Emlakta Nostalji

1936 yılında İstanbul'un en geniş caddesi yapılıyormuş!

4 Eylül 1936 yılında Son Posta gazetesinde yayınlanan habere göre İstanbul'un en geniş asfaltlı caddesi Topkapı ile Edirnekapı arasında yapılıyormuş. Yolun sağ tarafı motorlu vasıtalara, sol tarafı ise atlara ayrılacakmış.

Topkapı ile Edirnekapı arasındaki yeni ve eşsiz yol bir semti heyecanlandırıyor.

Gazi Köprüsü'nün temel atma töreninde İçişleri Bakanı İsanbul'un git gide güzelleşeceğini söylemişti. İstanbul gerçekten gittikçe güzelleşiyor. Haliç'in gittikçe dolmasına, Haliç surlarının gittikçe kirlenmesine rağmen İstanbul'un bilhassa Haliç tarafına yakın yerlerinde yeni teni ve adamakıllı bayındırlıklar günden güne alıp yürüyor. 

Şu resimde gördüğünüz geniş asfalta bakınız. İstanbul'un en geniş asfaltı olan bu eşsiz yolun yapısı beş on güne kadar bitecektir. İki tarafında ki yaya geçitleri de ayrıca son moda bir asfalt olarak yapılmış olan bu yolun sağ tarafı otomobil, otobüs, kamyon, motosiklet gibi makineli nakil vasıtalarına, sol tarafı da arabalara, atlara mahsustur.

İnşaatı henüz bitmediği halde İstanbul'un bu en geniş ve en muntazam asfaltı daha şimdiden şehrin en güzel ve en gözde piyasa yerlerinden biri haline almıştır. Şimdi akşamları, hele cumartesi, pazar akşamları bu yolun manzarasını bir görseniz bayılırsınız. Zaten manzara ve hava itibarile de şehrin en güzel yerlerinden biri olduğu için öteden beri hayli rağbette olan Topkapı ile Edirnekapı arasını bu yeni yol büsbütün canlandırdı ve renklendirdi demektir.

Yaz akşamları, gün batacağına yakın ve gün batıp ay doğarken sağ tarafı yıkık kalelerin altından duvarları, tarihi hendekler, sol tarafı da kah siyah selviler, kah zümrüt bostanlarla çevrilmiş olan bu modern yol öyle sanırım ki gelecek yaz şehrin en yaman gezme, tozma yerlerinden biri olacaktır. Daha şimdiden birçok lüks otomobiller Florya dönüşü Topkapı'dan içeriye girmeyip bu yeni yolun üzerinden geçerek Edirnekapı'dan içeri girmeye başladılar. Gene umarım ki İstanbul belediyesi gelecek kırk gün, kırk gecelik eğlencelerinden birini de bu yeni piyasa yolu üzerinde ve gerçekten görülmeye değer manzaralar arasında yaptırır. Bu yolun bir faydası da o civarda zaten gittikçe alıp yürümekte olan seyir yerlerine, bağlara ve bahçelere dokunacaktır. Hele şu istimlaki tesviyesi bir türlü bitip tükenmek bilmeyen Yenibahçe Stadyumu da bir açılırsa o zaman Edirnekapı ile Topkapı, Mevlanakapı arasında uzanan bu yirmi yirmi beş metro genişliğinde ve yaya, otomobil, araba, süvari bölmeleri ayrı ayrı olan bu yeni yolun ehemmiyeti bir kat daha artacaktır. Çünkü o zaman akşamları stadyumdan boşanan binlerce insan Yenibahçe tarafından bu yeni büyük asfaltla açılan kapıdan kale dışına hürya edecek ve mehtaplı akşamları bu eşsiz manzaralı yolun sol tarafındaki zümrüt bahçeler arasında geçecektir.  

Topkapı dışında Florya asfaltı ile birleşen bu yeni yol üzerinde eğer gelecek bir de (Edirnekapı - Florya) otobüs servisleri başlayacak olursa o vakit de diyebilirim ki burası yani bir zamanlar tam anlamı ile harabe, bir mezbelelik olan Edirnekapı ile Topkapı arası memleketin en başta gelen, en göze çarpan bir caddesi olacak; bu suretle de Beyoğlu, Şişli tarafındaki bahçe, gazino alemlerinin bir kısmı bu tarafa aktarma edilecek ve çokta iyi olacaktır.



Son Posta 4 Eylül 1936


Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com