22 / 12 / 2024

1984 yılında İstanbul'a tramvay gelecekmiş!

1984 yılında İstanbul'a tramvay gelecekmiş!

1984 yılında İstanbul'a tramvay gelecekmiş ve ön çalışmaları tamamlanmış. İstanbul Yakası'nın yolcu taşıma problemini büyük ölçüde halledecek olan tramvay, 3 hat olarak inşa edilecekmiş ve 80 milyar liraya mal olacakmış.



1984 yılında İstanbul a tramvay gelecekmiş!


  Hızlı tramvay 5 yıl sonra gelecek


  Servet KABAKLI


   ''Tramvay geliyor, tramvay!''

   Evet, 23 yıl önce kalkan tramvay tekrar günlük hayatımıza dönüyor.

   Ön proje çalışmaları tamamlanan yeni toplu taşıma sistemi, ''çift yönlü hızlı tramvay hattı'' 5 yıl içinde hizmete girecek ve İstanbul Yakası'nın yolcu taşıma problemini büyük ölçüde halledecek. İstanbul Belediyesi Nazım Plan Bürosu ve Altyapı Koordinasyon Komitesi'nce ortaklaşa hazırlanan ön projeye göre, toplam 80 milyar liraya mal olması beklenen raylı taşımacılık sistemi 3 merhalede gerçekleştirilecek.


  1. HAT 5 YILDA BİTECEK


   İstanbul Belediye Başkanı Bedrettin Dalan'ın verdiği bilgiye göre, 5 yıl içinde tamamlanması planlanan ve kesin mühendislik çalışmalarına önümüzdeki günlerde geçilecek olan çift yönlü hızlı tramvay sistemi, Aksaray'dan başlayacak. Vatan Caddesi, Emniyet Sarayı, Ulubatlı Hasan, Bayrampaşa, Bayrampaşa Cezaevi, Ferhatpaşa, Esenler Atışalanı, Yeşilbağ, Tavukçu Deresi, Mahmutbey Yolu, Güneşli Köyü, Halkalı Yolu, Çobançeşme üzerinden dolaşacak ve Çobançeşme, Ataköy 5. Kısım arasından Halkalı-Sirkeci banliyö hattıyla birleşecek. Daha sonra da bu hat üzerinden Ataköy, Ataköy 1. Kısım, Bakırköy, Yenimahalle, Zeytinburnu, Kazlıçeşme, Yedikule, Kocamustafapaşa ve Yenikapı'ya gelecek. Güneşli Köyü yakınına taşınacak olan otogar ve nakliye ambarları, Halkalı Yolu-Çobançeşme arasında kurulacak Doğu Sanayi Sitesi ve Yeşilköy Havalimanı yakınında kurulacak Dünya Ticaret Merkezi de yine bu hat üzerinde bulunacak. Hat üzerinde her 2.5 dakikada bir çift yönlü olarak tramvay geçecek. Tramvay parkı da Sefaköy-Çobançeşme arasında yer alacak. Hattın, Londra Asfaltı, yeni yapılacak 2. Boğaziçi Köprüsü ve çevre yolu ve diğer karayolları vasıtasıyla, otobüs-minibüs hatları, hava ve denizyolları taşımacılığı işe de bağlantıları olacak.

   10 yıl içinde tamamlanması planlanan 2. ve 3. hızlı tramvay sistemlerinden ikincisi 1. hattan Atışalanı'nda ayrılacak. Mahmutbey Köyü, Sanayi, İkitelli, Halkalı toplu konut sahası, Çekmece Nükleer Tesisleri'ni dolaştıktan sonra, Halkalı'da banliyö hattıyla birleşecek. 3. hat ise yine Atışalanı'ndan ayrılıp Metris, 500 Evler, Devlet Yolu, Küçükköy, Taşocağı, Gaziosmanpaşa, Silahtar, Sadabad, Havagazı, Okmeydanı, Darülacaze, SSK Okmeydanı Hastanesi, Abide-i Hürriyet üzerinden Mecidiyeköy'e ulaşacak. Böylece, ilk etapta Yenikapı-Mecidiyeköy arasında düşünülen metronun iki başı ile de irtibat sağlanacak.

   İstanbul Belediyesi Başkanı Bedrettin Dalan, 5 yıl içinde hizmete sokmayı vadettiği 1. tramvay hattının 28-30 milyar, 10 yıl içinde bitirilmesi planlanan 2. tramvay hattının 16 milyar, 3. tramvay hattının da 30 ile 33 milyar liraya mal olacağını söyledi. 

   Dalan'ın verdiği bilgiye göre İstanbul'un şehir içi trafiğini büyük ölçüde rahatlatacak olan ''Doğu Yakası Su Yolu Taşıma Projesi'' de önümüzdeki yıl uygulamaya konulacak. Buna göre, 300-400 kişilik hızlı ve denge kabaliyetleri yüksek deniz vasıtaları; Yenikapı, Eminönü, Karaköy ve Kabataş ile Kadıköy, Moda, Kalamış, Caddebostan, Suadiye, Bostancı, Maltepe, Kartal, Pendik ve Adalar arasında ring seferleri yapacaklar. Ayrıca deniz vasıtaları, yaz aylarında da Yenikapı, Zeytinburnu, Bakırköy, Yeşilyurt, Yeşilköy, Florya ve Küçükçekmece hattında yolcu taşıyacaklar.


(1984 yılında Reşat Altın 30.308 liraya satılıyormuş.)


Tercüman Gazetesi 4 Temmuz 1984 



Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com




Geri Dön