Ulaşım

3. Havalimanı 2018'in ilk çeyreğinde açılacak!

Yapımı hızla devam eden İstanbul'un yeni havalimanının ilk fazı olan yıllık 90 milyon yolcu kapasitesine sahip terminalinin ve üç pistinin 2018 yılında açılması planlanıyor.

Yapımı hızla devam eden İstanbul'un yeni havalimanının ilk fazı olan yıllık 90 milyon yolcu kapasitesine sahip terminalinin ve üç pistinin 2018 yılında açılması planlanıyor. Tamamlandığında yıllık 200 milyon yolcu kapasitesiyle hizmet sunacaklarını belirten İGA Havalimanı İşletmesi icra Kurulu Başkanı Hüseyin Keskin, "Dünyanın en büyük HUB'larından biri olacak İstanbul Yeni Havalimanında 350'den fazla destinasyona uçuş gerçekleştirilecek ve günlük iniş - kalkış sayısı 3 bin 500 adede ulaşacak" diyor.


İstanbul yeni havalimanının inşaatını gerçekleştirmek ve 25 yıl boyunca işletmesini yapmak üzere 7 Ekim 2013 tarihinde kurulan İGA, İstanbul'un 3'üncü havalimanını, kentin kuzeyine, şehir merkezine 35 kilometre mesafede 76 buçuk milyon metrekarelik alana inşa ediyor. Dört fazda tamamlanacak olan havalimanının, ilk fazı olan yıllık 90 milyon yolcu kapasitesine sahip terminalini ve üç pistinin 2018 yılında açılması planlanıyor. Yeni havalimanı, tüm fazları tamamlandığında yıllık 200 milyon yolcuya çıkabilir kapasitesi ile 350'den fazla destinasyona uçuş ve 150'den fazla havayolu şirketine ev sahipliği yapacak.


Şu anda 21 bin 500 kişinin çalıştığı İstanbul Yeni Havalimanı projesinin tamamladığında doğrudan 100 bin, yan sektörlerle birlikte ise 1,5 milyon kişiye yeni istihdam sağlaması bekleniyor.

Yeni havalimanı ile ilgili merak edilenleri İGA Havalimanı işletmesi icra Kurulu Başkanı Hüseyin Keskin yanıtladı...


Havacılıkta büyüme batıdan doğuya kayıyor. Türkiye'nin bu açıdan şansını nasıl değerlendiriyorsunuz?


Yapılan çalışmalar gösteriyor ki Türkiye özellikle de İstanbul, giderek havacılığın merkezi haline geliyor. Örneğin, lATA'nın (International Air Transport Association) 'Vizyon 2050' raporuna göre, havacılık endüstrisi gelecek 35 yılda, dünya ekonomik büyümesinin iki katı hızla gelişecek ve günümüzde dünya nüfusunun yarısı kadar olan toplam yolcu sayısı, 1,5 katına çıkacak. Diğer taraftan dünya havacılık sektöründe 2050 yılında 100 bin uçakla, 16 milyar yolcu ve 400 milyon ton kargo taşınacak ve havacılığın büyüme merkezi Batı'dan Doğu'ya kayarak, Çin ve Hindistan başta olmak üzere Türkiye, Rusya, Endonezya gibi ülkeler bu büyümenin itici gücü konumuna gelecekler.


ACI'ın (Airport Council International) öngörülerine göre de 2033 yılma ulaştığımızda ülke olarak içinde bulunduğumuz Avrupa bölgesi, uluslararası hava trafiğinde en büyük dilime sahip olacak. İstanbul ise 2013'te günlüklü bin kapasiteli uzun menzilli uçuşa ev sahipliği yapı-yorken, 2033'te günlük 50 bin kapasiteli uzun menzilli uçuşun kalkış-varış noktası olacak.


Bu veriler baz alındığında inşaatı devam eden üçüncü havalimanı yatırım oldukça doğru bir karar. Siz konuyu nasıl değerlendiriyorsunuz?


İstanbul Yeni Havalimanı ile ilk fazda yıllık 90 milyon, tamamlandığında ise yıllık 200 milyon yolcu kapasitesiyle hizmet sunacağız. Dünyanın en büyük HUB’larından biri olacak İstanbul Yeni Havalimanı’nda 350'den fazla destinasyona uçuş gerçekleştirilecek ve günlük iniş - kalkış sayısı 3 bin 500 adede ulaşacak. Uçak park kapasitesi dar gövdeli uçaklar için 374, geniş gövdeli uçaklar için ise 274 olarak değişecek.


Havalimanı ne zaman faaliyete geçecek?


20l8'in ilk çeyreğinde işletmeye açmak için çalışmalarımızı tüm hızla devam ettiriyoruz.


Havalimanı inşaatında hangi aşamaya gelindi?


inşaatın ilk etabının yüzde 30'u tamamlanmış durumda. Bu kapsamda terminal binamızı söz verdiğimiz gibi yılsonunda bitireceğiz, ilk pistimizin büyük bir bölümü ortaya çıktı. Geçtiğimiz günlerde de Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanımız Sayın Ahmet Ars-lan'ın katılımıyla tasarımı ödül alan Hava Trafik Kontrol Kulemizin temelini attık.


Herkesin merak ettiği bir konu havalimanına ulaşım. Hangi alternatifler olacak?

Yeni Havalimanı Yolcu Ulaşım Merkezi'nde terminale entegre bir istasyon yer alacak ve metro ile hızlı trene bağlantı sunacağız. Ayrıca havalimanının İstanbul’un merkezi noktalarına D-20 yeni karayolu, Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu Projesi ile bağlantısı olacak.


Şu anda havalimanında kaç kişi çalışıyor?


15 Kasım itibariyle 2 bini beyaz yaka olmak üzere 22 bin çalışan görev alıyor. Yılbaşında bu rakam 30 bine ulaşacak. İstanbul Yeni Havalimanını işletmeye açtığımızda ise 100 bin kişiye iş imkânı sunacağız.


2018’de nasıl bir havalimanı ile karşılaşacağız?


SITA'nın verilerine göre bugün, yolcuların yüzde 92’si rezervasyonunu dijital kanallardan kendisi yapıyor ve bu yolcuların yüzde 57'si ki-osk'lar üzerinden check-in işlemini gerçekleştiriyor. Seyahat edenlerin şu an için sadece yüzde ll'i mobil biniş kartını tercih ediyor. Ancak önümüzdeki dönemde bu durum değişecek ve bu oran yüzde 74’e çıkacak. Dolayısıyla yolcu beklentisinin ötesine geçen bir müşteri deneyimi tercih edilme sebepleri arasında yer alıyor. Biz de yolcu dostu İstanbul Yeni Havalimanı'nda eşsiz müşteri deneyimi sunacağız. Robotlar, yapay zekâ, yüz tanıma ya da diğer kişisel bilgilerle işlem yapabilecek makinelerin, check-in ya da bagaj teslim noktalarında kullanımı diğer havalimanlarında olduğu gibi İstanbul Yeni Hava-limanı'nda da mümkün olacak. Açıkça görünür işlemler, okunaklı yolcu rotaları ve kolaylaştırılmış yürüme mesafeleriyle yolcu akışlarını basitleştireceğiz. İstanbul Yeni Havalimanı'nda yolcu konforunu ve deneyimini en üst seviyeye çıkartacağız.


Bu havalimanının ilkleri neler olacak?


Yeni Havalimanı, kendi enerjisini üreten, çevreci, engelli dostu ve yeşil bir havalimanı olarak inşa edilecek. Havalimanında yer alacak tüm ticari işletmeler yeşil kuruluş sertifikasına (LEED) sahip olacak. Bu sayede dünyanın ilk yeşil havalimanı unvanına sahip olacak. Otelimiz, fuar ve ofis alanlarımız iş amaçlı seyahat edenlerin uğrak noktası haline gelecek. Akıllı sistemlerle donatılmış 18 bin araç kapasiteli kapalı otoparkımız, Avrupa'nın en büyüğü olma özelliğine sahip olacak. İlk defa 400’den fazla yerli ve yabancı marka, tek bir duty-free çatısı altında yer alacak. Yeni Havalimanı sayesinde İstanbul, Avrupa'nın en büyük transit uçuş merkezine dönüşecek ve bu da İstanbul’un itibarına büyük katkı sağlayacak.



KULE TASARIMI ÖDÜL GETİRDİ


İstanbul Yeni Havalimanı (İYH) Hava Trafik Kontrol Kulesi ve Teknik Binası, Chicago Athenaeum: Mimarlık ve Dizayn Müzesi ve Mimari I Sanat Tasarımı ve Kentsel Araştırmalar Avrupa Merkezi tarafından verilen 2016 Uluslararası Mimarlık Odülü'nü kazandı. İYH'nin 2015 I yılında açtığı yarışma sonucu Türk-islam kültürünün ve İstanbul'un zengin kültürel mirasını önemli motiflerinden lale çiçeğinden ilham alınarak yapılan tasarım Pininfarina ve AECOM imzasını taşıyor. Hava Kontrol Kulesi tasarım, dünyanın dört bir yanından gelen 370 proje arasında yapılan değerlendirme sonucunda İtalyan mimar ve eleştirmenlerin oluşturduğu jüri tarafından ödüle layık görüldü.


Air Guide