Genel

20 soruda 3. Havalimanı!

İstanbul’un yeni havaalanı, 3. Havalimanı projesi bugün Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın katılımıyla gerçekleşecek temel atma töreniyle hayata geçirilecek. Peki 3. Havalimanı’nın ismi ne olacak? 3. Havalimanı nasıl olacak? İşte 20 soruda 3. Havalimanı!

20 soruda 3. Havalimanı!


3. Havalimanı’nın adı ne olacak?


Bakanlar Kurulu, Atatürk Havalimanı’nın kapasite yetersizliği yüzünden yeni havalimanının bulunacağı bölgeye 13 Ağustos 2012 tarihinde karar verdi.


İstanbul Bölgesel 3. Havalimanı, Ulaştırma Bakanlığı’nın proje verdiği isim... Henüz resmi olarak havalimanının ismi belli olmasa da pilot Vecihi Hürkuş adının havalimanına verilmesi teklif edilmişti.


3. Havalimanı’nın adını Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, bugün saat 16:00’da başlayacak temel atma töreninde açıklayacak. 





İhale ne zaman yapıldı?


Yeşilköy’deki Atatürk Havalimanı’ndan sonra İstanbul’un Avrupa yakasındaki ikinci havalimanı olacak 3. Havalimanı’nın uluslar arası ihalesi 3 Mayıs 2013 tarihinde saat Esenboğa Havalimanı Sosyal Tesisleri'nde gerçekleştirildi. 


3. Havalimanı ihalesini kim kazandı?


İhaleyi, Cengiz- Limak-Kolin-Mapa-Kalyon Ortak Girişim Grubu, 25 yıllık kira bedeli için 22 milyar 152 milyon Euro vererek kazandı. 



İstanbul Yeni Havalimanı kaça mal olacak?


İstanbul 3. Havalimanı’nın yaklaşık yatırım bedeli 9 milyar 500 milyon dolar olarak açıklandı. İstanbul Yeni Havalimanı için toplam 10 milyar 247 milyon Euro'luk bir yatırım etap etap yapılacak, yolcu hizmetleri de etap etap açılacak.



İmzalar ne zaman atıldı?


Ortak Girişim Grubu’nun İstanbul’a yeni bir havaalanı kazandırmak amacıyla kurduğu İstanbul Grand Airport Havalimanı İşletme A.Ş. ile Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü arasında “İstanbul Yeni Havalimanı’nın Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılmasına İlişkin Uygulama Sözleşmesi” 19 Kasım 2013’te imzalandı.



3. Havalimanı nerede?


Üçüncü havalimanı, İstanbul’da Karadeniz’in Avrupa yakasındaki Yeniköy ile Akpınar köyleri arasındaki 80 milyon metrekare alan üzerinde hayata geçiriliyor. Yeni havalimanı, dünyanın en geniş havalimanı olacak.



3. Havalimanı’na nasıl gidilir?


Yüksek hızlı tren, havalimanındaki aktarma istasyonunda sonlanacak. Ayrıca, aktarma istasyonunda Havaalanı Metrosu, Boğaz'dan üçüncü geçişi sağlayan raylı sistem, HavaRay, kent merkeziyle bağlantıyı sağlayan otobüs hatları ve otopark bulunacak.



Taksim – 3. Havalimanı arası kaç dakika olacak?


Yeni havalimanı, raylı sistem aracılığı ile Taksim'e bağlanacak. Bu raylı sistem, eski demir yolu hattının güzergâhından geçirilecek. Toplu taşıma aracılığıyla İstanbul'un tüm bölgelerinden ulaşım sağlanacak. Taksim'den havalimanına 15 dakikada ulaşılacak.



Yeni Havalimanı’nın ilk etabı ne zaman bitecek?


3. Havalimanı’nın ilk etabı 42 ay içerisinde Kış 2016 (2016 Ekim sonu) İATA uçuş tarife döneminde hizmete girecek. Birinci etapta; 2 adet bağımsız paralel pist (3750m x 60m), 1 adet cross pist (3750m x 60m), 3 adet parelel taksirut (3750m x 45m), Yüksek hız ve bağlantı taksirutları, apron, terminal binası, hava trafik, haberleşme ve meteroloji sistemleri ve diğer hizmet binaları hayata geçirilecek. Proje, dört fazda inşa edilecek.



3. Havalimanı inşaatı ne zaman bitecek?


İstanbul’un 3. Havaalanının 2018 sonlarına doğru bitirilerek, hizmete açılması hedefleniyor.



İstanbul Yeni Havalimanı nasıl olacak?


Toplam 76 milyon metrekare alana yayılan İstanbul 3. Havalimanı Projesi kapsamında; 6 adet birbirinden bağımsız pist, 4 adet apron ve 16 adet taksi yolunun yapımı, toplam 1,5 milyon metrekare kapalı alana sahip 4 adet iç ve dış hatlar terminal binaları, her biri 85 metre yüksekliğinde 3 adet Teknik Blok ve Hava Trafik Kontrol Kulesi ve 8 adet Apron Gözetleme Kulesi, DHMİ hizmet binası ve havalimanı için gerekli diğer tüm tesislerin (itfaiye binası, iş makineleri ve oto garajı, emniyet binası, regülatör binası, güç merkezi, ısı merkezi, su deposu, gümrük binası) yapımı gerçekleştirilecek. 



3. Havalimanı’nın yolcu kapasitesi ne kadar olacak?


Proje kapsamında 52 milyon 210 bin metrekarelik uygulama inşaat alanında 939 milyon metreküp kazı ve dolgu çalışmaları yapılacak. İstanbul 3. Havalimanı Projesi tamamlandığında 165 yolcu biniş köprüsü, 500 uçak kapasitesiyle yıllık 150 Milyon yolcu kapasitesine sahip olacak.



3. Havalimanı’nın uçak kapasitesi ne kadar olacak?


Havalimanında, nihai olarak tamamlandığında 1,5 milyon metrekare terminal alanı, 165 yolcu biniş köprüsü, 3 kontrol kulesi, 4 terminal binası, 6 bağımsız pist, 16 taksi yolu ve 500 uçak kapasitesine sahip 6,5 milyon metrekare apron yer alacak.



3. Havalimanı nasıl tasarlandı?


5 km x 7 km boyutunda toplam 3 bin 500 hektarlık alanda kurulacak. Havalimanıyla bağlantılı 1.100 hektarlık ileri teknoloji endüstri ve ticaret alanı bulunacak. Uçuş yolları sesi en aza indirgeyecek şekilde konumlanacak. Terminal binası yeşil bina olarak tasarlandı.



3. Havalimanı nasıl aydınlatılacak?


Cam zarf kullanımı, terminal binasının ortasında maksimum gün ışığı girişi sağlayarak yapay aydınlatma ihtiyacını azaltacak. Terminal binası elektrik kullanımını en aza indirgemek üzere maksimum derecede kullanan 'akıllı bina' olacak.



3. Havaalanı nasıl ısıtılacak? 


Elektrik ve ısıtma ihtiyaçları, havalimanının ürettiği çöplerin çoğu kullanılarak merkezi ısıtma ve güç üretim birimiyle karşılanacak.



3. Havaalanı’nın en önemli tesisleri hangileri olacak?


Havalimanının 5 önemli tesisi bulunacak; terminal binası, pistler, aktarma istasyonu, tamir tesisleri ve hangarlar ile hava taşımacılık tesisleri.



3. Havalimanı’nda kaç asma kat bulunacak?


350 m x 1.500 m'lik bir kullanım alanıyla asmakatı da olan 6 katlı bir bina, düşük seviyede varış ve ikinci bir seviye de havalanma seviyesi olmak üzere toplam 4 terminal, yetkililer ve yönetimin kullanımı için asmakat bulunacak.



Üçüncü Havalimanı’nda alışveriş merkezi olacak mı?


Büyük bir alışveriş tesisi, üst 3 katta 5 yıldızlı oteller, ticari ofis binaları, ticari fuar alanı bulunacak. Uluslararası finans ve ticari işlemler için 'özel ekonomik bölge' kurulacak.



Üçüncü Havalimanı uluslar arası havacılık standartlarına uygun mu?


Rüzgarın hızını asgariye indirecek bir aerodinamik şekilde tasarlanacak. Dış dokunun tamamı elektrik kullanımının karşılanacağı, güneş kolektörü görevi yapacağı galvanik dokuyla kaplanacak.


Havalimanına ait jumbo-jetlerin iniş ve kalkışlarına uygun 3,5-4 km uzunluğunda Karadeniz'e paralel olan 4 pist ve Karadeniz'e dik uzanan 2 pist olmak üzere toplam 6 pist bulunacak.


Uçuş yolları direkt olarak önerilen kentin üzerinden uçmayı önleyecek şekilde konumlandırılacak.