Köşe yazıları

3' üncü havalimanının yeri değişmeyecek!

Meclis'te gündem 3'üncü havalimanının yerinin değişip değişmeyeceği yönündeki sorulardı. Ulaştırma Bakanı Lütfi Elvan, “Havalimanının yeri doğru, değişmeyecek” dedi. Funda Özkan bugünkü köşesinde Elif Özdemir ile 3. havalimanının yerini konuştu...

Meclis’teki bütçe görüşmelerinde, Ulaştırma Bakanlığı konuşulurken, 3’üncü havalimanı yine gündemdeydi.  Her zamanki gibi muhalefet milletvekilleri yerin yanlışlığından, kuş sürülerinden söz ediyordu.


Ulaştırma Bakanı Lütfi Elvan, Meclis’te “Havalimanının yeri doğru, değişmeyecek” dediği sıralarda, biz de Limak Yönetim Kurulu üyesi Ebru Özdemir ile birlikte Kosova’daydık.

Limak’ın işlettiği Priştine Adem Yaşari Uluslararası Havalimanı’nın Kosovalı gençlerin eğitimine ve istihdamına yönelik başlattığı sosyal sorumluluk projesi nedeniyle gitmiştik ama gündemdeki üçüncü havalimanını konuşmamak olmaz.

Ebru Özdemir, “Bakan da açıkladı, yer doğru değişmeyecek” diye başladı, devam etti:

“Zemin iyileştirmesi gerekecek. Dünyada zemini iyileştirilecek olan tek yer burası değil. Hong Kong, denizin üstüne havalimanı yaptı, Dubai’de palm-palmiye adası denizin üstünde. İnşaat mühendisliği o kadar çok gelişti ki, zemin iyileştirme diye bir sorun yok.”

Halen zemin etüdünün devam ettiğini anlatıyor, Ebru Özdemir. 2-3 ay içinde çalışmanın tamamlanabileceğini söylüyor. 

Arazinin rehabilitasyonu nedeniyle maliyetlerin yükseleceği konusunda Bakan Elvan, “YİD (yap-işlet-devret) ihale modelinde devlete ödenecek para yarıştırılıyor, ne kadar yatırım yapılacağı yarıştırılmıyor. Havalimanı inşa edildikten sonra devlete yılda ne kadar ödeyecekleri önemli” diyordu.

Ebru Özdemir, Sabiha Gökçen’den örnek veriyor:

“Sabiha Gökçen’de 40 milyon Euro fazladan harcadık ama karşılığında da inşaatı 30 ay yerine 18 ayda tamamladık. Çelik yerine konvansiyonel inşaat ile daha az maliyetli olacaktı ama inşaat daha uzun sürecekti. Burada da önemli olan devletin elde ettiği gelir.” 


Kuş sürüsünün de çaresi var 

Yeni havalimanı için kuş sürülerinin rotası da deniliyor. Ebru Özdemir’e sorduk:

“Kuş ölçümü yapılıyor. Kaldı ki kuşlarla ilgili ses sistemi var. Dünyada bu tip zorlukların çıkabileceği ilk ve tek havaalanı burası değil, çözümü de var.”

Yeni havalimanının bulunduğu konum itibariyle yoğun trafikte uçakların Bulgaristan hava sahasında bekleyebileceği iddia ediliyordu. Ebru Özdemir bu iddiayı da yalanlıyor, kaldı ki havalimanı Silivri-Çorlu tarafına yani batıya gittikçe yabancı hava sahaları daha da yakınlaşmış olacak. 


İstanbul biter 

Bir de yeni havalimanı ile birlikte trafik yoğunluğunun tehlike arz edeceği endişesi: Ebru Özdemir de diyor ki, “Dünyanın en büyük hava trafik kontrol sistemi Natts ile çalışıyoruz. Unutmayalım ki Londra’da 4, New York’ta 3 havalimanı var. Hiç birinde trafik yoğunluğu sorun oluşturmuyor.”

Ve ekliyor:

“Sabiha Gökçen, 24 milyon yolcuya ulaştı. Atatürk Havalimanı ise 55. Türk Hava Yolları 245 olan uçak sayısını 2017’de 430’a çıkaracak. Atatürk de kapasitesini genişletmeye başladı. 29 Ekim 2017’de yeni havalimanının birinci fazı yani 90 milyon yolcu kapasiteli, 3 pist açılacak. 29 Ekim 2017’de bitmezse, İstanbul biter.”   

Kesilen ağaçların yerine yeni ağaç 

Üçüncü havalimanı ile ilgili en önemli konulardan biri çevre. Ebru Özdemir, “Ekvator prensiplerini, dünya standartlarını temel alıyoruz” diyor.

Ve ekliyor:

“Üçüncü köprü için nasıl ki her kesilen ağacın yerine 4 ağaç dikilecek. Biz de çevre konusunda aynı duyarlılığı göstereceğiz.”

Bir konu da, ‘Atatürk Havalimanı’nın kaderi’. Ebru Özdemir, “Hong Kong gibi bir gecede mi yeni havaalanına taşınılacak, belli değil. Şartnamede tüm tarifeli uçuşlar yeni havalimanından yapılır deniliyor. Çalışanları da almamız lazım. Nereden bulacağız kalifiye elemanı.”

Son not, Ebru Özdemir, “Biz 5 ortak galiba kendimizi, projemizi iyi anlatamadık, bu yüzden de dedikodular gerçekmiş gibi yansıtılıyor” diyor.   


Akşam