7 müteahhit Ataköy'deki AVM'ye 110 milyon Euro yatırdı
Ataköy'deki AVM için tam 110 milyon Euro yatıran 7 inşaat şirketinin sahipleri 2 bin 500 alternatif arasında isim seçimi yapacak
Türk halkının alışveriş merkezleriyle tanışması İstanbul Ataköy'de açılan Galeria ile oldu. Sonrasında da başta büyük şehirler olmak üzere tüm Türkiye'de AVM'ler ardı ardına açılmaya başlandı. Bugün ise sektördeki mevcut 212 AVM'nin toplam yatırım tutarı 30 milyar dolara ulaşmış durumda. Devam eden projelerle birlikte AVM sayısının 350'ye, sektördeki toplam yatırım büyüklüğünün ise 50 milyar dolara ulaşması bekleniyor. 350 bin kişiye istihdam sağlayan bu yatırımların yaklaşık 10 milyar dolarının uluslararası yatırımcılar tarafından yapıldığı biliniyor.
Son yıllarda AVM yatırımının karlı olduğunu gören pek çok şirketin bu alana giriş yaptığı gözleniyor. Ancak krizin etkisiyle AVM yatırımlarının önemli bir kısmının hız kestiği de gözden kaçmıyor. İnşaatı başlayan projelerde açılış tarihleri, proje aşamasındakilerin ise inşaata başlama tarihlerinin ileriye atıldığı görülüyor. Ancak krize rağmen yatırıma ara vermeyenler de yok değil. Delta Proje İnşaat da bunlardan biri.
Florya, Yeşilköy gibi semtlerde 40 yıla yakın süredir inşaat işleri yürüten yedi müteahhittin biraraya gelerek kurduğu bu şirket, bir yılı aşkın süredir yürüttüğü Ataköy'deki AVM projesini tamamlamak için son sürat çalışmalarını sürdürüyor. Ataköy Konakları'nın hemen yanında inşa edilen projenin, 110 milyon Euro'ya mal olduğu ve ekim - kasım aylarında hizmete gireceği belirtiliyor. Projenin bin 800 kişiye de istihdam yaratması bekleniyor.
Çocuk bölümü iddialı
Çağdaş Yapı, Emiroğlu İnşaat, Ar-K İnşaat, Demir İnşaat, Beyaz İnşaat, Mutlu İnşaat ve Nihat Fırat'ın şahıs şirketinin ortaklığıyla kurulan Delta Proje İnşaat, 2005 yılında yapımına başlanan Ataköy Konakları'nın yatırımcısı. Bahçeşehir'de inşası devam eden HillPark Rezidans projesinin de üstlenene şirket, bir yıldır da Ataköy `deki AVM'nin inşaatını sürdürüyor.
Bu yatırımın diğer AVM'lerden bir çok yönüyle farklı olacağını söyleyen AVM Yatırımcı Temsilcisi Muzaffer Gülöz, "Projenin mimarı Dara Kırmızıtoprak. Bin 200 metrekarelik geniş bir teras kısmı var. Sigara yasağı nedeniyle bu teraslara ilginin büyük olacağını düşünüyoruz. Restoranları, cafeleri, gurme katıyla 24 saat çekim merkezi olacak. Projenin en önemli farkı ise bin 200 metrekarelik çocuk dünyası. Starpark'ın işleteceği oyun amaçlı bu bölümün projesi şu anda Hong Kong'ta çiziliyor. Diğer AVM'lerde böyle bir bölüm yok. Çocuklar için sihirli bir dünya yaratacağız. Satış amaçlı değil, oyun amaçlı olacak. Ayrıca U.S Polo'nun Türkiye'deki ilk çocuk mağazası da burada açılacak" diye anlatıyor.
Trafik sorunu yok
Bulunduğu bölgede Galleria, Carrousel, Capacity gibi alışveriş merkezleri olmasına rağmen bu projenin çok daha uygun bir lokasyonda olduğunu belirten Gülöz, şöyle devam ediyor: "Bize bu bölgede başka AVM'ler olduğunu hatırlatanlar çok oldu. Ama bu proje Adnan Kahveci Bulvarı'nda, Ataköy Konakları'nın hemen yanında bulunuyor. Hem Ataköy kısmından hem de sahilden bağlantısı olacak. Şirinevler, Bahçelievler, Ataköy, Bakırköy, Florya, Yeşilköy ve Yeşilyurt semtlerinden müşteri çekecek. Güzelgah olarak çok iyi bir konumda. Direk sahil yolunda. Trafiğe girmeden AVM'ye gelinecek. Bu bölgede fastfood, restoran, cafe açısından bir açık var. Sadece bu yönden bile çok başarılı olacağını düşünüyoruz."
A plusa hitap edecek
1992 yılından beri AVM sektörünün içinde olan Gülöz, Akmerkez'in kuruluşunda bulunmuş bir isim. Carousel, İçerenköy Carrefour, Mayadroom, Viaport gibi projelerde de görev yapan Gülöz, halen Armoni Park ve Kayseri Park'ın genel koordinatörlüğünü yürütüyor. Son olarak Ataköy projesinin de yatırımcı temsilciliğini üstlendiğini belirten Gülöz, AVM ile ilgili şu bilgileri veriyor: "Projeye 2.5 ay önce dahil oldum. Projenin kiralamasına ve açıldıktan sonra da bir yıl yönetimini yapacağım. AVM'de doğru perakendecileri buluşturuyoruz. 6 kattan ve 116 mağazadan oluşacak olan projeyi yüzde 80 doluluk oranıyla açmayı planlıyoruz. İki girişi, iki de otopark çıkışı olacak. A plus ve B grubundan da müşteri çekecek. Yabancı yerli ayrımımız olmayacak. Sadace shop mix'i bölgeye ve bize katkısını hesap ederek yapıyoruz. Büyük grupların tamamıyla flört halindeyiz. AVM'de iki katlı bin 250 araçlık kapalı otopark ile 250 araçlık da açık otopark da olacak."
Konsept mağazalar olacak
Projenin ismi henüz belli değil. Ancak şirket yöneticileri anlaştıkları ajansın kendilerine sundukları 2 bin 500 isim arasından seçim yapmaya çalışıyor. İsmin bir ay içinde netleşmesi bekleniyor. AVM'deki markaların farklı konseptlerle müşterileriyle buluşacaklarını belirten Gülöz, şunları anlatıyor: "Projede yer alacak olan tüm markalara, `bu mağazanızda farklı ne yapabilirsiniz?' diye soruyoruz. Mesela, bir home mağazası sadece buradaki mağazasında weding koleksiyonunu sunacak. Tüm mağaza bu konseptte olacak. Açılacak olan market bile farklılığını ortaya koyacak. Kuaförümüz bile Fransa'daki örneklerinden yola çıkarak VIP salonları açmayı planlıyor. Elektroniğe de çok büyük bir bölüm ayırdık. Darty ile anlaştık. Çok fazla marka ile görüşme halindeyiz. Bunlar arasında Türkiye'ye ilk girecek olan markalar da var."
Viaport'tan ayrıldı
Türkiye'nin en büyük outleti olma özelliğini taşıyan Viaport, uzak olması nedeniyle eleştirilmesine rağmen çok başarılı olan bir proje. Bunda projeye inanarak yatırım yapan Bayraktar Kardeşler İnşaat kadar Viaport'un açıldığı andan itibaren genel koordinatörlüğünü yürüten Gülöz'ün katlıları da yadırganamaz. Gülöz şimdi Viaport gibi başka başarılı projelere de imza atma peşinde. AVM işinde profesyonelleştiğini belirten Gülöz, "Bir şirket değilim, butik çalışıyor ve projeye focus oluyorum. O projeye farklı açılımlar katmaya çalışıyorum. Viaport başarılı bir yere oturdu. Orada oluşturduğumuz ekiple yoluna devam edecek. Ben de şu anda Ataköy'deki bu projeye odaklandım. Omurgasını görene kadar başka yere geçmeyeceğim. Ancak Kayseri Park ve Armoni Park'taki görevim devam ediyor. Bu proje de başarıyla tamamlandıktan sonra yeni projelere geçeceğim."
Kriz sektöre yaradı
Son yıllarda AVM'lerin hesapsız gittiğini ancak krizle birlikte sektörde bir düzen oluştuğunu
söyleyen Gülöz, sektörle ilgili şu değerlendirmelerde bulunuyor: " AVM'nin açılacağı lokasyonun doğru olup olmadığına bakılmıyor. Gerçekler üzerine değil, gelecekte olması muhtemel şeyler üzerine proje üretiliyor. Bu çok yanlış. Var olan konum, bu AVM'yi kaldırabilir mi buna bakılmalı. Doğru yerde, doğru marka karmasıyla açılan AVM'lerin bundan sonra yıldızı daha çok parlayacak. Devşirme outletler de iş yapamayacak. Outletlerin 200 - 300 bin metrekarede yayılmış bir arazide olması gerekiyor. Bu büyüklükteki arsalar zaten şehir içinde yok. Şu an outletler rüştünü büyük şehirlerde tamamladı. Bence krizde sektörden herkes kendi dersini aldı. Artık kazan - kazan esasına yönelik bir sistem oluştu. AVM, yatırımını yaparken lokasyonundan shop mix'ine kadar her şeyi gözden geçirir hale geldi. Perakendeci olacağı noktaları gözden geçirdi. Tüketici ise kendi kesesine göre her şeyi bir daha gözden geçirdi."
Özlem Bay Yılmaz/Ekonomist