23 / 12 / 2024

3. köprünün Karadeniz bağlantısında planlama sorunları!

3. köprünün Karadeniz bağlantısında planlama sorunları!

Boğaziçi'nde en kuzeye tasarlanan 3. köprünün Karadeniz Kıyı Yolu bağlantısı `planlama sorunları' yaratıyor



Ulaştırma Bakanı Yıldırım, 10 Temmuz'da "Eylül'de ihaleye çıkarız" demesine rağmen şimdi "yılbaşı"nı bulabileceğini söylüyor. Bakanın "köprü güzergahını planlara işlenmek üzere belediyelere gönderdik" açıklaması da Erdoğan'ın "kesin değil" sözünden sonra "belediyelerin güzergah önerilerini bekliyoruz" şeklinde değişti. Benzer şekilde Topbaş da ağız değiştirdi.

Başbakan'ın 3. köprüde Tarabya-Beykoz arasını "beğenmemesi" üzerine iki yıl önce açıkladığı "Karadeniz Sahil Yolu bağlantısı"nı anımsatmamız, "resmi söylemler"de de değişikliğe neden oldu.

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, 10 Temmuz'da "Eylül'de ihaleye çıkarız" demesine rağmen şimdi "yılbaşı"nı bulabileceğini söylüyor. Bakan'ın "köprü güzergahını planlara işlenmek üzere belediyelere gönderdik" açıklaması da Erdoğan'ın "kesin değil" sözünden sonra "belediyelerin güzergah önerisini bekliyoruz" şeklinde değişti...

Benzer şekilde Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş da Tarabya-Beyküz'u ilan etmesine rağmen Başbakan'ın "uyarısı"sı üzerine "zaten güzergahın kesin olmadığını belirtmiştim..." demeye başladı. Topbaş, Karadeniz Kıyı Yolu ilişkisini ise "3. köprüye hükümet ulusal ölçekte bakıyor; proje İstanbul'u aşıyor..." diyerek adeta doğruluyor...

Bu gelişmelerle öne çıkan soru ise Karadeniz Kıyı Yolu'nun Batı Karadeniz-Trakya güzergahı planlanmadan, bu yolun Boğaz'dan geçmesi için öngörülen köprünün yerine nasıl karar verilebileceği...

Aynı sorunun, 3. köprünün de temel sorunu olduğunu, yine ulaştırma Bakanı 29 Ağustos'taki şu açıklamasıyla adeta "itiraf" etmiş durumda: "Köprünün yolu için Sakarya, Kocaeli ve İstanbul illerindeki belediyelerin de kararlarını vermeleri gerekiyor..."

Yani, Karadeniz Kıyı Yolu'nun Batı Karadeniz'de geçeceği illerdeki tüm kıyı belediye meclislerinden onay alabilecek bir yeni yol planlaması yapılıp hukuki süreciyle de sonuçlanmadan, 3. köprünün nerede inşa edileceğine karar vermek mümkün değil...

Aynı yol planlamasının ise hem Sakarya ve Kocaeli için Çevre ve Orman Bakanlığı'nın onayladığı 1/100 bin ölçekli çevre düzenleri planlarında, hem de İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nce hazırlanan aynı ölçekli planlarda gösterilmiyor olması da 3. köprü projesinin yasal şehircilik dayanaklarına kolay kavuşamayacağını gösteriyor.

Bütün bu gelişmeler sonucunda denebilir ki 3. köprü projesinin varlık nedenine dönüşen Karadeniz Kıyı Yolu planlanmadan köprünün yeri belirlenemez. Aynı yol gerçekleşmeden de köprü inşa edilemez.

Bu nedenle, "çevre katliamında sabıkalı" olan Karadeniz Kıyı Yolu'nun İstanbul üzerinden Trakya'ya doğru tamamlanmasına karşı çıkmak, İstanbul'u 3. köprü karabasanından kurtarmanın da önkoşulu olarak önem kazanıyor.
Oktay Ekinci/Cumhuriyet


Geri Dön