2000 yılında Taksim - Yenikapı metro çalışmaları durmuş!
2000 yılında Taksim - Yenikapı metro güzergahında yapılan metro çalışmaları Tünel'deki Fransız Sarayı olarak bilinen binada çatlamalar meydana getirmiş. Fransız Konsolosluğu mahkemeye başvurması üzerine İBB metro çalışmalarını durdurmuş.
Metro durdu
Kazı, Tünel'deki tarihi binada çatlaklar oluşturdu. Belediye, gerekirse güzergahın değiştirileceğini açıkladı
EMİNE TÜRKER
Taksim-Yenikapı metro güzergahında yapılacak kazının yeraltı zenginliklerini yok edeceği tartışmaları devam ederken Fransız Sarayı önündeki kazı çalışmaları durduruldu.
Tünel'deki Fransız Sarayı olarak bilinen binada geçtiğimiz günlerde meydana gelen çatlamalar nedeniyle Fransız Konsolosluğu'nun mahkemeye başvurmasıyla, İstanbul Büyükşehir Belediyesi saray önündeki kazı çalışmalarını durdurdu. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Yatırımlardan Sorumlu Genel Sekreter Yardımcısı Dursun Ali Çodur, Taksim - Yenikapı arasındaki metro hattında yapılan kazılar sırasında, çıkabilecek tarihi eser olduğu takdirde çalışmaların aksayabileceğini söyledi.
Metro çalışması başlamadan Haliç ve Galata çevresinin 1. derecede SİT konumunda olması nedeniyle yapılacak kazılar tartışma yaratmıştı. Uzmanlar bu durumun tehlikeli olabileceğini açıklamışlardı. Metronun tarihi yeraltı zenginliklerini tahrip edeceği iddiası, artık belediye yetkililerini de korkutmaya başladı. Çodur, çıkabilecek tarihi eser olursa, projenin yeniden değiştirileceğini söyledi.
Adım adım ilerliyor
Taksim - Yenikapı metro çalışmalarının Anıtlar Kurulu ile mutabık kalınarak yapıldığını belirten Çodur, ''Kurulun bizden bir şartı var. Yenikapı ve Vezneciler Müdürlüğü'nden bir uzman alınarak kazının yapılmasını istiyor. Çünkü, bu bölge tarihi eser bakımından zengin. Özellikle Vezneciler'de batık bir kilise olduğu söylentisi var. Oradan bir şey çıkarsa çalışmalar aksar" diye konuştu. Arkeolojik bir eser çıktığı takdirde, projenin değiştirilip geliştirilebileceğini kaydeden Çodur, Anıtlar Kurulu'ndan gerekli iznin çıktığını da ifade etti.
Haliç'e köprü
Çodur, Haliç üzerinden geçen metro hattının çelik konstrüksiyonlar üzerine kurulacağını, gemilerin körfezden rahat geçebilmesi için yana doğru açılan kapılar planlandığını açıkladı. Haliç'teki metro köprüsü, 890 metre uzunluğunda ve denizden 40 metre yüksekliğinde olacak. Unkapanı ve Galata köprüleri arasına yapılacak yeni köprü, denizde iki metre çapında çelik boru ve ayaklarla dubalar üzerine kurulacak. Taksim-Yenikapı metro hattının maketi Büyükşehir Belediyesi'ndeki başkanlık girişine yerleştirildi.
Milliyet 20 Temmuz 2000
Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com