Emlakta Nostalji

2003 yılında Trafik Gözetleme İstasyonları'nın yapımı tamamlanmış!

2003 yılında İstanbul ve Çanakkale boğazlarında güvenli geçiş sağlayacak olan ''İnsansız Trafik Gözetleme İstasyonları''nın yapımı tamamlanmış. İstanbul Boğazı'na yapılan 8 kule ile Boğaz 24 saat takip edilecekmiş.



İNSANSIZ TRAFİK GÖZETLEME İSTASYONLARI'NIN YAPIMI TAMAMLANDI


Boğazlar'da balık başını çıkarsa anında görülecek


İstanbul ve Çanakkale boğazlarında güvenli geçiş sağlayacak olan ''İnsansız Trafik Gözetleme İstasyonları''nın yapımı tamamlandı. Radarlı ve kameralı kontrolü içeren sistem, 1 Temmuz Kabotaj Bayramı'nda düzenlenen törenle hizmet vermeye başlayacak.


    İSTANBUL ve Çanakkale boğazlarında kazaları en aza indirgemek için kurulan radar ve kameralı elektronik sistem, kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri Genel Müdürlüğü'nce yaptırıldı. Denizlerde meydana gelen kazalar daha çok insan hatasından kaynaklanmasına rağmen, ''makine arızası, dümen kilitlenmesi'' gibi nedenler gösterilerek, kişi ve kurumların sorumluluktan kurtulabildiklerini belirten Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri Genel Müdürü Hücum Tulgar, sistemi iddialı sözlerle övdü. Tulgar, şunları söyledi: 

    

24 SAAT DENETİM

       

    ''Kulelerde 24 saat siyah-beyaz ve renkli çekim yapan kameralarımızla 1 mil içinde Boğaz'da başını çıkaran balığı dahi görebileceğiz. Kaza, bundan sonra ancak kaptanın sarhoş olması, delirmesi, ya da 'kamikaze' yapması halinde ortaya çıkabilecek. Her şeye rağmen hava ve deniz şartlarında meydana gelebilecek bazı kazalarda da Boğaz'ın sürekli kontrol edilmesi, kazaların en az zararla atlatılmasını sağlayacak. Kılavuz kaptan ise gemilerce yine alınmaya devam edilecek. Gemiler Karadeniz'de 20 milden itibaren alınarak izlenmeye başlanacak.''


TERMAL KAMERALAR


    Boğazlar'da yılda 10-12 dolayında kaza meydana geldiğini anlatan Tulgar, şunları söyledi.

    ''Kulelelerde ikisi renkli çekim yapan üçer kamera var. Bunlar sıfır ışıkta kayıt yapabilen termal kameralar. Bir mil uzaklıktan geminin adını okuyabiliyor, 24 saat gece gündüz demeden kayıt yapabiliyorlar. Kaza olduğunda beş dakika öncesi hemen gözler önüne serilebiliyor. Gemiler radarla da sıkı kontrol ediliyor. Kulelerde her türlü meteorolojik veriler elde ediliyor. Akıntı hızını, su sıcaklığını ve bazı verileri ölçen sensörler de var. Bütün bu bilgiler İstinye'deki Trafik Kontrol Merkezi'ne anında ulaşıyor. Lodos'ta seyreden bir gemiye 10 dakika sonra Poyraz'a gireceği bile söylenebiliyor. Çanakkale'de de Akbaş Trafik Kontrol Merkezi herhangi bir nedenle devre dışı kaldığında İstanbul'daki trafik kontrol merkezi devreye giriyor.'' 


Çanakkale'ye 5, İstanbul'a 8 kule


İSTANBUL'un Anadolu yakasında Yonburnu, Beykoz, Kanlıca, Kandilli ve Üsküdar, Avrupa yakasında Garipçe, Rumelikavağı ve Ahırkapı'da olmak üzere 8 gözetleme kulesi kuruldu. İstinye'de kulelerden gelen bilgileri değerlendirerek gemilere ve ilgili birimlere ulaştıracak bir trafik kontrol merkezi yapıldı. Çanakkale Boğazı için de Zincirbozan, Gocukburnu, Kepez, Kumkale ve Poyraztepe'de gözetleme istasyonları, Akbaş'da da bir trafik kontrol merkezi kuruldu. Gözetleme kulelerinin boyları 15-40 metre. Gövdelerinin en ince yeri 2.5, en geniş yeri ise 5 metreyi buluyor ve üste asansörle çıkılıyor.


Hürriyet 1 Nisan 2003



Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com