2006 yılında Adalet Bakanlığı, Akfırat'a cezaevi yapmak istiyor!
2006 yılında Adalet Bakanlığı, Tuzla Akfırat'taki İstanbul Park Pisti'nin 400 metre uzağına F tipi cezaevi yapmak istemiş. Adalet Bakanlığı'na, aynı yıl belde belediyesi olan Akfırat Belediyesi'nden izin çıkmamış.
ADALET BAKANLIĞI, AKFIRAT'TAKİ FORMULA 1 PİSTİ'NİN 400 METRE UZAĞINA CEZAEVİ YAPMAK İSTİYOR
F tipi Formula!
Milli Emlak'tan iki yıl önce söz konusu araziden yer alan Adalet Bakanlığı'na, F tipi cezaevi yapılması konusunda Akfırat Belediyesi'nden izin çıkmadı. Bunun üzerine iki kuruluş, bu arsa için davalık oldu
Dünyanın en çok ilgi çeken organizasyonlarından biri olan Formula 1 için inşa edilen trilyonluk İstanbul Park pisti, ''trajikomik'' bir tehdidin altına girdi. Adalet Bakanlığı, bu piste 400 metre uzaklıktaki araziye F tipi cezaevi yapmak için kolları sıvadı.
Bakanlığın bu girişiminin iki yıl öncesine dayandığı ortaya çıktı. Buna göre Adalet Bakanlığı, Milli Emlak Daire Başkanlığı'ndan F tipi cezaevinde kullanılmak üzere yer istedi. Milli Emlak da, o tarihte Orhanlı beldesine ait olan 103 bin metre karelik ve imarı bulunmayan arsayı bakanlığa verdi. Ancak bu parseller daha sonra Akfırat beldesi sınırlarına dahil edilince, imar planları değiştirildi, cezaevi bölgesinden çıkarılan alan özürlüler rehabilitasyon merkezi olarak ayrıldı.
Ancak pes etmeyen Adalet Bakanlığı Kartal Cumhuriyet Başsavcılığı, Akfırat Belediyesi ile İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Planlama Müdürlüğü'ne başvururak, arazinin cezaevi alanından çıkarılmasına itirazda bulundu. Akfırat Belediyesi de bu başvuruyu 11 Kasım 2005'te reddetti. Anadolu Yakası Milli Emlak Daire Başkanlığı, Akfırat'ın ret kararının ardından konuyu mahkemeye taşıdı ve 8 Aralık 2005'te verdiği dava dilekçesiyle söz konusu arazinin F tipi cezaevi yapılmak üzere Ceza ve Tevkif Evleri Genel Müdürlüğü'ne tahsis edildiğini hatırlattı.
Yatırım bölgesi
Akfırat Belediye Başkanı Hilmi Yıldız, bu girişime "Bu bir sabotajdır" yorumunu yaparken, Formula 1 ile birlikte bölgenin cazibe merkezi haline geldiğini belirtti. Yıldız, ''Beldemize 1.5 milyar dolarlık yatırım çektik. Ayrıca beldemiz 2004 yılı Bakanlar Kurulu kararınca turizm bölgesi ilan edildi. Devlet, Formula 1 ve prestij için 184 milyon YTL yatırım yaptı. Buraya azılı suçluluların barınacağı bir cezaevi yapılırsa, beldenin imajı yıpranır, yatırımcılar ürker. Yazık olmaz mı ?'' dedi.
Başkan, söz konusu arazinin yapımı süren Okan Üniversitesi'ne de 300 metre mesafede olduğunu hatırlattı, ''Turizm alanına cezaevi hangi akla hizmettir, anlam veremiyorum. Ayrıca dava dilekçesinde 'yapımı süren cezaevi' ibaresi yer alıyor. Bu inşaatın nerede olduğunu ben de merak ediyorum'' diye konuştu.
'Bu tabloya yakışmaz'
Motor Sporları Organizasyon A.Ş'nin Genel Müdürü Baran Asena da, ekonomik ve turistik bir tabloya bir cezaevinin yakışmayacağını söyledi. Asena, ''Sadece Formula 1 pisti değil, yakındaki Sabiha Gökçen Havalimanı ile birlikte çok önemli ekonomik bir eksen oluştu. Aynı zamanda inşaat mühendisi olarak söylüyorum; tamamen turistik alana böyle bir imar verilmesi yanlış olur. Belki Formula 1 çeşitli polisiye tedbirlerle bu zorluğu aşar, ama ya sonrası? ABD Jacksonville'de hapishane var ve o yoldan geçmek insanları rahatsız eder. Aynı şey burada da olabilir'' diye konuştu
Yarım milyon ziyaretçi
Akfırat beldesi sınırları içindeki İstanbul Park pisti geçen yıl başta Formula 1 olmak üzere birçok uluslararası motor sporları aktivitelerine ev sahipliği yaptı. Formula 1'e üç günde takriben 200 bin, DTM yarışlarını 50 bin, WTCC Şampiyonası'nı 30 bin, MotoGP'yi üç günde 40 bin, Le Mans yarışlarını da 22 bin kişi izledi. Diğer aktivitelerle birlikte piste gelip giden kişi sayısı yaklaşık yarım milyon kişiyi buldu.
'Kaçanları yarıştırırız!'
TOSFED Başkanı ve FIA Yönetim Kurulu üyesi Mümtaz Tahincioğlu, pistin çevresine yapılacak binalarla ilgili bir kriter olmadığını belirtti, ''Ancak FOA'nın tepkisini çeker'' dedi.
Başkan, ''Türkiye'nin en önemli sportif ve turistik alanının yakınında böyle bir cezaevi, estetik açıdan da hiç sevimli olmaz. Pist ve çevresindeki tesislerle aynı kare içine girecek bir cezaevine FOA büyük tepki gösterir. Bu pistten yarışın alınmasına bile neden olabilir. Aynı yol üzerinde olması da sıkıntı yaratır. Eğer başka alan bulunamıyor da illa oraya yapılacaksa, ne yapalım, biz de cezaevinden kaçanları yakalayıp Formula 1'de yarıştırırız!'' yorumunu yaptı.
Milliyet 14 Nisan 2006
Abdullah Kutalmış MIZRAK/Emlakkulisi.com