22 / 11 / 2024
fuzul

3. Köprü Garipçe ve Poyrazköy mevkisi arasında olacak!

3. Köprü Garipçe ve Poyrazköy mevkisi arasında olacak!

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, 3. Boğaz Köprüsü'nün Garipçe ve Poyrazköy mevkisi arasında olduğunu belirtti




Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, 3. Boğaz Köprüsü geçişinin de dahil olduğu Kuzey Marmara Otoyolu Projesi'nin Garipçe ve Poyraz mevkisi arasında olduğunu bildirdi.

Yıldırım, üçüncü köprünün güzergahıyla ilgili yaptığı açıklamada, 3. Boğaz Köprüsü de dahil Kuzey Marmara Otoyolu'nun maliyetinin kamulaştırma bedelleri de dahil olmak üzere 6 milyar dolar civarında olacağını söyledi.

Bakan Yıldırım, 3. Boğaz Köprüsü'nün Garipçe ve Poyrazköy mevkisi arasında olduğunu belirterek, şöyle konuştu:
"Kuzey Marmara Otoyolu, İstanbul'un batı sınırından 41 derece enlem, 28 derece boylamındaki Kınalı mevkisinde TEM otoyolu kavşağında başlamakta. 41 derece enlem 28 derece boylamdan başlayan Kömür ocakları mevkisini katetmekte, İstanbul Boğazı'nı ise 41 derece enlem 29 derece boylamda 1275 ana açıklığı olan bir asma köprüyle geçmekte. Daha sonra 41 derece enlem 29 derece boylamdaki Paşaköy mevkisine ulaşarak, 40.8 derece enlem 29.4 derece boylamda Gebze civarında  İzmir  otoyolu ayrımına ulaşmaktadır. Kuzey Marmara Otoyolu, 40.7 derece enlem, 30 derece boylamla İzmit'in kuzeyini katederek Adapazarı'na yönelmektedir.

40.8 derece enlem, 30.3 derece boylamında Adapazarı'ndan Eski Adapazarı ile Yeni Adapazarı-Yeni Kent arasında geçen güzergah, 40.7 derece enlem, 30.6 derece boylamda Ak Yazı ile Hendek ilçe sınırları içerisinde TEM otoyolu ile buluşmaktadır."
AA

--

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, İstanbul trafiğinde yaşanan ve gittikçe ağırlaşan trafik sorununa çözüm bulmak ve bunun yanı sıra, doğudan batıya, batıdan doğuya ticaretin yüzde 95'inin gerçekleştirildiği bu koridorda, yeni bir projeyi hayata geçirmenin zorunlu bir durum haline geldiğini bildirdi.

3 Boğaz Köprüsü'nü de içeren Kuzey Marmara Otoyolu Projesi ile ilgili basın toplantısı yapan Bakan Yıldırım, projenin sadece İstanbul'un, Türkiye'nin değil aynı zamanda Asya ve Avrupa ülkeleri için de hayati öneme sahip olduğunu söyledi.

"Başkentler başkenti" diye nitelendirdiği İstanbul'un tarihte olduğu gibi bugün de sosyal, kültürel, ekonomik hareketliliği ile bu coğrafyanın çekim merkezi olmaya devam ettiğini anlatan Yıldırım, 2010 Avrupa Kültür Başkenti seçilen kentin, sadece bu özelliği ile değil finanstan ulaşıma, küresel ticaretten sosyal hayata her alanda çevre şehirleri ve ülkeleri etkileyen doğal bir başkent konumunu sürdürdüğünü kaydetti.

Bakan Yıldırım, "Başta şehir içi ulaşım olmak üzere transit trafikte yaşanan ve gittikçe ağırlaşan sorunlara çözüm bulmak ve İstanbul şehir içi trafiğini rahatlatmanın yanı sıra, doğudan batıya, batıdan doğuya ticaretin yüzde 95'inin gerçekleştirildiği bu koridorda yeni bir projeyi hayata geçirmek elzem bir durum haline gelmiştir" dedi.

İstanbul'un ulaşım sorununun tüm Türkiye'nin sorunu olduğunu ve bu sorunun İpekyolu güzergahındaki tüm ülkeleri de çok yakından ilgilendirdiğini anlatan Binali Yıldırım, "Türkiye doğası ve konumu gereği Asya-Avrupa arasındaki ulaşım ve ticaretin ana koridorunu oluşturmaktadır. Ülkemizin bu konumunu daha da güçlendirecek olan Kuzey Marmara Otoyolu ve İstanbul 3. Boğaz Geçişi projesinde güzergah seçimiyle ilgili süreç tamamlanmıştır" diye konuştu.

Bakan Yıldırım, Hükümet olarak başlattıkları Baku-Tiflis-Kars, Doğu-Batı Yüksek Hızlı Tren projeleri, Marmaray, İstanbul-Kapıkule Demir Yolu projeleri ile İstanbul'un, modern İpek Demir Yolu koridorunun en önemli durağı olduğunu bildirdi.

Kent içi trafikte raylı sitemin payını yüzde 8'den yüzde 27'ye çıkaracak olan  Marmaray  projesinde iki kıtanın tüp tünellerle birbirine bağlandığını, projenin tamamlanmak üzere gün saydığını vurgulayan Yıldırım, "29 Ekim 2013 tarihinde İstanbul'un yüzyıllık hayali gerçekleşmiş olacaktır" dedi.

Bunun yanı sıra, Lastik Tekerlekli Araçlar için Tüp Geçit projesine ise önümüzdeki aylarda başlanacağını belirten Yıldırım, yine çok önemli olan, geçen yıl ihalesi yapılan İstanbul'u İzmir'e ve Ege ve Marmara Bölgesi'ndeki kentlere bağlayacak İstanbul-İzmit-Körfez Geçişi ve İzmir Projesi'nin çalışmalarına da bu yıl başlanacağına kaydetti.

Ulaştırma Bakanı Yıldırım, "Ulusal ve uluslararası transit trafiğin İstanbul dışına alınması bakımından çok önemsediğimiz Kuzey Marmara Otoyolu Projesi de bugün karar aşamasına gelmiştir. Bu projeyi, İstanbul bakımından bir anlamda, İstanbul Kuzey Çevre Yolu Projesi olarak adlandırabiliriz" şeklinde konuştu.

Türkiye'nin Avrupa'ya yönelik kara yolu taşımacılığının neredeyse tamamının, İstanbul üzerinden yapıldığını, ülke nüfusunun yaklaşık yüzde 25'nin bu projenin konuşlandırılacağı bölgede yaşadığını, Gayri Safi Milli Hasıla'nın yüzde 35'inin bu bölgede üretildiğini dile getiren Yıldırım, Türkiye'deki motorlu taşıt sayısının yüzde 25'inin de bu bölgeye kayıtlı olduğunun anlattı.

Bakan Yıldırım, 2000 yılı sayımlarına göre, 3. Boğaz Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyol Projesi alanındaki 12,6 milyon olan nüfusun, 2009 yılında 16,1 milyona çıktığını, yani 9 yılda yüzde 28 arttığını, aynı dönemde yaklaşık 2 milyon civarında olan araç sayısının da 2010 yılında 3,3 milyona ulaştığını, bu artışın oranının da yüzde 65 olduğunu bildirdi.

Ulaştırma Bakanı Yıldırım, araç sahipliği oranındaki artış eğiliminin, gerekli tedbirler alınmazsa bir kabusa dönüşebileceğini ifade ederek, kent içi ulaşımın yüzde 5'inin deniz, yüzde 8'inin demiryolu, yüzde 87'sinin karayoluyla sağlandığını söyledi.

"Kent içine girmemesi gereken ağır taşıtlar İstanbul trafiğini her geçen gün daha da zorlaştırmaktadır" diyen Yıldırım, yük taşıyan araçlara zorunlu olarak getirilen günlük 8 saatlik ulaşım kısıtlamasının, ithalat ve ihracattaki zaman maliyetini yükseltiğini kaydetti.

Yıldırım, nakliyecilerin 10 dakikada gidebilecekleri mesafe için, sabah akşam 4'er saat beklemek zorunda kaldıklarını, ikinci çevre yolunda günlük 250 bin olan trafiğin yüzde 20'sini ağır vasıtaların oluşturduğunu ifade ederek, sözlerini şöyle sürdürdü:
"İstanbul'a giriş ve çıkış arterlerinde trafik artış eğilimi yıllık yüzde 15 civarındadır. Mevcut iki Boğaz Köprüsü kapasitesinin 2 kat üzerinde her gün trafik gerçekleşmektedir. Yani trafik kapasitesi, her iki köprünün günlük 250 bin iken, fiili durumda zaman zaman 500 bini aşmaktadır. Birinci köprü 1973 yılında, ikinci köprü 1988 yılında hizmete girmiştir. Köprülerin zorunlu bakım ihtiyacının karşılanması için kapatılması gündeme geldiğinde İstanbul trafiğinde çok büyük bir kaos oluşmaktadır. Ancak kapasitenin yüzde 100 üzerinde çalışan köprülerin mutlaka planlanmış bakımlarından daha önce bakıma alınması ayrı bir fiili durumdur. Kapasite üzeri kullanım, köprülerin ekonomik ömrünü de önemli ölçüde kısalttığı ayrı bir vakadır.

Bu veriler, Adapazarı-İzmit-İstanbul-Tekirdağ aksında mevcut ulaşım koşullarının sürdürülemez hale geldiğini göstermektedir. İstanbul içinde trafik nedeniyle yıllık iş gücü kaybı ve fazladan akaryakıt maliyeti 3 milyar TL'yi aşmıştır. Buna, emisyon salınımından doğan maliyetleri ve atmosfere bırakılan yanmış gazların miktarını ve bunların doğurduğu olumsuz sonuçları ilave etmiyoruz. Bütün bu veriler, 3. köprüyü de içeren Kuzey Marmara Otoyolu Projesi olarak adlandırdığımız projenin bir an önce hayata geçirilmesini zorunlu hale getirmektedir."

Bugün açıklanan projenin sürecinin, yeni olmadığını, 1993 yılında Devlet Planlama Teşkilatında yatırım planına konduğunu anımsatan Yıldırım, 1993 yılından 1998 yılına kadar, İstanbul Boğazı'ndan geçilebilecek güzergahların yerinde yapılan incelemelerle tespit edildiğini, 2005 yılında 5 üniversiteden uzman akademisyenlerin, ulaştırma sektörüne hizmet veren tüm kesimlerin, ayrıca 29 kamu kurum ve kuruluşun katılımıyla hazırlanan Ulaştırma Ana Plan Stratejisi'nde 3.

Boğaz Köprüsü ve ona bağlı çevre ve otoyol projesinin yer aldığını kaydetti.
AA

---

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, 3. Boğaz Köprüsü'nü de içeren Kuzey Marmara Projesi'ne ilişkin seçilen güzergahın, orman değeri düşük, baltalık, makilik ve açık alanlardan geçirilmesine çaba harcandığını belirterek, "Güzergah üzerinde kalacak ağaçlar ve fidanların, boşolan kömür ocaklarının üzerine nakledilmesi planlanmıştır" dedi.

Bakan Yıldırım, 3. Boğaz Köprüsü'nü de içeren Kuzey Marmara Otoyolu Projesi ile ilgili basın toplantısında, 2005 yılından bugüne yapılan çalışmalarda altı güzergah üzerinde durulduğunu anlattı. Yıldırım, güneyde, Nakkaştepe-Ortaköy, iki köprü arasındaki Vaniköy-Arnavutköy, kuzeyde Çubuklu-Yeniköy, Beykoz-Tarabya, Anadolu Kavağı-Sarıyer ve Poyraz-Garipçe güzergahlarının tüm yönleriyle incelendiğini ve bu altı güzergahın birbirleriyle karşılaştırılmasının yapıldığını kaydetti.

Güzergahlardan, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nün kuzeyindekiler üzerinde daha detaylı bir çalışma gerçekleştirildiğini anlatan Yıldırım, ayrıca 2009 Eylül ayında yapılan 10. Uluslararası Ulaştırma Şurası'nda, bilim adamları, sivil toplum kuruluşları, Bakanlık temsilcileri ve konusunda uzman sektör temsilcilerinin katılımıyla 3. köprü ve ona bağlı otoyol konusunun kapsamlı bir şekilde tartışıldığını ve köprünün bir an önce hayata geçirilmesinin kamuoyuyla paylaşıldığını vurguladı.

Güzergah seçiminde tarihi, coğrafi, yapılabilirlik, trafik, işlevsellik, maliyet ve diğer yönlerden toplumun benimseyeceği, sosyal ve ekonomik faydası en fazla olan bir ulaştırma projesinin ele alındığını kaydeden Bakan Yıldırım, güzergah seçiminde dikkat edilen konuları şöyle sıraladı:
"Çevresel etki bakımından; su kaynakları, orman alanları, tarihi yapılar ve SİT alanlarına etkisi, yaşam alanlarında oluşacak hava ve gürültü kirliliğinin en aza indirilmesi, mevcut kara yolu ulaşım sistemlerine entegre edilebilmesi, bölgedeki trafik yükünün dengelenmesi, mevcut ve yeni yapılacak diğer ulaşım sistemleri ile uyumlu olması, yapım, bakım ve işletme maliyetleri bakımından uygun fizibiliteye sahip olması, kamulaştırma ve arazi kullanımı yönüyle orman alanları dışındaki atıl kamu alanlarının kamu yararı gözetilerek çevreye kazandırılması, mevcut yerleşik düzeni olumsuz etkilemeyecek şekilde, İl Bütünü Çevre Düzeni ve Nazım İmar planlarına uygun olması, İstanbul Boğazı üzerinde oluşan trafiğin önemli bir bölümünün şehir içi kaynaklı olduğu ve bu trafik içerisinde ağır vasıta ve transit trafiğin kapasiteyi azaltıcı etkisine ilişkin detaylı çalışmalar gerçekleştirilmiştir."

Yıldırım, yeşil alanların korunması için İstanbul Boğazı ve yakın çevresinden, şehir içine doğrusal bağlantıların projede asgari ölçüde tutulduğunu belirtti.

Ulaştırma Bakanı Yıldırım, doğal değeri yüksek olan Belgrad Ormanları, Fatih Ormanları ve Polenezköy Milli Parkı gibi orman alanları ile tarihi değeri olan bentlerin ve göletlerin korunmasının temel hedef olarak benimsendiğini anlattı.

Yeşil alanların olumsuz etkilenmemesi için, güzergahın bu kesimlerinde tünel ve viyadük yapılara öncelik verildiğini kaydeden Binali Yıldırım, ayrıca ekolojik yapının ve yabanıl hayatın korunmasına yönelik olarak, gerekli olan yerlere, "orman eko sistemi köprüleri" oluşturulacağını bildirdi.

Bakan Yıldırım, sözlerine şöyle devam etti:
"Seçilen güzergah, orman değeri düşük baltalık, makilik ve açık alanlardan geçirilmeye gayret edilmiş olup, güzergah üzerinde kalacak olan ağaçlar ve fidanlar, boş olan kömür ocaklarının üzerine nakledilmesi planlanmıştır. Yaklaşık 60 kilometrekarelik maden amaçlı kullanılan alanların tekrar rehabilite edilerek, çevreye kazandırılması hususları göz önüne alınacaktır. Kamulaştırma maliyetleri, diğer alternatif güzergahlara nazaran yüzde 75 oranında daha düşük olması önemli ölçüde dikkate alınan diğer bir kriter olmuştur. Kuzey Marmara Otoyolu, İstanbul'un batı sınırında 41 derece enlem ve 28 derece boylamında bulunan Kınalı mevkisindeki TEM Otoyolu kavşağından başlamakta, 41 derece enlem ve 28 derece boylamdan başlayan kömür ocakları mevkisini kat etmektedir. İstanbul Boğazı'nı ise 41 derece enlem ve 29 derece boylamdan 1275 metre ana açıklığı olan bir asma köprü ile geçmekte, daha sonra 41 derece enlem ve 29 derece boylamındaki Paşaköy mevkisine ulaşarak, 40,8 derece enlem ve 29,4 derece boylamında Gebze civarındaki İzmir Otoyolu ayrımına ulaşmaktadır. Kuzey Marmara Otoyolu, 40,7 derece enlem ve 30 derece boylamla İzmit'in kuzeyinden kat ederek Adapazarı'na yönelmektedir. 40,8 derece enlem ve 30,3 derece boylamındaki Adapazarı'ndan eski Adapazarı ile yeni Adapazarı (Yenikent) arasından geçen güzergah, 40,7 derece enlem ve 30,6 derece boylamından Akyazı ile Hendek ilçe sınırları içerisinde TEM Otoyolu ile buluşmaktadır. Kuzey Marmara Otoyolu'nun ana yol uzunluğu 260 kilometre olacak olup, proje kapsamında bağlantı yolları da planlanmıştır."
AA

--

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın 3. köprünün koordinatlarını çok teknik ve noktasal olarak açıkladığını belirterek, "Birilerinin, özellikle ana muhalefetin bunları anlaması mümkün değil" dedi.

"3. Boğaz Köprüsü'nü de içeren Kuzey Marmara Otoyolu Projesi" ile ilgili düzenlenen basın toplantısında konuşan Topbaş, proje çalışmalarında 2005 yılından beri yer aldıklarını söyledi.

Topbaş, daha önce ilan edilen altı güzergahtan birinin tercih edildiğini ve bunun nedenlerinin de Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım tarafından açıklandığını belirtti.

İstanbul'un 1/100000 ölçekli çevre düzeni planlarını bitirdiklerini anlatan Topbaş, "Bu ne demektir? Arazi kullanım kararları verilmiş bir şehirde köprü yaparken yeni güzergahlarda yeni değişikliklerin olması anlamına gelmiyor.

Artık planlanmış bir şehirden geçiyor bu. Orman alanlarını tahrip etmemesi, viyadükler ve tünel geçişleri özellikle dikkate alındığından, su havzalarına dikkat edildiğinden Sayın Bakan bahsetti" diye konuştu.

Kadir Topbaş, plan yapma yetkileri olmasına rağmen, üzerinde tartışmak ve görüş almak üzere planı, belediye meclislerine göndermesi nedeniyle Binali Yıldırım'a teşekkür etti.

Kadir Topbaş, "Sayın Bakan açıklama yaparken çok teknik ve noktasal koordinatlar verdi. Birilerinin, özellikle ana muhalefetin bunları anlaması mümkün değil. O koordinatlar nedir? Coğrafya bilgisini yeniden edinmeleri gerekir veya bilenlere soracaklar ki net güzergahı görsünler" dedi.

-KUZEY MARMARA OTOYOLU PROJE BİLGİLERİ-
Kınalı-Akyazı arasında 260 kilometre ana yol ve bağlantı yollarından meydana gelen projenin, Odayeri-Paşaköy çevreyolu bölümü ile Poyraz-Garipçe arasındaki köprü bölümünün ana yol uzunluğu 90 kilometreden oluşuyor. Bu bölümde, 69 kilometre uzunluğunda 10 adet bağlantı yolu, 22 kavşak, 4 gişe istasyonu, toplam 20 kilometre uzunluğunda 61 viyadük ve 5,3 kilometre uzunluğunda 14 tünel yer alacak.

Avrupa yakasında Kınalı-Odayeri bölümünde ise ana yol uzunluğu 30 kilometre, 2 adet bağlantı yolunun toplam uzunluğu 15 kilometre, 3 adet viyadüğün uzunluğu bir kilometre ve tünelin uzunluğu 800 metre olacak.

Anadolu yakasında Paşaköy-Akyazı bölümünde de ana yol uzunluğu 136 kilometre, 7 adet bağlantı yolunun uzunluğu 56 kilometre, 16 viyadüğün uzunluğun 8,25 kilometre ve 17 tünelin uzunluğu 12 kilometre olarak hesaplandı.
AA

Konu ile ilgili basında yer alan diğer haberler

Garipçe Poyrazköy arası
Kınalı TEM Otoyolu kavşağından başlayıp, Adapazarı Akyazı'da TEM Otoyolu ile birleşecek olan 260 km uzunluğundaki Kuzey Marmara Otoyol Projesi kapsamında yapılacak olan 3. köprü, Sarıyer Garipçe ile Beykoz Poyrazköy mevkii arasına inşa edilecek

1993 yılında Devlet Planlama Teşkilatı'nın yatırım planına alınan ve son yıllarda ortaya atılan farklı güzergâh iddialarıyla aylarca gündemi meşgul eden 3. Boğaz Köprüsü'nün yerini, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım açıkladı. The Marmara Oteli'nde  dün basın toplantısı yapan Yıldırım, daha önce kamuoyuna yansıyan güzergâhlardan farklı bir yer açıkladı.
Yıldırım, Kınalı TEM Otoyolu kavşağından başlayıp, Adapazarı Akyazı'da TEM Otoyolu ile birleşecek olan 260 kilometre uzunluğundaki Kuzey Marmara Otoyol Projesi kapsamında yapılacak olan köprünün Sarıyer'in Garipçe ile Beykoz'daki Poyrazköy mevkii arasına inşa edileceğini söyledi.

Yurtdışı ve içinden talipler var
Projenin diğer iki köprünün aksine kamu kaynağı kullanmadan, kamu-özel sektör ortaklığıyla gerçekleştirileceğini anlatan Yıldırım, 1-1.5 milyar dolarlık kamulaştırma bedeli de dahil maliyetinin 6 milyar dolar civarında olacağını kaydetti.
Yıldırım, şunları söyledi: “Proje resmen başladı ve bundan sonra güzergâh üzerinde yer alan Kocaeli, Sakarya ve İstanbul Büyükşehir belediyeleri meclislerinde görüşülecek ve onay alacak. Projeyle, dünyanın her tarafından büyük taahhüt firmaları ile yurtiçinden de ilgilenen şirketler mevcut. Bu sene içerisinde çalışmaları bitirip ihale etmeyi hedefliyoruz. Yap-işlet-devret modeliyle gerçekleştirilecek olan projenin tamamını 4-5 yıl içinde bitirmiş olacağız.”

Rant söz konusu değil
Güzergâh üzerinde kamulaştırılacak alanın yüzde 75'inin kamuya ait olduğunu belirten Yıldırım şöyle devam etti:
“Dolayısıyla bir rant söz konusu değil. 260 kilometrelik güzergâhın yüzde 16'sı özel arazi, yüzde 48'i orman arazisi, yüzde 11'i de 2B arazisi. Güzergâhtaki arazinin yüzde 16'sı hazineye geri kalanı da askeriyeye ait. Proje kapsamında 222 bina kamulaştırılacak. Orman arazisinin birçok kısmı artık orman vasfını yitirmiş.
Projede, yeşil alanların korunması için İstanbul Boğazı ve yakın çevresinden, şehir içine doğrusal bağlantılar asgari ölçüde tutuldu. Projede ayrıca, doğal değeri yüksek olan Belgrad ve Fatih ormanları, Polonezköy Milli Parkı gibi orman alanları ile tarihi değeri olan bentler ve göletlerin korunması temel hedef olarak benimsendi. Yeşil alanların olumsuz etkilenmemesi için, güzergâhın bu kesimlerinde tünel ve viyadük yapılara öncelik verildi.

‘Orman eko sistemi köprüleri'
Ekolojik yapının ve yaban hayatın korunmasına yönelik olarak, gerekli olan yerlere, ‘orman eko sistemi köprüleri' oluşturulacak. Seçilen güzergâh, orman değeri düşük baltalık, makilik ve açık alanlardan geçirilmeye gayret edilmiş olup, güzergâh üzerinde kalacak olan ağaçlar ve fidanlar, boş olan kömür ocaklarının üzerine nakledilmesi planlanmıştır. Yaklaşık 60 kilometrekarelik maden amaçlı kullanılan alanların tekrar rehabilite edilerek, çevreye kazandırılması hususları göz önüne alınacaktır.”
Köprünün yatık kablolu değil, asma köprü olacağını ifade eden Yıldırım, köprünün iki ayak arası mesafesinin 1275 metre olacağını, dünyanın en uzun 9. köprüsü olacağını söyledi.


Yeni köprünün TEM bağlantıları

‘Bu köprü yapılmalı'
İnovasyon Proje Araştırma Geliştirme Başkanı Ubeyd Korbey:
“Dünyanın hiçbir metropolünün içerisinden uluslararası tırlar geçmez. İstanbul'un en seçkin semtlerinin birinin içinden uluslararası ve şehirler arası tırlar geçiyor. Dolayısıyla bu köprü yapılmalı. İstanbul özel bir konum içerisinde. Bir Londra'yı düşünün bir Paris'i düşünün. Thames Nehri'nin üzerinde onlarca köprü var. Seine Nehri nehrinin üzerinde yine onlarca köprü var. Bu köprülerin hiçbirisi o şehri çirkinleştirmiyor. İstanbul'da da ihtiyaca göre insanların yaşayacağı düzen içinde birden fazla köprüye ihtiyaç var. Bu yapılmak zorunda.”

DÜNYANIN EN UZUN 9. KÖPRÜSÜ OLACAK
1- Akashi-Kaikyo (Japonya): 1991
2- Great Belt East (Danimarka): 1624
3- Runyang South (Çin): 1490
4- Humber (İngiltere): 1410
5- Jiangyin (Çin): 1385
6- Tsing Ma (Çin): 1377
7- Verrazano-Narrows (ABD): 1298
8- Golden Gate (ABD): 1280
9- Höga Kusten (İsveç): 1210
10- Mackinac (ABD): 1158
11- Minami Bisan-seto (Japonya) : 1100
12- Fatih Sultan Mehmet  (Türkiye): 1090
13- Boğaziçi (Türkiye): 1074
14- George Washington (ABD): 1067
15- Kurushima-3 (Japonya): 1030

İstanbul'un doğasına hançer
Uzmanlar, hem İstanbul Boğazı'na 3. köprü yapılmasına hem de köprünün güzergâhına karşı çıkarak, bunun İstanbul'un kuzeyindeki ormanlık alanların ve su havzalarının yok edilmesi anlamına geldiğini savundular. Uzmanlara göre, yapılacak 3. köprü kent ulaşımına da katkı sağlamayacak
Erdoğan da köprüye karşıydı
Eyüp Muhçu (Mimarlar Odası Genel Başkanı): “Köprülü geçişlerin çözüm olmayacağını hep açıklıyoruz. Hem ulaşım sorununu çözmüyor, hem de köprü ve bağlantı yollarının İstanbul'un kuzeyine yönelik getirdiği baskılar sonucu orman, su havzası ve tarım alanları üzerinde yerleşim artıyor. 1996'da Tayyip Erdoğan belediye başkanıyken net olarak köprülerle geçişe karşıydı.”

Şehir trafiğine yararı olmaz
Prof. Dr. Haluk Gerçek (İTÜ): “Bu güzergâhın İstanbul'un kendi trafiği üzerinde etkisi olmaz. Çok kuzeyden geçiyor. Transit trafiğe hizmeti düşünülüyorsa, transit trafiğin oranı yüzde 3'ün bile altında. Köprü ve çevre bağlantı yolları, orman alanları ve su havzasından geçiyor. Kaçınılmaz şekilde buraları yerleşime açılmış olacak. Bu köprü de kendi trafiğini yaratacak. İstanbul'un son su ve orman alanları da elinden gitmiş olacak.”

Kene bile artabilir
Prof. Dr. Kadir Erdin (İstanbul Üniversitesi Orman Fakültesi) : “Köprü ve viyadükleriyle beraber düşündüğümüzde doğanın el sürülmedik yeri kalmayacak. 10 tane ağaç keselim, 100 tane ağaç dikelim şeklinde müteahhit anlayışıyla olmaz. Ekosistem bir bütündür, rahatsız ederseniz, bütünü bozulur. Toprak bozulur, su dengesi bozulur, hayvan topluluğunun yapısı değişir, bitki topluluğu orayı terk eder. Kene olayı bile artabilir. 2B'lik alanlar doğurur.”

Planlara aykırı
Erhan Demirdizen (Eski Şehir Plancıları Odası Başkanı): “3. köprü için ortaya çıkan güzergâh kesinlikle İstanbul Çevre Düzen Planı açısından yapılamayacak bir yer. Garipçe'nin arkası Kilyos, Zekariyaköy, Demirciköy yapılaşmanın olduğu yer. Poyrazköy'ün arkası tamamen orman alanı, içinde de kırsal yerleşim alanı var. Her iki tarafın arkasında da içme suyu havzaları yer alıyor.”

En kötü alternatif
Besim Sertok (Orman Mühendisleri Odası İstanbul Şube Başkanı): “Olabilecek güzergâhların en kötüsü. En kuzeyden geçiyor, en yoğun ormanın bulunduğu alan. Bizi asıl korkutan yolun yarattığı tahribattan öte, yaratacağı çekim etkisi, yerleşimi özendirmesi. Bu bir ulaşım projesi değil, belli bir paranın paylaşılması sorunudur.”

Ölüm fermanı
Mimar, Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp: “Bu açıklama İstanbul'un ölüm fermanının yazıldığının ifadesidir. İstanbulumuzun binalarının en az yüzde 75'inin kaçak ve ruhsatsız olduğunu hatırlarsak bu projenin gerçekleşmesi halinde İstanbulumuzu nasıl bir akıbet beklediğini tahmin edebiliriz.”

 Tekin: Çevre Bakanı neden yoktu?
Gürsel Tekin (CHP İstanbul İl Başkanı)
“İstanbul ve Marmara Bölgesi için tam bir çevre faciasına yol açacak projenin açıklandığı toplantıda Çevre Bakanı neden yok acaba? Bu projeye karşı olduğu için mi yoksa çevre konusu kimsenin umurunda olmadığı için mi? Açıklanan köprü çalışması tamamen korsandır.”

GARİPÇE
Kadınlar temkinli erkekler umutlu
İstanbul'un Karadeniz kıyısında, bağlı olduğu Sarıyer'e 13 km. mesafede, lebiderya bir balıkçı köyü Garipçe. Yaklaşık 200 yıllık bir tarihi olan köy, dün “3. Köprü”nün Avrupa ayağında olduğunu öğrenmenin şaşkınlığıyla başladı güne. Birkaç saat içerisinde birçok canlı yayın aracı, gazeteci ve meraklısının akın ettiği köy 100 haneli ve yaklaşık 450 nüfuslu. Köy sakinlerinin çoğunluğu Trabzon Sürmene kökenli. Balıkçılıkla geçinen köy, sit alanında olduğu için imar izni bulunmuyor. Bu nedenle köprü haberi erkeklere “umut” aşılarken, kadınlar meseleye biraz şüpheci bakıyor.
Köyün dört dönemdir muhtarlığını yapan Feridun Berber, köprü yapımına sevinenlerden. Köyde yaşayanların sadece yüzde 60'a yakınının arsa tapusu olduğunu, hiçbir köylünün kat mülkiyet tapusu bulunmadığını anlatan Berber “Köyde imar yasağı var. İki defa Başbakan Erdoğan'a köylünün ağzından mektup yazdım. 3 odalı evde 10 kişi yaşıyor. 1 kat daha çıkıp evi genişletme imkânları yok” diye dert yanıyor. Berber köprüyle birlikte köye imar izni geleceğini umut ediyor ve “İsmimiz garip bari kendimiz artık neşeli olalım” diyor.
Balıkçı Eyüp Şengül ise, “Doğma büyüme bu köylüyüz. Arsamız bizim. Üzerindeki 3 odalı evde 7 kişi yaşıyoruz. Merdiven yapmaya bile izin yok. Biz de belki köprü sayesinde güzel bir ev sahibi oluruz” diye konuşuyor. Kadınlar köprü haberine temkinli yaklaşıyor. Saniye Çınar, “Köprünün İstanbul'a ne faydası olacak ki bize ne faydası olsun” derken, Müesser Bülbül, “İyi bir şey olup olmadığını biz değil uzmanlar söylesin. Ama burada taş üzerine taş koyamıyoruz. Buna da çare bulunması için bir fırsat olabilir” diye konuşuyor.

POYRAZKÖY
Araziler değerlenecek diye halk sevinç içinde
Köprünün Anadolu yakasında ayağını koyacağı yer olan Poyrazköy'de sevinç hâkim. Bunun nedeni, imara kapalı olan köylerinde arazilerinin değerleneceği ve inşaat yapma ihtimalinin doğması...
Rize'den 200 yıl önce gelen bir ailenin kurduğu Poyrazköy'de yaklaşık 2 bin kişi yaşıyor. Herkes birbirini tanıyor. O nedenle farklı yerlerden gelenlere pek sıcak bakmıyorlar. Köy sit alanında, inşaata izin verilmiyor. O nedenle Poyrazköylülerin bir kısmı Beykoz'a taşınmış. Şimdi köprü inşaatıyla birlikte inşaat yapma ihtimalleri onları sevindiriyor.
Poyrazköy Muhtarı Özcan Bayraktar, “Bizim sorunumuz işsizlik ya da ekonomik sıkıntı değil, imar sorunu nedeniyle evlerimizi büyütemememiz” diyor. Köyün gençlerinden 25 yaşındaki Mustafa Uzun (yanda), “Köprüyle birlikte yetkililerin imar ve tapu sorununu çözmesini bekliyoruz. 3. köprü bizim başımıza konan talih kuşudur” derken, projeye olumsuz bakan ender kişilerden biri olan Mehmet Kum şöyle diyor: “İstanbul'un toprağı yeşil, denizi mavi kalan ender yerlerinden birisi Poyrazköy. Betonlaşmanın artmasıyla bu güzellikleri arayabiliriz. Köprü yapımını bilemem ama sadece köylülere yönelik imarın açılması gerekiyor.”
Serhat Oğuz - Şükran Pakkan - Gökhan Karakaş / Milliyet

3'üncü köprü Garipçe-Poyraz'dan geçecek, 6 milyar dolara bitecek
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, daha önce ortaya atılan Tarabya-Yalıköy ve Havantepe-Tokatköy güzergâhlarının aksine, 3'üncü Boğaz Köprüsü'nün Garipçe-Poyraz Köyü'nü birbirine bağlayacağını bildirdi. Yap-işlet-devret modeliyle yapılacak 3'üncü köprüyü içine alan Kuzey Marmara Otoyolu, kamulaştırma bedelleri dahil 6 milyar doları bulacak ve 4-5 yıl sonra tamamen hayata geçebilecek.
ULAŞTIRMA Bakanı Binali Yıldırım, 3'üncü Boğaz Köprüsü'nün Sarıyer Garipçe ile Beykoz Poyraz Köyü'nü birbirine bağlayacağını açıkladı. Üçüncü boğaz köprüsünü de kapsayan Kuzey Marmara Otoyolu'nun, 1.5 milyar dolarlık tahmini kamulaştırma bedeli dahil toplamda 6 milyar dolara malolacağını ifade eden Yıldırım'ın açıkladığı harita, tahmin edilenlerin dışında bambaşka bir güzergahı ortaya çıkardı. Yıldırım, köprü ve bağlantı yollarının 4-5 yıl sonra tümüyle devreye girebileceğini bildirdi.

Kınalı-Gebze bağlanacak

Üçüncü köprünün bağlantı yolları, batıda Silivri-Kınalı'dan başlayıp Çatalca'dan geçiyor, Durusu Gölü'nün güneyinden, Arnavutköy'ün kuzeyinden geçiyor ve Odayeri köyünü kat edip Zekeriyaköy'ün kuzeyinden geçiyor ve Garipçe'ye ulaşıyor. Garipçe ile Beykoz-Poyraz Köyü'nü bağlayan köprüden sonra, Kuzey Marmara Otoyolu, Beykoz-Cumhuriyet Köyü üzerinden Ömerli-Paşaköy'ü takip ediyor ve TEM otoyolunun kuzeyinden, Gebze'ye kadar paralel bir otoyol olarak devam ediyor.

Raylı geçiş olmayacak

Bakan Yıldırım, şu bilgileri verdi: “Silivri-Kınalı'dan başlayan otoyol, Odayeri-Kömürocakları ve Kilyos'u kat edip Anadolu yakasında Paşaköy mevkiine ulaşarak Gebze otoyoluna varıyor. Üçüncü köprüden raylı geçiş olmayacak; sadece kara araçlarının geçişine uygun olarak inşa edilecek. Köprü; gidiş-geliş 4 şeritten oluşacak. Üçüncü köprü için Poyrazköy mevkiinde yapılacak kamulaştırma maliyeti 1.5 milyar dolar olarak hesaplandı. Üçüncü Köprü güzergahının yaklaşık yüzde 70'i kamu arazileri içinden geçecek. Proje için bu yıl içinde ihaleye çıkılacak.”

Köprü 1275 metre olacak

Yıldırım, şöyle devam etti: “Kuzey Marmara Otoyolu, İstanbul'un batı sınırından 41 derece enlem, 28 derece boylamındaki Kınalı mevkisinde TEM otoyolu kavşağında başlamakta. 41 derece enlem 28 derece boylamdan başlayan Kömür ocakları mevkisini katetmekte, İstanbul Boğazı'nı ise 41 derece enlem 29 derece boylamda, 1275 metre ana açıklığı olan bir asma köprüyle geçmekte. Daha sonra 41 derece enlem 29 derece boylamdaki Paşaköy mevkisine ulaşarak, 40.8 derece enlem 29.4 derece boylamda Gebze civarında İzmir otoyolu ayrımına ulaşmaktadır.”

Arazinin yüzde 75'i kamunun

Yıldırım, Kuzey Marmara Otoyolu projesinin kamu-özel sektör ortaklığıyla gerçekleşeceğini belirterek, “Doğrudan kamu kaynağı kullanmadan gerçekleştirilecek bir proje olacak. Kamulaştırma bedeli, kamulaştırma işleminden sonra ortaya çıkacak. Bu güzergahta kamu arazileri, toplam koridorunun yüzde 75'ini oluşturuyor. Bu nedenle önemli ölçüde tasarruf sağlandı.”

Sadece 222 bina kamulaştırılacak, orman alanı az

GÜZERGAHTAKİ orman alanlarıyla ilgili soruya da Binali Yıldırım, “260 kilometrelik güzergahı dikkate aldığımızda; Sarıyer-Garipçe-Poyrazköy hattında özel arazi yüzde 16, orman arazisi yüzde 48, 2B arazisi yüzde 11, hazine arazisi yüzde 16, askeri bölge yüzde 11. Kamulaştırılacak bina adedi 222. Orman arazilerinin bır kısmı bu vasfını yitirmiş. Belgrad, Fatih, Polonezköy ve milli parkların orman alanlarından uzak yerler, makilik, bataklık, boş kömür ocakları güzergahı tercih edildi” karşılığını verdi.

İhaleye bu yıl çıkılacak trafik garantisi verilecek

ULAŞTIRMA Bakanı Binali Yıldırım, sürecin nasıl işleyeceğine ilişkin soru üzerine şunları söyledi:
Bundan sonra bu güzergah üzerinde yer alan belediyeler, Kocaeli, Sakarya ve İstanbul Büyükşehir belediyeleri meclislerinde bu güzergahı görüşecekler ve meclis onayını alacaklar. Aynı zamanda da bunlar 1/25'lik, 1/5000'lik 1/1000'lik planlara işlenecek.
Buna paralel olarak Ulaştırma Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğü ihale ile ilgili çalışmaları yürütecek. Projeyle ilgilenen dünyanın her tarafından büyük taahhüt firmaları olduğu gibi, yurt içinden de ilgilenen şirketler mevcut. Teklif konusunda bir sıkıntı yaşanmaz. Proje, yap-işlet-devret modeliyle gerçekleştirilek. Bu sene içerisinde ihale etmeyi hedefliyoruz.
Projenin tamamı ihaleyle gerçekleşip, yüklenici firma bulunduktan sonra etap etap gerçekleşecek ve ilk etapta 3 yıl içerisinde en geç birinci bölümünü tamamlamış olacağız. Tamamını da 4-5 yıl içerisinde bitirmiş olacağız. Projede sadece araç geçişi öngörülüyor. Köprü ve ona bağlı çevre yolunda 90 kilometrelik kesimde 2x4 olacak.
Ondan sonraki kesimlerde 2x3 olacak. Köprü, yatık kablolu değil, asma köprü olacak. 1275 metre, diğer iki köprüden daha geniş bir açıklık. Trafik garantisi vereceğiz. Yap-işlet-devret modellerinde gerek havaalanı projelerinde, gerek demiryolu, gerekse yol projelerinde trafik garantisi esastır. İlk yıldan, bilemediniz ikinci yıldan itibaren garantiyi karşılayacak trafiğe ulaşmayı öngörüyoruz.

CHP: İstanbul'a 1275 metrelik hançer saplanmak isteniyor

CHP İstanbul İl Başkanı Gürsel Tekin, 3. Boğaz köprüsünü, “İstanbul'un bağrına 1275 metrelik bir hançer saplanmak isteniyor” diye değerlendirdi. Gürsel Tekin, “Bakan Binali Yıldırım'ın açıkladığı 3'üncü Boğaz geçişi projesi ‘Korsan Köprü'dür. Kentin Anayasası olan yüz binlik planlarda yer almıyor. Bu köprüyü yapamazlar. Çünkü kente ilişkin hiçbir planda köprü çalışması görülmüyor” iddiasını ortaya attı. Çevreye ‘en zarar verecek proje' olarak açıklanan güzergahın tam bir skandal olduğunu da öne süren Tekin, “İstanbul'un akciğerleri olan ormanların ve su havzalarının tam ortasından geçiyor” dedi.

Sayılarla üçüncü köprü ve Kuzey Marmara Otoyolu

Silivri-Kınalı ile Sakarya-Akyazı arasındaki otoyolun uzunluğu 260 kilometre.
Toplam gişe istasyonu sayısı, 4 adet.
Asma köprünün ana açıklığı ve toplam boyu; 1275 metre ve 1875 metre.
Otoyolun Avrupa Yakası Bölümü (Kınalı-Odayeri): Anayol uzunluğu, 30 kilometre; bağlantı yolu sayısı ve toplam uzunluğu: 2 adet, 15 kilometre.
Asya Yakası Bölümü: Anayol uzunluğu 136 kilometre. Bağlantı yolu sayısı ve toplam uzunluğu; 7 adet, 56 kilometre; viyadük sayısı ve boyu: 16 adet, 8.25 kilometre; tünel sayısı ve boyu: 17 adet, 12 kilometre.
Üçüncü Boğaz köprüsü tamamlandığında, halen 1210 metreyle dünyanın 11'inci uzun köprüsü olan İsveç'teki Höga Kusten Köprüsü'nü geride bırakacak.
Hürriyet

6 milyar dolarlık proje
Dünyanın dokuzuncu büyük köprüsü olacak 3'üncü Boğaz köprüsü Garipçe ve Poyrazköy arasında inşa edilecek. 1 milyar $'lık köprüyle birlikte projenin toplam bedeli 6 milyar $
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, İstanbul'da 3'üncü Boğaz Köprü'nün Garipçe ve Poyrazköy arasında yapılacağını açıkladı. Yıldırım, 3. Boğaz Köprüsü de dahil Kuzey Marmara Otoyolu'nun maliyetinin kamulaştırma bedelleri de dahil olmak üzere 6 milyar dolar civarında olacağını söyledi. Bakan Yıldırım, diğer iki köprünün aksine kamu kaynağı kullanılmadan gerçekleşeceğini bildirdi. Bakan Yıldırım, 3'üncü Köprü'nün güzergâhını İstanbul'da basın toplantısı ile açıkladı. Toplantıya, Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş ve Karayolları Genel Müdürü Mehmet Cahit Turan da katıldı.

KÖPRÜ ELZEM HALE GELDİ
Mevcut iki köprünün de kapasitesinin yüzde yüzün üzerinde çalıştığını, 3'üncü köprü projesinin hayata geçirilmesinin zorunlu hale geldiğini vurgulayan Bakan, belirlenen 6 güzergâh içinde maliyeti en düşük, çevreye en az zarar verecek, kamu arazisinin en fazla olduğu Garipçe-Poyrazköy güzergâhını seçtiklerini belirtti. Yıldırım "260 kilometrelik tüm güzergahta özel arazi yüzde 16, orman arazisi yüzde 48, 2B yüzde 11, hazine yüzde 16, askeri bölge yüzde 11'dir. Kamulaştırılacak bina adedi ise 222'dir. Orman arazisi orman anlamına gelmiyor. Bir çok kısmı artık orman vasfını yitirmiştir" dedi.

Dünyanın 11. büyük asma köprüsü olacak
YILDIRIM, çevreyolunun Avrupa yakası bölümünün Kınalı-Odayeri, Asya bölümünün ise Paşaköy- Akyazı arasında olacağını, belirterek, "Köprü ile birlikte yapılacak çevre yolu bölümü ise Odayeri- Paşaköy-Poyrazköy-Garipçe kesimidir. Toplam 260 kilometre anayol ve bağlantı yolları ile projenin yaklaşık maliyeti kamulaştırma bedeli ile birlikte 6 milyar dolar civarındadır. Kamulaştırma bedeli 1- 1.5 milyar dolar olacak" dedi. Projenin kamu ve özel sektör ortaklığı ile gerçekleşeceğini belirten Bakan, "Diğer iki köprünün aksine doğrudan kamu kaynağı kullanmadan gerçekleşecek" dedi. Yeni köprü, ayak arası uzunluğuna göre dünyanın 11. büyük asma köprüsü olacak.

CHP: Köprü korsan
Topbaş: Anlamazlar
Mimarlar Odası İstanbul Şube Başkanı Eyüp Muhçu: 1/100 bin ölçekli İstanbul İl Çevre Düzeni Planı'nda 3. köprünün yapılmaması nedenleriyle sıralanmıştır. Alınan karar, kendi planlarıyla çelişmektedir."
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş: "İlan edilen altı güzergâhtan biri tercih edildi. Sayın Bakan açıklama yaparken çok teknik ve noktasal koordinatlar verdi. Birilerinin, özellikle ana muhalefetin bunları anlaması mümkün değil."
CHP İstanbul İl Başkanı Gürsel Tekin: "Bu köprüyü yapamazlar. Çünkü kente ilişkin hiçbir planda köprü görülmüyor. Bu yüzden, çakılacak tek bir çivi bile yasadışıdır. Bu köprü korsandır.
Beykoz Belediye Başkanı Yücel Çelikbilek: "Mutluyuz. Daha önce Yuşa Tepesi olarak kamuoyunda bir beklenti vardı, ama Poyrazköy güzergâhı doğru bir tespit."

Güzergâhın yüzde 75'i kamu arazisi
Güzergahının yüzde 75'inin kamu arazisi olmasının önemli bir kriter olduğunu da belirten Yıldırım, geçiş güzergahını enlem ve boylamlarıyla verdi. "İstanbul Boğazı'nı 41 derece enlem 29 derece boylamda 1275 ana açıklığı olan bir asma köprüyle geçmekte" diyen Bakan, otoyoldan çıkışların da mümkün olduğunca şehrin dış noktalarında gerçekleşeceğini belirtti. Yıldırım "Anadolu yakasında Paşaköy'den Ümraniye'ye bağlantı olacak. Şehrin doğu ve batı aksının uç noktalarından şehre bağlantı yapılacak ve böylece kuzeyi kuşatan çevre yolu özelliği arz edecektir" dedi.

Projeyi alana trafik garantisi verilecek
Proje bu yıl ihale edilecek. 3 yıl içinde en geç birinci bölümü, 4 yılda tümü bitirilecek
Proje ile ilgilenen dünyanın her yanından büyük taahhüt firmaları olduğu gibi yerli şirketler de bulunduğunu kaydeden Bakan, "Teklif konusunda sıkıntı yaşanacağını zannetmiyorum" dedi. Projeyi bu yıl içinde ihale etmeyi, 3 yıl içinde en geç birinci bölümünü, 4 yıl içinde de tümünü tamamlamayı planladıklarını belirten Yıldırım, "Sadece araç geçişi öngörülüyor. Köprü ve ona bağlı yolda 90 kilometrelik kesimde 2 çarpı 4, ondan sonraki kesimlerde 2 çarpı 3 olacak. Diğerleriyle aynı tarzda olacak" dedi. Yıldırım, projeyi alan firmaya trafik garantisi vereceklerini de söyledi.
Mesut Er / Zeynel Yaman - Sabah

Üçüncü köprü, Asya ile Avrupa'yı Karadeniz üzerinden bağlayacak
İstanbul trafiğini rahatlatması beklenen üçüncü köprünün güzergâhı Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım tarafından açıklandı.
Boğaz'ın yeni gerdanlığı, Avrupa yakasındaki Garipçe köyü ile Anadolu yakasındaki Poyrazköy arasında uzanacak. Bölge, tahminleri boşa çıkardı. Daha önce Sarıyer-Beykoz ve Tarabya-Beykoz mevkileri üzerinde duruluyordu. Ancak sürpriz güzergâh, Boğaz'ın Karadeniz çıkışına çok yakın bir noktada yer alıyor. Köprüyle birlikte ayrıca iki kıta arasında yeni otoban yapılacak. 260 kilometrelik Kuzey Marmara Otoyolu 6 milyar dolara mâl olacak ve 5 yılda bitirilecek.
Tekirdağ il sınırına yakın bir noktada TEM'den ayrılacak Kuzey Marmara Otoyolu, kuzeye doğru yönelerek yeni köprü üzerinden Boğaz'ı geçecek. Daha sonra Anadolu yakasında Paşaköy yakınlarından Gebze'ye uzanıp yapılacak İzmir Otoyolu ayrımına ulaşacak. Oradan da İzmit'in kuzeyinden Adapazarı'na yönelip Akyazı ile Hendek ilçe sınırından tekrar TEM'e bağlanacak.

Dün İstanbul'da bir basın toplantısı düzenleyen Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, merakla beklenen üçüncü Boğaz köprüsünün güzergahını açıkladı. Buna göre yeni köprü, Garipçe ile Poyrazköy mevkiine yapılacak. Yıldırım, Kuzey Marmara Otoyolu projesinin kamu-özel sektör ortaklığıyla gerçekleştirileceğini söyledi. Bakan Yıldırım, "Bu proje, diğer iki köprünün aksine doğrudan kamu kaynağı kullanmadan gerçekleştirilecek bir projedir. Bu yönüyle de bir ilktir." dedi. Toplantının ardından gazetecilerin sorularını cevaplandıran Ulaştırma Bakanı, yeni köprü ile birlikte yapılacak çevre yolu bölümünün, Odayeri-Paşaköy-Poyrazköy-Garipçe kesimi olduğunu belirterek, toplam uzunluğun, anayol ve buna bağlı bağlantı yolları olmak üzere 260 kilometre olacağını aktardı. Köprü ve otoyolun 90 kilometrelik kısmı 4 geliş, 4 gidiş olacak. Ondan sonraki kesimler 3'er şeritli yapılacak. Daha önce köprüden tren yolunun da geçebileceği söyleniyordu. Ancak projede raylı sistem yok. Asma köprü, 1.275 metre uzunluğa sahip olacak.

Bakan Yıldırım, projenin yaklaşık maliyetinin kamulaştırma bedeli ile birlikte 6 milyar dolar civarında olduğunu ifade ederek, "Hesap edilen kamulaştırma bedeli 1 ile 1,5 milyar dolar arasında konulmakta. Gerçek kamulaştırma bedeli, kamulaştırma işleminden sonra ortaya çıkacaktır. Diğer alternatiflere göre kamulaştırma bedelinde bu alternatifte kamu arazilerinin toplam koridorun yüzde 75'ini oluşturması sebebiyle önemli ölçüde tasarruf sağlanmıştır. Toplam güzergahın yüzde 75'i kamu arazilerinden geçmektedir. O bakımdan kamulaştırma bedeli de önemli ölçüde düşük gerçekleşecektir." diye konuştu.

Bundan sonraki süreç şöyle işleyecek: Proje kapsamında Kocaeli, Sakarya ve İstanbul Büyükşehir belediyeleri bu güzergahı görüşüp ve meclis onayını alacak. Aynı zamanda da bunlar 1/25'lik, 1/5.000'lik ve 1/1.000'lik planlara işlenecek. Buna paralel olarak Ulaştırma Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğü ihale ile ilgili çalışmaları yürütecek. Proje kamu-özel sektör ortaklığıyla gerçekleştirilecek. Dünyanın hemen her yanından ve yurtiçinden büyük inşaat şirketlerinin projeyle ilgilendiği belirtiliyor. Bakan Binali Yıldırım, "Teklif konusunda bir sıkıntı yaşanacağını zannetmiyorum. Bu sene içerisinde tüm bunları tamamlamayı hedefliyoruz." diye konuştu. Binali Yıldırım, üçüncü köprü ve otoyolun, sadece Türkiye'nin değil aynı zamanda Asya ve Avrupa ülkeleri için de hayati öneme sahip olduğunu belirtti. Asya-Avrupa arasındaki transit taşımacılığın yeni köprü üzerinden sağlanması hedefleniyor.

YÜZDE 75'İ devletin, RANT SÖZ KONUSU DEĞİL

Bakan Yıldırım, yap-işlet-devret modeliyle gerçekleştirilecek projede bu yıl içinde ihaleye çıkılacağını anlattı. Köprü ve otoyolun geçeceği güzergâhtaki arazilerin yüzde 75'inin Hazine'ye ait olduğunu bildiren Bakan, dolayısıyla herhangi bir arazi rantının söz konusu olmayacağına dikkat çekti. Kuzeydeki ormanların zarar göreceğine ilişkin eleştirilere ise, "Kilyos çevresindeki eski kömür ocaklarının bozduğu doğa yapısı tekrar rehabilite edilecek." cevabını verdi. 260 kilometrelik toplam güzergâhın yüzde 16'sı özel arazi, yüzde 48'i orman arazisi, yüzde 11'i 2B (bozulmuş orman) arazisi, yüzde 16'sı Hazine arazisi ve yüzde 11'i de askerî bölgelerden geçecek.

Poyrazköy'de arazilerin metrekaresi 30-40 TL

Üçüncü köprü en çok, güzergah üzerinde yer alan Poyrazköy ve Güzelce sakinlerini sevindirdi. Televizyondan açıklamayı izleyen köy halkı, büyük sevinç yaşadı. Poyrazköy Muhtarı Özcan Bayraktar, 1980 Anayasası ile bölgelerinin sit alanı ilan edildiğini ve bu sebeple yıllardır mağdur olduklarını söyledi. Üçüncü köprü ile bu mağduriyetin giderilebileceğini belirten Bayraktar, "Eğer köprü için sit alanı düzenlemesi değiştirilirse buradaki arsa fiyatları patlar." dedi. Poyrazköy'de halen arsa fiyatları 30-40 TL/metrekare civarında. Garipçe Köyü Muhtarı Feridun Berber de güzergahtan çok memnun olduklarını aktardı.
Arif Bayraktar / Yasin Kılıç - Zaman

Boğaz'a 3. gerdanlığa 6 milyar dolar yatacak, Sarıyer-Beykoz hattı rantın yeni merkezi oluyor
İstanbul trafiğine çözüm olacak 3'üncü Boğaz Köprüsü'nün yeri nihayet belli oldu. 6 milyar dolarlık Kuzey Marmara Otoyol Projesi içinde yer alacak olan köprü Garipçe-Poyrazköy arasına yapılacak. Köprünün uzunluğu 1.275 metre olacak

İçinden çıkılmaz hale gelen İstanbul trafiğine çözüm için yıllardır gündeme getirilen 3. Boğaz Köprüsü'nün yeri nihayet açıklandı. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım yıllardır yapılan spekülasyonlara dün son verirken, yeni köprünün güzergahının İstanbul'un Beykoz ve Sarıyer ilçeleri içinde olacağını duyurdu. Yıldırım'ın verdiği bilgiye göre bin 275 metreyle Boğaz'daki en uzun köprü olacak yeni proje Garipçe ile Poyrazköy arasında yapılacak. Köprü dünyada ise 9'uncu en uzun asma köprü olacak. Birinci köprüden 195, ikincisinden 175 metre daha uzun olacak yeni köprüde beklentinin aksine raylı sistem yer almayacak.

YOL KINALI'DAN AKYAZI'YA UZANACAK

Kuzey Marmara Otoyol Projesi içinde yer alacak köprünün 400 kilometrelik ana ve bağlantı yollarıyla birlikte toplam maliyeti 6 milyar doları bulacak. Bakan Yıldırım, köprü ve yol yapımları nedeniyle 1-1.5 milyar dolarlık kamulaştırma yapılacağını kaydederken, yap-işlet-devret modeli sayesinde projenin yapımında devlet kaynağı kullanılmayacağını söyledi. Üçüncü köprü ve yeni otoyol projelerini dün İstanbul'da düzenlediği bir basın toplantısıyla duyuran Yıldırım, 3'üncü köprüyü de içine alan Kuzey Marmara Otoyolu'nun Kınalı mevkiinden başlayıp Kömür Ocakları mevkiini katederek Paşaköy mevkiine, oradan da Akyazı'dan İzmir otoyolu ayrımına ulaşacağını anlattı.

6 GÜZERGAH ARASINDAN SEÇİLDİ

Yıldırım, yolun güzergah seçiminde tarihi yapılar ve coğrafi koşulların dikkate alındığını vurguladı. Köprü için 6 güzergah arasından seçim yapıldığını belirten Yıldırım “Nakkaştepe-Ortaköy iki köprü arasında, Arnavutköy Çubuklu Yeniköy, Beykoz Tarabya, Anadolu Kavağı Sarıyer, Poyraz ve Garipçe güzergahları bütün yönleriyle incelenmiş ve karşılaştırma yapılmıştır” dedi.

İşadamları arazi almıştı

3. köprü güzergahına yönelik iddiaların ortaya atıldığı 2009 yılında Çatalca, Arnavutköy ve Kemerburgaz gibi bölgelerde arsa fiyatları uçarken ünlü simaların da bölgeden arazi almaları dikkati çekti, Çatalca'nın bazı bölgelerinde arsa fiyatları 10 kat artarken, dönüm fiyatı 50 bin liraya kadar çıktı. Bölgede arazi satın alanlar arasında, İş Bankası Genel Müdürü Ersin Özince, Haydar Aliyev'in yeğeni Ilgar Aliyev ve Sabancı ailesinin de bulunduğu belirtiliyor. Şahıs ve şirketlerin son 3 yıldır ciddi arsa alımları yaptığı bölgelerde, yol çalışmaları hummalı bir şekilde devam ediyor. Çatalca Boyalık Köyü'nden Özince 200 dönüm, Aliyev 500 dönüm arazi aldı.

Uzmanlar: TIR'lar için zorunlu güzergah olmalı

• Prof. Dr. Nadir Yayla: Güzergah, 6 seçenekten en kuzeyde olanı. Bu tamamen Karadeniz Sahil Yolu gibi olacak. İstanbul'un iki köprüsünden günde iki yöne 400 bin araç geçiyor. Yüzde 85'i şehir içi trafiğine, yüzde 10'u kente yakın bölgeye, yüzde 5'i ise transit trafiğe ait. Bu köprünün kent merkezine uzaklığı 30 km. Bu güzergah, uzun süre kent içi trafiğini rahatlatmaz. İkinci köprüdeki TIR'ların bu köprüye zorunlu nakli sağlanabilir.

• Prof. Dr. Murat Ergün: Güzergah bayağı kuzeyde. Ulaştırma açısından İstanbul mantığına aykırı. Transit köprü deniyor ama köprülerdeki transit miktarı yüzde 5 civarında. Talep oluşur mu, köprü yaparsınız oluşur.

Poyrazköy ve Garipçe'de köprü sevinci

Bakan Yıldırım'ın yeni köprü güzergahını açıklaması Avrupa yakasındaki Garipçe ve Anadolu'daki Poyrazköylüler'i sevindirdi. Köprü güzergahını televizyondan duyan köy halkı büyük bir sevinçle karşıladı. Garipçe Muhtarı Feridun Berber “Artık köyümüzün adı durulacak. Şu andan itibaren arazisini satan kaybeder. Köy SİT alanı olduğu için ranta uğramadı. İmar izni yok. Orman katliamı olmayacak diye düşünüyorum” dedi. Garipçeli İsmail Altay ise eve tamirat ruhsatı dahi verilmediğini belirterek, köprüyle birlikte artık bu ruhsatların verilmesini beklediklerini anlattı. Garipçe'de balık restoranı işleten Ahmet Yılmaz “Herkes kazanacak. Garipçe sadece İstanbul için değil tüm dünyanın uğrak yeri haline gelecek. Buranın doğal yapısı korunursa herkes kazanır” dedi.

BİRİLERİ KÖYDEN ARAZİ TOPLADI

Garipçe'den Ömer Güven ise güzergah belli olmadan önce bölgeden birilerinin dönümü 60 bin liradan arazi topladığını anlattı. Köylerinin kalkınacağını ve arazilerinin değerleneceğini düşünen Poyrazköylüler, güzergahın da doğru seçildiğini söylediler. Köprünün Poyrazköy'deki Fil Burnu ile Garipçe'deki Büyük Liman Mevkii'nden geçeceğini belirten İbrahim Şenol “Karara çok sevindik. Burada şahıslara ait arazi fazla olmadığı için maliyeti de düşük olacak” dedi. • VAROL NALBANT İSTANBUL

Yol üstündeki 222 bina   kamulaşacak

Bakan Yıldırım 3'üncü köprü ve çevre yollarının maliyetin 1.5 milyar dolarlık kamulaştırma bedeliyle birlikte 6 milyar doları bulacağını belirtti. Kamulaştırma alanının yüzde 75'inin kamu arazisi olduğu belirten Yıldırım, “Çevreyolu kısmında Sarıyer-Garipçe-Poyrazköy hattında özel arazi yüzde 16, orman arazisi yüzde 48, 2B arazisi yüzde 11, hazine arazisi yüzde 16, askeri bölge yüzde 11. Toplam kamulaştırılacak bina adedi 222. Belgrad, Fatih Polonezköy ve milli parklarının özellikle orman alanlarından mümkün mertebe uzak bir güzergah tercih edilmiştir” dedi. Yıldırım ihalenin de bu yıl yapılacağını söyledi.

Dünyanın en uzun 9. köprüsü olacak

Köprü Ülke Uzunluk

  (metre)

1. Akashi Japonya 1.991 

2. Great Belt  Danimarka 1.624 

3. Runyang  Çin 1.490

4. Humber İngiltere 1.410 

5. Jiangyin Çin 1.385

6. Tsing Ma Hong Kong 1.377

7. Verrazano ABD 1.298

8. Golden Gate ABD 1.280

9. 3. Boğaz Köprüsü Türkiye 1.275

10. Höga Kusten İsveç 1.210

Kamyoncular 8 saat beklemekten kurtuluyor

3'üncü köprü, İstanbul'a E-5 ve TEM'e alternatif üçüncü bir çevre yolu imkanı da sağlayacak ve İstanbullular'ı trafik sıkışıklığından kaynaklanan 3 milyar TL'lik ‘dur-kalk' maliyetinden kurtaracak. Nakliyeciler de 10 dakikalık yolculuk için sabah ve akşam 4'er saat beklemek zorunda kalmayacak.
Gül Çelikkol / Star

Yeni köprü 1.275 metre ile dünyadaki en büyük 9'uncu köprü

İstanbul'a yapılacak üçüncü köprünün yeri belli oldu. Yeni köprü İstanbul'daki Garipçe ve Poyraz mevkisi arasına kurulacak. 6 milyar dolara mal olması beklenen köprü için bu yıl ihaleye çıkılıp 4-5 yıl içinde tamamlanması öngörülüyor

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, 3. Boğaz Köprüsü geçişinin de dahil olduğu Kuzey Marmara Otoyolu Projesi'nin Garipçe ve Poyraz mevkisi arasında olduğunu açıkladı. Yıldırım, üçüncü köprünün güzergahıyla ilgili yaptığı açıklamada, 3. Boğaz Köprüsü de dahil Kuzey Marmara Otoyolu'nun maliyetinin kamulaştırma bedelleri de dahil olmak üzere 6 milyar dolar civarında olacağını söyledi.


Bakan Yıldırım, İstanbul'a yapılacak 3. köprünün dünyanın en büyük dokuzuncu asma köprüsü olacağını söyledi.  Boğaz geçiş noktaları Garipçe ve Poyrazköy olan 3. Köprü'nün bağlantı güzergahı ise şöyle: Çevre yolu bölümü Anadolu Yakasında ve Avrupa Yakası'nda olmak üzere iki bölümden oluşuyor. Kınalı Odayeri, Asya Yakası Paşaköy Akyazı, köprü ile birlikte yapılacak çevre yolu bölümü ise Odayeri, Paşaköy, Poyrazköy, Garipçe kesimi. Bağlantı noktaları, toplam 260 kilometre anayol ve buna bağlı bağlantı yollarından oluşacak. 


3. Köprü'nün kaynağı hakkında da bilgi veren Yıldırım, doğrudan kamu kaynağının kullanılmayacağını belirterek, 'Bu projeyle ilgilenen uluslararası büyük firmalar olduğu gibi yurtiçinde de ilgilenen şirketler mevcut. Teklifte sıkıntı yaşanacağını zannetmiyorum' diye konuştu.  İstanbul içinde trafik nedeniyle, işgücü kaybı ve fazladan yakılan akaryakıtın maliyeti 3 milyar TL'yi aştığına dikkat çeken Bakan Yıldırım,  'Bütün bu veriler üçüncü köprüyü de içeren kuzey Marmara otoyol projesi olarak adlandırdığımız projenin geciktirilmeden hayata geçirilmesini zorunlu hale getirmemizi gerekmektedir' dedi.

Raylı sistem yok ihale yılsonuna kadar bitecek
YILDIRIM, 1 ile 1.5 milyar dolar arasında kamulaştırma bedeli ile birlikte projenin toplam maliyetinin 6 milyar dolar seviyesinde olacağını da bildirdi. Yapım sürecinin yap-işlet-devret modeliyle yapılacağını belirten Yıldırım, ihale süreçlerinin bu yılsonuna kadar tamamlanmasını beklediklerini, raylı sistem öngörmediklerini, sadece araç geçişinin öngörüldüğünü belirterek, köprünün 4-5 yıl içinde tamamlanmasının planlandığını da aktardı.

Yeni köprü ağır vasıta ve TIR geçişi için kullanılacak
BAKAN Yıldırım'ın verdiği bilgiye göre çevresel etki bakımından su kaynakları, sit alanlarının etkisi, yaşam alanlarında oluşacak hava ve gürültü kirliliğinin en aza indirilmesi, mevcut karayolu sistemine entegrasyonu, uyumu, yapım-bakım ve işletme maliyetleri açısından fizibl olması, orman alanları dışındaki atıl kamu alanlarının kamu yararı gözetilerek çevreye kazandırılması, mevcut yerleşik düzeni olumsuz etkilemeyecek şekilde il bütünü, nazım imar planlarına uygun olması, İstanhbul trafiğinin ağır vasıta ve transit trafiğin etkisini azaltılması ön plana çıkarıldı.

Çevreciler tepkili: Çözüm getirmez

HALUK GERÇEK/ İ.Ü. İnşaat Mühendisliği Öğretim Üyesi: Bu köprünün İstanbul ulaşımına faydası olmayacağını düşünüyorum. İstanbul'daki son yeşil alanlar da orman alanları da  zarar görecek. Köprü çevresine olumsuz etkileri olacak.

PROF.Dr. GÜNGÖR EVREN / İTÜ Öğretim Üyesi: Trafik sorununu çözücü bir gelişme sağlamaktan çok köprü daha fazla sorun yaratacaktır. İstanbul'un geleceğini karartacak bir yatırım.

GÜRSEL TEKİN / CHP İstanbul Başkanı: Bu köprüyü yapamazlar. Çünkü kente ilişkin hiçbir planda köprü çalışması görülmüyor. Güzergah tam bir skandal. İstanbul'un akciğerleri olan ormanların tam ortasından geçiyor.

HATTIN YARISI ORMAN ARAZİSİ
Özel arazi oranı Yüzde
16 Orman arazisi Yüzde 48
2B'li alan Yüzde 11
Hazine arazisi Yüzde 16
Askeri bölge Yüzde 11
Kamulaştırılacak bina sayısı 222
Nebahat KOÇ / Akşam

İşte 3. köprü güzergahı
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, İstanbul'da 3. Boğaz Köprüsü'nü de içeren Kuzey Marmara otoyolu projesini açıkladı.

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, “Kuzey Marmara Otoyolu, İstanbul'un batı sınırında, Kınalı mevkisinde TEM Otoyolu Kavşağı'ndan başlamakta, kömür ocakları mevkisini kat etmekte, İstanbul Boğazı'nı ise 1275 metre ana açıklığı olan bir asma köprü ile geçmektedir” dedi.  Yıldırım'ın açıklamaları şöyle:

"Boğaz geçiş noktaları Garipçe ve Poyrazköy mevkiidir. Çevre yolu bölümü ise malum Anadolu yakasında ve Avrupa yakasında olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. Kınalı odayeri, asya yakası paşaköy Akyazı, köprü ile birlikte yapılacak çevre yolu bölümü ise odayeri, paşaköy, poyrazköy, garipçe kesimidir. Toplam 260 km anayol ve buna bağlı bağlantı yollarında oluşmaktadır. Yaklaşık maliyet 6 milyar dolar civarındadır, kamulaştırma bedeliyle birlikte.

Seçilen güzergahın tercihinde öne çıkan kriterlerden de bahsetmek istiyorum. Yeşil alanların korunması için İstanbul Boğazı ve yakın çevresinden şehir içine doğrusal bağlantılar projede asgari ölçüde bulunmuştur.

Belgrad ormanları, fatih ormanları, polonezköy milli park gibi orman alanlarıyla tarihi yerlerin korunması temel hedef olarak benimsenmiştir. Kamulaştırma maliyetinin yüzde 75 oranında daha düşük olması dikkate alınan diğer bir kriter olmuştur.

Kuzey Marmara otoyolu İstanbul'un batı sınırında 41 derece enlem 28 derece boylamında bulunan kınalı mevkiinde TEM Otoyolu kavşağında başlamakta, kömür ocakları mevkiini katetmekte, İstanbul boğazını ise 41 derece enlem 29 derece boylamla bir asma köprüyle geçmekte, daha sonra paşaköy mevkiine ulaşarak, 40.8 derece eylem 29.4 derece boylamda Gebze civarında İzmir otoyolu ayrımına ulaşmaktadır.

İstanbulumuz tarihte olduğu gibi bugünde sosyal kültürel ekonomik hareketleriyle bu coğrafyanın çekim merkezi olmaya devam etmektedir. 2010 avrupa kültür başkenti seçilen İstanbul sadece bununla değil, her alanda çevre şehirleri ve ülkeleri etkileyen doğal bir başkent konumunu korumaktadır.

Başta şehir içi ulaşım olmak üzere transit trafikte yaşanan gittikçe ağırlaşan sorunlara çözüm bulmak ve İstanbul şehir içi trafiğini rahatlatmanın yanı sıra, doğudan batıya, batıdan doğuya ticaretimizin yüzde 95'inin gerçekleştirildiği bu koridorda yeni bir projeyi hayata geçirmek elzem bir durum haline gelmiştir.

İstanbul'un ulaşım sorunu sadece bu şehrin değil, tüm türkiye'nin bir sorunudur. İstanbul Türkiye'nin bir özetidir. İpek yolu güzergahı üzerindeki ülkeleri de çok yakından ilgilendirmektedir. Bakü Tiflis kars demiryolu projesi, yüksek hızlı tren projesi, marmaray projesi, İstanbul modern ipek demir yolu koridorunun en önemli durağı istanbul'dur.

100 YILLIK HAYAL GERÇEK OLACAK
Trafikten raylı sistemin payını yüzde 8'den yüzde 20'ye çıkaracak marmaray projesinde iki kıta birbirine bağlanmış olup, proje tamamlanmak üzere gün saymaktadır. 29 ekim 2013 tarihinde yüz yıllık hayal gerçekleştirilmiş olacaktır.

Bu projelerin tamamı İstanbul için önemli olmakla birlikte uluslar arası transit trafiğin İstanbul dışına alınması bakımından çok önemsediğimiz kuzey Marmara otoyolu projesi de bugün karar aşamasına gelmiştir. Bu projeyi, İstanbul kuzey çevre yolu projesi olarak da adlandırabiliriz.

Türkiye'nin Avrupa'ya yönelik sevkiyatının yüzde 95'i İstanbul üzerinden yapılmaktadır. Ülke nüfusunun yaklaşık yüzde 25'i bu projenin konuşlandırılacağı bölgede yaşamaktadır. Türkiye'de motorlu taşıt sayısının yüzde 25'i yine bu bölgededir. 2000 yılı sayımlarına göre İstanbul üçüncü boğaz köprüsü ve kuzey Marmara otoyol bölgesinde, yaşayan nüfus 12.6 milyon iken, 2009'da bu sayı 16.1 milyon seviyesine çıkmış. Yani 9 yılda yüzde 28 artmıştır.

ARAÇ SAYISI HIZLA ARTIYOR
Aynı dönemde yaklaşık 2 milyon civarında olan araç sayısı 2010'da 3.3 milyona yükselmiştir. Araç sahipliğindeki artış nüfus artış oranının iki katıdan fazla olmuştur. Refah göstergesi olarak da gösterilen araç sahipliğinde artış eylemi, mevcut durumda tedbirler alınamaz ise kabusa dönüşebilir.

Nakliyeciler 10 dakikada gidebilecekleri mesafe için her sabah 4 saat her akşam 4 saat beklemek mecburiyetinde kalmaktadır. İkinci çevre yolunda günlük 250 bin trafiğin yüzde 20'si ağır taşıtlardan oluşmaktadır.

Trafik kapasitesi her iki köprünün günlük 250 bin iken, fiili durum zaman zaman 500 bini aşmaktadır. Birinci köprü 1973 yılında, ikinci köprü 1988 yılında hizmete girmiştir. Köprülerin zaman zaman düzenli bakım ihtiyaçlarını karşılamak için kapatılması gündeme geldiğinde, İstanbul trafiğinde çok büyük bir kaos oluşmaktadır. Ancak kapasitenin yüzde yüz üzerinde çalışan köprülerin, planlanmış bakımlarından önce bakıma alınması ayrı bir fiili durumdur.

İstanbul içinde trafik nedeniyle, trafikteki akışın istenen seviyede olmaması sebebiyle yıllık işgücü kaybı ve fazladan yakılan akaryakıtın maliyeti 3 milyar TL'yi aşmıştır. Buna emisyon salınımından doğan maliyetleri ve atmosfere bırakılan yanlış gazların miktarını, bunların olumsuz sonuçların ilave etmiyoruz.

TÜM YÖNLERİYLE İNCELENDİ
Bütün bu veriler üçüncü köprüyü de içeren kuzey Marmara otoyol projesi olarak adlandırdığımız projenin geciktirilmeden hayata geçirilmesini zorunlu hale getirmemizi gerekmektedir.

1993 yılında ilk defa biz devlet planlama teşkilatında yatırım programına konmuştur. 1993-98 yıllarına kadar İstanbul boğazından geçilebilecek güzergahlar yerinde yapılan incelemelerle tespit edilmiştir. 2005 yılında 5 üniversite uzmanı ulaştırma sektörüne hizmet veren tüm kesimlerin ayrıca 29 kamu kurum ve kuruluşlarının katılımıyla yaptığımız ulaşım ana plan stratejisinde de üçüncü boğaz köprüsü ve çevre ve otoyol projesi yer almıştır.

2005'ten bugüne yapılan çalışmalar 6 koridor, 6 güzergah için, Nakkaştepe Ortaköy iki köprü arasında Arnavutköy Çubuklu Yeniköy, Beykoz Tarabya, Anadolu Kavağı Sarıyer, Poyraz ve Garipçe güzergahları bütün yönleriyle incelenmiş ve bu 6 güzergahın birbiriyle karşılaştırılması yapılmıştır.

DETAYLI ÇALIŞMALAR YAPTIK
Güzergahlardan FSM'nin kuzeyindekiler üzerine daha detaylı bir çalışma gerçekleştirilmiştir. Ayrıca eylül 2009'da yapılan 10. uluslar arası ulaşım şurasında da özellikle STK'ların, üniversitelerin katılımıyla üçüncü köprü ve ona bağlı otoyol çevre yolları konusu kapsamlı şekilde tartışılmış, ve köprünün bir an önce hayata geçirilmesi kamuoyuyla paylaşılmıştır.

Güzergah seçiminde dikkate alınan hususlar önemlidir. Tarihi coğrafi yapılabilirlik, trafik işlevsellik maliyet ve diğer yönlerden toplumun benimseyeceği sosyal ve ekonomik faydası en fazla sağlanan bir ulaşım projesi bu seçimlerde esas alınmıştır."
Radikal


Geri Dön