1997 yılında Haliç, diyaliz yöntemiyle temizlenecekmiş!
1997 yılında Haliç'i temizleme çalışmaları başlamış. Toplam maliyeti 30-40 trilyon liraya diyaliz yöntemiyle Haliç, 8 ayda temizlenecekmiş. Gemilerle toplanan balçıklar, Alibeyköy'deki eski taş ocakları çukurlarına hortumlarla pompalanacakmış.
Haliç'e diyaliz yöntemi
Haliç, diyaliz yöntemiyle 8 ayda temizlenecek. Haliç'ten tarama gemileriyle toplanan balçığında 4 kilometre uzaklıkta, Alibeyköy'deki eski taş ocakları çukurlarına plastik dev hortumlarla pompalanmasına başlandı. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Tayyip Erdoğan, çalışmaları yerinde izledi. Erdoğan, ''Bu proje, metrodan sonra, İstanbul'un en büyük yatırımı. Çevre olayı olarak, bir numaralı proje ve 23-24 trilyon liralık yatırım. Bu projenin kolektörlerle toplam maliyeti 30-40 trilyon lirayı bulacak'' dedi. Efsanevi ''Sadabad''ı yeniden yaratmayı ve Haliç'i canlandırmayı amaçlayan bu uzun vadeli çevre projesi, şu aşamalardan oluşuyor:
Fatih, Kocatepe ve Yavuz adlı dip tarama tekneleri, Haliç'in 30-40 metre kalınlığında çamurla kaplı dibini tarıyorlar.
Üç teknenin tarayıp çektiği dip çamuru ''Kezban'' adlı pompa istasyonuna geliyor. Çamurlar, buradan dev boru hattına pompalanıyor.
Tekneler ve istasyon sayesinde Haliç'ten günde 10 bin metreküp çamur çekiliyor. Bunun yüzde 20'si çamur, kalanı su. Çünkü çamur suyla karıştırılarak borulara basılıyor.
Pompalanan çamur, boru hattıyla Haliç'in 4 kilometre uzağındaki eski taş ocaklarının dev çukurlarına boşaltılıyor.
Çukurlara basılan balçıktaki su, toplanıp yeniden Alibeyköy Deresi'ne aktarılacak, buradan da Baltalimanı'ndaki arıtma tesisiyle denize boşaltılacak.
Yılbaşına kadar 3 milyon metreküp çamur, bu yöntemle Haliç'in dibinden çıkartılacak. Çamurun bir bölümü de Haliç'e çıkışı olan dere yatakları kenarlarında depolanarak, üzerileri yeşil örtüyle kaplanacak ve parklar oluşturulacak.
Çalışmalar sırasında oluşacak ağır kokunun çevreyi etkilememesi için sürekli klorlama yapılacak. Kokuyu önlemek için çamur, hava ile temas ettirilmeden, su içinde dalgalanma ve türbülans oluşturulmadan çekilecek.
Proje, 31 Aralık 1997 tarihine kadar bitirilecek.
Taş ocaklarını dolduran çamurun üstü, daha sonra yeşil alana çevrilecek.
Çalışmalar sonunda, Balat-Hasköy ile Sütlüce-Eyüp hatları arasında kalan bölgede 5 metre derinlik sağlanacak. Haliç'in diğer bölgelerinde ise derinlik 3 metre kalacak. 5 metre derinlik vapurların, 3 metre derinlik ise küçük teknelerin Haliç içinde seyretmesi için yeterli olacak.
Temizleme çalışmalarından sonra Haliç'in kirli sularına oksijen kazandırılmasına çalışılacak.
Derelerden gelecek temiz suların da katkısıyla, gelecek yıllarda Haliç'te deniz canlılarının yaşayabileceği bir ortam oluşacak.
(1997 yılında Reşat Altın 12.220.000 liraya satılıyormuş.)
Hürriyet Gazetesi 27 Nisan 1997
Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com