2000 yılında Tüp Geçit, dünyanın en derin deniz tüneli olacakmış!
2000 yılında ulaşımda büyük bir kolaylık sağlayacak olan Boğaz Tüp Geçiş Projesi ile ilgili çalışmalar devam ediyormuş. 2005 yılında hizmete girecek dünyanın en derin deniz tüneli, Boğaz'ı 58 metre derinlikte geçecekmiş.
Bize de böylesi yakışırdı
İstanbul Boğazı'nın 58 metre altından geçirilecek olan 'tüp geçit', dünyanın en derin deniz tüneli olacak ve 2005'te hizmete girecek
Avrupa Asya'ya derinden bağlanacak
Bir bölümü bitirilen İstanbul Metrosu ile birlikte İstanbul'un ulaşımında büyük bir kolaylık sağlayacak olan Demiryolu Boğaz Tüp Geçiş Projesi ile ilgili çalışmalar devam ediyor.
Kangren olmuş İstanbul ulaşımı rahatlatmak için hazırlanan bu projenin 2005 yılında hizmete sokulması planlanıyor.
9.3 büyüklüğündeki depreme dayanıklı olarak inşa edilecek, tüp geçiş projesi için Ulaştırma Bakanlığı yetkilileri, üç konsorsiyumun verdiği tekliflerin değerlendirildiğini belirttiler.
Onay Japonlar'dan
Yetkililer, üç konsorsiyumun verdiği tekliflerin kurulan bir komisyon tarafından teknik ve idari açıdan incelenmesinin devam ettiğini belirterek şunları söylediler: ''Bu inceleme tamamlandıktan sonra sonuçlar, krediyi veren Japonya'ya gönderilecek. Oradan gelecek yanıta göre projenin yapım çalışmasına başlanacak."
Bu projenin İstanbul'da 1984 yılından beri gerçekleştirilen çalışmalar sonucunda hazırlandığını belirten Ulaştırma Bakanlığı yetkililer, mevcut banliyö demiryolu sisteminin de çağdaş bir metro niteliğine dönüştürülerek tüp tünelle birleştirileceğini açıkladılar.
Rakamlarla Tüp Geçit
İstanbul Boğazı 58 metre derinlikte geçilecek. Dünyada şimdiye kadar yapılmış tünellerin en derini 47 metre.
Bir saatte tek yönde 100 bin kişiye hizmet verecek olan tüp geçiş, bu kapasitesiyle 10-12 köprüye eş değer gösteriliyor.
Projenin Halkalı - Gebze arası uzunluğu 63 kilometre.
Söğütlüçeşme - Yedikule arasındaki tüp geçiş bölümü 13.3 kilometre. Bu bölümün maliyeti 870 milyon dolar ve yapım süresi dört yıl.
Diğer bölümlerin maliyeti 650 milyon dolar ve yapım süresi 3 yıl.
Projenin toplam maliyeti 2.5 milyar dolar. Bunun bir milyon doları araç, bir buçuk milyon doları ise yapım maliyeti.
Projede toplam 41 istasyon bulunacak. Söğütlüçeşme, Üsküdar, Sirkeci ve Yenikapı istasyonları yeraltında yapılacak.
Proje kendisini bir yılda finanse edecek.
(2000 yılında 1 dolar 670.000 liraya, Reşat Altın ise 42.375.000 liraya satılıyormuş.)
Milliyet 3 Ekim 2000
Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com