Yeni Şirketler

3. köprü son virajda

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, alternatif finans yöntemleriyle yapılması öngörülen otoyollardan İzmit Körfez geçişinden İzmir'e uzanan otoyol ile İstanbul'a yeni bir köprü yapımını da içeren Kuzey Geçişi projesine gelecek yıl başlamayı hedeflediklerini



Yıldırım, İstanbul Boğazı'na yapılacak 3. köprü konusunda da "Şimdi nihai bir güzergaha karar vereceğiz. Hazırlıklar son aşamaya geldi. En uygun, çevreye ve su kaynaklarına en az zarar veren, gerek İstanbul'un ulaşımına, gerekse İstanbul üzerinden geçen transit trafiğe en fazla yararlı olacak güzergahı seçmek. Amacımız o" dedi.


Bakan Yıldırım, karayollarına yönelik Ulaştırma Bakanlığının projelerine ilişkin soruyu yanıtlarken, Karayolları Genel Müdürlüğünün 1 Eylül'den itibaren Ulaştırma Bakanlığına bağlandığını, bu kurumun 1950 yılından bu yana ülkede yol ağı altyapısını geliştirmek için çalıştığını ifade etti.


-"YENİ KAYNAKLAR BULMAMIZ LAZIM"-


Karayollarının bugün itibariyle 63 bin kilometrenin üzerinde yol ağı bulunduğunu, bunun 2 bin kilometresini otoyolların oluşturduğunu kaydeden Yıldırım, bölünmüş yol projesinin hükümetin önemli ve iddialı projelerinden birisi olduğunu dile getirdi.


Yıldırım, şöyle konuştu: "Bölünmüş yol projelerinde ciddi anlamda bir mesafe katedilmiş olmasına rağmen hala yapmamız gereken işler var. Bunlarla ilgili hem yapılmış bölünmüş yolların standardının geliştirilmesi, yani sathi kaplamadan


bitümlü sıcak karışıma dönüştürülmesi hem de yeni bölünmüş yol yapılması için ciddi oranda kaynağa ihtiyaç var. Kaynak sorunu bununla da sınırlı değildir. Karayollarında başlanan projelerin toplam tutarı 50 katrilyon liradır. Ancak 50 katrilyon liralık projenin sadece 23 katrilyon liralık kısmı bugüne kadar tamamlanmıştır. Ayrılan ödenekler dikkate alındığında bu ödeneklerle yolların 15 sene ve daha uzun bir sürede ancak bitmesi mümkün olabilecektir. Bu bakımdan mutlaka ve mutlaka yol altyapısının geliştirilmesi için yeni kaynaklar bulmamız lazım."


-"2008 TOPARLANMA YILI OLACAK"-


Bunun için iki yöntemin söz konusu olduğunu anlatan Yıldırım, genel bütçeden bağımsız olarak "yap-işlet-devret" veya "tasarla-yap-işlet" modellerinin uygulanabileceğini, ayrıca kamu-özel sektör ortaklığıyla da yolların yapılabileceğini dile getirdi.


Alternatif kaynakların ekonomik ve fizibil olması halinde uygulanabilecek modeller olduğunu anlatan Yıldırım, aksi halde il yollarının iyileştirilmesi ve devlet yollarının tamamlanması için yine kaynağa ihtiyaç duyulacağını, bu konuda yeni bir çalışma başlattıklarını belirtti. Yıldırım, "2008 yılını karayolları için bir toparlanma yılı olarak öngörüyoruz. Şu anda tespitler yapıyoruz. Öncelikleri gözden geçiriyoruz. Ayrıca, yeni proje almak yerine, devam eden işleri öncelikle bitirmeyi hedefliyoruz. Böylece kaynakların daha verimli kullanılmasını öngörüyoruz" diye konuştu.


-YENİ OTOYOL PROJELERİ VE 3. KÖPRÜ-


Binali Yıldırım, yeni otoyol projelerine ilişkin bilgi verirken, bunların alternatif finans kaynaklarıyla gerçekleştirileceğini, bu projelerle ilgili hazırlıkları sürdürdüklerini ifade etti. Yıldırım, şunları kaydetti: "Bunlardan en az iki tanesine 2008 yılı içinde başlamayı hedefliyoruz. Bunlar, İzmit Körfez geçişinden İzmir'e uzanan otoyol ile İstanbul Kuzey Geçişi, 3. köprü ve onun devamı olarak TEM otoyoluna, Batı'da Kınalı'dan Doğuda Akyazı'ya kadar uzanan yeni bir ulaşım koridorudur. Bunun yanı  sıra bazı projeler de var. Bu şekilde toplam 6-7 proje var."


Yıldırım, Kuzey geçişi kapsamında öngörülen 3. boğaz köprüsünün mevcut köprülerin kuzeyine mi yapılacağı soru üzerine, "Prensip olarak öyle öngörüyoruz ama yeri konusunda daha bir şey söylememiz doğru değil. O bir spekülasyon konusu olabiliyor. Çeşitli şeyler söyleniyor ama tabii bizim çalışmamızla alakası yok söylenenlerin" dedi.


-"HAZIRLIKLAR SON AŞAMAYA GELDİ"-


Köprü ve bağlantı yollar ile otoyol yaklaşık 300 kilometrelik bir uzunlukta olacağını belirten Yıldırım, güzergah, kamulaştırmayla ilgili tespitler ve imar planlarına yolun işlenmesi konuları hallolduktan sonra Yüksek Planlama Kurulu kararıyla birlikte sürecin işleyeceğini ifade etti.


Yıldırım, alternatifler konusunda ise "5 alternatif var ama onların bir çoğu elendi. Şimdi nihai bir güzergaha karar vereceğiz. Hazırlıklar son aşamaya geldi. Alternatif çalışmaların mecburen yapılması gerekiyor.


Çünkü en uygun, çevreye ve su kaynaklarına en az zarar veren, gerek İstanbul'un ulaşımına gerekse İstanbul üzerinden geçen transit trafiğe en fazla yararlı olacak güzergahı seçmek. Amacımız o. İstanbulluların gittikçe ağırlaşan trafik yükünü bir nebze olsun hafifletmektir" diye konuştu.


Transit geçişlerin şu anda yoğun olmadığını ancak uzun vadede bunun da önemli olacağını anlatan Yıldırım, "Yolu biz bugün için yapmıyoruz. Köprülerden 'bir tanesi yaptık, ikinciye ne gerek var' diye birincisine de karşı çıkıldı ama şu anda köprüler yüzde 100'ün üzerinde kapasiteyle çalışıyor. Planı ona göre yapmak lazım" dedi.