Ulaşım

3. Köprü'nün kulelerinde sona gelindi!

3. Boğaz Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu projesinde köprü kulelerinin yapımında sona yaklaşıldı. Bu yılın son aylarında kule inşaatlarının tamamlanmasının ardından taşıyıcı kabloların döşenmesine başlanacak...

YAPIMINA 2013 yılında başlanan 3 milyar dolar maliyetli 3. Boğaz Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu projesinde köprü kulelerinin yapımında sona yaklaşıldı. Bu yılın son aylarında kule inşaatlarının tamamlanmasının ardından taşıyıcı kabloların döşenmesine başlanacak. Bu güne kadar 39,4 milyon metreküp kazı (gerçekleşmeıyüzde 64), 15,5 milyon metreküp dolgu (gerçekleşme:yüzde 40) çalışması yapıldığı proje kapsamında yapımı devam edilen Riva'daki tünelde ise delme işlemlerinin tamamlandığı belirtildi. 


'Yavuz Sultan Selim' ismi verilecek olan 3. boğaz köprüsünün kule inşaatla. n hızla sürerken her geçen gün sona yaklaşılıyor. İnşaası bittiğinde denizden yüksekliği 329 metreyi aşacak olacak kuleler şu anda 285 metreyi geldi. Kulelerde 24 saat aralıksız çalışılırken, yüksekliğin artmasıyla birlikte aşın rüzgârın zaman zaman çalışmaları aksattığı öğrenildi. 285 metre yükseklikte rüzgar hızının 55 kilometreyi aştığı durumlarda emniyet açısmdan kule vinçlerinin ve asansörlerin durdurulduğu belirtildi. 


Devasa köprü kuleleri ise artık kilometrelerce uzaktan görülebiliyor. Havadan yapüan çekimlerde 6 bin 500 işçi üe 600 mühendisin görev yaptığı dev projenin şantiyesi ise adeta küçük bir kenti andırıyor. Haftanın 7 günü 24 saat aralıksız sürdürülen çalışmalarda yaklaşık bin dozer, greyder, kule vinç gibi büyük inşaat makinesi kullanüdığı belirtildi. 3. Boğaz Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu projesi kapsammda toplam 400 hektar alanda yol açmak için ağaç kesimi yapılacağı belirtildi. Bu alanlarda kesim işlerinin bazı bölgelerde devam ettiği kesüen ağaçların yüzde 90'ının 15 yaşın altında endüstriyel ağaçlar olduğu belirtildi. 

Öte yandan yapılan arılaşmayla kesüen 400 hektarlık alandaki ağaçlarm yerine toplam 1400 hektar alanda ağaçlandırma çalışması yapüacağı belirtildi. Şu ana Kemerburgaz ve Ağva bölgelerinde kapatilan taş ocağı alanları gibi rehabilitasyona tabü tutulan 550 hektarlık alanda ağaçlandırma çalışması yapıldığı, çalışmaların dikim yerlerinin tespitinin ardından devam edeceğini söyledi. 


İstanbul'un 3. Boğaz Köprüsü, 59 metrelik genişliği üe bittiğinde dünyanm en geniş köprüsü unvanım alacak. 8 şerit karayolu 2 şerit demiryolu olarak toplam 10 şeritli köprünün deniz üzerindeki uzunluğu 1408 metre olacak. Köprünün toplam uzunluğu ise 2 bin 164 metre. Köprü bu özelliği üe üzerinde raylı sistem olan dünyanın en uzun asma köprüsü olacak. Avrupa yakasmda Garipçe Köyü'ndeki kulenin yüksekliği 322, Anadolu yakasmda Poyrazköy kesimindeki kulenin yüksekliği ise 318 metreyi bulacak. 

3. Köprü, ayak yüksekliği üe de dünyanın en büyüğü olacak. Köprü üzerindeki raylı sistem, Edirne'den İzmife kadar yolcu taşıyacak. Marmaray ve İstanbul Metrosu üe entegre edüecek raylı sistemle Atatürk Havalimanı, Sabiha Gökçen Havalimanı ve yeni yapüacak 3. Havalimanı da birbirine bağlanacak. Kuzey Marmara Otoyolu ve 3. Boğaz Köprüsü, "yap, işlet, devret' modeliyle gerçekleştirilecek. 3 milyar dolar yatırım bedeline sahip projenin yapım dahil işletmesi, 10 yü 2 ay 20 günlük süre üe IC İçtaş - Astaldi JV tarafından yapüacak ve bu süre sonunda Ulaştırma Bakanlığı'na devir edilecek.