2011 yılında açılması hedeflenen 57 AVM var!
Perakende sektörünün yılı yüzde 7-8 büyümeyle kapatacağını söyleyen Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği (AMPD) Başkanı Mehmet Nane, 2011 yılına ilişkin sektör beklentilerini açıkladı
Almanya ve İngiltere gibi, Avrupa"nın önde gelen perakende pazarlarında yaşanan daralmaya karşın Türkiye perakende sektörünün yılı yüzde 7-8 büyüme ile kapatacağını söyleyen Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği (AMPD) Başkanı Mehmet Nane, 2011 yılını ise sektörün hem performans hem de tüketici güveni açısından gerçek anlamda kriz öncesi döneme dönüleceği bir yıl olarak gördüklerini söyledi. Nane, Türkiye"nin 2010 yılındaki yüksek ekonomik performansının da bu beklentilerini desteklediğini kaydetti. TEPE Perakende Güven Endeksi"nde sektörün gelecek dönem beklentilerine dair az da olsa bir gerileme görüldüğünü belirten Nane, şunları söyledi:
Biz bunu seçim yılı olmasının verdiği bir refleks olarak değerlendiriyoruz. Karar vericilerin bu sinyalleri doğru değerlendirmesi halinde, sektörümüz, ciro ve yatırımlar kadar, istihdam alanında da 2011 yılında 2010 performansının üstüne çıkacak. Yükselen bir seyir izleyen tüketici güveni ve tüketim eğilimi, hem perakende sektörüne hem de genel makroekonomik büyüme hedeflerine önemli bir katkı sağlayacak.
Pazar değil merkez"
Nane, Türkiye"nin makroekonomik performansının iyileşmesinin ve gelecek dönem beklentilerinde üst sıralarda yer almasının mevcut AVM ve perakende firmalarının Türkiye"yi sadece bir pazar değil bir merkez" olarak görmesini sağladığını belirtti.
Nane, Gelecek dönemde büyümeyi sürdürecek pazarlar arasında Türkiye"nin en büyük avantajı, özellikle dağıtım, lojistik gibi perakende tedarik zincirinin önemli bir parçası olan diğer sektörlerin de gelişmiş olmasıdır. Bu alt yapının güçlü olması, pazarın cazibesini de artırıyor dedi.
Alışveriş turizmi
Yabancı harcama payı yüzde 30"a çıkacak
Perakende sektörü 2011- 2012 döneminde sektörün toplam cirosu içinde yabancı tüketici harcama paylarını yükseltmeyi hedefliyor. Bugün yüzde 10"un altında olan bu oranı, yüzde 30"a çıkarmayı hedeflediklerini söyleyen Mehmet Nane, şöyle devam etti: Mevcut harcamadan alınacak payın artırılmasının yanı sıra, İstanbul"a gelen turistin kişi başı gıda dışı harcamasını 580 dolardan 1000 dolara çıkmasını sağlamak istiyoruz. Bu anlamda, hem turizm hem perakende sektörlerinin temsilci kuruluşları işbirliğinde, kamunun yoğun desteğiyle başlatılan İstanbul Shopping Fest"in yalnızca 2011 için değil, gelecek 10 yıllık dönem için önemli bir proje olduğu görüşündeyim.
AVM"ler
57 yeni AVM yolda
Büyük illerde projeler devam ederken, Anadolu"da ilk kez alışveriş merkezi (AVM) ile tanışan şehir sayısı da giderek artıyor. Nane, Türkiye, sadece büyük şehirleriyle değil, kendi bölgesinde merkez olan Anadolu illeriyle de yatırımcıyı cezbeden bir konuma sahip dedi.
2012 yılı sonuna kadar Anadolu"da inşaatı devam eden AVM sayısının 38 olduğunu kaydeden Nane, şu bilgileri verdi: Türkiye"de 2011 yılında açılması hedeflenen yaklaşık 1.7 milyon metrekare kiralanabilir alana sahip 57 alışveriş merkezi var. Halihazırda mevcut AVM sayısı 263. Toplam AVM sayısının 2012 yılında ise Anadolu ve İstanbul"daki toplam yatırımlarla 327"ye yükselmesi öngörülüyor. Anadolu"da eklenecek 1.1 milyon metrekarelik arz ile toplam kiralanabilir alan 8.5 milyon metrekareye yükselecek. Bu veriler, sektörün yatırımlarında sürekliliği işaret ediyor.
Yabancı yatırımlar
Avrupalı perakendeci kadar Asyalı yatırımcılar da ilgili"
Sektör temsilcilerinin öngörülerine göre 2011"de hem Türkiye"den hem de yurtdışından yatırımlar sürecek. Mehmet Nane, Pazarımızın genişlemesi yeni oyuncular için de cazip bir faktör dedi.
Doğru stratejilerle doğru zamanda Türkiye pazarına giriş yapmayı başaran firmaların, büyüme hedeflerinde de Türkiye"ye büyük bir pay ayırdığını belirten Nane, şunları söyledi: Rekabetin artması Türkiye"deki marka ve AVM"lerimiz için de yaratıcı ve yenilikçi olma ihtiyacı doğuruyor. Bu rekabet, tüketiciye sağlanan mal ve hizmetlerin kalitesinin artmasını, çeşitlenmesini sağlıyor.
Ayrıca 2011 yılından başlamak üzere sektörel düzeyde uluslararası eğitiminde merkezi olma yolunda önemli adımlar atılacak. Sadece Avrupa değil, Asya perakendecileri de Türkiye"yi bir merkez olarak görüyor ve ilgi gösteriyor. 2013 yılında yapılacak Asya Pasifik Perakende Federasyonu Kongresi için İstanbul"un seçilmiş olması da buna işaret ediyor.
Yurtdışı yatırımlar
2023"te yurtdışında 40 bin mağaza hedefi
Sektörün yabancı tüketicilere ulaşmasının bir yolu da yabancı pazarlara yapılacak yatırımlardan geçiyor. Halihazırda yurtdışında 2 bin 100 Türk mağazası mevcut.
İhracatın 500 milyar dolara yükselmesi öngörülen 2023 yılı için yurtdışıda 40 bin mağazaya ulaşmayı hedeflediklerini söyleyen Mehmet Nane, Sektör temsilcileri Kuzey Afrika, Ortadoğu, Balkanlar ve Doğu Avrupa"daki komşu pazarlarda potansiyeli değerlendiriyor ve yatırımlarını hayata geçiriyor. Doğru strateji ve pazar hedefleriyle yapılacak bu yatırımlar perakende yatırımlarının kalıcı ihracat" potansiyelini de ortaya çıkaracak dedi.
Milliyet/Eylem TÜRK