Emlakta Nostalji

1986 yılında Tüpgeçit, denizin 50 metre altından geçecekmiş!

1986 yılında iki yakayı birbirine bağlayacak Demiryolu Tüpgeçit Projesi, Eminönü-Üsküdar arasında yapılacakmış. Sondaj çalışmaları devam eden Tüpgeçit, denizin 50 metre altından geçecekmiş ve bin 950 metresi su altında olacakmış.



Denizin 50 metre altından geçecek


TÜPGEÇİT SONDAJI BAŞLADI


22 sondajdan 6'sı tamamlandı. İki yakayı birbirine bağlayacak tüpgeçit, büyük ihtimalle Eminönü-Üsküdar-İnadiye arasında yapılacak.


Yıl sonuna kadar etüt çalışmaları tamamlanacak olan demiryolu tüpgeçidinin yaklaşık 1950 metresi su altından geçecek


 Gürbüz AKKIRAN-ANKARA


   İSTANBUL Boğazı'nın altından Anadolu ile Avrupa yakalarını birbirine bağlayacak ''Demiryolu Tüpgeçit Projesi'' ile ilgili olarak jeoteknik deniz etüdü çalışmalarının yıl sonuna kadar tamamlanacağı açıklandı. 

   İstanbul Boğazı tüpgeçit ve metro projelerinin etüt çalışmalarını yürüten ABD Parsons Brincheoff firması ile Temel Mühendislik ve Tümaş Şirketi'nin oluşturduğu İstanbul Tren-Tünel Müşavirler Konsorsiyumu (IRTC)'nun çalışmaları hakkında bilgi veren Yerbilimleri Etüt ve Müşavirlik Şirketi temsilcisi Behiç Congar, etüt çalışmalarının bitirilmesinden sonra hükümete sunulmak üzere fizibilite ve ön projenin hazırlanacağını söyledi. Congar, ''Bu projenin yapılıp yapılmaması fizibilitenin ve hükümetin alacağı karara bağlıdır'' dedi.

   

Boğaz'da iki güzergah


   İstanbul Tüpgeçit Projesi'nin jeoteknik çalışmalarını yürüten İstanbul Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Jeoloji Bölümü profesörlerinden Okay Eroskay, projenin Sarayburnu-Üsküdar-İnadiye arasında yapılmasının düşünüldüğünü söyledi. Eroskay, Boğaz'da iki güzergah tespit ettiklerini bildirdi. 

   Geçen yıl başlanan deniz etüt çalışmalarında tespit edilen güzergahta belirlenen 22 sondajdan sadece altısının gerçekleştirildiğini 




Tügeçit sondajı başladı


duyuran Okay Eroskay, bu bölgelerde deniz tabanının tüm yönleriyle araştırıldığını anlattı. 

   Yapılan çalışmalar sonucunda tespit edilen demiryolu tüp güzergahından birinin seçileceğini belirten Okay Eroskay, bu hatlardan birinde jeoteknik etüt çalışmalarının tamamlandığını açıkladı.

   Eminönü ile İnadiye arasında yapılması düşünülen demiryolu tüpgeçidinin 1950 metresinin su altından geçeceğini, muhtemel derinliği ise 50.5 metre dolaylarında olacağını bildiren Eroskay, diğer hattın uzunluğunun ise daha saptanmadığını duyurdu. 

   Tüpgeçit projesinin maliyeti hakkında şimdiden bir şey söylemenin olanıksız olduğuna değinen Eroskay, ''Fiyatı etkileyen birçok unsur vardır. Her ne kadar İngiltere ile Fransa'yı birbirine bağlayacak 49 kilometre uzunluğundaki tüpgeçit 3.3 milyar dolara çıksa bile bu, projenin maliyeti hakkında bilgi vermez'' dedi.

   Konu ile ilgili olarak görüşlerine başvurduğumuz Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğü ilgilileri, tüpgeçit projesinin gerçekleştirilmesine taraftar olduklarını söyledi. Bir yetkili, ''Yapımı halen devam eden İkinci Boğaz Köprüsü'nden trenlerin de geçmesini çok istedik. Fakat olmadı. Tüpgeçit projesi gerçekleştirilirse böylelikle iki yaka arasında direkt tren hattı kurulmuş olur'' dedi.


Milliyet Gazetesi 13 Şubat 1986



Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com