Kent Haberleri

Adil Sani Konukoğlu: Hasa Dörtyol arasına tünel istiyoruz!

Gaziantep Sanayi Odası Başkanı Adil Sani Konukoğlu, 2011’de 4.8 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdiklerini hatırlatıyor ve bu yıl 6 milyar dolar hedeflediklerini belirtiyor


Gaziantep Sanayi Odası Başkanı Adil Sani Konukoğlu'nun Gaziantep ticareti ile ilgili yorumları şu yönde oldu:


Bizi Suriye dışında olumsuz etkileyen hiçbir şey yok.  Gaziantep 171 ülkeye ihracat yapabilen bir kent haline geldi. Kentin yatırım iştahı artarak devam ediyor ve bütün Gaziantepliler dünyanın her yerine mal satmak için kenetlenmiş durumda. 5’inci OSB için tahsise çıktık, elimizdeki 6 milyon metrekarelik fabrika alanına karşılık 24 milyon metrekarelik taleple karşılaştık. Kilis ile Gaziantep arasında kalacak 35 milyon metrekarelik 6’ncı OSB İçin de çalışmalara başladık. 


Gaziantep Sanayi Odası Başkanı Adil Sani Konukoğlu sözlerine şu şekilde devam etti:


Bu yıl 6 milyar dolar ihracatı aşmak İstiyoruz. 2023 yılı ihracat hedefimiz 30 milyar dolar. Buna ulaşmak için sanayimizin birkaç misli büyümesi lazım. Bunu yaparız ancak ikinci bir limana ihtiyacımız. Mersin artık bize yetmez. Üstelik de uzak kalıyor.


Biz İskenderun Limam’na ulaşmak için Hasa Dörtyol araşma tünel istiyoruz. Karayolu paralelinde demiryolu da istiyoruz. Sayın Başbakan’a anlattık. Limana yolumuzu 163 kilometre kısaltacak bir proje bu. Başbakanımız ‘fizıbıl olan her projeyi yaparız’ dedi. Bu proje ile Güneydoğu, Doğu Anadolu daha yakın bir limana mal indirebilecek. Maliyetlerimiz çok düşecek, zaman kazanacağız.


Bölge İskenderun’a akacak


Bu bizim çılgın projemiz. Hatay, Kilis, Kahramanmaraş, Adıyaman ve Şanlıurfa'yı kapsayan bir proje. Mersin Limanı’na, ‘hangi şehirlerin kapısı’ diye bakmak lazım. Şu anda Aksaray’dan başlıyor ve İç Anadolu’nun ihracatı oradan oluyor. Güneydoğu ve Doğu Anadolu da oradan mallarını gönderiyor. Peki bu liman (Mersin) bütün şehirlere yeter mi? Ya da ne kadar büyütebiliriz? Bir noktadan sonra ya bu şehirler ihracatta gerileyecek ya da yeni limanlar bulmak zorundayız. Biz bu noktadan hareket ettik. Bize en yakın bölge İskenderun Körfezi. İskenderun’da demirçelik limanları var. Normal liman var ve yeni kurulan limanlar da var. Hepsi konteyner limancılığı yapmıyordu ama başlıyorlar. Bizim en büyük giderimiz akaryakıt. Malımızı Mersin Limanı’na indirmek için kaç kilometre gidiyoruz? Hasa ile Dörtyol araşma bir tünel açarsak otomotikman Malatya’dan Erzurum’a kadar Akdeniz’e inişin en kısa yolunu ortaya çıkarırız. Malatya, Kahramanmaraş üzerinden Hasa’dan içeri girecek. Biz ve Şanlıurfa gelecek. Mersin Limanı da Aksaray, Kayseri, Konya, Ankara gibi illere kucak açacak. Biz Gaziantep olarak 30 milyar dolar, Türkiye 500 milyar dolar ihracat hedefi koyuyorsak her noktadan ihracatı artırmalıyız. Maliyetleri minimuma indirmeliyiz ki rekabetçi olalım. Projenin bedeli 4.5-6 yılda amorti edilir. Buraya harcanacak para o kadar büyük bir akaryakıt harcamasını önleyecek ki siz hesaplayın. Gaziantep’ten TIR Mersin'e 5 saatte gidiyor. Bu proje hayata geçerse 107 kilometre gidecek.


Suriye dışında iyiyiz


Gaziantep’i olumsuz etkileyen Suriye dışında bir şey yok. Suriye'deki kargaşa sınır ticaretimiz açısından kayba yol açtı. Suriye eninde sonunda düzelecek. Şu anda Irak üzerinden ya da denizden geçip aşağıdaki pazarlarımıza ulaşıyoruz. Suriye’de en büyük kaybımız zaten sınır ticaretimiz oldu. Şehir ekonomisi sıkıntı yaşadı. Ayda 60 bin insan geliyordu Suriye’den ve bunların hepsi bir iki gün kalıyor, alışveriş yapıyor, yemek yiyor, sağlık hizmeti alıyordu. Şehrin esnafı için büyük iş potansiyeli oluyordu ve nakit para getiriyorlardı. Market alışverişi bile yapıyorlardı. Ama bu da tekrar dönecek.


Onun dışında bizim ihracatımız ilk 5 ayda yüzde 24 arttı. Halı sektörümüz çok güçlendi. Birçok sektörde üretim gücüyle Gaziantep ülke liderliğini sürdürecek. Marka şehir Gaziantep’in markalarının dünyanın her tarafında aranır hale getirmek için çalışıyoruz. Son dönemde Afrika pazarında inanılmaz derecede büyüyoruz.


Gaziantep Sanayi Odası Başkanı Adil Sani Konukoğlu, kentin 2023 yılı ihracat hedefinin 30 milyar dolar olduğunu hatırlatıyor ve “Mersin artık bize yetmez. Üstelik uzak kalıyor. İskenderun Limam’na ulaşmak için Hassa Dörtyol arasına tünel istiyoruz. Karayolu ve paralelinde demiryolu istiyoruz. Bu yapılırsa limana yolumuz 163 kilometre kısalacak.


Sadi Özdemir/Hürriyet