Ulaşım

3. köprüde 3 firmadan iflas erteleme!

Üçüncü köprü projesinin yol, tünel ve hafriyat işlerini üstlenen üç taşeron firma dolardaki yükselişin getirdiği maliyet artışı nedeniyle zor duruma düştü.

Yapımı devam eden 3. köprü ve Kuzey Marmara Otoyolu projesi kapsamında yol, tünel ve hafriyat işleri yapan 3 ayrı taşeron firma iflas erteleme istedi. Hürriyet'in haberine göre taşeron firmaların mali yapılarındaki bozulmaya, dolar kurundaki yükseliş ve bunun sonucunda artan maliyetlerin sebep olduğu belirtiliyor. Üç ayrı mahkemede görülen dosyalarda firmaların talebi olan tedbir kararları verildi; kayyum atamaları yapıldı. Söz konusu firmalardan biri Kocaelispor’un eski başkanı İbrahim Saral’a ait.


IC İçtaş-Astaldi ortaklığı ile yapılan 3. köprü projesi kapsamında bir çok taşeron firma hafriyat, tünel ve yol işlerini üstlendi. Taşeron firmalardan üçü bozulan mali yapılarını düzeltemeyince mahkemeye başvurma yoluna gitti.



KAYYUM ATANDI

Geçtiğimiz günlerde iflas erteleme talebinde bulunan firmalardan biri ESA İnşaat Taahhüt Ticaret Limited Şti. oldu. 25 yıla yakın bir süreden beri tünel ve hafriyat işlerinde çalışan şirket 3. köprünün Anadolu ayağında Beykoz Poyrazköy’de hafriyat işleri yapıyor. Şirket bu bölgedeki çalışmasını önümüzdeki yıl tamamlamayı planlıyor. Ancak geçtiğimiz yılın sonundan itibaren yükselme eğilimine giren dolar kuru ESA İnşaat’ın mali dengesini bozdu. Borca batık duruma gelen şirket, hacizlere karşı korunmak ve faaliyetlerini sürdürebilmek için mahkemeden tedbir talebinde bulundu. 



İstanbul Anadolu 7. Asliye Ticaret Mahkemesi’ne yapılan başvuruda, kurlardaki artışın şirketin mali yapısını bozduğuna işaret edildi. Dava başvuru dilekçesinde, ortaya çıkan ek finansman ihtiyacının da yüksek faizlerle karşılanmak durumunda kalındığına işaret edildi. Sunulan iyileştirme raporunu da inceleyen mahkeme geçtiğimiz 18 Mayıs’ta şirket hakkında tedbir kararı verdi; 2 kişiyi kayyum olarak atadı. Bu kararla, ESA alacaklılara karşı korumaya alınmış oldu. Ali Güngör’ün kurucusu olduğu ESA İnşaat bugüne kadar bir dizi büyük projede yer aldı. Şantiyelerinde bine yakın kişinin çalıştığı şirket en son Mecidiyeköy- Kağıthane Metrosu projesinin de bir bölümünü üstlendi.



ÖDEME SIKINTISI

ESA İnşaat’ın avukatı Ersin Sevindik yaptığı açıklamada, “Müvekkil firma leasing firmaları ile anlaşma sonucu iş makineleri kiraladı. Borç ödemesi döviz olarak yapılmaktaydı. Ancak kurda yaşanan problemler neticesinde ödeme tablosunda sıkıntı yaşadı. Firmanın mevcut işleri devam ediyor. Kurda yaşanan belirsizlik firmayı bu yola sevk etti” dedi.



İflas erteleme talebi ile mahkemenin yolunu tutan bir diğer şirket ise İSDEM Yapı İnşaat Tur. Nak. San. Ve Tic. Ltd. Şti. oldu. 3. köprü projesi kapsamında Riva-Hüseyinli arasında otoyol işi yapan İSDEM Yapı geçtiğimiz yıl 37 milyon lira ciro elde etti. 2002’den beri faaliyette olan İsmail Demir’e ait İSDEM Yapı borca batık duruma gelince iflas erteleme talebinde bulundu. Gebze 5. Asliye Hukuk Mahkemesi’nde görülen davada tedbir kararı geçtiğimiz 20 Nisan günü çıktı. Tedbir kararı ile birlikte şirket haciz baskısından kurtulmuş oldu. Mahkeme, tedbir kararı ile birlikte 2 kişilik denetim kayyumu atadı.




SARAL'IN ŞİRKETİ İÇİN DE TEDBİR

Kocaelispor Kulübü eski başkanı İbrahim Saral’a ait Saryapı İnşaat Taahhüt ve Tic. Ldt. Şti. de iflas erteleme başvurusunu Kocaeli Asliye Ticaret Mahkemesi’ne yaptı. Mahkemeye sunulan dava başvuru dilekçesinde şirketin borca batık duruma geldiği ifade edildi. Mahkeme geçtiğimiz 18 Eylül’de verdiği tedbir kararı ile birlikte denetim kayyumu olarak Yrd. Doç. Dr. Ednan Ayvaz’ı atadı. Saryapı, 3. köprü projesi kapsamında 10 kilometrelik bir yol inşaatı yapıyor. Geçtiğimiz yıl 100 milyon TL seviyesinde ciro yapan Saryapı’nın bugüne kadar tamamladığı işlerin toplam tutarı 500 milyon doları aşıyor.



"PROJE İLE HERHANGİ BİR İLGİSİ BULUNMAMAKTA"

Basında yer alan haberler üzerine ICA İçtaş Astaldi'den açıklama geldi. Yapılan açıklamada şu ifadelere yer verildi: "Kuzey Marmara Otoyolu Projesi kapsamında yol, tünel ve hafriyat işleri yapımı üstlenen üç taşeron firmanın dolardaki yükselişin getirdiği maliyet artışı kaynaklı olarak düştükleri mali güçlük dolayısıyla iflas erteleme istedikleri iddialarına yer verilmektedir. Bu iddiaların Proje’nin adı ile birlikte anılması üzerine kamuoyunun bilgilendirilmesi gereği doğmuştur. Haberde adı geçen firmalar; Esa İnşaat Taahhüt ve Tic. Ltd. Şti., İsdem Yapı İnşaat Tur. Nak. San. Tic. Ltd. Şti. ve Sar Yapı İnşaat Taah. ve Tic. Ltd. Şti., ICA İçtaş-Astaldi Adi Ortaklığı’nın alt yüklenicileri  olarak; Kuzey Marmara (3.Boğaz Köprüsü Dahil) Otoyolu Projesi kapsamındaki proje içinde son derece sınırlı bir kısım yapım işini gerçekleştirmiş ve gerçekleştirmektedir.



Bu kapsamda İsdem Yapı İnşaat Tur. Nak. San. Tic. Ltd. Şti. ve Sar Yapı İnşaat Taah. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından gerçekleştirilen yapım işleri tamamlanmış ve geçici kabulleri yapılmış olup; Esa İnşaat Taahhüt ve Tic. Ltd. Şti. tarafından gerçekleştirilen yapım işleri ise tamamlanma aşamasına gelmiştir.Adı geçen firmaların diğer ticari faaliyetlerinde yaşadıkları sorunların Proje ile herhangi bir ilgisi bulunmamakta olup Proje’yi olumsuz etkileme potansiyeli de bulunmamaktadır. Hal böyle iken bu bu firmalar adına üzücü gelişmelerin haberde yer aldığı gibi Proje’nin adı ile birlikte anılması yanıltıcı ve kastına uygun olmayan bir şekilde anlaşılabilecek niteliktedir."



Habertürk