2014 yılında satış ve pazarlama pozisyonlarında işe alımlar gündemde olacak!
Seçim ortamının istihdam piyasasınıda durgunluğa neden olabileceği söylense de 2014'te perakende, telekom, enerji, e-ticaret ve inşaat sektörlerinde hareketlilik beklentisi hakim. 2014'te satış ve pazarlama pozisyonlarında işe alımlar gündemde...
Seçim ortamının istihdam piyasasınıda durgunluğa neden olabileceği söylense de 2014'te perakende, telekom, enerji, e-ticaret ve inşaat sektörlerinde hareketlilik beklentisi hakim. 2014 yılında da satış ve pazarlama pozisyonlarında işe alımlar gündemde olacak. Sürdürülebilirlik yöneticisi, strateji ve risk yöneticileri, işveren markası yöneticileri gibi yeni pozisyonların da ortaya çıkmaya başlaması bekleniyor.
Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatına (OECD) göre, Türkiye, 2014'te en fazla istihdam artışının olacağı üç ülkeden birisi olacak. İstihdamın en fazla artması beklenen ülkeler sıralamasında Meksika ve İsrail'den hemen sonra Türkiye geliyor. Peki bu gerçekçi bir beklenti mi? Çünkü seçim ortamının istihdam piyasasında dıırgunluğa neden olabileceği de konuşuluyor.
Ancak seçme ve yerleştirme hizmeti veren Türkiye'nin önde gelen insan kaynakları danışmanlığı şirketlerinin yöneticileri, 2013'te artan işe alım taleplerinin 2014'te Türkiye'deki istihdam artışı için olumlu bir gösterge olduğunda hemfikir.
ÖNE ÇIKACAK SEKTÖRLER
2013'te özellikle inşaat, perakende, bilişim, enerji, üretim ve sağlık alanları en çok istihdam yaratan sektörler oldu. En çok talep edilen pozisyonlar satış danışmanı, satış mühendisi, yazılım mühendisi, sosyal medya uzmanı, müşteri hizmetleri personeli, sağlık personeli ve mühendislikti. Orta ve üst düzey yönetici pozisyonlanna bakıldığında ise en çok satış ve pazarlama direktörlüğü, satın alma ve lojistik yöneticiliği ve mali işler direktörlüğü gibi pozisyonlara alım yapıldığı görüldü.
Şirketlerin yönetim kumlu pozisyonu için arayışlarının 2013'te de devam ettiğini söyleyen MY Executive Yönetici Ortağı Müge Yalçın, "Özellikle Türkiye'de ofis açan şirketler için ülke müdürü ve genel müdürler aradık. Ayrıca özel sermaye fonlarının yatırım yaptıkları şirketler için de CFO başta olmak üzere üst düzey yönetici arayış"
Peki 2014 bu anlamda nasıl bir yıl olacak? Reed Türkiye Genel Müdürü Asiye Yıldırım, bu sorumuzu şöyle cevaplıyor: "2014 yılında da satış ve pazarlama pozisyonlarındaki alımlar gündemimizde olacak. Aynı zamanda endüstriyel alanda işe alım çalışmalannda artış bekliyoruz. Bunun yanı sıra regiile sektör olmaları sebebi ile içki, tütün, ilaç ve telekomda daralma, sektörlerdeki değişim sebebi ile de bu alanlardaki rollerin azalması gözlemlenebilir. Ek olarak, online hizmet veren firmalar da çalışan kalifikasyonunun artışına paralel olarak, işe alım süreçlerinde danışmanlık firmalarına ihtiyaç duyacak." YENİ POZİSYONLAR En çok aranan pozisyonların ise 2013 ile benzerlik göstereceği söyleniyor. Ancak şirketlerin, sosyal medya, işveren markası, sürdürülebilirlik yönetimi konularının gündeme gelmesiyle bu pozisyonlann gerekliliğini de algıladıklarının altı çiziliyor. Bu bağlamda, sürdürülebilirlik yöneticisi, strateji ve risk yöneticileri, işveren markası yöneticileri, 2014 ve sonrasında şirketlerde daha çok rastlayacağımız pozisyonlar olacak.
Son yıllarda şirketlerin internet pazarlama uzmanı, enerji ticaret uzmanı, e-ticaret yöneticisi, stratejik fiyatlandırma uzmanı gibi pozisyonlar için kendilerine başvurduğunu söyleyen HRM İstanbul Yöneticisi Ayşegül Davutoğlu, anti terör uzmanları, iş terapistleri, etki ve mahremiyet koruyucuları, enerji ve kaynak müfettişlerini de yakın zamanda şirketlerde görebileceğimizin bilgisini veriyor.
Hugent îş Geliştirme Direktörü Özlem Veryeri Taşkaya ise risk yöneticisi, iş zekası uzmanı, bulut&M2M ürün müdürü gibi pozisyonların son dönemlerde ön plana çıkan yeni pozisyonlar olduğunun altını çiziyor. Taşkaya, özellikle, İngilizce bilen muhasebeci, mühendislik mezunu, İngilizce bilen yazılımcı, alanında deneyimli İngilizce bilen bulut ve M2M 1. Sosyal medya ve sosyal ağlar iletişim uzmanı ve yöneticisi 2. Stratejik fiyatlandırma uzman ve yöneticisi 3. M2M ürün müdürü ve yöneticisi 4. Sürdürülebilirlik yöneticisi 5. İnternet pazarlamacılığı uzmanı ve yöneticisi 6. Mobil uygulama yazılımcısı 7. E-ticaret yazılımcısı ve yöneticisi 8. Bilgi Teknoloji (İT) uzmanı (özellikle veri madenciliği yazılımı ürün uzmanı ya da müdürü bulmakta zorlandıklarını belirtiyor.
SOSYAL MEDYA KULLANIMI Türkiye İnsan Yönetimi Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Yiğit Oğuz Duman, işe alım yöntemlerinde yazılı basının ağırlığının büyük bir hızla azaldığını anlatıyor. Duman, bu konuda şöyle konuşuyor: "Şirketler en fazla online iş arama ve yerleştirme sitelerini kullanıyorlar. Şirket ağları ve özellikle Linkedin'in ağırlığı artıyor." Bu gelişme araştırmalara da yansımış durumda. Geçen temmuz ayında, farklı sektörlerden, yüzde 92'si 1000'in üzerinde çalışana sahip 92 şirketten, 118İK yöneticisi ile "İnsan Yönetiminde Bugün ve Yarın" isimli bir anket gerçekleştirdiklerini söyleyen HumanGroup Genel Müdürü Gaye Özcan, bu ankette şirketlerin yüzde 18'inin işe alımda sosyal ağları kullandığını belirttiğinin altını çiziyor. Kullanılan kanallar arasında Linkedin'in başta geldiğini söyleyen Özcan, onu mail gruplan, Facebook ve Twitter'ın takip ettiğini anlatıyor.
FARKLI SEKTÖRLERDE DENEYİM
Beş yıl önce, teknik bilgi, beceri, akademik geçmiş, tecrübe, zeka ve çalışkanlık, yaş, yabancı dil önemliydi. Sistem kurma, planlama yapabiluzmanı, veri analisti ve yazılım geliştirme mühendisleri, veritabanı yöneticileri) 9. Bilgi teknolojilerini kullanabilen insan kaynakları uzmanı ve yöneticisi 10l iç kontrol sistem uzmanı (risklerin erken teşhisi için) 11. Anlaşmazlıkların kanuna ve dışarıya yansımasını (marka değerine zararı) engelleyecek ve kendi içinde çözebilecek adalet birimleri/uzmanlıkları 12. iş zekası uzmanı me, makama uygun bir kişilik tarzı rekabette öne çıkıyordu. Bugün ise değişimi yönetebilme ve uyum sağlayabilme, yaratıcılık, hızlı karar alma ve uygulama, iletişim yeteneği, empati kurma, kendini geliştirmeye açık olma, girişimci olma, teknolojiye yatkınlık, müşteri ve çözüm odaklılık önem taşıyor.
İKİNCİ DİL İSTENİYOR Önceki yıllarda firmaların sadece kendi sektörlerinde deneyim sahibi adaylan talep ederken, artık farklı sektörlerde deneyimli adaylan daha fazla bünyelerine katmak istediklerini söyleyen HRM İstanbul Yöneticisi Ayşegül Davutoğlu, konuşmasını şöyle sürdürüyor: "Eskiden sadece belli pozisyonlarda yabancı dil bilgisi istenirken, artık neredeyse her pozisyon için aranan adaylardan, hem de ileri seviyede İngilizce, artı bir yabancı dil daha bilmeleri bekleniyor. İstanbul özelinde genel olarak aynı yakada çalışanlar daha çok tercih edilmeye başladı. Yurtdışı projeler (özellikle inşaat sektöründe) için aranan adaylarda, çalışılacak ülkenin dilini konuşuyor olması, çalışılacak ülkedeki spesifik bölgenin yerel çalışma mevzuatına hakim olmalan gibi özellikler önem kazandı. Özellikle bilişim sektörü adaylardan daha fazla uzmanlaşma bekliyor."
EKONOMİST