3. Havalimanı'nda çalışmalar ne durumda?
3. Havalimanı'nda DHMİ'nin yer teslimini yaptığını belirten CMLKK ortaklığının CEO'su Akçayoğlu, "1 Mayıs inşaat sürecinin başladığı tarih oldu. Önümüzdeki günlerde master planımız da onaylanır" dedi..
3. Havalimanı için resmen start verildi. CMLKK ortaklığının CEO'su Yusuf Akçayoğlu, 1 Mayıs itibarıyla inşaat sürecinin başladığını açıkladı. Akçayoğlu ile projenin son durumunu konuştuk.
3. Havalimanı'nda çalışmalar ne durumda?
İşler programladığımız şekilde gayet hızlı devam ediyor. İlk haberi sizin aracılığınızla vereyim. DHMİ'den yer teslimini aldık. Yani 1 Mayıs inşaat süresinin başladığı tarih oldu. Master planımız onaylanmak üzere. İlk etapta bitirmemiz gereken 90 milyon kapasiteli dünyanın en büyük terminali, 3 adet pist, PAT sahaları, kule ve destek binalarının dizayn ihaleleri hemen hemen tamamlandı. Islah dizayn süreci önümüzdeki aylarda belli bir yere gelir gelmez önemli inşaat paketlerimizin ihalelerini bitirip imalatlara hız vereceğiz.
ŞİMDİDEN 5 BİN KİŞİYE İŞ
Çürük zemin kazıları tamamlandı mı?
Terminal bölgesinde ve diğer alanlardaki çürük zemin kazılarımız ve zemin iyileştirme hazırlıklarımız devam ediyor.
Şu anda havalimanında kaç kişi çalışıyor?
Bugün itibarıyla mevcut eleman sayımız 5'binler seviyesine geldi. Ekipman sayımız da önemli noktada. İşin tamamı ağırlıklı olarak Türk mühendis ve mimarlar tarafından yönetiliyor. Bu projeyle Türkiye insan kaynağının neler yapabileceğini dünyaya göstereceğiz.
Yer teslimi projeyle ilgili tartışmaları bitirir mi?
DHMİ'nin yer teslimi önemli bir aşamaydı. Bundan sonra tartışmaların da biteceğini düşünüyorum. Olaya şöyle bakmak gerekir; her mega projenin muhalefeti olacaktır. Ama 3. Havalimanı konusu sadece İstanbul değil Türkiye için hayati bir projedir. Çünkü, 3. Havalimanı projesi demek Türk havacılık endüstrisinin geleceği demektir. Son yıllarda kaydedilen gelişmişliğe paralel olarak yurtiçi uçuşlarda talep çok hızlı bir şekilde artıyor. Anadolu'daki tüm şehirler Türkiye'nin finans kaynağı konumundaki İstanbul ile bağlantılı. Anadolu'dan İstanbul'a uçuşlar her yıl büyük oranda artıyor. Bugün Ankara-İstanbul hattı Avrupa'nın en yoğun hatlarından biridir. Bunun yanı sıra Türk havacılığının amiral gemisi THY müthiş bir çıkış yakaladı. Havacılık üç önemli ayaktan oluşur. Yolcu, havayolu şirketi ve havalimanı altyapısı. Türkiye'de ilk iki ayakta hiçbir sorun yok. Ama iç ve dış hatların hub noktası pozisyonundaki İstanbul'da bu talebe cevap verecek bir havalimanı altyapısı mevcut değil. İki havalimanı da kapasite aşımına geldi. Ayrıca her ikisi de özellikle transfer yolcu konusunda çok geride. Bu durumun bir an önce çözülmesi gerekiyor. Dolayısıyla 3. Havalimanı hayati ve milli bir projedir.
Milli proje sözünü açar mısınız?
'Milli bir projedir' diyorum çünkü yeni havalimanı Türk havacılık endüstrisinin önünü açacak bir yatırımdır. Gerçekleşmemesi halinde havacılık endüstrisi küçülme riskiyle karşı karşıya kalır. Bu durum havayollarımızın küçülmesinde bazı özel havayollarının birleşmesine hatta yok olmasına bile neden olabilir. Bu aşağı trend, doğal olarak ekonomimizi istihdam ve gelirler anlamında negatif yönde etkiler.
TÜRKİYE DEVLET-ÖZEL SEKTÖR İŞBİRLİĞİNDE ÖNEMLİ NOKTADA
Türkiye'de son dönemde 20-30 yıl önce hayal dahi edilemeyen yatırımlar yapılıyor. Projeler, 30 yıl önceyle kıyaslanabilir mi?
Türkiye'nin bugün geldiği noktayla 80'li yıllar arasında büyük bir fark var. 80'li yıllarda merhum Özal'ın başlattığı serbest piyasa modeli Türkiye'nin bugünlere gelmesinde önemli bir kilometre taşı oldu. O döneme kadar Türkiye'de altyapı ihaleleri devlet tekelindeydi. Belli bazı KİT'ler tarafından ihale edilip yönetilmeye çalışılıyordu. İhalelerin para kaynağı direkt Hazine'ydi. O dönemlerdeki ihale metodu da sağlıklı değildi. Özal ile başlayan bu yenilenme süreci Özal sonrasında da devam etse de son 12 yılda çok başarılı bir ivme kazandı. Özellikle devletözel sektör işbirliği konusunda bence Türkiye Avrupa'da hatta dünyada çok önemli bir yere geldi. Birçok büyük proje Hazine'ye yük olmadan tamamlanıyor.
Bu projeler bütçeyle yapılabilir miydi?
Belki ama ne kadar sürede yapılabileceği ve nasıl bir finansman yükü getireceği konusunda büyük handikaplar oluşurdu. Devlet bürokrasisi ile özel sektör dinamizmi hiçbir şekilde kıyaslanmaz.
BU PROJE HAVACILIĞIN ÖNÜNÜ AÇACAKTIR
Türkiye'de havacılık sektöründe kaç kişi çalışıyor?
2014 yılı itibarıyla havacılık sektöründe direkt ve diğer havacılık bağlantılı sektör çalışanlarıyla birlikte yaklaşık bir milyon 150 bin kişilik iş gücü bulunuyor. Bu, Türkiye'de çalışan işgücünün yüzde 4.5'i anlamına geliyor. Havacılık sektörünün GSYİH'ya katkısı ise yüzde 5.6 seviyesinde. Tüm bu oranlar dünya ortalamalarının çok üzerinde. Rakamlardan da görüleceği üzere, Türkiye havacılık endüstrisinin Türkiye ekonomisine katkısı uluslararası normların üzerinde. Bu durum 3. Havalimanı'nı daha da önemli kılıyor. Türk havacılık endüstrisinin önünü açmak için 3. Havalimanı Türkiye'nin olmazsa olmazıdır.
Sabah