Ulaşım

1915 Çanakkale Köprüsü inşaatı ne durumda?

18 Mart 2022' tarihinde açılması planlanan 1915 Çanakkale Köprüsü'nde inşaat çalışmaları aralıksız devam ediyor. Köprünün iki ayak aralığı Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşunun 100'üncü yılıyla anlamlandırılarak 2023 metre olacak...

1915 Çanakkale Köprüsü'nün inşaat çalışmaları bitirildiğinde "dünyanın en büyük orta açıklıklı asma köprüsü" unvanını alacak.

Çalışmaların tam gaz devam ettiği 1915 Çanakkale Köprüsü Gelibolu ilçesindeki Sütlüce ve Lapseki ilçesinin Şekerkaya mevkileri arasında yer alacak.

Anadolu Ajansı'nda yer alan habere göre; 1915 Çanakkale Köprüsü'nün su üstü çalışmalarında da büyük aşama kaydedildi.

1915 Çanakkale Köprüsü'nün çalışmalarını Karayolları Genel Müdürlüğüne bağlı 100 personel,103 müşavir teşkilatında, 568 yüklenici bünyesinde mühendis yapıyor. İnşaat alanında 165 iş makinesinin kullanılıyor. 1915 Çanakkale Köprüsü'nde 68'i köprü, 20'si yol yapımında olmak üzere 88 alt yüklenici, 24 saat vardiya usulüyle çalışıyor. 

Uluslararası bir koridorun da tamamlayıcısı olacak 1915 Çanakkale Köprüsü, Avrupa'dan gelip Türkiye'nin dört bir yanına gidecek sürücü ve yolcular tarafından da yoğun olarak kullanılacak.

"Hayalimiz gerçek oluyor"

1915 Çanakkale Köprüsü'nün Asya kıtasındaki ayağının olacağı Lapseki'nin Belediye Başkanı Eyüp Yılmaz, Anadolu Ajansı muhabirine açıklama yaptı. Yılmaz açıklamasında, çalışmaların her iki yakada hızla devam ettiğini belirtti. 

Yılmaz, ayakların su yüzüne çıktığını, kademe kademe ilerlendiğini belirtti. Yılmaz, "Aynı şekilde karadaki çalışmalar da yoğun bir şekilde sürüyor. Bununla birlikte çevre bağlantı yollarında da çalışmalar başladı. Önümüzdeki dönemde program dahilinde zamanında köprünün biteceği bize verilen bilgiler arasında." ifadelerini kullandı.

Yılmaz, karada direk dikme işlemlerinin devam ettiğini, daha sonra ankraj bağlantılarına geçileceğini söyledi. Yılmaz, sözlerine şu şekilde devam etti;

"Artık teller gelmeye başlayacak. İnşallah bunlar da geldiğinde köprünün iki tarafında yavaş yavaş bağlantı olacak. Şu anda ağırlıklı olarak karadaki çevre bağlantı yollarıyla hem Çanakkale bağlantısı hem Biga, Lapseki bağlantıları, bunlarla ilgili 24 saat üzerinden vardiyalı çalışmalar yapılıyor. Bu çalışmalar kış döneminde de yoğun bir şekilde devam edecek.

Biz yıllarca köprüyü hep hayal ettik, Sayın Cumhurbaşkanımızın talimatlarıyla şu anda gerçek oluyor. Köprünün temelinin atılmasıyla yoğun çalışmalar başladı. İnşallah 2022'nin 18 Mart'ında hep birlikte köprüden yürüyerek Lapseki'den karşı tarafa geçeceğiz."

Kırmızı beyaz kuleler

1915 Çanakkale Köprüsü'nün iki ayak aralığı Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşunun 100'üncü yılıyla anlamlandırılarak 2023 metre olacak. Köprünün kule bağlantıları ve unsurları Türk bayrağının renkleri olan kırmızı ve beyaz olacak.

Her iki yakada 333 metre yüksekliğindeki  1915 Çanakkale Köprüsü kulelerinin üst kısmı da Seyit Onbaşı'nın Çanakkale Savaşları'nda namluya sürdüğü top mermisini temsil edecek şekilde yapılacak.

Orta açıklığı 2023 metre, 770'er metre yan açıklıklar, 365 ve 680 metrelik yaklaşım viyadükleriyle, Çanakkale Boğazı'nın ilk asma köprüsünün toplam uzunluğunun 4 bin 608 metre olması planlanıyor."2x3" şeritle hizmet verecek köprünün tabliyesi 45,06 metre genişlikte ve 3,5 metre yükseklikte olacak. Tabliyenin her iki tarafında bakım onarım amacıyla kullanılacak yürüme yolları yapılacak.

1915 Çanakkale Köprüsü için 2 yaklaşım viyadüğü, 4 betonarme viyadük, 10 alt geçit köprüsü, 33 üst geçit köprüsü, 6 köprü, 43 alt geçit, 115 menfez, 12 kavşak, 4 otoyol hizmet tesisi, 2 bakım işletme merkezi, 6 ücret toplama istasyonu inşa edilecek.

1915 Çanakkale Köprüsü açılışı 18 Mart 2022 olarak açıklandı.