Kent Haberleri

3. Havalimanı projesi bölgedeki yapılaşmayı arttıracak!

Kuzey Ormanları Savunması’nın 3. Havalimanı Projesi ile ilgili hazırladığı raporda, havalimanının bölgedeki yapılaşmayı artıracağı ifade edildi.

Kuzey Ormanları Savunması’nın 3. Havalimanı Projesi ile ilgili hazırladığı raporda, havalimanının bölgedeki yapılaşmayı artıracağı ifade edildi. 


Mimarlar Odası Büyükkent Şubesi'nde düzenlenen basın toplantısıyla duyurulan 100 sayfalık kapsamlı rapor, 3. havalimanı imar planlarının ve Çevre Etki Değerlendirme (ÇED) olumlu kararının iptaline ilişkin açılan davalarda delil olarak sunulacak. 


Toplantıda konuşan Mimarlar Odası ÇED Danışma Kurulu Sekreteri Mücella Yapıcı, 3. havalimanının ÇED süreci tamamlanmadan ihaleye çıkıldığını hatırlatarak, “Bu yatırım 100 yıl ömürlüdür. 100 yıl ömürlü bir yatırım için dünyanın ilk ormanları, mamut alanları yok oluyor” dedi. 3. havalimanı yerinin 1/100 binlik Çevre Düzeni Planında “asla yapılmaması gereken yer” olarak belirlendiğini söyleyen Yapıcı “Geri dönüşü mümkün olmayan zararlar oluşmaktadır. Ormanların, hayvanların, bizim nefes alanlarımız yok edilmektedir. Davayı kazansak bile bunları geri getirmek çok zor olacak” dedi.


3. Havalimanı Projesi'nin bir ulaşım projesi değil, İstanbul'un bakir kuzeyini yağmaya açmak üzere planlanmış bir inşaat projesi olduğunu ifade eden basın açıklamasını Prof. Dr. Zerrin Bayraktar okudu. İhale şartlarına göre deniz seviyesinden 105 metre yüksekte olması gereken kot yüksekliğinin ihaleden sonra 70 metreye düşürüldüğünü hatırlatan Bayraktar, “Uçuş güvenliği hiçe sayılmış ve tahminlere göre bu değişiklikle yaklaşık 3 milyar Euro olan dolgu maliyeti 1 milyar Euroya düşürtülerek tek işlemle müteahhitlere 2 milyar Euro kazandırılmış ve kamu zarara uğratılmıştır.  Bunun yanı sıra, yer tesliminin 1,5 seneden uzun süre geciktirilmesi ve bugün dahi hala açıklanmamış olması, tahminlere göre müteahhitlere 1 milyar euro üzerinde ayrıca kazanç sağlamıştır” iddialarında bulundu.


PROJE NEDEN YANLIŞ?

Basın açıklamasında öne çıkan bazı başlıklar şöyle:   


* Dünyanın en yüksek yolcu kapasiteli havalimanı olan Atlanta Havalimanı, 95 milyon yolcu kapasitesiyle 1,625 hektar üzerine kurulu. Buna göre, 150 milyon yolcuya hizmet etmesi planlanan 3. havalimanına 3 bin 500 hektar yetmekteyken proje neden 7650 hektar üzerinde planlandı?


* Ulaşım projesi olarak pazarlanan 3. Havalimanı, aslında İstanbul'un kuzeyinde inşaat sektörü için bir cazibe merkezi yaratma girişimi ve 3.Köprü ve Kanal ile birlikte bir pakettir. Bu projelerin her biri diğerini beslemek üzere planlanmıştır.


* Yüzde 90'ı sulak alanlar ve ormanlarla kaplı bu özel bölge, havalimanı inşaatıyla Yüzde 90'ı beton bir alana dönüşmüş olacaktır. ÇED raporuna göre proje için belirlenen alanın yüzde 81'i orman alanı, yüzde 9'u göl ve gölet. İstanbul’un ormanları dünyadaki 200 önemli ekolojik bölgeden biri, Avrupa'da ise acil korunması gereken 100 ormandan biridir.


* Projenin sebep olacağı araç trafiği artışı, orman tahribatı ve yapılaşma dolayısıyla İstanbul'un önemli su kaynaklarından Terkos, Alibeyköy ve Pirinççi barajlarındaki su seviyelerinde azalma, ayrıca akarsulara karışacak kirliliğin de barajlara taşınması bekleniyor.


* En önemli kuş göç yollarından birinin üzerine yapılacak havalimanından kalkış ve inişler sırasında uçakların kuş sürülerine girerek kaza yapma ihtimali birçok kez dile getirildi. Pistlerin dünyanın en sisli yerlerinden Karadeniz kıyılarına komşu olması, iniş kalkışlarda gecikmelerin yanı sıra pistten çıkma gibi çeşitli sorunlara ve tehlikelere işaret etmekte. Bunun yanında kentin iki ana rüzgarı olan Lodos ve Poyraz'ı yandan alarak yağmurlu ve fırtınalı havalarda iniş yaparken kanat katlanması ve türbülans ile savrulmalara maruz kalma ihtimalleri uçuş güvenliği açısından ciddi riskler teşkil ediyor.


* Proje alanının zemini sorunludur. TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası hazırladığı raporda bu kadar devasa bir dolgunun stabil hale gelmesinin olanaksızlığına dikkat çekti.



Evrensel / Ezgi Çapa