Emlakta Nostalji

1939 yılında İstanbul Limanı Haydarpaşa'da yapılacak!

1939 yılında Prost'un hazırladığı nazım imar planını tasdik eden Bayındırlık Bakanlığı, Prost'un planına göre Yenikapı'da inşa edilmesi planlanan İstanbul Limanı'nın Haydarpaşa ile Harem arasında yapılmasını istemiş.



İstanbul'un büyük limanı Haydarpaşa ile Harem İskelesi arasında yapılacak


B. Prost'un nazım planı, bu nokta müstesna olmak üzere aynen kabul edildi


    Şehircilik mütehassısı B. Prost'un tanzim ettiği Beyoğlu ve İstanbul nazım planlarının Nafıa Vekaleti tarafından tasdik edildiğini yazmıştık. Plan hakkında izahat vermek için Ankara'ya giden B. Prost, Belediye İmar Müdürü B. Hüsnü, Harita Müdürü B. Galib şehrimize dönmüşlerdir. Plan Ankara'da Nafıa Vekaleti Müşteşarı B. Hüsnü, Yapı İşleri Umum Müdürü B. Muammer, Vekalet Şehircilik İşleri Şefi B. Hilmi'den mürekkep bir komisyon tarafından tetkik edilmiş, tetkiklerin neticesi Nafıa Vekili General Ali Fuad Cebesoy'a arz edilmiş ve Nafıa Vekili de planı tasdik etmiştir. 

    Nafıa Vekaleti, bundan evvel B. Prost'un planında şehrin bazı semtlerinde viyadüklü, yani köprülü cadde açılmasına itiraz etmişti. B. Prost istimlak masrafını azaltmak için caddeleri viyadüklü yapmaya lüzum gördüğünü anlatmıştır. Planın son tetkiklerinde bu mütalaa kabul edilmiş ve planın B. Prost tarafından tespit edilen esaslara göre tasdiki münasip görülmüştür. 

    B. Prost, İstanbul'un müstakbel liman sahasını Yenikapı'da göstermekle beraber son kararı hükümete bırakmıştı. Plan Nafıa Vekaleti'nce tasdik edilirken müstakbel şehir limanının Haydarpaşa ile Harem İskelesi ve Salacak arasında yapılması kararlaştırılmıştır. Yeni liman bu sahada tesis edilmek için Haydarpaşa Garı'nın yanındaki antrepoların bulunduğu sahadan Harem İskelesi'ne kadar rıhtımlar ve yeni bir dalga kıran yapılacaktır. Harem, Salacak, Selimiye sırtları pek az meskun olduklarından liman




tesisatı için bu saha gayet müsait şartlarla istimlak edilecektir. Limanın bu sahillerde yapılması tekarrür ettikten sonra Üsküdar'ın nazım planı da ona göre tanzim edilecektir. 

    Bununla beraber Yenikapı da eskisi gibi kalmayacak, burada büyük bir şimendifer garı yapılacak, Avrupa'dan İstanbul'a gelen marşandiz trenleri Yenikapı'da boşaltılacaktır. Şimendifer vasıtasıyla Avrupa'ya yapılacak sevkiyat da Yenikapı İstasyonu'ndan yapılacaktır. Bu itibarla Prost planında Yenikapı'ya doğru açılan caddelerin bu arada Unkapanı'ndan Gazi Köprüsü'ne ulaşacak büyük Atatürk Bulvarı'nın istikametleri aynen muhafaza edilmiştir. 

    Bu suretle Yenikapı İstanbul'un Avrupa kısmının en büyük istasyonu olacaktır. Sirkeci İstasyonu yalnız banliyö yolcularına ve Avrupa'dan gelerek feribot ile Haydarpaşa'ya geçeceklere tahsis edilecektir. 

    Liman Haydarpaşa sahillerinde yapıldıktan sonra burada bir de feribot iskelesi yapılacaktır. Liman müstesna olarak Prost planının diğer bütün noktaları tamamıyla tasvip edilmiştir. 


Akşam 7 Haziran 1939



Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com