1991 yılında İstanbul Metrosu ihale aşamasına gelmiş!
1991 yılında İstanbul Büyükşehir Belediyesi kendi imkanlarıyla yapmayı planladığı, 16 kilometre uzunluğundaki İstanbul Metrosu'nun ilk aşaması olarak, Taksim-4. Levent arasındaki 7 kilometrelik bölümünün yapılmasını kararlaştırılmış.
Metronun Taksim-Levent, hızlı tramvayın Topkapı-Yenibosna hattının yapımına başlanıyor
İstanbul'da ulaşım atağı
İstanbul Büyükşehir Belediyesi, 16 kilometre olarak planlanan İstanbul Metrosu'nun ilk aşamada Taksim-4. Levent arasındaki yaklaşık 7 kilometrelik bölümünün yapılmasını kararlaştırdı.
Mevcut karayolunu izleyerek yeraltından geçirilecek İstanbul Metrosu'nun finansmanını belediye kendi mali kaynaklarından karşılayacak.
Büyükşehir Belediyesi hızlı tramvayın 9.7 kilometre uzunluğundaki ikinci bölümünün de güzergahını yeniden belirleyerek bu ay içinde yapımına başlama kararı aldı.
Ferit FARSAKOĞLU
İSTANBUL Büyükşehir Belediyesi, bunalan kent trafiğini rahatlatmak için ulaşım atağına geçti. Proje çalışmaları biten metro yeniden ihale aşamasına geldi. Şu anda birinci kısmı çalışan hızlı tramvayın ikinci kısmı için yeni bir güzergah belirlendi. Hızlı tramvayın ikinci kısmının inşasına bu ay içinde başlanacağı açıklandı.
Taksim-4. Levent arasında birinci etabı yapılacak olan metronun kazı çalışmalarının yakında başlayacağı açıklandı. Tamamı 16 kilometre olarak planlanan İstanbul Metrosu'nun, öncelikle altı duraktan oluşan yedi kilometrelik kısmının yapılacağı belirtildi. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Fen İşleri Daire Başkanı Erdoğan Yıldız, metronun tamamının yeraltında olacağını söyledi.
Erdoğan Yıldız'ın verdiği bilgiye göre, metronun 4. Levent'te başlayacak kazı çalışmaları mevcut karayolunun altından Taksim'e kadar devam edecek. Zeminin durumuna göre metro yerden en az 20 metre aşağıda olacak, bu derinlik 50 metreye kadar inebilecek.
Metronun durakları 4. Levent, Levent, Gayrettepe, Şişli, Osmanbey ve Taksim'e yapılacak. Geliş-gidiş şeklinde
açılacak tünelin metresi 20 bin dolara, kilometresi ise 20 milyon dolara mal olacak.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin daha önce metro için yaptığı çağrıya başvuranlar arasında dokuz firmaya ön yeterlilik belgesi verilmişti. Büyükşehir Belediye Başkanı Sözen, metronun Sovyet VVO ''Technoexport'' ile Türk STFA konsorsiyumu tarafından gerçekleştireceğini açıklamıştı. Ancak, hükümetin Sovyetler'e Hazine garantisi vermemesi üzerine metro inşaatına başlanamamıştı. İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin metro için 100 milyar liralık kaynak yarattığı ve tünel inşaatına kendi olanaklarıyla başlayacağı belirtildi.
Halen Aksaray-Ferhatpaşa arasında 8.7 kilometre uzunluğundaki güzergahta yedi durakta hizmet vereb hızlı tramvayın ikinci kısmının inşaatına bu ay içinde başlanacağı belirtildi. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Fen İşleri Daire Başkanı Erdoğan Yıldız, işin 26 ayda bitirileceğini söyledi.
Hızlı tramvayın ikinci kısmının güzergahı, halen yapılmakta olan otogar bölgesinden başlayacak. Mimarsinan, Davutpaşa, Merter istikametini takip edecek hat, bu noktada E-5 Karayolu'nun üzerinden viyadüklerle geçirilerek Belpa Mağazası'nın önüne gelecek. Buradan Bakırköy, Bahçelievler, Ataköy'ün E-5 sınırını takip ederek Yenibosna'ya uzanacak tramvay hattı, daha sonra Atatürk Havalimanı'nda son bulacak.
(1991 yılında 1 dolar 4.395 liraya satılıyormuş.)
Milliyet Gazetesi 10 Temmuz 1991
Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com