1937 yılında Şirketi Hayriye Boğaziçi'nde yeni bir hayat yaratacak!
1937 yılında Şirketi Hayriye, Boğaziçi'ni canlandırmak faaliyete geçmeye karar vermiş. Şirket, imar faaliyetini ihtiva eden yeni bir planla Boğaziçi'nde yeni bir hayat yaratmak için teşebbüslerde bulunacakmış.
Boğaziçi'ni canlandırmak için iyi bir teşebbüs
Şirketi Hayriye büyük bir programla faaliyete geçmeye karar verdi
Fakat acaba yalnız şirketin faaliyeti Boğaz'ı canlandırmak için yeter mi?
İstanbul'un en güzel bir parçası olduğu halde senelerden beri uğradığı ihmal yüzünden her gün biraz daha sönen, biraz daha boşalan Boğaziçi'nde yeniden bir hayat yaratmak ve eski rağbetini celbederek bu şirin tabiat parçasını şenlendirmek imkanları araştırılıyor.
Bu alakasızlık devam ederse Boğaziçi'nin bir gün tamamen boşalacağını idrak eden Şirketi Hayriye, kendi öz canını tehlikede gördüğü için 937 yaz mevsiminden itibaren tatbikine başlanmak üzere İstanbulluları Boğaz'da oturmaya teşvik edecek bazı kolaylıklar ve bazı imar faaliyetini ihtiva eden yeni bir plan hazırlamıştır.
Şirketi Hayriye'den salahiyettar bir zat bir kaç güne kadar tamamen
ikmal edilecek olan planın muhteviyatı hakkında muharririmize şu izahatı vermiştir:
<<- İşletme işleri ve maliyet fiyatları üzerinde yapılan hesaplar neticesinde umumi bilet tarifelerinde yeniden tenzilat yapmak imkanları olduğu görülmüştür.
İskeleler arasındaki bilet ücretleri de ayrıca tenzilata tabi tutulacaktır. Şimdi bu tenzilatın miktarı üzerinde çalışılmaktadır.
Şirketin planla göz önünde tuttuğu muhtelif kolaylıklar arasında yazlık ve kışlık karneler ve aileye mahsus abonman kartları ihdası da vardır.
Planın ikinci kısmı Şirketi Hayriye tarafından Boğaziçi'nde yapılacak imar faaliyetine tahsis edilmiştir.
Bu arada Kandilli'de şirketçe satın alınmış olan arsalara bugünkü ihtiyaca muvafık sekiz bina inşası kararlaştırılmış, bunların planları hazırlanmıştır. İleride burada bir mahalle inşa edilecektir. Sekiz binanın inşasına başlamak için Yapı ve Bina Kanunu'na ait talimatnamenin tadili beklenmektedir.
Bu binalar yapıldıktan sonra isteyenlere hiç bir kar gözetilmeden satılacaktır. Bundan başka Kandilli'de on beş bin liraya mal olacak bir ilk mektep binası yapılacak ve belediyeye kira ile verilecektir.
Şirket bu faaliyetinden alacağı neticeye göre ileride imar faaliyetini daha fazla genişletmek tasavvurundadır.
Yeni planda Sirkeci, Kabataş'la Üsküdar arasında olduğu gibi Yeniköy'le Beykoz arasında da araba vapurları işletilmesi işi de vardır. Bu suretle iki sahil bir kere daha birleştirilmiş olacaktır. Bunun halka büyük kolaylıklar temin edeceği tahmin edilmektedir.
Bundan başka Boğaz'da yeni inşaat teşebbüslerini teşvik için ilkyazdan itibaren Şirketi Hayriye'ye her türlü yapı malzemesini parasız olarak nakledecek, inşaat sahiplerine de üç senelik meccani paso verecektir.
Bu sene de daha geniş mikyasta mehtap alemleri tertip edecek, Cumartesi günleri öğleden sonra muntazaman yemekli gezinti seferleri yapılacaktır.
Ayrıca seferlerin Akay seferleri ile birleştirilmesi ve aynı biletle Adalar'dan boğazın son ucuna ve Boğaz'dan Adalar'a gidilmesi temin edilecektir.
Bu planı hazırlayan mütehassıslar şirket tarafından yapılacak yukarıdaki faaliyetleri müsbet neticeler vereceği kanaatinde bulunmaktadırlar.
Fakat Boğaziçi İstanbul'un büyük bir parçasıdır. Onu şenlendirmek için yalnız Şirketi Hayriye'nin sarf edeceği gayret kafi değildir.
Akşam 18 Kanunisani (Ocak) 1937
Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com