15 soruda İstanbul 3. havalimanı projesi!
İstanbul’un kuzeyine, şehir merkezine 35 kilometre mesafede 76 buçuk milyon metrekarelik alanda İGA tarafından inşa edilen 3. havalimanının inşaatı devam ediyor. Yeni havalimanıyla ilgili merak ettiğiniz tüm soruları sizler için derledik. İşte 15 soruda İstanbul 3. havalimanı projesi...
3. havalimanı inşaatı tam gaz devam ediyor. İstanbul Yeni Havalimanı tamamlandığında dünyanın en büyük havalimanı olma özelliğine sahip olacak. İGA, İstanbul Yeni Havalimanı’nın inşaatını gerçekleştirmek ve 25 yıl boyunca işletmesini yapmak üzere 7 Ekim 2013 tarihinde kuruldu. Yeni havalimanı, İstanbul’un kuzeyine, şehir merkezine 35 kilometre mesafede 76 buçuk milyon metrekarelik alana inşa ediliyor. İşte bugün ilk uçağın iniş yapacağı havalimanıyla ilgili tüm detaylar...
1- İnşaat süreci nasıl başladı?
3. havalimanı, DHMİ tarafından resmen 1 Mayıs 2015 tarihinde gerçekleşen tam yer teslimine kadar inşaat sahasında geçici izinlerle, 2014 yılı boyunca 600’e yakın sondaj, 1600’ün üzerinde konik penetrasyon deneyi ile gerçekleşen zemin etütlerinden yararlanarak toprak işleri tasarımı üzerinde çalışıldı. Bugüne kadar zemin düzeltme ve hafriyat çalışmalarında günlük 1.5 milyon metreküp civarında toprak hareketi gerçekleştirildi.
2- Kaç fazda tamamlanacak?
76 buçuk milyon metrekarelik alanda inşa edilen 3. havalimanı 4 fazda tamamlanacak.
3- Fazlar kaç yılda tamamlanacak?
1. Faz A 2018 yılında, 1. Faz B 2020 yılında, 2. Faz 2022 yılında, 3. Faz 2022 yılında, 4. Faz 2028 yılında tamamlanacak.
4- Ne kadarı tamamlandı?
İnşaat çalışmalarının yüzde 80'i tamamlandı.
5- Ne zaman açılacak?
Resmi açılış tatihi 29 Ekim 2018 olarak açıklandı.
6- İlk uçak ne zaman inecek?
İlk uçağın bugün (26 Şubat 2018) inmesi planlanıyor.
7- 3. havalimanının ismi ne olacak?
Havalimanının ismi 29 Ekim 2018 tarihinde açıklanacak. Henüz isim belli olmadı.
8- 3. havalimanı nerede inşa ediliyor?
3. havalimanı, İstanbul’un Avrupa Yakası'nda, Karadeniz kıyısındaki Tayakadın ile Akpınar köyleri arasındaki 76,5 milyon metrekare alan üzerinde inşa ediliyor.
9- 3. havalimanına nasıl gidilecek?
Çalışmaların devam ettiği Gayrettepe - 3. Havalimanı Metro Hattı ile 3. havalimanına ulaşım sağlanacak.
10- Yolcu kapasitesi ne kadar olacak?
200 milyon yolcu kapasitesie sahip olacak havalimanı ayrıca dünyanın en büyüğü olacak. İlk yolcu terminal binası 1.3 milyon metrekare ile dünyanın tek çatı altındaki en büyük terminal binası olacak ve bu terminalde ilk etapta yılda 90 milyon yolcuya hizmet sunulacak.
11- 3. havalimanı inşaatında hangi teknik ekipmanlar kullanıldı?
300 milyon avroluk yatırımla Türkiye’nin en büyük makine parkı kuruldu. Şu anda 822 adet yüksek kapasiteli iş makinesi ve 2200 adet yüksek tonajlı kamyon gibi inşai kabiliyet yaratan teknik ekipmanların yer aldığı üç farklı şantiye ile İstanbul Yeni Havalimanı’nın inşaatını planlandığı şekilde devam ediyor.
12- İnşaata kaç kişi çalışıyor?
Alt yüklenicilerin çalışanlarıyla beraber şu anda inşaatta yaklaşık 31 bin kişi çalışıyor. Yönetici ve mühendislerin oluşturduğu beyaz yaka çalışanların sayısı yaklaşık olarak 3 bin 500'e ulaştı.
13- 3. havalimanı nasıl bir mimaride tasarlanacak?
Mimari Tasarım İstanbul'un eşsiz kültürel ve mimari birikiminden beslenerek yolcu konforunun öne çıktığı ve son teknolojilerin kullanıldığı bir terminal tasarımı üzerinde çalışılıyor. Dünyanın en deneyimli yerli ve yabancı mimarlık şirketlerinin oluşturduğu çalışma grubunun çizeceği proje, yolcu odaklı olacak. Terminalin tasarımında Türk-İslam sanat ve mimarisinde kullanılan motifler kullanılmaya özen gösterilecek. Estetik özelliklerinin yanında yalın ve kullanışlı bir sistematiğe sahip olması planlanan İstanbul Yeni Havalimanı, esnek ve ferah tasarımıyla dünyanın öne çıkan mimari örnekleri arasındaki yerini alacak.
14- 3. havalimanında terminal ve yolcu akışı nasıl olacak?
-Terminal ve Yolcu Akışı
İstanbul Yeni Havalimanı’nda yolcu dostu bir ortam yaratmaya ve havalimanına gelecek yolcuların, giden yolcularla aynı olumlu tecrübeleri paylaşmasına büyük önem verilecek. Açıkça görülür işlemler, okunaklı yolcu rotaları ve kolaylaştırılmış yürüme mesafeleriyle yolcu akışları basitleştirilecek. Geliş ve gidişlerin iki düzeye ayrılması sayesinde yönelimin sezgisel, daha basit ve açık olması sağlanacak.
-Duty Free ve Yeme – İçme Alanları
Toplam perakende alanı 100 bin metrekareden fazla olan İstanbul Yeni Havalimanı’nda yolcu konforunu ve deneyimini en üst seviyeye çıkartmak için perakende ve yiyecek-içecek alanları yıllık bir milyon yolcu başına 1.450 metrekare olacak. Bu sayede yolcular için daha fazla alan, daha çok seçenek ve konfor sunulacak.
Yeni Havalimanı’na 400'den fazla yerli ve yabancı markayı ilk defa tek çatı altında buluşturacak 53 bin metrekarelik dünyanın en büyük Duty Free alanı inşaa edeceğiz. Duty Free alanını 25 yıllık süre için yüzde 60 Alman Gebr. Heinemann’a ait olan Unifree Duty Free işletecek.
-Plaza
Yolcu ulaşım birimi ve terminal binasının arasındaki bölgede yer alacak olan Plaza, yolcuları karşılayanlar ve havalimanını ziyaret edenler için genel bir dolaşım bölgesi olacak. Bu alanda mağazalar, yeme ve içme seçenekleri bulunacak ve her türlü ulaşım aracına erişimi buradan sağlanacak.
-Otopark ve İstasyon
Akıllı sistemlerle donatılmış 24 bin araç kapasiteli kapalı otoparkımız, Avrupa’nın en büyüğü olma özelliğine de sahip olacak. Yeni Havalimanı Yolcu Ulaşım Merkezi’nde terminale entegre bir istasyon yer alacak ve metro ile hızlı trene bağlantı sunulacak.
-Havalimanı Şehri
Terminallerin önünden başlayan ve havalimanının güney sınırına doğru uzanan geniş bir alanda yer almasını planladığımız Havalimanı Şehri içinde ofis binaları, havalimanı otelleri, cami, konferans ve fuar merkezi, tıp merkezi binaları yer alacak.
15- Atatürk Havalimanı, yeni havalimanına ne zaman taşınacak?
Atatürk Havalimanı'nın taşınmasının 3 günlük tatil nedeniyle 29 Ekim yerine 30 ve 31 Ekim’de yapılması planlanıyor. Taşınma sürecinin 48 saatte tamamlanması hedefleniyor.