Ulaşım

3. havalimanı 200 milyon yolcu kapasitesine sahip!

Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, 3. havalimanının 1. etabının 29 Ekim 2017'de tamamlanacağını açıkladı. Proje tamamlandığı zaman 10,5 milyar avroluk bir yatırım olacak..

İstanbul 3. Havalimanı projesi hakkında konuşan Özdemir, tutar ve kapasite olarak 3. havalimanının dünyanın en büyük projesi olduğunu ifade etti. Proje tamamlandığı zaman 10,5 milyar avroluk bir yatırım olacağını anlatan Özdemir, 200 milyon yolcu kapasiteli bir havalimanı kurmak için yola çıktıklarının altını çizdi.


3. havalimanı yapılırken burada bir şehir kurulacağını hatırlatan Özdemir, 80 milyon metrekarelik bir araziyle yola çıkıldığını, İstanbul'un çevresinde böyle bir araziyi bulmanın hiç kolay olmadığını söyledi. Söz konusu arazinin 60-70 yıl boyunca kömür ocağı olarak işletildiğini anımsatan Özdemir, konuşmasını şöyle sürdürdü: "Kömürü almak için üzerindeki malzeme kaldırılmış. Değişik yerlere atılmış ve orada kömür için açılan çukurlarda yağmurlar vasıtasıyla göller oluşmuş. İçinde canlı yaşamayan bir yer ortaya çıkmış. Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) burayı bulurken, bu bölgeyi düzgün bir yer haline getirmek isteğiyle, yani bir taşla iki kuş vurma isteğiyle burası tahsis edildi. 3. havalimanı doğudan batıya, Amerika'dan Hindistan'a kadar konuşuluyor ve konuşulmaya da devam edilecek. Bu projeyi tamamladığımız zaman, tabiat şartları açısından çok kötü olan bu yeri yaşanacak, nefes alınacak bir ortam haline getireceğiz. Yalnız Türk ÇED şartlarına uygun değil, uluslararası ÇED standartlarına da uygun olan bir havalimanı yapıp, yolumuza devam edeceğiz."



"4,5 milyar avroluk bir finansman modelini bitirmek üzereyiz"


Özdemir, havalimanının finansmanına yönelik bir soru üzerine, işi aldıkları ilk günden itibaren işin maliyeti ve fizibilitesini ortaya koyduklarını ve finansman aramaya başladıklarını anımsatarak, finansman kuruluşlarının finansman ararken yalnız yerli ÇED'i değil, uluslararası ÇED'in de lazım olduğunu her ortamda kendilerine söylediğini anlattı. Özdemir, görüşmelerin sonunda 7 bankayla 4,5 milyar avroluk bir finansman modelini bitirmek üzere olduklarını ifade ederek, sözlerine şöyle devam etti:


"4 yıl ödemesiz, 12 yıl ödemeli, yani nereden bakarsak bakalım 16 yıllık bir finansman. Bu Türkiye'deki yapılan yatırımlar içerisinde bulunan en uzun dönemli finansman modelidir. Görüşmeler devam ediyor. Mayıs ayı içerisinde anlaşmanın tamamını imzalayacağımızı tahmin ediyorum. Biz işe başladık, çalışıyoruz, sondajları yapıyoruz, fizibilite projelerini hazırladıktan sonra master planlarını yapıyoruz. Biz buraya sadece bir hava meydanı yapmayacağız, bir şehir kurulacak. Bunun bir master planının yapılması lazım. Önümüzdeki 50 yılın planlamasının yapılması gerekiyor. Bunun için master planı hazırladık idareye sunduk. bugün, yarın tasdikini bekliyoruz. Bu şekilde finansman modeli çözülerek işimize devam edeceğiz. Bu çalışmalar yapılsın diye 750 milyon avroluk köprü krediyi aldık onunla birlikte özsermayemizi de koyuyoruz ve yatırımlara devam ediyoruz. Mayıs ayı içerisinde finansman modelini tamamen bitirirsek o zaman köprü krediyi kapatacağız, 4,5 milyar avroluk finansman modeliyle yolumuza devam edeceğiz."


"29 Ekim 2017'de tamamlayacağız"


İstanbul 3. havalimanı çalışmalarında iyi gittiklerini ve zamanında yetiştireceklerini belirten Özdemir, 29 Ekim 2017 tarihinde 3 pist ve hemen hemen 1 milyon metrekareye yakın bir terminal binasıyla 90 milyon yolcuya hitap eden 1. etabı tamamlayacaklarını ifade etti.


Özdemir, "1. etapta eğer yolcu sayısı 80 milyona yaklaşırsa, bu sefer 2. etabını yapacağız, bir terminal daha yapacağız, sonra o kapasite 120 milyon yolcuya çıkacak, 100 milyonu geçeceğimiz zaman ise bir terminal daha yapacağız. En sonunda 6 pisti, 3 terminali, dünyanın en büyük havalimanı olacak 150 milyon diyoruz ama rahatlıkla bu meydandan 200 milyon yolcu geçeceğini tahmin ediyoruz. Çok akıllı kademeler konulmuş" dedi.


Özdemir, İstanbul'da 3. havalimanı açıldığında Frankfurt, Londra, Paris ve Dubai ile yarışacak önemli bir hub (merkez) olacağını aktararak, gittikleri her yerde 3. Havalimanının konuşulduğunu söyledi. Bağlantı yollarının hangi aşamada olduğuna yönelik soruya Özdemir, şu yanıtı verdi:


"3. Havalimanı bittiğinde 80-90 milyon yolcu geçecek diyoruz, insanlara kolay geliyor. Biz bir Türkiye nüfusunu bir yılda oradan geçireceğiz. Yolcular uçağa binecek, bagaj işlemleri yapacak, yiyecek, içecek veya bavullarını kendilerine teslim edeceğiz, arabalar, trenler, metrolar gelecek. Böyle bir sistemle ancak havalimanı işletilebilir. 100-200 milyon yolcu kapasitesine geldiğimizde normal tren, hızlı tren ve metro gelecek. 3. Köprünün otoyolu önümüzden geçecek, şehirin bağlantı yolları gelecek belki de denizden bağlantı bile düşünülecek. Kanal İstanbul'dan belki deniz yolu ulaşımı sağlanabilecek. Bu proje İstanbul'un özelliğini değiştirecek. İnşallah yakın zamanda Kanal İstanbul ihalesi de yapılır. Bunlar bittiğinde Türkiye'nin dünya ölçeğinde görünümü değişecek."


"5 stadyum büyüklüğünde Duty Free olacak"

3. Havalimanında Duty Free'ye ayırdıkları bölümün 50 bin metrekarenin üzerinde olduğuna işaret eden Özdemir, 5 stadyum büyüklüğünde alışveriş merkezi, Duty Free'si, yeme içme bölümü olan havalimanı yapıyoruz. Çalışanlar 100 bine ulaşacak, yakında evleri olacak bunun için airport city yapacağız. 6 tane 400 yatak ve üzerinde turizm tesisi, otel olacak. Mesela, İTO 500 bin metrekare civarında fuar alanı istiyor" diye konuştu.


3. Havalimanı için kamyon şoförü ihtiyacının yurt dışından karşılanıp karşılanmayacağına ilişkin soru üzerine Özdemir, böyle bir büyük projede A, B ve C planlarının olması gerektiğini belirterek, herhangi bir ihmal veya gecikmenin 3. Havalimanının açılış tarihi olan 29 Ekim 2017'yi geciktirebileceğini, bunun hem maddi açıdan kayıplara neden olabileceğini hem de Türkiye'nin imajı açısından sıkıntı yaratabileceğini, onun için ne yapıp yapıp 2017'de bunu bitirmeleri gerektiğini söyledi.


Özdemir, 300'ün üzerinde kamyon sipariş ettiklerini ve kamyonların sahaya geldiğini belirterek, "Bunlara şoför arıyoruz. 300'ü gündüz, 300'ü de gece çalışacak etti 600. Bunların izni, hastalığı var. Bize nereden bakarsak bakalım 750 kamyon şoförü lazım. Bir de sahada 350 taşeron kamyonları var, bu sayı nisan, mayıs ayından itibaren daha da artacak. Müthiş sayıda da operatör ihtiyaçlarımız var. Gazetelere ilanlar verdik, büyük şantiyelerden eleman transferi için mücadele ettik. İlk baştaki 85 kişinin müracaat ettiği doğrudur. Bir röportajımdan dolayı bunlar konuşuldu ve daha çok Türk şoför başvurdu. İhtiyacımıza yakın şekilde gidiyor. Buna rağmen B ve C planlarımız var. 500 ithal şoför getirmek için de ne olur ne olmaz diye ilgili kuruluşlara müracaat ettik" şeklinde konuştu.



Vietnam'dan 50 kamyon şöforü geldi

Bir firmanın Vietnam'dan şoför getirerek çok başarılı olduğunu söylediğini anlatan Özdemir, "Oradaki arkadaşlara haber yolladık, 50 şoför geldi. Şu anda eğitimlerini yapıyoruz, devreye sokacağız. Bu konuda Pakistan ve Vietnam'dan gelen şoförlerin çok faydalı olduğunu gördük. Bunun için 50 kişilik model getirdik, faydalı olur muyuz olmaz mıyız deneyeceğiz. Kamyon sayısının çalışan araç ve ekipman sayısının artacağını görüyoruz. Onun için B ve C planlarımızı hazır tutuyoruz" dedi.


İstanbul 3. Havalimanı projesinde en önemli gelir unsurlarından biri olan Duty Free mağazalarının işletme ihalesinde dünyanın en büyüklerinin yarıştığını belirten Özdemir, Heinemann ve Unifree ortaklığının, bekledikleri bir rakamı vererek bu ihaleyi kazandığını dile getirdi.


Projenin önemi ve büyüklüğü dolayısıyla birçok ünlü markanın burada yer almak istediğini anlatan Özdemir, "Çalışan sayısı bugün 350'si beyaz yaka olmak üzere 3 bine ulaştı. Yakın zamanda bu sayı 10 bini geçecek. Havalimanı açıldığında sadece çalışan sayısı 100 bin olacak. Buradan geçecek önemli sayıdaki yolcu da dikkate alındığında böyle büyük bir yerde herkes yer almak için çaba gösteriyor" dedi.


Özdemir, Limak Holding'in çeşitli yatırımlarının finansmanında kullanmak üzere bugün 120 milyon liralık bir tahvil ihracı gerçekleştirdiklerini ve taleplerin 3 gün boyunca toplanacağını sözlerine ekledi.


Sabah