dünyanın dört bir yanında devam ediyor. Yatırım hızının bu oranda sürmesi durumunda yurtdışındaki mağaza sayısının 2020 yılında 4 bin 500’e çıkması bekleniyor.

 

Para Dergisi'nde yer alan habere göre yine BMD kayıtlarına göre, perakende sektöründe faaliyet gösteren 412 şirketin Türkiye’deki mağaza sayıları toplamı ise yaklaşık 70 bin. Türk markaların mağazalarının yüzde 50’si Rusya, Azerbaycan, Ermenistan, Beyaz Rusya, Gürcistan, Kazakistan, Kırgızistan, Moldova, Özbekistan, Tacikistan, Türkmenistan ve Ukrayna’nın oluşturduğu Bağımsız Devletler Topluluğu’nda yer alıyor. Bu bölgeyi yüzde 21 ile Ortadoğu ve Kuzey Afrika, yüzde 20 ile Avrupa ve yüzde 9 ile Kuzey Amerika ve diğer ülkeler takip ediyor. Marka sahibi perakendecilerin son dönemde en çok odaklandıkları ülkelerin başında ise Makedonya ve Sırbistan gibi orta Avrupa ülkeleriyle İran ve Güney Afrika gibi hızla büyüyen pazarlar geliyor.


Ahmet Refhan Aydın / Türk Tunus Dostluk Derneği İstanbul Şubesi yetkilisi

“Türk markalarına ilgi çok yoğun” 

 

Ekonomisi ve dolayısıyla tüketimi giderek büyüyen Tunus’ta tüketicilerin giyim tarzları tamamen modaya dönük. Modayı çok yakından takip ediyorlar ve piyasaya yeni çıkan ürünleri hemen satın almak istiyorlar. Türk hazır giyim markalarına ise çok büyük bir ilgi var. Tunus’ta mağaza açmak çok kolay. Çünkü prosedürler son derece basit. Birkaç saat içinde şirket kuruluşu tamamlanabiliyor. Bu pazara girerken yanınıza güvenilir bir yerel partner bulmanızda fayda var. Hazır giyim mağazası açmak için en uygun şehirler Tunus, Ariana, Carthage, Almarsa, Alkram, Ben Arouss ve Al Mazhan. Bu şehirlerde ünlü markaların mağazalarının bulunduğu alışveriş merkezleri de var. Kiralar lokasyona göre değişmekle birlikte ortalama 300 dolardan başlayıp 5 bin dolara kadar çıkıyor. Tunus'u sadece kendi nüfusuyla değerlendirmemek lazım. Akdeniz’e kıyısı olan bu ülkeye başta Avrupa olmak üzere dünyanın her tarafından turist geliyor. Perakendecilerimize yaklaşık 11 milyon nüfusu olan ve siyasi istikrarı sayesinde ekonomisi son dönemde hızla büyüyen bu ülkede bir an önce yerlerini almalarını öneriyorum.

 

“YENİ MAĞAZALAR İÇİN GÖRÜŞÜYORUZ”

 

Türkiye’nin köklü hazır giyim markalarından Kiğılı’nın Türkiye’de 225, yurtdışında ise 25 mağazası bulunuyor. Mağazalarının olmadığı yerlerdeki tüketicilere de online satış kanalıyla hizmet veriyor. Türk Cumhuriyetleri’nin yanı sıra Avusturya, Fransa, İran, Irak, Tacikis- tan ve Çin’de hizmet veren şirket, perakende ağını genişletmek için bu sıralar birçok ülkede daha mağaza açıyor. Kiğılı CEO’su Hilal Suerdem, geçen yıl mağaza açtıkları Suudi Arabistan’da ikinci mağazayı açmaya hazırlandıklarını belirtiyor. Paris’te de ikinci mağazalarını açacaklarını söyleyen Suerdem, sözlerini şöyle sürdürüyor: “Yurtdışında yıllardır francbişe sistemiyle mağazalar açıyorduk. İlk kez kendi mağazamızı zı Makedonya’da açtık. 2023’te dünyada başarılı 10 Türk markasının arasında olmayı kendimize hedef koyduk. Bu neden- le markamızı dünyanın farklı noktalarına taşıyoruz. Bu noktalardan biri de Hindistan pazarı. Kiğılı olarak Çin pazarında edindiğimiz tüm deneyimler bize Hindistan pazarı için yol gösterici oldu. 10 yılı aşkın süredir Uzakdoğu pazarında bir partnerimiz- le faaliyet gösteriyoruz. Böylece bölgedeki gelişmeleri yakından takip ediyoruz. Yeni yatırım bölgesi olarak belirlediğimiz Romanya, Bulgaristan ve Bosna-Hersek’te görüşmelerimiz devam ediyor.”


Tamer Taşkın / Güney Afrika Fahri Başkonsolosu

"Kiralar 55 dolar civarında"

 

Güney Afrika’da Türk mallarına genelde çok iyi bir yaklaşım var. Avrupa kalitesinde olmasa bile yine de kaliteli ürün kategorisinde değerlendiriliyor. Fiyatlar bazı ürün gruplarında çok cazip olduğu için satışları kolaylaştırıyor. Ülkede yabancı isim altında Türk malı satan çok mağaza var. Güney Afrika’da yabancılar kendi şirketlerini rahatlıkla açabiliyor. Tek şirket üzerinden istediğiniz kadar mağaza açabilirsiniz. Lokasyon olarak iyi yerde olan bir alışveriş merkezinde kiralar metrekare bazında 55 dolar civarında Uzak olması en büyük sorunlardan biri fakat planlama doğru yapılırsa bu sorunu gidermek çok kolay. Ülkede ekonominin yüzde 40’ını Johannesburg ve Pretoria şehirleri oluşturuyor. Perakendecilerimiz Güney Afrika’da yatırımcı aramasın, direkt kendileri gidip yatırım yapsın. Son 10 yılda siyah orta sınıf ekonomik olarak çok güçlendi. Onun için gönderilecek ürünler için özellikle bu kitle hedeflenmeli.