Ekonomi

6.5 milyon sürücüye müjde! Resmen açıklandı! Bu haberi kaçırmayın!

Hatalı sürücülerin neden olduğu zararı hatasız sürücülerin de ödemesine karşı beklenen adım atıldı. Trafik sigortası priminin yüksek olmasının ana nedeni olan bu duruma yeni düzenleme geliyor. Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurulu’nun ( SEDDK) yaptığı çalışmaya göre mevcut 7 basamaklı sisteme 0 ve 8 basamakları getiriliyor

Kurdaki yükselme ve enflasyonla birlikte artan araç fiyatları ve hasar anında ödenen yedek parça maliyetleri nedeniyle yükselen trafik sigortası başta olmak üzere iyi sürücüler lehine adımlar atılıyor. Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurulu’nun ( SEDDK) yaptığı çalışmaya göre mevcut 7 basamaklı sisteme 0 ve 8 basamakları getiriliyor. Yürürlükte olan uygulamada yeni araç alan sürücü sisteme 4'üncü basamaktan giriyor. Kaza yapmadığı veya hasar üretmediği her yıl yukarıya doğru tırmanıyor. Sürücülerin 4 yıl kaza yapmaması durumunda ise 7'inci basamağa geliyor ve bu sürücülerin sigorta primi yüzde 40 daha ucuz oluyor. Aksi halde yeni kaza yapılırsa 4'ten sırayla önce 3, sonra 2 ve daha sonra 1'inci basamakla gidiliyor. Bu araç sahiplerinin primi biraz yüksek. Ancak hasar oranının yükselmesi sadece bu kişilerin değil diğer kişilerin de fazla prim ödemesini sağlıyor.

HASAR ÖDEMELERİNDE ARTIŞ

Pandemi döneminde sürücüler evde oturduğu için azalan hasar frekansı yani kaza oranı da artıyor. Araç ve yedek parça fiyatları da çok artması nedeniyle kazaların maliyetleri de katlanıyor. Öte yandan, araç sayısı da tırmanıyor. Örneğin 2020 yılında 24.1 milyonluk aracın yüzde 4.7'si hasar almışken 2021'de 25.5 milyon adetlik aracın yüzde 4.7'sinde hasar ortaya çıktı. Yani kaza oranı yüzde 4.07'den yüzde 4.7'ye yükseldi. Bu durum doğal olarak hasar ödemelerini artırıyor. Buna rağmen artırılan primleri tüm araç sürücülerini etkiliyor. Peki, yeni sistem ne getirecek? Öncelikle 0'ıncı basamakta yılda 2-3 belki daha fazla veya her yıl kaza yapan araç sürücüleri olacak. Bu kişiler yüzde 200 fazla prim ödeyecek.

Peki, primler düşecek mi? İşte detaylar...

PRİM YÜZDE 10 DÜŞECEK

8'inci basamakta ise kurallara uyarak kaza yapmayan sürücüler yer alacak. Bu kişilerin ödeyeceği prim yüzde 50 daha az olacak. Şu ana kadar 7'inci basamakta olan iyi kişiler yüzde 40 daha az prim ödüyordu. Yani iyi sürücü 10 puan daha kazançlı olacak. Kaza yapmayan sürücüler için trafik sigortası pirimi yüzde 10 daha düşecek.

YENİ UYGULAMADAN 6.5 MİLYON KİŞİ YARARLANACAK

Şubat-mart döneminde bitirilmesi beklenen düzenlemeden yani yüzde 50 indirimden 6.5 milyon kişi yararlanacak. Buna rağmen sigorta sisteminin hasarının çoğuna neden olan 1'inci basamakta 6 bin 62 sürücü olacak. SEDDK’nın paylaştığı rakamlara göre trafik sigortasında 15,5 yılda 17,5 milyar liralık zarar meydana geldi. 2022'nin ilk iki çeyreğinde zarar 5.8 milyar liraya çıktı. Bu zararı sigorta şirketlerinin göğüsledi. Geçen yıla kadar zararın bir kısmı mali gelirlerle karşılanırken faiz oranlarının düşmesi sigorta şirketlerinin gelirlerini de azalttı ve zararın artmasına neden oldu.