1937 yılında Sirkeci Garı taşınacak!
1937 yılında Sirkeci Garı'nın Yenikapı'ya taşınması gündeme gelmiş. Tarihi garın Yenikapı'da yapılması planlanan İstanbul Limanı'na yakın olması planlanmış. Garın bulunduğu sahanın bir kısmına yol bir kısmına da park yapılacakmış.
Sirkeci İstasyonu yerinde geniş bir park...
İstasyon Yenikapı'ya kalkarsa bugünkü sahadan nasıl istifade edilecek?
Müstakbel İstanbul Limanı'nın Yenikapı'da inşası etrafındaki cereyan, gün geçtikçe kuvvetleniyor. Bu işlerle yakından alakadar olanlar, liman hakkında esaslı tetkikat yapanlar, İstanbul'un müstakbel limanın Yenikapı'da tesisini zaruri görüyorlar.
Belediye, limanın mevki hakkında fikirlerini henüz açıkça söylemedi. Bunun sebebi basittir: Şehir planını yapmaya memur olan B. Prost'e henüz imar projesini hazırlayarak belediyeye vermemiştir. Belediye, şehrin şu veya bu bakımdan şeklini, çehresini değiştirecek bir mütalaada bulunmuyor.
Ancak B. Prost yaptığı tetkiklerin neticesinde İstanbul'un müstakbel limanını Yenikapı'da yapmayı muvafık görmüştür.
Liman Yenikapı'da tesis edildikten sonra Sirkeci İstasyonu ve buradaki tesisat ne olacaktır? Yeni liman Yenikapı'da yapılacağına göre İstanbul'un
büyük ihraç istasyonu da Yenikapı'da tesis edilecektir. Bu sebeple Yenikapı'dan itibaren Sirkeci'ye kadar tren hattının uzaması doğru görülmemektedir. Esasen mütehassıs, Florya'dan itibaren sahili takip etmek suretiyle Eminönü'ne kadar geniş bir cadde fikrinde olduğundan Sirkeci'den Yenikapı'ya ve hatta Florya'ya kadar elektrikli tramvay işletilmesini muvafık görmektedir. Maamafih, Avrupa'da artık elektrikli tramvay da yavaş yavaş kalktığından trolleybus seferleri tesis edilmesi muvafık görülüyor. Trolleybus ray üzerinde gitmeyen tramvaydır. Hareket etmek için arş ile telden cereyan almaktadır.
Sirkeci'den istasyon kaldırılınca buradaki manevra hatları, depolar da tamamıyla kalkacak ve şimdi tren şebekesinin işgal ettiği bu geniş araziden istifade edilecektir.
Bu sahanın bir kısmını Florya'dan itibaren gelecek olan cadde işgal edecek, diğer kısmı da şehrin bu kısmına uzanan caddelerin genişletilmesine ve yeni parkların tesisine hasredilecektir. Mütehassıs Sirkeci ve civarında büyük bir park da yapmak ve bu parkı Gülhane Parkı ile birleştirmek fikrindedir.
B. Prost'dan evvel şehrimizin planını yapmak üzer tetkikatta bulunan Fransız şehircilik mütehassısı B. Agoch'e de limanın Yenikapı'da olmasını muvafık görmüştü. Yalnız Fransız mütehassısı B. Lambert Haydarpaşa'yı tercih etmiş, Alman mütehassısı liman yerinin hükümet tarafından seçilmesi fikrini terviç etmişti.
Galata Köprüsü'nün kaldırılması fikrine gelince: Mütehassıs, Haliç üzerinde yalnız bir köprünün bulunmasını doğru görmüyor, İstanbul Yakası ile Beyoğlu arasındaki münakalatın ancak iki köprü vasıtasıyla temin edilebileceğini ileri sürüyor. Mütehassıs, bir köprü ile şimdiye kadar otomobil ve tramvay servislerinin intizamı temin edilemediğini ve nakil vasıtalarında görülen izdiham ile İstiklal Caddesi'ndeki kalabalığın biraz hafifletilmesi için behemehal iki köprüye ihtiyaç olduğu kanaatindedir.
Bundan başka tek köprü olursa köprüde bir arıza olduğu zamanlar da İstanbul ile karşı tarafın muvasalası pek müşkül olacaktır. Mütehassıs, bazı kimselerin düşündüğü gibi karşıdan karşıya işleyecek araba vapurlarının veya küçük motorların bu işleri başaramayacağına kanidir.
Akşam 5 Mart 1937
Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com