Ulaşım

2015'te 9 milyar liralık demiryolu altyapısı yatırımı yapılacak!

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Elvan, "Geçen yıl 5,4 milyar liralık demiryolu altyapısı için yatırım gerçekleştirdik. 2015'te de 9 milyar liralık yatırım yapacağız" dedi.

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan, demiryolu altyapısı için 2014 yılında 5,4 milyar liralık yatırım yaptıklarını, bu yıl bu rakamın 9 milyar liraya ulaşacağını söyledi.


Bakan Elvan, 5. Uluslararası Demiryolu, Hafif Raylı Sistemler, Altyapı ve Lojistik Fuarı'nın (Eurasia Rail) açılışında yaptığı konuşmada, İstanbul'a bakanlık olarak büyük önem atfettiklerini belirterek, bu çerçevede başlattıkları önemli mega projelerin bir kısmını tamamladıklarını, bir kısmının da çalışmalarının devam ettiğini söyledi.


Marmaray'ı tamamladıklarını anlatan Elvan, Avrasya Tüneli'ne yönelik lastik tekerlekli araçlar için Boğaz'ın altından geçen iki katlı tünel çalışmalarının sürdüğünü ve bu tünelle ilgili tüm kazı çalışmalarını bu yıl bitireceklerini ifade etti.


Elvan, 3. köprü ve Kuzey Marmara otoyoluna yönelik çalışmalarına değinerek, "29 Ekim 2015'te inşallah tüm İstanbullu hemşehrilerimizle birlikte hem Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nü hem de Kuzey Marmara otoyolunu açacağız. Diğer taraftan İstanbul'u İzmir'e bağlayan otoyol proje çalışmalarımız da yoğun bir şekilde sürüyor. Körfez üzerine inşa edeceğimiz köprü kendi standardında dünyada dördüncü konumda. İnşallah 2015 sonu itibariyle de hem Körfez geçişini hem de Bursa'ya kadar olan otoyol kısmını tamamlamış olacağız" diye konuştu. 


Bakan Elvan, geçen hafta açıkladıkları "3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli" projesine ilişkin şunları kaydetti:

"Dünyada yine bir ilki gerçekleştiriyoruz. Nasıl dünyanın en büyük havalimanlarından birini İstanbul'da inşa ediyorsak, yine dünyada ilk kez 3 katlı bir tünel uygulamasını denizin altından geçirerek inşallah İstanbulumuza kazandıracağız. Bu tünelde, bir kat hem geliş hem de gidiş olmak üzere metro sistemleri için olacak. Diğer iki kat ise otomobiller için kullanılacak. Otomobiller için kullanılacak güzergah 16,1 kilometre olacak. Asya'dan Avrupa'ya Boğaz'ın altından geçerek TEM otoyoluna kavuşacak.


Metro sistemimiz ise Anadolu Yakası'nda Söğütlüçeşme'den çıkacak, Boğaz'ın altından geçecek ve İncirli'ye kadar uzanacak. Toplam uzunluğu 31 kilometre olacak. İstanbul'da omurga niteliğinde olan bir metro sistemi kuruyoruz. Günlük kapasitesi 1,5 milyon yolcu olacak. Bu önemli projemizi kısa bir süre sonra yap-işlet-devret modeliyle gerçekleştirmeyi planlıyoruz. Artık İstanbullular bir zaman planlaması yapabilecek. Bu proje çevre dostu. İstanbul'un silüetine dokunmayan, havaya yayılan karbondioksit emisyonunu azaltan çok önemli bir proje."


"Demiryolu yatırımlarına hızla devam ediyoruz" 

Lütfi Elvan, İstanbul için bir başka önemli projeleri olan, Köseköy'den Kocaeli'ne, oradan da 3. köprü, 3. havalimanı ve Halkalı'ya kadar uzanan yüksek hızlı tren hattı altyapısı için projelendirme ihalesine çıktıklarını anımsattı.


Kesin proje çalışmaları tamamlandıktan sonra Bakanlık olarak kendi bütçelerinden ayırdıkları kaynakla bu projeyi gerçekleştireceklerini belirten Elvan, "Bu projenin önemi oldukça fazla. Ben, 'Ankara'dan İstanbul'a vatandaşlarımız artık 1 saat 15 dakikada ulaşma imkanına kavuşacaklar' demiştim. Ankara Sincan'dan Köseköy'e kadar olan kesimi yap-işlet-devret modeliyle yaptırmayı düşünüyoruz. O güzergaha bu yatırımı yapacak olan firmaya imtiyaz hakkını vereceğiz. Köseköy'den itibaren ise imtiyaz hakkını verdiğimiz firmaya hem bizim kendimizin inşa etmiş olduğu hem 3. köprü hem 3. havaalanı hem de Halkalı'ya kadar uzanan demiryolu hattının da kullanılmasına imkan sağlayacağız. Böylece yatırımcılarımız için oldukça cazip bir proje konumuna gelmiş olacak" diye konuştu. 


Tüm ülke genelinde demiryolu yatırımlarına hızla devam ettiklerini aktaran Elvan, şöyle konuştu: 

"Ankara-İzmir, Ankara-Sivas yüksek hızlı tren hattımızdaki çalışmalarımız sürüyor. Bursa'yı Eskişehir İstanbul güzergahındaki yüksek hızlı tren hattına bağlayan 60 kilometrelik demiryolu hattımız devam ediyor. Orta Anadolu'yu Akdeniz'e, Adana ve Mersin'e bağlayacak olan, Konya'dan Karaman'a, oradan Ulukışla'ya ve oradan da Adana ve Mersin'e uzanacak olan hatta çalışmalarımız devam ediyor. Bir anlamda Orta Anadolu'daki vatandaşlarımızı ve sanayicilerimizi Akdeniz'le ve limanla buluşturacağız. Muhtemelen 8-10 ay gibi bir süre zarfında Konya-Karaman hattımız tamamlanmış olacak. Hızla yine Akdeniz'e kadar uzanan kesimde çalışmalarımıza devam edeceğiz. 


Bunlara ilave olarak, 2015 yılında yapım çalışmalarına başlayacağımız bazı önemli projeler var. Adana ve Mersin güzergahını Habur'a kadar bağlayacak olan hızlı demiryolu hattına yönelik yapım çalışmalarına kısa bir süre sonra başlayacağız. Gaziantep-Şanlıurfa hattının yapımına bu yıl başlayacağız. İstanbul-Edirne hattı da yapımına başlamayı planladığımız diğer bir hat. Kapıkule'ye kadar uzanan hattın yapımına başlamak istiyoruz. Mersin-Adana, Sivas-Erzincan hatlarının da yapımına başlayacağız. Akdeniz bölgesinde Adana-Gaziantep hattındaki çalışmalarımız devam ediyor. Bursa-Gemlik demiryolu projesinin çalışmalarını da bu yıl tamamlayacağız. Erzincan-Erzurum-Kars, Eskişehir-Kütahya-Afyonkarahisar-Antalya hızlı tren hatlarının kesin projelerini bu yıl tamamlayacağız. Antalya-Konya-Aksaray-Nevşehir-Kayseri güzergahı ile Kırıkkale-Çorum-Samsun hattı ve Yerköy-Aksaray-Ulukışla hızlı tren hatlarının da projelendirme çalışmalarına başladık."


"Önümüzdeki günlerde 80 tren setlik bir ihaleye çıkacağız" 

Bakan Elvan, 2003 yılında Türkiye'nin tamamı konvansiyonel 11 bin kilometreye yakın demiryolu hattı olduğunu anımsatarak, şu anda  9 bin kilometrenin üzerindeki eski demiryolu hattını baştan aşağı yenilediklerini ifade etti. 


Bu yıl sonu itibariyle tüm konvansiyonel hatları yenileyeceklerini vurgulayan Elvan, bunlara paralel olarak özellikle elektrifikasyon ve sinyalizasyon projelerine de yoğun bir şekilde devam ettiklerini belirtti. 


Elvan, üretim tarafında ise yüksek hızlı milli tren için Eskişehir, milli elektrikli ve dizel tren setleri için Adapazarı, milli yük vagonu üretecek altyapı için de Sivas'ta gerekli çalışmaların yapıldığını ve bu illerde bu alanlarda ciddi bir altyapı oluştuğunu dile getirdi.  


Yüksek hızlı milli tren yapım sürecinde mühendislik ve endüstriyel tasarımla ilgili ihale sürecinin devam ettiğini aktaran Elvan, "Bunun dışında Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğümüzün özellikle yoğun bir şekilde gerçekleştirdiğimiz altyapı yatırımlarına paralel olarak yüksek hızlı tren setlerine ihtiyacı olduğunu biliyoruz. Bu çerçevede önümüzdeki günlerde 80 tren setlik bir ihaleye çıkacağız. Burada yüzde 53'lük yerlilik oranı, Türkiye'de üretim yapma ve yerli ortak bulundurma şartını mutlaka arayacağız" ifadelerini kullandı. 


Demiryollarını serbestleştirilmesiyle ilgili tüm çalışmaların tamamlandığını belirten Elvan, gelecek günlerde demiryolu serbestleşmesinin adımını da atarak daha verimli daha hızlı üretim mekanizmasını da oluşturacaklarını söyledi. 


Elvan, 2014 yılında 369 kilometrelik demiryolu altyapısını tamamladıklarını, 2015'te ise 332 kilometrelik demiryolu altyapısını tamamlayarak vatandaşların hizmetine sunacaklarını kaydetti.


Bir başka önemli projelerinin de tarihi İpek Yolu'nu yeniden hayata geçirecek olan Bakü-Tiflis-Kars demiryolu projesi olduğunu belirten Elvan, "Burada da yoğun bir şekilde kış olmasına rağmen çalışmalarımız devam ediyor. Bu yıl sonu itibariyle inşallah Kars-Tiflis-Bakü hattını açacağız ve sadece bizim kendi vatandaşlarımızın değil tüm Avrupa'nın, Orta Asya'nın ve Uzak Doğu'nun hizmetine sunmuş olacağız" diye konuştu.


Demiryolu yatırımlarında önemli bir artış gerçekleştirdiklerini vurgulayan Elvan, "2003 yılında yılda sadece 580 milyon liralık demiryolu yatırımımız söz konusuydu. Geçen yıl 5,4 milyar liralık demiryolu altyapısı için yatırım gerçekleştirdik. 2015 yılında demiryolu altyapısı için 9 milyar liralık yatırım yapacağız. 2016 yılından itibaren bu oran artarak devam edecek" dedi. 


Bakan Elvan, açılış konuşmasının ardından fuar açılışını gerçekleştirerek stantları ziyaret etti.


AA