3. havalimanı inşaatında 15 milletten 12,6 bin kişi çalışıyor!
90 milyon yolcu kapasiteli birinci bölümünün, 2018'in Şubat ayında tamamlanması planlanan ve çalışmaların tüm hızıyla devam ettiği İstanbul Üçüncü Havalimanı'nda geri sayım sürüyor.
Çalışmaların tüm hızıyla devam ettiği İstanbul Üçüncü Havalimanı'nın inşaatında 15 farklı milletten 13 bine yakın personel çalışıyor.
Anadolu Ajansının son halini havadan görüntülediği havalimanı tamamlandığında dünyanın en büyüğü olacak. 90 milyon yolcu kapasiteli birinci bölümünün 2018'in Şubat ayında tamamlanması planlanan havalimanı inşaatında, 15 farklı milletten 12 bin 600 kişi çalışıyor.
Çalışmalar, bin 66'sı beyaz yakalı, 11 bin 534'ü mavi yakalı bu personel tarafından gece gündüz aralıksız sürdürülüyor. Personel sayısının en yoğun dönemde 30 bine kadar çıkacağı belirtiliyor.
Tüm etapların tamamlanması halinde 10 milyar 247 milyon avroluk harcamanın yapılacağı yeni havalimanı bitirildiğinde 165 köprüsü, yıllık 150 milyon yolcu kapasitesi, 6 pisti ve 12 taksi yolu bulunacak. Tesis, aynı anda 500 uçak, 70 bin araçlık açık ve kapalı otoparkıyla başlı başına bir şehir olacak.
Eş zamanlı çalışma yürütülüyor
Toplamda 76,5 milyon metrekarelik alana sahip ve yer teslimi 1 Mayıs 2015'te yapılan projenin ilk etabında kısa süreli iş programından dolayı projelendirme, altyapı ve üstyapı işleri sahanın farklı bölgelerinde eş zamanlı yürütülüyor.
Bu sayede tasarım, toprak işleri, terminal binası ve diğer destek tesislerinin inşası tüm hızıyla devam ediyor. Terminal binasında kaba inşaat, elektromekanik sistem montajları, çatı montaj çalışmaları başladı ve eş zamanlı sürdürülüyor.
İlk etapta bitirilecek bölümde 90 milyon yolcu kapasiteli ana terminal binası, bir adet hava trafik kontrol kulesi, 3 bağımsız pist, uçak park alanları, hangar, antrepo, catering (ikram servisi) gibi gerekli tüm havaalanı destek tesisleri, 18 bin araç kapasiteli katlı otopark bulunacak.
İşletmeye açıldığında 100 bin kişiye yeni iş imkanı sağlayacak havalimanı, dolaylı etkilerle 1,5 milyon kişiye gelir kaynağı olacak.
Çevre ve hayvan hakları konusunda hassasiyet
Bütün işleri tamamlandığında 150 milyon yolcu kapasitesine ulaşacak yeni havalimanında, zamanla 200 milyon yolcuya hizmet verebilecek kapasiteye çıkılabileceği de dile getiriliyor.
Çevre ve hayvan hakları konusundaki hassasiyetin vurgulandığı havalimanı inşaatı sürecinde, 40 bin kaplumbağa tek tek toplanarak ormanın başka alanlarına taşındı.
Çok sayıda soğanlı bitkinin Atatürk Arboretumu'na teslim edildiği projede çevre mühendislerinin yanı sıra 5 ornitolog (kuş bilimci) çalışıyor.
Her kesilen ağacın yerine 5 ağaç
Ağaç konusunda da hassas davranılan çalışma sahasında, taşınmaya müsait fidan ve ağaçlar Arnavutköy ve Eyüp'teki okul bahçeleri ile ormanın farklı alanlarına götürülüyor.
Taşınması mümkün olmayan ve kesilen her ağaç için ise 5 adet ağaç dikilecek. Yöneticiler, proje bitimine kadar Türkiye genelinde 10 milyon ağaç dikmeyi hedeflerken, bu sayının kesilen ağaçların 5 katından fazla olduğuna dikkati çekiyor. Ayrıca kesilen ağaçlar tek tek kayıt altına alınıyor.
Kolay ulaşım seçenekleri
Havalimanına ulaşımda pek çok alternatif yol olacak. Gayrettepe - yeni havalimanı metro hattının kısa süre içerisinde ihalesinin yapılması bekleniyor.
D-20 yeni karayolu bağlantısı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu Projesi ile İstanbul bağlantısı, havalimanına araçla ulaşımı sağlayacak.
Öte yandan havalimanına hızlı trenle de gitmek mümkün hale gelecek.
Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın doğum gününde açılacak
Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, 2 ay önce gazetecilere yaptığı açıklamada, havalimanı inşaatının yüzde 15'inin tamamlandığını, en zor kısımlarının şu anda halledildiğini söylemişti.
Havalimanı projesini yürüten Cengiz-Mapa-Limak-Kolin-Kalyon konsorsiyumu tarafından kurulan icracı ve imtiyaz sahibi şirket İGA'nın (İstanbul Grand Airport) Yönetim Kurulu Üyesi de olan Özdemir, havalimanı açılışını 2018'in ilk çeyreğine yetiştirmek istediklerini vurgulamıştı.
Özdemir, "Ancak Sayın Bakanımız, Sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan'ın doğum gününün 26 Şubat olduğunu belirterek, 26 Şubat 2018 tarihine havalimanını yetiştirmemizi istedi. Biz de çalışmalarımızı bu doğrultuda sürdürüyoruz" ifadelerini de kullanmıştı.
AA
Bu haber Akşam Gazetesi'nde şöyle yer aldı:
15 milletten yaklaşık 12 bin personelin çalıştığı üçüncü havalimanı inşaatında çalışmalar tam gaz devam ediyor. Personel sayısının inşaatın en yoğun döneminde 30 bine kadar çıkacağı belirtiliyor.
Çalışmaların tüm hızıyla devam ettiği İstanbul Üçüncü Havalimanı'nın inşaatında 15 farklı milletten 13 bine yakın personel çalışıyor. 90 milyon yolcu kapasiteli birinci bölümünün 2018 Şubat'ta tamamlanması planan havalimanı inşaatında, çalışmalar, bin 66'sı beyaz yakalı, 11 bin 534'ü mavi yakalı personel tarafından gece gündüz aralıksız sürdürülüyor. Personel sayısının en yoğun dönemde 30 bine kadar çıkması bekleniyor.
200 MİLYON YOLCU
İlk etapta bitirilecek bölümde 90 milyon yolcu kapasiteli ana terminal binası, bir adet hava trafik kontrol kulesi, 3 bağımsız pist, uçak park alanları, hangar, antrepo, catering gibi gerekli tüm havaalanı destek tesisleri, 18 bin araç kapasiteli katlı otopark bulunacak. İşletmeye açıldığında 100 bin kişiye yeni iş imkanı sağlayacak havalimanı, dolaylı etkilerle 1,5 milyon kişiye gelir kaynağı olacak. Bütün işleri tamamlandığında 150 milyon yolcu kapasitesine ulaşacak yeni havalimanında, zamanla 200 milyon yolcuya hizmet verebilecek kapasiteye çıkılabileceği de belirtiliyor.
Erdoğan'ın doğum gününde
Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, 2 ay önce gazetecilere yaptığı açıklamada, havalimanı inşaatının en zor kısımlarının halledildiğini söylemişti. Özdemir, "Ancak Sayın Bakanımız, Sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan'ın doğum gününün 26 Şubat olduğunu belirterek, 26 Şubat 2018 tarihine havalimanını yetiştirmemizi istedi" demişti.
10 milyon ağaç dikilecek
AĞAÇ konusunda da hassas davranılan çalışma sahasında, taşınmaya müsait fidan ve ağaçlar Arnavutköy ve Eyüp'teki okul bahçeleriyle ormanın farklı alanlarına götürülüyor. Taşınması mümkün olmayan ve kesilen her ağaç için ise 5 adet ağaç dikilecek. Yöneticiler, proje bitimine kadar Türkiye genelinde 10 milyon ağaç dikmeyi hedefliyor.
Akşam
Bu haber Sabah Gazetesi'nde şöyle yer aldı:
Yeni Havalimanı'nın devam eden inşaatında 12 bin kişiye günde 4 öğün yemek servisi veren AHA konsorsiyumu, 500 restoranın bir günde verdiği yemeği tek başına sağlıyor. Çalışan sayısı 35-40 bine çıktığında 100 bin kişiye yemek hizmeti verilmiş olacak
İnşaatı tüm hızıyla devam eden İstanbul'un Yeni Havalimanı'nda, yaklaşık 12 bin kişi çalışıyor. Tamamlandığında dünyanın en büyük havalimanı unvanını eline geçirecek olan dev projenin 90 milyon yolcu kapasiteli olması planlanan birinci bölümü 2018'in Şubat ayında açılacak.
40 BİN KİŞİYE YEMEK
Peki burada çalışan 12 bin kişi her gün ne yiyor, ne içiyor? Bu yemeği kim hazırlıyor? Bu soruların cevaplarını bulmak için taşeron yiyecek-içecek firması AHA şirketiyle bir araya geldik. İnşaat alanında Akkol Group adına Volkan Akkaş, Ashan Yemek adına ise Şemsettin Hancı ile konuştuk. Ortaya çıkan rakamlar dudak uçuklatan cinsten: Aylık tüketilen et miktarı 50 ton, tavuk 23 ton, 1 milyon 200 bin adet ekmek ve 60 ton prinç...
Şu anda inşaatta kaç kişiye yemek veriyorsunuz?
Havalimanında çalışan işçi sayısı 12 binin üzerinde. Bizim yemek verdiğimiz insan sayısı 12 bin çarpı 3.5 öğün, yani 40 bin kişiye yemek veriyoruz. Ama yıl sonuna kadar bizim toplam yemek hedefimiz 100 bin kişi. Çünkü inşaatta üst yapı ve detay işler de başlayacak. Çalışan sayısı 12 binden 35-40 bine çıkacak. Bunu üçle çarptığınızda 100 bini geçecek.
Kaç kişi çalışıyor?
Şu an 30-35 bin kişi için çalıştırdığımız insan sayısı 500- 600. Yıl sonuna kadar istihdamımız bin 500'ü bulacak. Bu işi yapmak için üç firma bir araya geldik. Akkol Group, Ashan Yemek ve Haya. Biz üçlü bir firma olarak AHA hazır yemek grubunu oluşturduk.
Şemsettin bey, siz Ashan olarak yurtdışında iş yapıyor musunuz?
İran'da 6 yıldan beri varız. Tahran'da Kuzu Grup'un projesinde 25 bin kişiye yemek projemiz vardı, altı yıldır devam ediyoruz.
BİZİM İÇİN MİLLİ MESELE
Yemek üretiminin tamamı inşaatta mı oluyor?
Evet. Yıl sonuna kadar, 36 bin metrekarelik yeni binamız da bitecek. Bizim yatırımımızın tamamının yıl sonunda 20 milyon lirayı geçmesini planlıyoruz. Biz bu işe milli mesele olarak bakıyoruz. Yarın yeni havaalanı dünyanın en büyük havalimanı olduğu zaman bizim de emeğimiz var demek için buradayız. Yoksa bu kâr marjına zaten olmaz.
Burada çıkan yemek, günde kaç restoranın çıkardığı yemeğe denk geliyor?
Ortalama bir restorana 250 kişinin girdiğini varsayalım. Biz 100 bin yemekte yaklaşık 400- 500 restoranın bir günde verdiğini vermiş oluyoruz. Üstelik 4 değil 5 çeşit.
ÖDEMELERDE SIKINTI YOK
2016'da ekonomi nasıl olur?
Şu anda iyi, daha da iyi olacak. Ben üst yapı projelerinin aşağı yukarı hepsine hakimim, üst yapı projeleri iyi gidiyor, konut satışlarıyla ilgili de sıkıntı yok. Biz bunu gelen ödemelerden, çeklerden anlıyoruz. Şu ana kadar herhangi bir olumsuzluk yok, herkes ödemesini yapıyor. Türkiye'nin konut sektörünü, üst yapı sektörünü yöneten inşaat firmalarında şu an için bir problem yok, olsa ilk önce taşeron olarak algılayacak olan bizleriz. 2016'nın böyle devam edeceğini düşünüyorum. Türkiye büyümesini devam ettiriyor. Güven duygusu arttıkça iş hacmi de büyüyor. Ayrıca, İran'da şu an için çok olumlu bir hava var, tüm ülkelerden insanlar oraya akıyor. Ama yarın için ne olacağı halen kapalı. Konsorsiyum olarak çok iyi anlaşınca biz de büyük bir restoran açmak için pazar araştırmasına başladık.
BAKAN VE PATRONLAR DA AYNI YEMEĞİ YİYOR
Standart bir tabldot hizmeti mi var?
Verdiğimiz hizmet dört, beş yıldızlı otel hizmetine denk. Masa örtüleriyle, VIP garsonlarıyla bir hizmet var, standart bir tabldot hizmet değil. Başbakan geliyor, aşağı yukarı her hafta Ulaştırma Bakanı geliyor, işçinin yediği yemeği yiyor. Her hafta yönetim kurulu (Cengiz- Mapa-Limak- Kolin-Kalyon), bütün patronlar orada, asla özel yemek yapmayız, işçi ne yiyorsa onlar da onu yer.
20 ARAÇLA DAĞITILIYOR
Kaç noktada, kaç öğün yemek dağıtıyorsunuz?
Vardiyalı çalışma olduğu için gece yemeği de var, dört öğün. 20 tane aracımız var, 102 noktaya dağıtım yapıyoruz. Yemek üretiliyor, orada yenmiyor. Saha o kadar büyük ki, yemek pişiyor, 20 tane araçla 102 noktaya gidiyor, orada yeniyor.
AKKOL GROUP 10 YILDIR SEKTÖRDE
Biz 10 yıldır sektördeyiz, şu anda günde yaklaşık 100 bin kişiye yemek veriyoruz. Müşterilerimiz arasında Coca Cola, Turkcell, Sabancı, Kibar Holding var. Şu anda Kuzey Irak'ta ve Uganda'da çok ciddi bir operasyon yürütüyoruz. Kuzey Irak'a yaklaşık 7-8 milyon dolarlık yatırımımız var. Oradaki Pepsi, İngiliz okulları gibi birçok yabancı firmanın yemeklerini biz veriyoruz.
ASHAN YERİNDE ÜRETİYOR
Biz dört kardeş beraber çalışıyoruz, tamamen yerinde üretim yapıyoruz. Türkiye genelinde 34 noktada yemek üretiyoruz. Ağırlık İstanbul olmak üzere, 8-9 şehirde de mutfağımız var. Bir de Tahran'da var. Sinpaş, Avrupa Konutları, Makyol, Kalyon, Akfen, Ağaoğlu, Torunlar gibi bütün büyük inşaat gruplarında mutfağımız var aktif üretim yapan. Şantiye tecrübemiz bizi bir araya getirdi.
Sabah