1945 yılında Ortaköy ile Bebek arasının imar planı hazırlanmış!
1945 yılında Prost, Bebek ile Ortaköy arasındaki kısmın imar planını hazırlamış. İmar planını iki kısma ayıran Prost, deniz kıyısını genişletmeyi ve bölgenin üst taraflarında iki yeni yolun açılmasını uygun görmüş.
Ortaköy - Bebek arasının imar planı
Burada geniş sahil yolundan başka sırtlar üzerinde de iki yol açılacak
Şehircilik mütehassısı B. Prost, Bebek dahil olduğu halde, Ortaköy'le Bebek arasındaki kısmın imar planını hazırlamıştır. Bu plan tetkik ve tasdik edilmek üzere Umumi Meclis'e gelmiş ve meclisin mütehassıslardan mürekkep bir komisyonunda incelemiştir. Ancak meclis, encümen tetkiklerini kafi bulmadığından, mütehassısın raporunun basılmasından sonra planın müzakeresini geciktirmiştir.
B. Prost, Bebek'le Ortaköy arasının imarını başlıca iki kısma ayırmıştır: Biri sahil, diğeri de kara yolu. Deniz kıyısını genişletmeyi zaruri gören B. Prost, bu havalinin üst taraflarında iki korniş yolu açmayı muvafık görmüştür.
Sahil yolu: Bu yol, Ortaköy'den Bebek Meydanı'na kadar 17 buçuk metre genişliğinde olacak, Arnavutköy İskelesi civarında sahildeki binalar tamamıyla istimlak edilerek Kuruçeşme ile Bebek arasındaki yolun büyük bir kısmı, deniz kenarına takip edecektir. Bu yolun Ortaköy'le Kuruçeşme arasındaki kısmı, evvelce tasdik edilmiş olan plana dahildir ki, Belediye'nin beş senelik imar programına girmiştir. Ortaköy - Bebek planının bu suretle çizilmesi, Kuruçeşme'deki kömür depolarının kaldırılmasını icap etmektedir.
Üst korniş yolu: Mecidiyeköy ile İstinye arasındaki yolun asri mezarlık civarındaki bir noktasından ayrılacak, Ortaköy sırtlarında Nüzhetiye Köşkü yanında Boğaz'a hakim bir vaziyeti bulunan 100-120 rakımlı tepeyi takip ederek İstinye'ye inecektir. Bu yol şimdiki Mecidiyeköy - İstinye yolunun ıslah edilmiş şeklini teşkil edecektir.
Orta korniş yolu: Nişantaşı'nda tramvay caddesine şimdiki polis karakolunun Ihlamur Caddesi'nden başlayacak olan bu yol, Yıldız'ın üst kısmından geçtikten sonra Ortaköy Vadisi'nin sırtlarındaki 60 rakımından Ortaköy'e inen şimdiki yolun devamını teşkil edecektir. Bu yol, Ortaköy'le Bebek arasında denizden 50-60 metre yükseklikteki yeşil sırtları takip edecek ve Ortaköy'le Bebek sırtlarındaki şimdiki mahallekerin arasından geçecektir.
B. Prost, gerek sahil yolunun genişletilip tanzim edilmesi, gerek sırtlardan geçecek iki korniş yolunun münakale ihtiyaçlarını kolaylaştıracağı kanaatindedir. Bu yollar Boğaz'ın her noktada değişen güzelliklerini yakından görmek bakımından çok cazip bulunacaktır.
Köy yollarının ıslahı: Ortaköy, Kuruçeşme, Arnavutköy, Bebek sırtlarında su toplantı hatlarının her iki tarafındaki dik yamaçları kaplayan köyler, araba geçecek yollardan mahrumdur. B. Prost, şu yolların açılması lüzumlu görmektedir:
Ortaköy Vapur İskelesi Meydanı'ndan başlayacak geniş bir yol köyü baştan başa kesecek ve yukarıda kaydettiğimiz sırtlardaki kornişli her iki yola bağlanacaktır. Köydeki diğer tali yollar, ana caddeye ulaşacaklardır. Bu suretle bugün araba geçmesine elverişli olmayan yerlerde her türlü nakil vasıtalarının geçebileceği hafif meyilli yollar meydana gelebileceği gibi, köyün sırtlarından iskele meydanına kestirme olarak inecek yayalar için merpenli yollar da açılacaktır.
Planda köylerin iskele meydanlarına civar kısımlarla ana yolun her iki tarafındaki saha çarşıya ve bitişik tarzda inşa edilecek binalara tahsis ediliyor. Sırtlarda yapılacak binalar bahçeler içinde bulunacaktır.
Bu köylerin bulunduğu kısmın dışındaki sırtlar bundan sonra bir iskan sahası olmayacaktır. Buralarda korular yapılacak ve bu korularda ancak en aşağı 4000 metremurabbaılık sahada tek bina yapılmasına müsaade edilecektir.
Planda ileride tesis edilecek iskan sahaları ayrıca gösterilmiştir. Bunlar Kuruçeşme, Ortaköy, Arnavutköy, Büyük Bebek - Küçük Bebek vadileri arasına isabet eden sırtların üstündeki düzlüklerdir. Bu sahalar, üst kornişli yolla birbirlerine ve köyler içinden gelen diğer yollarla sahile bağlanacaklardır.
Park ve otel: Bebek Koyu karşısında bulunan Valide Paşa ve Zeynep Hanım korularının kapladığı saha umumun istifadesine mahsus bir park haline getirilecektir. Korunun karşı yamacındaki Ayşe Sultan Korusu'nda da bir otel yapılabilecektir.
Yapılacak binalar: Birbirine bitişik binalarla çarşı haline getirilecek kesif iskan bölgesi, planın ihtiva ettiği umumi sahanın yüzde altmışını, sırtlarda yapılacak münferit binalar da yüzde yirmi beşini geçmeyecektir. Münferit evler komşu evin arazi hududundan en aşağı 4 metre mesafede bulunacak ve önünden geçen yolun çizgisinden 5 metre geride yapılmak suretiyle önleri bahçe olacaktır. Bu evler, bir bodrumla iki kattan ibaret ve en çok 10 metre yükseklikte bulunacaktır. Sahil yolu üzerindeki binalar da en çok bir bodrum ve 3 kat olmak üzere 13 metre yükseklikten fazla inşa edilemeyecektir.
Akşam 10 Aralık 1945
Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com