Genel

2b yasası için CHP'den teklif: Orman köylüsüne bedava olsun!

CHP tarafından TBMM Başkanlığına sunulan "2-B Barışı Kanunu Teklifi"ne göre, 2-B arazisinde binası olanlar, tarımsal faaliyette bulunanlar ve orman köylüleri, kullandıkları arazinin tapusunu alacak

CHP, kamuoyunda "2-B" arazisi olarak bilinen ve 31 Aralık 1982 tarihinden önce orman niteliğini kaybetmiş arazilere ilişkin düzenlemeler içeren kanun teklifini TBMM Başkanlığına sundu.

CHP Grup Başkanvekili Hamzaçebi, yaptığı yazılı açıklamada, "2-B Barışı Kanunu Teklifi (Orman Sınırları Dışına Çıkarılan Alanların İdaresi, Değerlendirilmesi ve Tasarrufu Hakkında Kanun Teklifi)"ne kendisi ve 106 CHPli milletvekilinin imza koyduğunu bildirdi.

Hamzaçebi, kamuoyunda "2/B arazileri" olarak bilinen ve Anayasaya göre 31 Aralık 1981 tarihinden önce orman niteliğini kaybetmiş olması nedeniyle Orman Kanununun 2-B maddesi uyarınca orman sınırları dışına çıkarılmış olan arazilerin mülkiyetine ilişkin problemlerin uzunca bir süreden beri Türkiyenin gündeminde olduğunu belirtti.

Türkiyede halen "2-B" kapsamında yaklaşık 413 bin hektar büyüklüğünde bir arazinin bulunduğunu bildiren Hamzaçebi, seçim sürecinde "2/B Barış Projesi ile 30 yıllık 2/B Sorunu bitecek herkes rahat bir nefes alacak" dediklerini hatırlattı. Hamzaçebi, şimdi ise 2-B arazileri ile ilgili "2-B Barışı Kanun Teklifi"ni TBMM Başkanlığına verdiklerini kaydetti.

Anayasa değişikliği önerisi

CHP grup Başkanvekili Akif Hamzaçebi, 2-B arazilerinin herhangi bir anayasal tartışmaya meydan vermeden satılabilmesi için Anayasanın 170. maddesinde değişiklik yapılması gerektiğini de vurgulayarak, "Bu değişikliğin yapılabilmesi için AKPye öneride bulunuyoruz. Anayasa değişikliğini uzlaşma ile bir haftada gerçekleştirebiliriz" dedi.

Teklif neler getiriyor

Kanun teklifine göre, 2-B arazisinde binası olanlar ve tarımsal faaliyette bulunanlar ile orman köylüleri, kullandıkları arazinin tapusunu alacak. Konut, işyeri ve tarım-hayvancılık amaçla kullanılan arazilerden, belediyelerin belirlediği emlak vergisi değerinde rayiç bedel alınacak. Orman köylülerinin kullandığı arazi ise bedelsiz olarak verilecek. Devlet tarafından daha önce satıldığı halde sonradan 2-B olduğunun anlaşılması nedeniyle tapuları iptal edilen yerler, bedelsiz olarak sahiplerine verilecek. Eskiden beri vatandaşların tapulu arazisi olduğu halde, daha sonra 2-B olduğu gerekçesiyle tapuları iptal edilen yerler, eski sahiplerine emlak vergisi değerinin yarısı üzerinden devredilecek. Üzerinde yapı bulunmadığı gibi tarımsal amaçla da kullanılmayan arazilerden ağaçlandırılarak ormana dönüştürülmesi mümkün olanlar, Orman Genel Müdürlüğüne tahsis edilecek. Satış bedeli 5 yıla kadar taksitle ödenebilecektir.

 

Gelir nerede kullanılacak

Satıştan elde edilen gelirin yüzde 40ı orman köylülerinin kalkınması ile orman alanlarının ıslahı ve yeni orman alanlarının oluşturulması, yüzde 30u gecekondu bölgeleri ve 2/B arazileri üzerindeki yerleşim yerlerinin altyapısının yapılması ve iyileştirilmesi ile şehirlerdeki yapıların depreme karşı güçlendirilmesi, diğer yüzde 30luk kısmı ise hayvancılığın desteklenmesi ile devlet üniversitelerinin geliştirilmesi ve desteklenmesi için kullanılacak.

Teklifin gerekçesi

Teklifin gerekçesinde de Türkiyede halen 2-B alanı kapsamında 68 ilde yaklaşık 413 bin hektar büyüklüğünde bir arazinin bulunduğunu, bu arazinin 208 bin hektarının kadastro ve güncelleme çalışmasının yapıldığı 205 bin hektarlık kısmının ise kadastro ve güncelleme çalışmalarının devam ettiği belirtildi. Orman Köylülerinin Kalkınmalarının Desteklenmesi Hakkında Kanunun; 2-B alanlarının orman köylülerinin yerleşimi yanında tarımsal faaliyetleri için de kullanılabileceğini öngörmekle birlikte, bazı yasa hükümlerinin 2002 yılında Anayasa Mahkemesince iptal edilmesi nedeniyle, 2-B arazilerinin iptal tarihinden bu yana orman köylülerinin yerleşimi veya tarımsal faaliyetleri için de kullanılmadığı vurgulanan gerekçede, şu ifadelere yer verildi:

"Orman sınırları dışına çıkarılan yerlerin değerlendirilmesine yönelik olarak Anayasanın 170. maddesinde yer alan, ancak yeteri kadar açık olmayan düzenleme yanında, konuya ilişkin bazı yasa hükümlerinin iptalinden kaynaklanan boşluk nedeniyle anılan araziler tapuda Hazine adına tescil edilmelerine rağmen herhangi bir şekilde değerlendirilememektedir. Gerek kullanıma yönelik olarak getirilmiş olan kısıtlamalar, gerekse hukuki boşluk, 2-B alanlarında Devletin tasarruf olanağını ortadan kaldırdığı gibi, bu alanların işgaline de zemin oluşturmuştur."

Gerekçede, 1950li yıllardan bu yana köyden kente yaşanan yoğun göçle birlikte artan konut ihtiyacının gerektirdiği arsanın, kentleşmeye yönelik politikaların yokluğu nedeniyle belediyeler ve diğer kamu otoritelerince karşılanamadı, söz konusu arsa talebinin yarattığı baskı karşısında 2-B arazilerinin yasal olmayan bir şekilde yerleşime açıldığı, bugün bu araziler üzerinde çok büyük bir yerleşimin meydana geldiği, altyapı yatırımları ve kamu hizmet binaları yapıldığı, mahalleler, ilçeler kurulduğu, şehirlerin oluştuğu anlatıldı.

"Yaklaşık bir buçuk milyon düzeyindeki bir nüfusun yaşadığı bu alanlarda insanlarımız mülkiyetten kaynaklanan sorunlarla iç içe yaşamaktadırlar" görüşü savunulan gerekçede, 2-B arazilerinin mülkiyet sorunlarının, ormanların korunması ilkesi çerçevesinde insanların ve toplumsal hayatın ihtiyaçları dikkate alınarak çözülmesi gerektiği vurgulandı.

AA