Emlakta Nostalji

2005 yılında Kadıköy-Kartal Metro hattının ihalesi yapılmış!

2005 yılında 22 kilometre uzunluğunda ve 260 milyon dolara (348 milyon 400 bin lira) mal olması beklenen Kadıköy - Kartal metro hattının yapım ihalesi yapılmış.



Başbakan'ın 'İstanbul rüyası' gerçek oluyor


İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın Belediye Başkanı olduğu dönemde, Kadıköy'den-Kartal'a kadar yapmayı planladığı, ancak o dönemde hükümetin izin vermediği raylı sistemi gerçekleştiriyor.


    İETT tarafından geçtiğimiz günlerde ihalesi yapılan 22 kilometre uzunluğunda ve 260 milyon dolara mal olması beklenen 13 istasyonlu raylı sistem, Kadıköy'den Kartal'a kadar 'yeraltından' (bir iki noktası yer üstü olmak üzere) 34 bin yolcu taşıyacak. Böylece, raylı sistemlerin yapımını, yürütümünü üstlenen İETT'nin Genel Müdürü Muammer Kantarcı'nın deyimiyle, 0-1 karayolundaki 'Başbakan'ın rüyası' gerçekleşecek, İstanbul bir büyük atardamara daha kavuşacak.


HAVALİMANI-KARTAL 1 SAAT 


    Marmaray'ın da devreye girmesiyle, Kartal'dan tramvaya binecek bir yolcu, tek biletle, 1 saat içinde Atatürk Havalimanı'nda, 35-40 dakikada Maslak'ta olacak. Kartal'dan binen yolcu önce Kadıköy'deki İbrahimağa İstasyonu'na gelecek ve buradan Marmaray'ın tüp tüneliyle Yenikapı'ya gelecek. Buradan da bir başka tramvayla, ister Atatürk Havalimanı'na isterse de Maslak'a geçebilecek, hem de tek biletle. Ancak Marmaray'ın bitimi 2010 yılını bulacak. Bu noktada ise, vapurlar entegre sistemle Marmaray içindeki tüp tünelin yerini alacak. İETT Genel Müdürü Muammer Kantarcı, 2023 yılında raylı sistemin 287.7 kilometreye ulaşacağını belirterek, 'Bunun için 7 milyar 150 milyon dolar gerekiyor ancak, İstanbul için, Türkiyemiz için, bu rakam artık o kadar büyük değil. Bunu yapabilecek güçteyiz' diye konuştu. 


İSTANBUL TRAFİĞİ RAHATLAYACAK


    Halen İstanbul'da DDY ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin toplam 116,5 kilometre uzunluğundaki raylı sistemi var. TBMM'ye sunulan kent ulaşımının tek elde toplanmasını içeren teklifin yasalaşması halinde, trafik İstanbullular için bir 'işkence' olmaktan çıkacak. 


Yapımı devam eden hatlar


    Sultançiftliği-Vezneciler (cadde tramvayı): 15.8 kilometre. 22 istasyonlu bu hatta raylar sadece Edirnekapı'ya kadar getirilecek. Edirnekapı-Vezneciler arasında ise, metrobus denilen uzun otobüsler çalışacak.


    Aksaray-Yenikapı: 700 metre

    

    Taksim-Yenikapı: 5.2 kilometre. Hattın yapımı içinde bir köprü Anıtlar Kurulu, Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş'ın çizdiği köprü projesini onaylarsa, Unkapanı Köprüsü'nün, Şişhane'den Unkapanı istikametinde sağ tarafına yeni bir köprü de yapılacak. 

      

    Taksim-Kabataş füniküler: 600 metre


    Eminönü-Kabataş: 5 istasyonlu ve 2.8 kilometre uzunluğunda yapımı tamamlandı, ocak ayında açılıyor)


    Eyüp-Piyerloti (Teleferik): 420 metre



2023 yılında bitecek


   2023 yılına kadar yapılacak yeni hatların, mevcutlarla toplam uzunluğu 287.7 kilometre olacak. Tüm bunların gerçekleşmesi için harcanacak para ise, 7 milyar 150 milyon dolar. Başkan Kadir Topbaş, kaynak buldukça yeni hatların her an devreye girebileceğini belirtti.


Yeraltından uzanacak


    4.Levent-Ayazağa: 3.6 kilometre, saatte 35 bin yolcu kapasiteli. Müteahhide yer teslimi yapıldı.

    Otogar-Bağcılar: 5.2 km., saatte 35 bin yolcu kapasiteli, ihalesi yapıldı. 

    Bağcılar- İkitelli-Olimpiyat köyü: 14 kilometre 

    Kadıköy-Kartal: 22 kilometre, saatte 35 bin yolcu kapasiteli. Başbakanın rüyası. Kadıköy'de İbrahimağa'dan çıkıp, E-5 karayolunda, yeraltından Kartal'a kadar uzanacak.

    Bakırköy-Avcılar-Beylikdüzü: 26 kilometre. 16 kilometrelik Üsküdar-Altunizade-Dudullu raylı sistemlerinin etüt projeleri sürüyor.


(2004 yılında 1 dolar 1.34 liraya, Reşat Altın ise 153 liraya satılıyormuş)


Hürriyet 24 Ocak 2005 



Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com