AVM

2021'in AVM karnesi: Yatırımlar hız kesmiyor!

Kovid-19 salgınından en çok etkilenen sektörler arasında bulunan alışveriş merkezlerinde yeni yatırımlar hız kesmiyor. Peki yeni AVM projeleri neler? İşte ayrıntılar...

Kovid-19 salgınından en çok etkilenen sektörler arasında bulunan alışveriş merkezlerinde yeni yatırımlar hız kesmiyor. 

Milliyet Gazetesi'nden Hanife Baş'ın haberine göre:; Türkiye’de 441 AVM bulunuyor. Büyük yara alsalar da krizde hiçbir AVM kapılarını kapatmadı. Eski hızında olmasa da başta Anadolu şehirleri olacak şekilde yeni AVM yatırımları devam ediyor.

Gayrimenkul kiralama ve yönetim hizmetleri firması Jones Lang LaSalle’ın (JLL) Eş CEO’su Dora Şahintürk, salgın sürecinde kapanan AVM olmadığını fakat hem AVM, hem de perakendeci için zor süreçlerden geçildiğini dile getirdi. Trendlerin değiştiğini vurgulayan Şahintürk, “Açık alanın önemi arttı. Bir numaralı kriter haline geldi. Tüketicinin ilgisi de bu alanlara kaydı. AVM’ler insanların sadece alışveriş yapacağı formattan çıkıp vakitlerini harcayacağı hale geliyor. Önceden AVM’lerde açık alan oranı yüzde 5’lerdeydi. Bu oran yüzde 25-30’lara çıktı” diye konuştu.

Yeni projeler

JLL’nin diğer Eş CEO’su Tarkan Ander, Türkiye’de büyükşehirlerde doygunluk bulunuyor gibi görünse de AVM açığı olan iller olduğuna dikkat çekti. Kovid-19 salgınına rağmen yapımı süren, açılan AVM’ler de olduğunu ifade eden Ander, şunları kaydetti:

“İstanbul Gaziosmanpaşa Tempoint AVM’yi açtık. Batman’da Petrol City AVM üzerinde çalışıyoruz. İstanbul’da Galataport projesi sürüyor. 23 Eylül’de açılacak. Bunlar bizim üzerinde çalıştığımız projeler. Ayrıca, İzmir’de İstinyepark AVM açılacak. Bodrum’da bir, Adana’da bir tane karma konsept yapı içinde AVM projesi var. Eski hızında olmasa da AVM projeleri de bir yandan sürüyor.”

Fakat AVM yatırımlarında artık daha sağlıklı hareket edildiğinin altını çizen Ander, “Önceden arazisi olan bir AVM yapayım diyordu. Şimdi bundan vazgeçildi. Bir yandan da mevcut AVM’lerde renovasyon ve günceli yakalama adımlarını göreceğiz. AVM’lerin karmalarında da değişiklik olabilir. Mağaza alanlarında ofisler de açılabilir. Çeşitlilik artacak. E-ticaret ve sosyal medya tarafında güçlü olan markalar AVM’lere gelebilir.

Mağazalar deneyim merkezi olacak. Mağazanın içine kafe, basket potası gibi eklemeler yapılıyor. Deneyim artırıcı şeyler. Eski hızında olmasa da bu alana yatırım hevesi sürecek. Üç büyük şehirde doygunluk olsa da Anadolu’da halen potansiyel var. Büyükşehirlerde ise Amerika’daki gibi ‘retailpark’ modeli gelişebilir” diye konuştu.

Deneyim merkezi oluyorlar

Dora Şahintürk, açılmayla birlikte AVM’lere bir hücum yaşandığını, biriken ihtiyaçlar, tatil, düğünler derken pek çok markanın yüzde 70-150 arasında cirosunu yükselttiğini dile getirdi. Şahintürk, şu açıklamalarda bulundu:

“Pandemi AVM ve mağazaların da değişmesini zorluyor. Artık müşteri deneyim arıyor. Artık mağazalar daha çekici olmak zorunda. Mağazalar ister istemez online satışa karşı farklılık sunmak zorunda. Aslında perakendeciler e-ticaretin de sanıldığı kadar karlı olmadığını gördü. Ürün değişimi ve lojistik maliyetli.”

Nerede, hangi proje var?

-Türkiye’de AVM sayısı 441'e ulaştı.
-2020'de  yılında 6 AVM'nin açılışı yapıldı.
-2021 yılında da açılışlar devam ediyor. İstanbul’da Tempoint AVM, Zeruj Mall Anatolia açıldı.
-İstanbul’da Galataport Projesi’ndeki AVM'nin açılışı 23 Eylül’de yapılacak.
-İzmir’de İstinyepark AVM’nin de açılışının Eylül ayında yapılması hedefleniyor.
-Batman’da Petrol City AVM açılış için hazırlıkta.
-Edirne Malkara’da AVM projesi devam ediyor.
-Bodrum’da bir, Adana’da bir tane karma konsept yapı içinde AVM projesi bulunuyor.

Verimlilik rekoru

AYD ile Akademetre tarafından hazırlanan AVM Perakende Ciro Endeksi’nin haziran ayı sonuçlarına göre ciro endeksi yüzde 101.3 yükseldi 457 puana ulaştı. Aynı dönemde metrekare verimlilik endeksi bir önceki ayla karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırıldığında yüzde 144.4 oranında yükseldi 457 puan oldu.

AVM'lerin sayısı artıyor: Yatırımlar hız kesmiyor!

AVM'ler hastane ya da yatay otele dönüşecek!