27 / 11 / 2024

Adana, kentsel dönüşüm ve turizm projeleri ile değişecek!

Adana, kentsel dönüşüm ve turizm projeleri ile değişecek!

Adana Büyükşehir Belediyesi Başkan Vekili V. Zihni Aldırmaz, hazırladıkları kentsel dönüşüm ve turizm master planı ile kente yeni bir soluk kazandıracaklarını belirterek, hem şehrin çehresini değiştireceğiz hem de turizm sektörünü canlandıracağız"dedi...




Çukurova'nın sanayi kenti Adana, geleceğini kentsel dönüşüm ve turizm master planı projeleri ile şekillendirecek.  2010-2014 ve 2010-2023 hedeflerini projelendirdik.  Kentsel dönüşüm kapsamında ana artellerin açılması için TOKİ'ye proje sunan  Adana  Büyükşehir Belediyesi, kuzey ile güneyi, doğu ile batıyı birleştiren köprü, altgeçit, bulvarların yapımına da hız verdi. Geometri hataları olan ve trafiği sıkıştıran bütün kavşakları 'Akıllı Dokunuş' adı altında yeniden düzenleyen belediye, 25 binlik ve 5 binlik imar planlarını tamamlayarak istimlak çalışmalarına da başladı. Sağlık ve yaşlı turizminde iddialı olan Adana'nın turizm master planı için Kültür ve Turizm Bakanlığı'na bir rapor hazırlayan belediye, Seyhan Nehri'nin çevresinde de balıkçı iskeleleri, piknik ve yüzme alanları yapmayı planlıyor.


İçişleri Bakanlığı'nın Adana Büyükşehir Belediye Başkanı Aytaç Durak'ı 28 Mart 2010 tarihinde görevden uzaklaştırması sonrasında belediye meclisi tarafından göreve getirilen Yüreğir Belediye Başkanı AK Partili Mahmut Çelikcan'ın ardından yenilenen 17 Haziran 2010 tarihindeki son seçimde MHP'nin adayı olarak  34 meclis üyesinin 19'unun oyunu alarak başkan vekili seçilen Zihni Aldırmaz ile kenti ve projelerini konuştuk. Daha sonra partisinden istifa edip bağımsız belediye başkanı olarak görevine devam eden Aldırmaz, mimar kimliği ile öne çıkıyor.

 

Adana'nın çözüm bekleyen sorunları neler? 

Adana 4 bin yıldır ismi ve yeri değişmeyen, tarihi 10 bin yıl öncesine uzanan bir kent. Zaman içerisinde Adana tarihi dokusunu korurken bir yandan da Yüreğir ve Seyhan'da yeni Adana olarak adlandırılan bir kent kurulmuş. Ama eski Adana ile entegrasyon sağlanmamış. 1965 yılının nüfus kriterlerine göre Adana'nın altyapısı ve ana kolektörleri yapılmış. Sonrasında fonksiyonları değiştirilerek 1 milyon nüfus başka bir yere kaydırılmış. Ancak şehrin ihtiyacı olan yağmursuyu ve kanalizasyonları için ilave ana kolektörler yapılmamış. Biz geldiğimizde bu durumu tespit ettik ve ana kolektörlere girdik. 2010 yılına kadar belediyelerin tamamının yaptığı ana kolektörler 152 kilometre. Biz 2010 yılından bugüne kadar 105 kilometrelik ana kolektör yaptık. Artık Adana'nın en önemli geçiş noktalarında yağmurlu havalarda su baskınları yaşanmayacak, trafik durmayacak. Altyapı eksiklerinin yanı sıra resmi kurumlar, bankalar, okul gibi nüfus yoğunluğunu artıran kuruluşlar şehrin farklı noktalarına taşınamamış. Bu durum merkezdeki yoğunluğu artıran en büyük nedenlerden birisi. Geldiğimiz ilk günden bu yana  güney ve kuzeyi, doğu ile batıyı birbiriyle buluşturacak kuzeyden güneye 6 bulvar, doğudan batıya 4 bulvar planladık. Yumurtalık'a Ceyhan'a uğramadan direkt gidilebilecek 40 kilometrelik bir bulvar ve Karataş Tuzla gibi ana arteller yaptık. Adana'nın en önemli ve işlek caddesi olan Atatürk Caddesi'nin Kenan Evren Bulvarı ile buluşması için tünelle altgeçit yapıyoruz. Türkmenbaşı Bulvarı'ndan havaalanına oradan Obalar ve Akkapı'ya direkt gidecek yolların istimlak çalışmalarını yaptık. Bu bağlamda hem şehri birbirine bağlıyoruz hem de ilçe merkezlerini güçlendiriyoruz. 

 

Trafik sorununa yönelik yaptığınız çalışmaları anlatır mısınız? 

Göreve geldiğimiz 2010 yılında yaptığımız 2 yıllık çalışma programımızda önemli stratejik kararlar aldık. 2,5 yılda 132 çıkmaz sokağı açtık, 17 bulvar yaptık. Ayrıca Adana'da kenti bölen çok sayıda sulama kanalları ve nehir var. Biz ana arteller dediğimiz kanalların olduğu alanlara köprüler inşa ettik. Adana'da yaklaşık 40 civarında kilitlenmiş ve trafik sıkıntısı olan nokta var. Buralara 30 tane köprü yaptık. Bizden önceki 10 yılda 4 tane yapılmış. Geometri hataları olan ve trafiği sıkıştıran bütün kavşakları 'Akıllı Dokunuş' adı altında yeniden düzenledik. Resmi kurumların doğru yerlere taşınmasını sağladık.  Ulaşımı tek çatı altında toplayacak bir proje hazırladık. Adana'da 209 belediye otobüsü yanında, bin 85 minibüs, 418 özel halk otobüsü olmak üzere toplam bin 712 toplu taşım aracı hizmet veriyor. Her gün bu toplu taşım araçları 638 bin kişiyi taşıyor. Yeni sistem ile toplu taşıma araçlarını bir çatı altında toplamayı planlıyoruz. Sistem ile trafikteki araç sayısı azalacak. Bin 700 araç yerine belki bin araç çalışacak. Dolmuşları kaldıracağız. Ama şoför esnafımız daha fazla para kazanacak. Belediyemiz artık zarar etmeyecek, halk daha ucuza ulaşımını sağlayacak. Çünkü amortisman ve yakıt tasarrufundan büyük bir rakam elde edeceğiz. Seçime kadar bu projeyi bitireceğiz. Yaptıklarımızın tamamını 'Ortak akıl' toplum projesi çerçevesinde yapıyoruz.


25 BİNLİK VE 5 BİNLİK İMAR PLANLARI TAMAMLANDI

 

Kentsel dönüşüm süreci nasıl ilerliyor?

Kentsel dönüşüm master planı çerçevesinde  Adana'nın 2010-2014 ve 2010-2023 hedeflerini projelendirdik.  TOKİ'de imza bekleyen 2-3  projemiz var. Ana artellerin nasıl açılacağı konusunda  TOKİ  Başkanına proje sunacağız. Güney ve kuzeyi, doğu ile batıyı bütünleştirecek 10 bulvar yapılacak. Doğudan batıya Seyhan ile Yüreğir'i bütünleştirecek 4 köprü yapılacak. En alttaki köprü regülatör köprü olacak. Nehrin iki tarafı yalı evleri olacak. Sadece E-5'in güneyinde 10  bulvar açılacak. İnsanlar nefes alacak. 25 binlik ve 5 binlik imar planları tamamlandı. İmar planlarımızın tamamı büyükşehirden geçti. Uygulamaları başladı. Bütçemize göre istimlakları devam ediyor.  Kentsel dönüşüm ve turizm master planı ile kente yeni bir soluk kazandıracağız. Hem şehrin çehresini değiştirecek hem de turizm sektörünü canlandıracağız.

 

Turizm master planı hangi aşamada?

Adana doğa, tarih, sağlık, sahil turizmi açısından önemli bir merkez. 350 kilometre sahilimiz, ovamız, yaylamız, nehirlerimizle ender rastlanacak bir coğrafyadayız. Ama şimdiye kadar sahillerimiz ve tarih dokusu taşıyan ilçeler büyükşehir kapsamında olmadığı için turizm ilerlememiş. Turizm yatırımcısı ve turist altyapısı olmayan yere gelmez. Şimdi Turizm Bakanlığı ve Büyükşehir işbirliği ile bu sorunu çözeceğiz. Turizm master planı çalışmalarımız devam ediyor. Kültür ve Turizm Bakanı'na bu konuda rapor hazırladık. 2023'e kadar Adana'nın en önemli sektörlerinden birinin turizm olacağına inanıyorum ve bu yönde çalışmalarımız artarak sürecek. Sağlık turizminde şimdi çok üst noktalardayız. Sağlık hizmeti alan yüzde 10 civarında yabancı turist girişi var. Yaşlı turizmi için de çok ideal bir bölgeyiz. Yıllık kış sıcaklığı ortalamamız 15 derece. Adana'nın en büyük avantajı şehrin ortasından geçen bir nehrin ve onun ötesinde bir baraj gölünün olması. Büyükşehir yasasında suların kullanılması büyükşehir belediyelerine verildi. Dolayısıyla hem gölde hem de nehir etrafında yaptığımız çalışmalar var. İç gölü hem kurtarmaya yönelik hem de oranın aktivitesini artırmaya yönelik proje çalışmaları son aşamaya geldi. Balıkçı iskeleleri, piknik  ve yüzme alanları yapmayı planlıyoruz. Altyapı çalışmaları kapsamında ise Çatalan Suyu'nu Karataş'a ulaştırdık. Yakında Yumurtalık'a ve diğer ilçelerimize de ulaştıracağız. Adana'nın en büyük sorunlarından biri de kanalizasyon ile yağmur suyunun aynı kanalda akması. Yağmur suyunu ayırma çalışmaları hızla sürüyor. Sokak sağlıklaştırması kapsamında Adana'nın en önemli caddeleri Ziyapaşa ve Gazipaşa'nın güzelleştirme çalışmaları başladı. 


RAYLI SİSTEM ÜNİVERSİTE VE HASTANEYE KADAR UZATILACAK

 

Metroda 2'nci etap ne zaman başlayacak? 

En büyük sıkıntımız kaynak. Başbakan metronun birinci etabının Ulaştırma Bakanlığı tarafından devralınması ve ikinci etabın da bakanlık tarafından yapılması talimatını verdi. Ulaştırma Bakanlığı üzerinde çalışıyor ama biraz yavaş ilerliyor. Gelirimizin yüzde 40'ı hala kullanıma açılan birinci etabın borcuna gidiyor. Bakanlığın borçları devralmasını ve ikinci etabı ihale etmelerini bekliyoruz. İkinci etap  330 milyon TL'lik bir proje olacak. Hastane- Akıncılar İstasyonları arasındaki mevcut Adana birinci etap raylı sistem hattı kentin kuzey-doğu istikametinde Çukurova Üniversitesi ve Balcalı Hastanesi bölgesine kadar uzatılacak. İkinci etap raylı taşıma sisteminde 6  istasyona sahip yaklaşık 9 kilometrelik bir uzatma hattı olması öngörülüyor. Şehirdeki trafiği çok büyük oranda rahatlatacak bir güzergah olacak. 

 

Peki kaynak sıkıntısı için ne gibi çözümler ürettiniz? 

Adana Büyükşehir Belediyesi'nin 2013 bütçesi 672 milyon TL. Ancak bu kaynağın yüzde 40'ı metro borcuna gidiyor. Yaptığımız çalışmalar doğrultusunda 40 milyon TL civarında tasarruf sağladık. Otobüslere kit taktık ve 10 milyon lira tasarruf ettik. Şimdi doğalgaza geçireceğiz, 11 milyon lira tasarruf edeceğiz. Katık atıkların taşınmasıyla ilgili 22 milyon liralık araç alım ihalesi vardı iptal ettik ve 7 milyon lira ile bütün araçları aldık. Ekmek fabrikasının 16 milyon zararı vardı, bunu 8 milyona indirdik. 

Arazi sulamalarını sabit sulamaya geçirdik, yıllık 6 milyon tasarruf ettik. Bu tasarrufları bir miktar da bütçeden gelen katkı ile yatırıma dönüştürüyoruz. ASKİ ile birlikte düşündüğümüzde tasarruf ve esas kesintilerden sonra kalan kaynakla birlikte 100-200 milyon civarında bir yatırım portföyümüz var.


Müze sayısını 16'ya çıkarıyoruz

Adana'da kültür sanatla ilgili çok önemli yatırımlar yaptık. Ömer Çelik'in Kültür ve Turizm Bakanı olması kent için büyük bir avantaj. Onun da katkılarıyla önemli projeler gerçekleştireceğiz. Başbakanımızın kültür ve kongre merkeziyle ilgili müjdesi de var. Beyaz Saray'ın orada temeli atılmış ama devamı getirilmemiş. Biz bunu tamamlayacağız. Yüreğir'de yarım kalmış bir kültür merkezini de tamamlayacağız. Adana'daki müze sayısını 16'ya çıkarıyoruz. Bütün okul, cami ve yolları engelsiz hale getirdik. Çocuklar, kadınlar ve engelliler önceliğimiz. Amatör sporculara ve kulüplere, spor yapmak isteyen herkese destek veriyoruz. Yüzme havuzlarını 48'e çıkardık. Engelliler için olanı da var. 10 nisanda ihalesi yapılacak olan 33 bin kişilik stadyum ve spor tesislerinin arsalarının tamamını Spor Bakanlığı'na biz verdik. 

 

Çukurova ticaret ve yatırımın merkezi olacak

Çukurova'da 100 kilometre mesafede 5,5 milyon insan yaşıyor. İstanbul'dan sonra en büyük bölgeyiz. Çukurova Türkiye'nin parlayan yıldızı. Ortadoğu, Afrika ve Türk Cumhuriyetleri'ne açılan bir kapı konumunda. Şehrimizin sanayi yatırımcısı için her türlü altyapısı var. Belediye olarak gelecek her yatırımcıya yardımcı olmaya hazırız. Üniversitelerin de buraya yatırım yapmalarını bekliyoruz. Kanuni Üniversitesi'nin kuruluşu YÖK'ten geçti. Bilim ve Teknoloji Üniversitesi dışında bir de vakıf üniversitesi kurulmak üzere. Birkaç üniversite de burada fakülte açmak için çalışıyor. Önümüzdeki dönemde öğrenci şehri de olacağız Sanayide İstanbul'u üniversitelerde ise Eskişehir örneğini Adana'ya uygulamak istiyoruz. İstanbul, finans merkezi,  Ankara  yönetim merkezi, ticaret ve yatırımın merkezi ise Çukurova. 

Adana'nın kanayan yarası Sofulu Çöplüğü sorununa da köklü çözüm getirdik.. Dönemimizde katı atık bertaraf tesisleri inşaatı tamamlandı.Burada çöpten enerji üretimi de başladı. 10 MW elektrik üretiliyor.


DÜNYA


Geri Dön