Eğitim

3. Boğaz Köprüsü'nden tren de geçecek

Karayolları Genel Müdürü Cahit  Turhan: "İstanbul Boğazı'na yapılacak köprünün 2x3 şerit karayolu, 1 gidiş 1 geliş de demiryolu olarak yapılması öngörülüyor"

Cahit Turhan, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Adapazarı-Tekirdağ arasında trafik yoğunluğunun günden güne arttığına dikkati çekerek, bu güzergahta yüksek standartta bir yolun yanı sıra İstanbul Boğazı'na 3. bir köprü yapılması ihtiyacının ortaya çıktığını belirtti.

İstanbul Boğazı'na 3. bir köprünün yapılmasının yatırım programına 1993'te alındığını hatırlatan Turhan, "3. Boğaz Köprüsü ile Kuzey Marmara Geçişi Otoyolu Projesi" kapsamında belirlenen güzergahın İstanbul Büyükşehir Belediyesinin imar planlarına işleneceğini söyledi. Turhan, "En geç Eylülde projeyi Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle ihale etmeyi planlıyoruz" diye konuştu.

KÖPRÜDE DEMİRYOLU DA OLACAK

Karayolları Genel Müdürü Turhan, İstanbul boğazına yapılacak 3. Köprünün yaklaşık 1300 metre, otoyolun ise yaklaşık 300 kilometre uzunluğunda olacağını bildirdi.

Projenin toplam maliyetinin 4 milyar dolar olarak hesaplandığına dikkat çeken Turhan, sözlerini şöyle sürdürdü: "Projenin yapım süresinin 5 yıl olmasını planlıyoruz. Otoyol, İstanbul sınırları içinde 2x4 şerit, İstanbul dışında Gebze-Adapazarı ve Hadımköy-Kınalı arasında ise 2x3 şerit olarak yapılacak. İstanbul Boğazı'na yapılacak 3. Köprünün ise 2x3 şerit karayolu, 1 gidiş 1 geliş de demiryolu olarak inşa edilmesi öngörülüyor. Köprü yapılmasının planlandığı güzergaha yakın yerlerde zaten demiryolu ağı bulunuyor. Ayrıca 3. köprüdeki demiryolunun Marmaray'a da bağlanması hedefleniyor."

Turhan, inşa edilecek otoyoldan araç geçişi için YİD modeliyle yapılacak ihalede garanti verileceğini ve garanti edilen rakamın altında kalınması durumunda farkın devlet bütçesinden ödenmesinin planlandığını da söyledi. Otoyol ve köprüyü kullanacak araçların ödeyeceği tavan fiyatların da belirleneceğini dile getiren Turhan, ihaleye katılacak firmalardan işletme yılı süresinin talep edileceğini vurguladı.
AA

Konuyla ilgili basında yer alan diğer haberler

Üçüncü köprüden tren geçecek 

Karayolları Genel Müdürü Cahit Turhan, İstanbul Boğazı'na inşa edilecek üçüncü köprüden demiryolu geçişinin de öngörüldüğünü açıkladı. Demiryolunun şehir içi taşımacılıkta da kullanılabilmesi için Marmaray'a bağlanması hedefleniyor

Karayolları Genel Müdürü Cahit Turhan, İstanbul Boğazı'nda inşa edilecek üçüncü köprüden demiryolu geçişinin de sağlanmasının öngörüldüğünü söyledi.
Adapazarı-Tekirdağ arasında trafik yoğunluğunun günden güne arttığına dikkati çeken Turhan, bu güzergâhta yüksek standartta bir yolun yanı sıra İstanbul Boğazı'na üçüncü bir köprü yapılması ihtiyacının ortaya çıktığını belirtti. 3. Boğaz Köprüsü ile Kuzey Marmara Geçişi Otoyolu Projesi kapsamında belirlenen güzergâhın İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin imar planlarına işleneceğini kaydeden Turhan, “En geç eylülde projeyi Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle ihale etmeyi planlıyoruz” dedi.
Üçüncü köprünün yaklaşık 1300 metre, otoyolun ise yaklaşık 300 kilometre uzunluğunda olacağını, toplam maliyetinin dört milyar dolar olarak hesaplandığını anlatan Turhan, şöyle konuştu:
“Yapım süresinin 5 yıl olmasını planlıyoruz. Otoyol, İstanbul sınırları içinde 2x4 şerit, İstanbul dışında Gebze-Adapazarı ve Hadımköy-Kınalı arasında ise 2x3 şerit olarak yapılacak. İstanbul Boğazı'na yapılacak üçüncü köprünün ise 2x3 şerit karayolu, bir gidiş bir geliş de demiryolu olarak inşa edilmesi öngörülüyor. Köprünün planlandığı güzergâha yakın yerlerde zaten demiryolu ağı bulunuyor. Ayrıca köprüdeki demiryolunun Marmaray'a da bağlanması hedefleniyor.”

‘Geçiş garantisi verilecek'
Turhan, inşa edilecek otoyoldan araç geçişi için YİD modeliyle yapılacak ihalede garanti verileceğini ve garanti edilen rakamın altında kalınması durumunda farkın devlet bütçesinden ödenmesinin planlandığını vurguladı. Otoyol ve köprüyü kullanacak araçların ödeyeceği tavan fiyatların da belirleneceğini dile getiren Turhan, ihaleye katılacak firmalardan işletme yılı süresinin talep edileceğini kaydetti.

UZMAN GÖRÜŞÜ:
Raylı sistem daha çok tahribata neden olur
Üçüncü köprüde demiryolu hattının da yer alması yönündeki açıklama tepkilere neden oldu.

Erhan Demirdizen (Şehir Plancıları Odası İstanbul Şube Başkanı): Bu projenin hesabının doğru yapıldığından emin değilim. Planı işletmekle, proje planlı olmaz. Yeterince etüt edilmemiş. Üçüncü köprü, trafik sorununa cevap verecek bir proje değil. Sonuçlarının bu kadar vahim olması da bu plansızlığından geliyor. Raylı sistem geçmesi yapılaşmayı artırmayabilir, her yere istasyon kurulmayabilir. Ancak karayolu yapılaşmayı çok tetikleyecek.

Besim Sertok (Orman Mühendisleri Odası İstanbul Şube Başkanı): Demiryolu çalışması bölgede daha çok tahribata yol açar. Karayolu için daha yüksek eğim sorun yaratmazken, demiryolu yapımında eğim çok düşük olmalı.

KARAYOLLARI:
Demiryoluyla hem yük hem yolcu taşınabilir
Karayolları Genel Müdürlüğü yetkilileri, üçüncü köprüden geçecek demiryolu hattında hem yük hem de yolcu taşımacılığı yapılabileceğini, Marmaray'a bağlanması planlandığı için şehir içi taşımacılıkta da kullanılabileceğini aktardı. İzmit Körfez Köprüsü'nde de demiryolu hattı yapılmasının planlandığını, ancak daha sonra projeden çıkarıldığını anımsatan yetkililer, üçüncü köprüye demiryolu hattı eklenmesinin şu anda kesinleşmediğini, sadece bir öngörü olduğunu söyledi. Yetkililer, “Devlet Planlama Teşkilatı'na sunulan ilk projede demiryolu geçişi yoktu. Bölgenin ihtiyacı düşünülerek ortaya konuldu” diye konuştu. Yetkililer, projeye demiryolu entegre edilmesinin maliyeti artırdığına da dikkat çekti.

Kadıköy-Kartal yeraltından birleşti
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Kadıköy-Kartal Metro hattı inşaatı Soğanlık Hastane İstasyonu birleşmesini yaptı. Soğanlık Hastane mevkiinde yüzeyden 38 metre aşağıda, Excavator Joch Hammer adlı makineyi kullanarak tamamlanan iki tünel arasındaki kayayı delen Topbaş, çalışma öncesinde basın mensuplarına bilgi verdi. Topbaş, “Şu anda Kartal-Kadıköy arasında 1 saat 15 dakika, bazen 2-2,5 saati bulan bir erişim zamanı gerekirken bu hatla 29 dakikaya Kadıköy'e gelinebilecek. Hedefimiz 2010 gibi burada deneme sürüşlerini başlatmak. 2011 gibi de yolcu taşımak” dedi.
Milliyet

3. köprüden tren de geçecek 

3. Boğaz Köprüsü, tüm tepki ve tartışmalara rağmen yapılıyor. Nereden geçeceği henüz açıklanmadı ama ihalesine Eylül'de çıkılacak olan 3'üncü köprüyle Türkiye'de bir ilk gerçekleştirilecek. 1.300 metre uzunluğundaki köprüde 1 şerit demiryoluna ayrılacak. Demiryolu, Avrupa ve Asya yakasını Boğaz'ın altından birleştirecek Marmaray'a bağlanacak

Yapılsın yapılmasın tartışmaları hala sürüyor, güzergahı sır gibi saklanıyor. Ama 3'üncü Boğaz Köprüsü'nün ihale tarihi belli oldu. Karayolları Genel Müdürü Cahit Turhan, 3. köprü için Eylül ayında ihaleye çıkılacağını açıkladı. 1.300 metre uzunluğunda olacak köprüden 2x3 şerit karayolunun geçeceğini açıklayan Turhan, köprüde 1 gidiş 1 geliş de demiryolu olacağını söyledi. İşte genel müdürün verdiği bilgilere göre 3'üncü köprünün özellikleri ve bağlanması planlanan otoyollar:

Projede İstanbul içine ve dışına yeni otoyolu

“Adapazarı-Tekirdağ arasında trafik yoğunluğu günden güne artıyor. Bu güzergahta yüksek standartta bir yolun yanı sıra İstanbul Boğazı'na 3. bir köprü yapılması ihtiyacı ortaya çıktı. İstanbul Boğazı'na 3. bir köprünün yapılması, yatırım programına 1993'te alındı. 3. Boğaz Köprüsü ile Kuzey Marmara Geçişi Otoyolu Projesi kapsamında belirlenen güzergah, İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin imar planlarına işlenecek. En geç Eylül'de projeyi Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle ihale etmeyi planlıyoruz.”
3. köprü toplam 4 milyar dolara mal olacak

“3. köprü yaklaşık 1300 metre, otoyolu ise yaklaşık 300 kilometre uzunluğunda olacak. Projenin toplam maliyeti, 4 milyar dolar olarak hesaplandı. Projenin yapım süresinin 5 yıl olmasını planlıyoruz. Otoyol, İstanbul sınırları içinde 2x4 şerit, İstanbul dışında Gebze-Adapazarı ve Hadımköy-Kınalı arasında ise 2x3 şerit olarak yapılacak. İstanbul Boğazı'na yapılacak 3. köprünün ise 2x3 şerit karayolu, 1 gidiş 1 geliş de demiryolu olarak inşa edilmesi öngörülüyor. Köprü yapılmasının planlandığı güzergaha yakın yerlerde zaten demiryolu ağı bulunuyor. Ayrıca 3. köprüdeki demiryolunun Marmaray'a da bağlanması hedefleniyor.”

Raylı asma köprü Hong Kong'da var

Hem demiryolu hem de karayolu ulaşımını sağlayabilen dünyanın en uzun asma köprüsü Hong Kong'da bulunuyor. Yüksekliği 206 metre olan Tsing Ma Köprüsü 1377 metre uzunluğunda. 41 metre genişliği olan köprü, üç şeridi gidiş, üç şeridi geliş olmak üzere 6 şeritli yoluyla araç trafiğine açık. Köprünün alt kısmında ise demiryolu hattı bulunuyor. 1997 yılında yapılan köprü 57 ayda bitirildi ve 7.14 milyar dolara mal oldu.

YENİ OTOYOLLAR YAPILACAK: Güzergah sır gibi saklanıyor ama 3'üncü köprünün Sarıyer-Beykoz hattından geçeceği en yaygın söylentiler arasında. Karayolları Genel Müdürü Cahit Turhan, 3'üncü köprünün bağlanacağı yeni otoyollar inşa edileceğini de açıkladı. Buna göre İstanbul sınırları içinde 2x4 şeritlik, İstanbul dışında Gebze-Adapazarı ve Hadımköy-Kınalı arasında ise 2x3 şeritlik otoyollar yapılacak.
Vatan

3. köprü 8 şerit olacak ikisinden tren geçecek 

İstanbul Boğazı'na yapılması planlanan 3. köprünün 2x3 şerit karayolu, bir gidiş bir dönüş demiryolu olarak yapılması öngörülüyor. 4 milyar dolarlık projenin ihalesi eylülde yapılacak

İstanbul'a yapılması planlanan üçüncü köprünün yerinin neresi olacağı yönünde tartışmalar sürerken, köprünün özellikleri netleşmeye başladı. Karayolları Genel Müdürü Cahit Turhan, İstanbul Boğazı'na yapılması planlanan 3. köprünün 2x3 şerit karayolu, 1 gidiş 1 geliş de demiryolu olarak yapılmasının öngörüldüğünü söyledi. Projenin toplam maliyetinin 4 milyar dolar olarak hesaplandığına dikkat çeken Turhan ‘En geç eylülde projeyi yap-işlet-devret (YİD) modeliyle ihale etmeyi planlıyoruz' dedi.

DEVLET GARANTİ VERECEK

Turhan, 3. köprünün yaklaşık bin 300 metre, otoyolun ise yaklaşık 300 kilometre uzunluğunda olacağını kayderek, şunları söyledi: ‘Projenin yapım süresinin 5 yıl olmasını planlıyoruz. Otoyol, İstanbul sınırları içinde 2x4 şerit, İstanbul dışında Gebze-Adapazarı ve Hadımköy-Kınalı arasında ise 2x3 şerit olarak yapılacak. 3. köprünün ise 2x3 şerit karayolu, 1 gidiş 1 geliş de demiryolu olarak inşa edilmesi öngörülüyor. Köprü yapılmasının planlandığı güzergaha yakın yerlerde zaten demiryolu ağı bulunuyor. 3. köprüdeki demiryolunun Marmaray'a da bağlanması hedefleniyor.' Turhan, inşa edilecek otoyoldan araç geçişi için YİD modeliyle yapılacak ihalede garanti verileceğini ve garanti edilen rakamın altında kalınması durumunda farkın devlet bütçesinden ödenmesinin planlandığını da söyledi. Otoyol ve köprüyü kullanacak araçların ödeyeceği tavan fiyatların da belirleneceğini dile getiren Turhan, ihaleye katılacak firmalardan işletme yılı süresinin talep edileceğini vurguladı.

1993 YILINDAN BERİ GÜNDEMDE

Turhan, Adapazarı-Tekirdağ arasında trafik yoğunluğunun günden güne arttığına dikkati çekerek, bu güzergahta yüksek standartta bir yolun yanı sıra İstanbul Boğazı'na 3. bir köprü yapılması ihtiyacının ortaya çıktığını belirtti. 3. köprünün yatırım programına 1993'te alındığını hatırlatan Turhan ‘3. Boğaz Köprüsü ile Kuzey Marmara Geçişi Otoyolu Projesi' kapsamında belirlenen güzergahın İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin imar planlarına işleneceğini söyledi. n AA

Ilısu Barajı için üç seneçek var

Hasankeyf'teki Ilısu Barajı'nın yapımı için dış kaynakların kredi vermekten vazgeçmesi üzerine hükümet yeni arayışlara girdi. Barajı yapmakta ısrarlı olan hükümetin önünde 1.1 milyar Euro'luk toplam dış kredi tutarını nasıl karşılayabileceğine yönelik 3 seçeneği bulunuyor. İlki, hükümetin bu bedeli kendisinin ödemesi. İkincisi krediyi barajı tamamlamakla mükellef şirketlerin sağlaması. Üçüncüsü ise yine yabancı bir ülkeden ihracat kredisi alınması. Kredinin Körfez ülkeleri aracılığıyla temin edilmesi ihtimali değerlendiriliyor.

Akşam