1983 yılında İstanbul Metrosu'nun yapımına 4 ülke talip olmuş!
1983 yılında İstanbul ve Ankara metrosunun yapımına Japonya, İngiltere, Sovyetler ve İtalya talip olmuş. Yenikapı-Ayazağa arasında yapılması düşünülen, 14 kilometre uzunluğundaki İstanbul Metrosu'na 150 milyar lira harcanacakmış.
Ankara Metrosu Kavaklıdere-Dışkapı arasında olacak. Saatte 15-20 bin kişi taşıyacak. 4 yılda bitecek.
İstanbul Metrosu Yenikapı-Ayazağa arasında olacak. Saatte 25-30 bin kişi taşıyacak. 5-6 yılda bitecek.
İstanbul ve Ankara'da 4 ülke metro yapmak istiyor
Metro yapımına talip olan Japonya ile İngiltere inşaat için finans desteği, İtalya düşük fiyat, Sovyetler de para yerine mal alma önerisinde bulundu.
İNŞAAT ihaleleri 1984 yılının ilk aylarında yapılacak ve 210 milyar liraya mal olacak İstanbul ve Ankara metrolarının yapımına Japonya, İngiltere, İtalya ve Sovyetler Birliği talip oldu.
Bayındırlık Bakanlığı yetkililerine göre, Ankara'da Kavaklıdere-Dışkapı arasında altı kilometre uzunluğunda yapılması tasarlanan ve bazı bölgelerde yer üstünden geçmesi öngörülen Ankara Metrosu saatte 15-20 bin kişi taşıyacak, 60 milyar lira harcanarak dört yılda tamamlanacak.
İstanbul'da, Yenikapı-Ayazağa arasında 14 kilometre uzunluğunda yapılması tasarlanan metro ise 150 milyar lira harcanarak beş-altı yılda tamamlanacak ve saatte 25-30 bin kişi taşıyabilecek.
Bu arada, İstanbul Metrosu Yenikapı-Söğütlüçeşme arasında yapılması planlanan sualtı tüp demiryolu ile bağlantılı olacak, böylece ulaşım aracı olarak metroyu seçenler Pendik-Halkalı-Ayazağa arasında aktarmasız seyahat yapabilecek.
Önümüzdeki aylarda uluslararası ihaleyle yapımcıları belirlenecek İstanbul ve Ankara metrolarını inşa etmek için dört ülke başvuruda bulundu, bir ülke de metro yerine havabüs yapmak istedi.
Metro yapımına talip olan ülkelerden Japonya ve İngiltere, inşaat için finans desteği önerisinde bulunurken, İtalya'da Roma ve Milano metrolarını yapan Inter Metro düşük fiyat, Sovyetler Birliği'nin Technostroy firması da para yerine mal alma önerisinde bulundu.
Yetkililer, ihale öncesinde yapılan önerilerin incelenmekte olduğunu, ancak yapımcı firmanın ihale sonucunu belirleneceğini söylediler.
Bayındırlık Bakanlığı yetkililerine göre, ihaleye yabancı firmaların yanı sıra yerli firmalar da katılabilecek, metrolar inşa edildikten sonra belediyeler tarafından çalıştırılacak.
(1983 yılında Reşat Altın 25.051 liraya satılıyormuş.)
Milliyet Gazetesi 10 Aralık 1983
Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com