Emlakta Nostalji

1972 yılında Türkiye'nin ilk çift katlı yolu inşaat halindeymiş!

1972 yılında Türkiye'de ilk çift katlı yol, Mecidiyeköy - Esentepe arasında yapılacakmış. 890 metre uzunluğundaki yolun üstünden üç gidiş geliş olacakmış. Büyükdere Caddesi ise 10 şeride çıkarılacakmış.



Türkiye'de ilk çift katlı yol


890 metrelik yolun inşaatına başlandı


HİLMİ ALKANER


 Çevre yolu ile ilgili Mecidiyeköy - Esentepe arasında yapılacak ve bazı yerlerde apartmanların üçüncü dördüncü katları hizasından geçecek 890 metre uzunluğundaki köprü (Çift katlı yol) yapımının çalışmaları ilerlemektedir.

  

  Türkiye'de ilk defa uygulanacak ''çift katı'' yolun üstünden üç gidiş geliş altı şerit, altından ise halen ana yolu teşkil eden ve 10 şeride çıkarılacak Büyükdere Caddesi geçecektir.


  Çevreyolu çalışmalarında İstanbul'un tarihi havasını bozmamayı ön plana alan ilgililer, ''Büyükdere Caddesi viyadüğü inşaatında da teknik ve tabiatı birbirine kaynaştıracağız.'' demektedir.


  Çevre yolunun en ilginç yapılarından birini teşkil edecek ''Çift katlı'' yolun üstü, transit yola ayrılmış olup araçlar buradan ''Dur kalk''lara veda ederek, aynı süratlerini koruyarak Boğaz Köprüsü aracılığılıyla iki kıt'ayı geçeceklerdir.

  

  Yedi metre yüksekliğindeki ayaklara oturtulacak bu yolun altında beşi gidiş, beşi geliş 10 şeritli Büyükdere Caddesi üzerindeki toplayıcı yollar; Sivritaş, Eski Osmanlı Kervangeçmez ve Garaj Sokaklarıyla, Mecidiyeköy, Taşocağı, Hürriyeti Ebediye Caddelerinin Büyükdere Caddesi'nin trafiğine girmesi sağlayacaktır.


  Esentepe Subay Evleri'nin bitiminden, Mecidiyeköy'ün sonuna kadar 890 metre uzunluğunda yükseltilmiş bir köprü görevini görecek bu yolun inşaatı sırasında deprem hesaplarına da önemle yer verilmektedir. İlgililer, bu projede beton mafsallar, deprem tesirini azaltıcı tertibat ve kısmi yeniliklerin de yer aldığı belirtmektedir

  

  Bakırköy - Bostancı arası 50 dakikada geçilecek


  ANKARA, (Hürriyet) - Yapılan hesaplara göre, 1973 yılı ağustos ayında hizmete açılacak olan Boğaz Köprüsü ve çevre yolu, arabalı vapurda tatbik edilen geçiş ücretleriyle kendi kendini 13 yılda amorti ederek kâra geçecektir.

  Öte yandan incelemeler bugün normal olarak 125 dakikada alınabilen Bakırköy - Bostancı arasının köprü ve çevre yolları tamamlandığı zaman 50 dakikaya ineceğini göstermiştir.

  İlgililerin yaptığı hesaplara göre, bugün arabalı vapurda alınan ücretler köprüden geçecek taşıtlardan aynen alınırsa köprüden geçenler 1973 yılında 112 milyon lira ödeyeceklerdir. Bu miktar 1980'de 205 milyona, 1990'da 364 milyona ve 1995'de ise 440 milyona ulaşacaktır. Böylece geçiş ücretleriyle elde edilecek gelir sayesinde Boğaz Köprüsü'ne yatırılan para 5 yılda, çevre yolu işe Boğaz Köprüsü'nün tümüne harcanan para ise 13 yılda kendini ödeyecektir. 

  Yetkililer köprünün karlılığının yüzde 47 olduğunu ve bir ''Alt yapı'' mahiyetinde olan köprü için bu oranın çok yüksek sayılabileceğini bildirmişler, ''Diğer bir deyimle proje çok ekonomik ve karlı bir projedir'' demişlerdir.

  Yetkililer köprü ile çevre yollarının İstanbul'da ulaşımı hızlandıracağını bildirmişler ve bazı rakamlar vermişlerdir. Yapılan tetkiklerden anlaşılacağına göre, bugün ortalama 80 dakikada gidilebilen Kadıköy - Beyazıt arası 50 dakikaya, bekleme zorunluluğu olmazsa 70 dakikada gidilebilen Taksim - Erenköy arası 35 dakikaya, 75 dakikada gidilebilen Aksaray - Üsküdar arası 35 dakikaya, 105 dakikada ancak alınabilen Topkapı - Kızıktoprak arası 22 dakikaya inecektir.


Hürriyet Gazetesi 14 Kasım 1972 



Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com