Sektörel

Aboneler, elektrik aldığı şirketi seçebilecek!

ELEKTRİKTE serbest tüketici limiti 2015’te sıfırlanırsa, artık tüm aboneler elektrik aldığı şirketi seçebilecek. Hatta dilerse kendi bölgesinin perakende şirketinden değil, başka bir bölgenin şirketinden elektriğini alabilecek.

TÜKETİCİLERİN elektriği istediği satıcıdan alabilmesine olanak tanıyan serbest tüketici uygulaması, şu anda sadece aylık elektrik faturası 133 lira ve üzeri olan aboneler için geçerli. 2015 yılında ise bu limitin 0’lanması, yani tüm abonelere istediği satıcıdan elektrik alabilme imkânı getirilmesi hedefleniyor. Bu da elektrik sektöründe zamanla büyük değişiklikler yaşanacağını gösteriyor. Global danışmanlık firması Ernst & Young’ın (EY) Türkiye, Enerji Piyasaları Danışmanlık Hizmetleri Müdürü Anıl Savaş Kılıç, “Şimdiye kadar elektrik tedarikçileri müşteriyi ‘vatandaş’ olarak görüyordu. Müşteri yerine vatandaş algısı ağırlıklıydı. Şimdiyse vatandaştan müşteriye geçiş yapmak zorundalar. Aynı mobil ve bankacılık sektöründe olduğu gibi…” şeklinde konuştu.


İSTERSEN FARKLI BÖLGEDEN AL 


2015 yılında serbest tüketici limitinin 0’lanması, bir bakıma 34 milyon aboneyi kapsayan dev bir pazarın kapılarının aralanmasına vesile olacak. Elektrik şirketlerinin müşteriye bakışı, müşterinin de şirketlere yönelik yaklaşımı zaman içinde evrim geçirecek. Kılıç, mobil sektöründeki numara taşıma uygulamasına benzer şekilde, elektrik alırken dileyen abonenin kendi bölgesi yerine başka dağıtım bölgesindeki tedarikçiyi tercih edebileceğini vurgulayarak, “Yerleşik tedarikçi dediğimiz büyük tedarikçiler, şu an kendi bölgelerindeki müşterilere elektrik satıyor ve diğer bölgelere çok ilgi göstermiyorlar. Önümüzdeki 2-3 yılda tedarikçiler, diğer bölgelere kaba tabiriyle saldırıda bulunmayacak, öncelikle kendi müşterilerini elinde tutmaya ve kendi bölgelerinde güçlü olmaya çalışacaklar. Fakat ilerleyen dönemlerde, şirketlerin diğer bölgelerden de müşteri kapmayı hedeflediği daha agresif rekabet ortamı görebiliriz” şeklinde konuştu. 


TEK FATURADA ELEKTRİK VE İNTERNET


Tedarikçilerin, artık vatandaştan müşteri kavramına geçiş yapmak zorunda kalacaklarını dile getiren Kılıç, şöyle konuştu: “Müşteri odaklılık söz konusu olacak. Boğaziçi isterse gidip Akdeniz bölgesinde satabilecek. Özelleştirmelerde bu bölgelerin değerlemeleri yapılırken, diğer bölgelerden ‘şu kadar pazar payı kaparım’ gibi bir değerleme yapılmadı. Daha çok korumaya yönelik hesaplamalar yapıldı. En azından herkes pazar payını koruduğu takdirde, finansmanı koruma konusunda sıkıntı çekmezler. Çok agresif firmalar çıkar ve diğerlerinden müşteri kaparsa, o zaman sıkıntılar başlayabilir. Bazı firmalar elektriğin dışında müşterilerine başka hizmetler de satmak isteyecek. Bohça paketler yaparak, tek pakette tüm hizmetleri karşılama seçeneği sunacak.”


Kim niye değiştirebilir?


SERBEST piyasaya geçildiğinde, tahmini kaç abonenin tedarikçisini değiştireceğini sorduğumuz Kılıç, şunları anlattı: “Nasıl kendinize en uygun şartlardaki mobil operatörü seçiyorsunuz, elektrikte de böyle olacak. İngiltere’de tüketicinin yüzde 50’si hiç tedarikçi değiştirmemiş. Ancak Türkiye bu konularda çok dinamik bir ülke. Mobil ve bankacılık sektöründe de diğer ülkelere çok benzemeyen sonuçlar ortaya çıkıyor. Odak gruplarına baktığınızda: 1) C segmenti fiyat hassas, elektriği en ucuz şekilde almak onlar için oldukça önemli olacak. 2) B segmentinin biraz fiyat farkındalığı var, fakat fiyatlarda anormal bir indirim olmazsa, değiştirme konusunda çok istekli olmaz. 3) A segmenti ise otomatik ödemeye veriyor. Bir de tüketiciler, müşteri hizmetlerinde sıkıntı yaşarsa tedarikçisini değiştirebilir. İlk zamanlarda tedarikçi değiştirme sebepleri bunlar olacak.”


Cem Yılmaz’ı görebiliriz 


SERBEST tüketici uygulamasının bazı zorlukları da olacağını vurgulayan Kılıç, “Diyelim A şirketinden elektrik alıyorum ama bölgemde B şirketi dağıtımcı. Elektrik kesildiğinde A şirketine mi sinirleneyim, B şirketine mi? Elektriği kesildiği için A’ya sinirlenip, B’den elektrik alan insanlar bile olabilir. Reklam çalışmalarına da çok ciddi bir kaynak aktarılacak. Cem Yılmaz, Şahan Gökbakar gibi popüler isimleri orta vadede elektrik reklamlarında da görebiliriz” dedi. 


EN UCUZUNU BULUP SUNACAK


TÜKETİCİLERİN nasıl daha ucuza elektrik alacağı ile ilgili Kılıç, “Regüle tarife ortadan kalkınca çok değişik tarifeler ortaya çıkacak. Saatlik fiyatlandırma olabilir. Yazlıkçılara özel üç aylık ürünler olabilir. Tarımsal sulamada ‘önce hasadını yap sonra elektriğini öde’ gibi paketler olabilir. Gelecekte saatlik tarifeler de olabilir. Ya da perakendeci, tüketiciye tek faturada en ucuz elektrik ve telefon gibi hizmetleri sunmayı vaat edecek” dedi.


Hürriyet