Genel

3'üncü Havalimanı inşaatında 3 bin makine çalışacak!

120 bin kişiye iş, devletin kasasına ise 22 milyar euro katkı sağlayacak olan 3'üncü Havalimanı'nda taban zemininin sağlamlaştırılması için drenaj sistemi uygulanıyor. Ulaştırma Bakanı Elvan, şantiyede 30 bin işçinin, 3 bin makinenin çalışacağını söyledi


Dünyanın en büyük havalimanı olarak inşa edilen 3'üncü Havalimanı'nda çalışmalar tüm hızıyla devam ediyor. Takvimde ve programda bir aksama yok. 150 milyon yolcu kapasiteli havalimanında taban zemininin sağlamlaştırılması için tüm noktalara drenaj sistemi uygulanıyor. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan, 3'üncü Havalimanı şantiyesinde incelemelerde bulundu. Bakan Elvan, havalimanındaki şantiyenin dünyanın en büyük şantiyesi olacağını bildirerek "Burada 30 bin işçi, 3 binin üzerinde makine çalışacak" dedi. 


DÖRTE ÜÇÜ BATAKLIKTI 

Elvan, şu anda Orman Genel Müdürlüğü'nün verdiği geçici izinle konsorsiyumun bu sahada, sondaj, etüt ve zemin çalışmalarını yürüttüğüne işaret ederek şu bilgileri verdi: "Şu ana kadar 750'nin üzerinde sahada sondaj yapıldı. Bu sondajlar yoğun olarak devam ediyor. Genel olarak baktığımızda, sahanın dörtte üçlük bölümü bataklık konumunda. Burada yıllarca kömür ocakları tarafından, kum ocakları işletmeleri tarafından yoğun olarak kullanılmış, aşağı yukarı sahada 70'e yakın açılmış çukur mevcut. Yine bu sahada dışarıdan gelen bazı dolgu malzemeleri de söz konusu. Normalde taban zemini çok sağlam olan bir yapıda değil. Kum ocakları ve kömür ocaklarının yaptığı dolgular dışında, dışarıdan da dolgu malzemesi buralara getirilmiş ve dökülmüş. Bu havalimanının sağlam bir zemine oturması gerekiyor." 


ISLAH EDİYORUZ 

Havaalanının zemin sağlamlığı için dünyanın en büyük firmalarıyla konsorsiyumun çalışmalarını yoğun şekilde yürüttüğü bilgisini veren Elvan, "Bu çalışmalar nedir? Özellikle gerçek zeminin üzerinde dolgu olması nedeniyle, bu dolguların önemli bir kısmı boşaltılacak. Bu malzemelerin bir kısmı çekildikten sonra, aşağı yukarı belki 20-25 metrelik kısmı kalacak. Buraya da 80-100 santimetre aralıklarla Wick Drain'ler yerleştirilecek. Bunun üzerine ise bir filtre mekanizması oluşturulacak, bu mekanizmanın üzerine dolgu yapılacak, dünyanın değişik havalimanlarında bu uygulama yapılmıştır. Bir taraftan Drain'lerle bataklık olan zeminin içindeki su ve nem dışarı atılacak, diğer taraftan yapılan dolgu özellikle dolgu olan kesime baskı yaptıkça, Drain'den su ve nemli olan ortam dışarı atılacak. Böyle bir mekanizmanın testi şu anda yapılıyor" diye konuştu. Elvan, testlerden şu ana kadar olumlu sonuçlar alındığını belirterek "Bu testler neticesinde 2015 yılında inşallah havaalanı yapımına başlayacağız" dedi. Bakan Elvan, Wick Drain sisteminin ABD'de San Francisco, Avustralya'da Brisbane, Singapur'da Changi Havalimanı'nda kullanıldığını hatırlattı. 


22 MİLYAR EURO GELİR 

Havalimanı projesiyle devletin kasasına 22 milyar 152 milyon euronun (66.5 milyar lira) gireceğini bildiren Elvan, bunun yanı sıra 10 milyar 247 milyon euroluk (30 milyar lira) bir yatırım gerçekleşeceğini, yeni havaalanının 120 bin kişiye iş imkânı sunacağını, katma değerden ise 1.5 milyondan fazla insanın fayda sağlayacağını ifade etti. 


SİYASET YAPMAYI BIRAKSINLAR

Jeoloji Mühendisleri Odası'nın "bataklık" yönünde eleştirisi olduğunun hatırlatılması üzerine Elvan, "Buranın bataklık olduğunu biz de biliyoruz. Ama bu arkadaşlar dünyada hangi gelişmeyi takip ediyorlar. Bıraksınlar siyaset yapmayı. Açıklamanın bilimsel olması lazım. Arkadaşlar yoğun olarak çalışıyorlar, testler yaptılar. Bizim teknolojik olarak imkânımız da gücümüz de var" dedi. Elvan, Orman Genel Müdürlüğü'nden alınan geçici izinle sondaj ve etüt çalışmalarının yapıldığını alanın tamamı için iznin alınmasıyla yer tespiti yapılacağını kaydetti.


KÖPRÜ YOLUNA İLK TABLİYE

Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün kulelerinin beton işlemlerinin son parçası da konuldu. 305 metre yükseklikteki tabliyeyi Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan yerleştirdi. Köprünün Sarıyer Garipçe'deki Avrupa ayağında yapılan tabliye yerleştirme işlemi için düzenlenen törende konuşan Elvan, köprünün en önemli işlemlerinden birini gerçekleştirdiklerini söyledi. 


AĞIRLIĞI 400 TON 

Köprünün 59 metreyle dünyanın en geniş asma köprüsü olacağına işaret eden Elvan, "10 şeritli olacak 8'i karayolu, 2 şeridi ise raylı sistem için ayrıldı. Kenar açıklıklarıyla birlikte toplam uzunluğu 2 bin 164 metre. Toplam 121 bin kilometre kablo kullanılacak. Dünyayı 3 kere dolaşma anlamına geliyor" dedi. Yerleştirilen tabliyenin boyunun 4.5, genişliğinin ise 59 metre olduğunu vurgulayan Elvan, ağırlığının ise 400 ton olduğunu söyledi. 


29 EKİM'E YETİŞECEK 

3'üncü Köprü'yle birlikte 95 kilometrelik otoyol çalışması da yapılacağını hatırlatan Elvan, "Bu çalışma da devam ediyor. Kazı çalışmalarının yüzde 70'ini gerçekleştirmiş durumdayız. Toplam 41 milyon metreküp dolgu gerçekleştireceğiz. Şu ana kadar 22 milyon metreküp dolgu yaptık. Genel olarak 95 kilometrelik yolun toprak işlerinin yüzde 65'i tamamlandı" diye konuştu. Elvan, açılış için daha önce belirlenen 29 Ekim 2015 hedefinde gecikme olamacağını söyledi. 


300 MİLYON DOLARLIK İŞ MAKİNESİ

Basın mensuplarının sorularını da yanıtlayan Elvan, konsorsiyumun şu ana kadar 300 milyon dolarlık (yaklaşık 900 milyon lira) iş makinesi aldığına dikkat çekerek, "Almaya da devam edecekler. Burada zemin etüdü devam ediyor. Orman Genel Müdürlüğü'nden tüm izinler tamamen alındıktan sonra diğer çalışmalar başlayacak. Şu anda hiçbir süre uzatımı söz konusu değil. Tamamen bir program çerçevesinde işliyor" dedi.


SU OLAN ZEMİN KURUTULACAK

Basın toplantısının ardından drenaj test çalışma alanına giden Elvan, drene sistemlerini inceledi. 200 milyon metrelik drene uygulaması yapılacak alandaki çalışmaların tedariki için yeni fabrika kurulduğunu belirten Elvan, "Burada görülen zemin bataklık. Geçmişten kalan bir 20 metrelik dolgu var. Makine ile 20 metre aşağıya inerek drenleri yerleştiriyoruz. Bu drenler birbirine bağlanacak ve boruyla dışarıya aktarılacak. Üzerine filtre konularak 50 metre sağlam dolgu yapılacak. Bu sayede içinde su olan zemin kurutulmuş olacak" dedi. Wick Drain, yapay drenaj yolları, serbest drenaj su yolları olarak işlev gören plastik fitillerle zemin sağlamlaştırma yöntemi olarak biliniyor.


Sabah