Adres Kayıt Sistemi Yönetmeliği!
Adres Kayıt Sistemi Yönetmeliği 15 Aralık 2006 Cuma günü, 26377 sayılı Resmi Gazete'de yayımlandı. Yönetmelikte, adres bilgilerinin tutulmasına ilişkin esas ve usulleri düzenleniyor. İşte yönetmelik hükümleri...
ADRES KAYIT SİSTEMİ YÖNETMELİĞİ!
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Türk vatandaşlarının ve Türkiye’de herhangi bir amaçla en az altı ay süreli yabancılara mahsus ikamet tezkeresi alan yabancıların yerleşim yeri ve diğer adres bilgilerinin tutulmasına ilişkin esas ve usulleri düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, yerleşim yeri ve diğer adres bilgilerinin tutulmasına, güncellenmesine ve kullanılmasına ilişkin düzenlemeleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik 25/4/2006 tarihli ve 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanununa dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Adres: Herhangi bir toprak parçası veya binanın coğrafî konumu ve işlevi açısından tanımlanmasını,
b) Adres beyan formu: Yerleşim yeri ve diğer adreslerin bildiriminde kullanılan, şekli ve kapsamı Bakanlıkça belirlenmiş olan formu,
c) Adres bileşenleri: Numaralama işlemlerinde kullanılan unsurlardan; posta kodları, il, ilçe, bucak, köy ve mezra isimleri, mahalle, meydan, bulvar, cadde, sokak isimleri ile sabit tanıtım numarası ve bina numarası gibi adres verileri ile tanımlanan coğrafî konum, kişisel ve kurumsal adres bilgisine ulaşmak için gerekli olan bilgileri,
ç) Bakan: İçişleri Bakanını,
d) Bakanlık: İçişleri Bakanlığını,
e) Diğer adres: Kişinin yerleşim yeri adresi dışında kalan yerleri,
f) Genel Müdürlük: Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğünü,
g) Kanun: 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanununu,
ğ) Kimlik Paylaşımı Sistemi: Genel Müdürlükçe merkezî veri tabanından ayrı olarak elektronik ortamda tutulan ve alıcı kurumların istifadesine sunulan, sınırlandırılmış bilgiler ihtiva eden aile kütüğü kayıtlarının paylaşılmasına imkan sağlayan sistemi,
h) Kurum: Genel Müdürlük dışındaki diğer kamu kurum ve kuruluşlarını,
ı) MERNİS: Merkezî Nüfus İdaresi Sistemini,
i) Numaralama: Mahalle, semt, meydan, bulvar, cadde, sokak ve bina gibi adres bileşenlerine isim veya numara verilmesi işlemini,
j) Nüfus müdürlüğü: İlçe nüfus müdürlüğünü,
k) Posta: Kargo veya iadeli taahhütlü mektubu,
l) Sabit tanıtım numarası: Mahalle, meydan, bulvar, cadde, sokak ve küme evlere karşılık gelecek şekilde, standart sayısal eş değer olarak verilen numaraları,
m) Ulusal adres veri tabanı: Adres bilgilerinin tutulduğu merkezî veri tabanını,
n) Yabancı: Türkiye Cumhuriyeti Devleti ile vatandaşlık bağı bulunmayan ve en az altı ay süreli yabancılara mahsus ikamet tezkeresi alan kişiyi,
o) Yerleşim yeri adresi: Sürekli kalma niyetiyle oturulan yeri,
ö) Yerleşim yeri ve diğer adres belgesi: Kişinin yerleşim yerini veya diğer adreslerini gösteren belgeyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Yetki ve Sorumluluk
Yetki
MADDE 5 – (1) Yerleşim yeri adresi ve diğer adreslere ait bilgilerin tutulmasına ilişkin politikanın oluşturulması, geliştirilmesi, yaygınlaştırılması, ulusal adres veri tabanı ile MERNİS veri tabanının ilişkilendirilmesi ve adres bilgilerinin paylaşılmasına ilişkin işlemler Bakanlıkça yürütülür.
Koordinasyon ve işbirliği
MADDE 6 – (1) Bakanlık, ulusal adres veri tabanının etkin, süratli ve güncel bir şekilde oluşturulmasını sağlamak ve devam ettirmek için kurumlar arası koordinasyondan sorumludur. Kurumlar, adrese ve adres bileşenlerine ilişkin bilgileri Bakanlık ve ilgili kurumlarla paylaşmakla yükümlüdür.
(2) Bakanlık, adrese ilişkin her türlü bilgiyi kurumlardan istemeye yetkilidir. Bakanlığın aile kütüklerindeki adres kayıtlarını tamamlamaya yönelik talepleri kurumlarca karşılanır. Kurumlar söz konusu isteğe yirmi gün içinde cevap vermekle yükümlüdür.
Sorumluluk
MADDE 7 – (1) Bakanlık Kanunun 7 nci maddesi uyarınca aile kütüklerinde bulunması gereken yerleşim yeri ve diğer adreslere ilişkin bilgileri elektronik ortamda tutar.
(2) Adres beyan formlarının nüfus müdürlüklerine veya Genel Müdürlüğe gönderilmesinden kurumlar, dış temsilcilikler ve muhtarlar sorumludur.
(3) Adres beyan formlarının tescilinden nüfus müdürlükleri veya Genel Müdürlük, adres bileşenlerindeki değişikliklerin ulusal adres veri tabanına işlenmesinden belediyeler, belediye sınırları dışında kalan yerlerde il özel idareleri sorumludur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Adres Bildirimi, Bildirimin Şekli ve Süresi
Adres bilgilerinin tutulmasında standart
MADDE 8 – (1) Kurumlar ile gerçek ve tüzel kişiler adrese ilişkin iş ve işlemlerinde 31/7/2006 tarihli ve 26245 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Adres ve Numaralamaya İlişkin Yönetmelikte belirlenmiş olan adres standardına uymak zorundadır. Kullanılacak form ve belgelerde de bu standarda uyulur.
Yerleşim yeri ve diğer adres
MADDE 9 – (1) Yerleşim yeri, bir kimsenin sürekli kalma niyetiyle oturduğu yerdir. Kişinin aynı anda birden çok yerleşim yeri adresi olamaz.
(2) Yerleşim yeri dışında kalan ve geçici süre ile oturulan yazlık, kışlık, ikinci veya üçüncü gibi konutlar da kişinin talebi halinde diğer adres olarak tutulur.
Adres kayıtlarının tutulması
MADDE 10 – (1) Türk vatandaşları ve yabancıların yerleşim yeri adresi ve diğer adresleri elektronik ortamda tutulur.
Adres değişikliklerinin kurumlarca bildirilmesi
MADDE 11 – (1) Adrese dayalı hizmet almak üzere herhangi bir kuruma yapılan müracaatta adres değişikliğine ilişkin beyan formu ilgili kuruma da verilebilir. Bu beyanlar ilgili kurumlarca kabul edilerek mahallindeki nüfus müdürlüğüne veya Genel Müdürlüğe elektronik ortamda gönderilir. Elektronik ortamda gönderilmesinin mümkün olmadığı durumda kurumun bulunduğu yerdeki nüfus müdürlüğüne form olarak gönderilir.
(2) Kimlik Paylaşımı Sistemine erişebilen kurumlar adres beyan formunu elektronik ortamda doldurur.
Dış temsilciliklerimizce yerleşim yeri adresi konusunda yapılacak işlemler
MADDE 12 – (1) Yerleşim yeri adresi yurt dışında olan Türk vatandaşlarının adres kayıtlarının tutulmasında da adres beyan formu kullanılır. Formda adres bilgileri olarak yaşanılan ülkenin ve şehrin adına ilişkin bölümler doldurulur.
(2) Dış temsilciliklere verilen adres beyan formları Genel Müdürlüğe elektronik ortamda veya nüfus kaydının bulunduğu yerin nüfus müdürlüğüne form olarak gönderilir. Dış temsilciliğin bulunmadığı ülkelerdeki vatandaşların adres bildirimleri Genel Müdürlüğe posta ile gönderilebilir ya da elektronik ortamda yapılabilir.
Adres bildirim yükümlülüğü ve şekli
MADDE 13 – (1) Yerleşim yeri ve diğer adreslerin tutulmasında kişilerin adres beyan formundaki yazılı beyanı esas alınır. Bildirim nüfus müdürlüklerine, kurumlara ve dış temsilciliklere şahsen yapılır. Adres beyan formundaki bildirimler aksi sabit oluncaya kadar geçerlidir.
(2) Yerleşim yeri adresi aynı konut olan ailenin ergin fertleri birbirlerinin yerine adres beyanında bulunabilirler.
(3) Noterden verilen temsil yetkisini ve bunun kapsamını belirten yazılı belgeyi ibraz edenler, adres ile ilgili beyanda bulunabilirler.
(4) Çocukların ve kısıtlıların adresleri veli, vasi, kayyım, bunların bulunmaması halinde, çocuğun büyük ana, büyük baba veya ergin olan kardeşleri ya da çocuğu yanında bulunduranlar tarafından bildirilir.
(5) Velayet altında bulunan çocuğun yerleşim yeri adresi anne veya babasının adresidir.
(6) Yatılı okul, hastane, huzur evi, yetiştirme yurdu, cezaevi, öğrenci yurdu gibi yerlerde kalanların adresleri ilgili kurum yetkililerince bildirilir.
(7) Vesayet altındakilerin yerleşim yeri adresleri bağlı bulundukları vesayet makamınca nüfus müdürlüğüne bildirilir.
(8) Engellilik, yaşlılık, hastalık gibi beyanda bulunmaya engel hali bulunanlardan yerine beyanda bulunabilecek yakını olmayan kimsesizlerin adres kayıtlarına ilişkin bildirimleri; muhtarlarca elektronik ortamda nüfus müdürlüğüne veya Genel Müdürlüğe, mümkün olmaması halinde ise kâğıt ortamında bulunduğu yerin nüfus müdürlüğüne yapılır.
Bildirim süresi
MADDE 14 – (1) Adrese ilişkin değişiklikleri; adres beyanı ile yükümlü kişiler ve kurumlar yirmi iş günü içinde, yerleşim yeri adresine dayalı hizmet almak üzere herhangi bir resmi kuruma yapılan müracaatlarda kurumlar, ilgili kuruma teslim edilen adres değişikliğine ilişkin beyan formu ile on iş günü içinde nüfus müdürlüklerine veya Genel Müdürlüğe bildirmekle yükümlüdür.
(2) Yöneticiler ve müstakil konut sahipleri sorumluluk alanlarında bulunan yerlerdeki adres değişikliklerini, adres beyan yükümlülüğü olanlar ile birlikte takip ederek, yirmi iş günü içinde muhtarlara bildirmekten sorumludurlar.
Elektronik ortamda veya posta ile yapılacak bildirimler
MADDE 15 – (1) Adrese ilişkin bildirim, kişinin Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası, kimliğine ilişkin bilgiler ve sayısal imzasının bulunması kaydıyla elektronik ortamda; bunun mümkün olmaması halinde posta ile yapılabilir. Genel Müdürlüğe elektronik ortamda yapılacak bildirimler de adres beyan formu doldurulmak suretiyle yapılır.
(2) Yurt dışında yaşayan vatandaşlar tarafından adrese ilişkin bildirimler dış temsilciliklere, dış temsilcilik bulunmaması halinde kayıtlı oldukları yerin nüfus müdürlüğüne posta ile yapılır.
(3) Posta ile yapılan bildirimlerde yerleşim yerine ilişkin standart adres beyan formunun kullanılması zorunludur. Beyan formundaki tarih ile postaya veriliş tarihi arasında fark olması halinde postaya veriliş tarihi, ancak zarf üzerindeki tarihin tespit edilememesi durumunda nüfus müdürlüğü veya Genel Müdürlük tarafından teslim alındığı tarih esas alınır.
Diğer adreslere ilişkin hizmetler
MADDE 16 – (1) Yazlık ve kışlık konut gibi ikinci ve üçüncü diğer adreslerin kimlik paylaşım sisteminde yer almaması, kurumlarca verilecek hizmetlerin yerine getirilmesine engel teşkil etmez. Yerleşim yeri dışındaki diğer adresler için işlem tesis edilmeden önce bu Yönetmeliğin 26 ncı maddesine göre işlem yapılarak ulusal adres veri tabanındaki eksiklik tamamlandıktan sonra hizmetin gereği ilgili kurumca yerine getirilir.
Yerleşim yeri ve diğer adres belgesi
MADDE 17 – (1) Kimlik Paylaşımı Sistemi çerçevesinde adres bilgisine erişebilen kurumlarca kişilerden ayrıca yerleşim yeri ve diğer adres belgesi istenmez.
(2) Talep halinde, yerleşim yeri ve diğer adres belgesi nüfus müdürlüklerinden ya da Kimlik Paylaşımı Sistemine bağlanarak bu sistemdeki kayıtlara uygun belge üretebilen muhtarlıklardan temin edilebilir.
Adres değişikliğinin muhtarlarca bildirilmesi
MADDE 18 – (1) Nüfus müdürlüklerince her ayın ilk haftasında adres değişikliğine ilişkin listeler muhtarlıklara bildirilir. Teknik alt yapısı uygun olan muhtarlıklar listeye ilişkin bilgileri Kimlik Paylaşımı Sisteminden elektronik ortamda alabilirler.
(2) Muhtarlar; nüfus müdürlüklerince kendilerine iletilen adres değişikliklerine ilişkin bildirim listeleri ile müstakil konut sahipleri, apartman ve site yöneticileri, lojman idareleri sorumlularınca kendilerine bildirilen değişiklikleri alanda inceleyerek, varsa bildirilmemiş değişiklikleri ya da eksik veya farklı yerleşim yeri ve diğer adres bilgilerini belirleyip, liste üzerinde gerekli düzeltme ve ilaveleri yaptıktan sonra, her ayın son haftası içinde bağlı bulunulan ilçenin nüfus müdürlüğüne teslim ederler.
(3) Muhtarlarca gönderilen listeler üzerinde yapılan incelemede; Kanunun 50 nci maddesinde belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyenler, nüfus müdürlüğünce adres beyanında bulunmak üzere davet edilir. Kişinin süresi içerisinde beyanda bulunmadığının tespit edilmesi halinde hakkında Kanunun 68 inci maddesine göre işlem yapılarak yerleşim yeri adres bilgisi güncellenir. Bu belgeler, 9/6/1995 tarihli ve 22308 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan İçişleri Bakanlığı Merkez ve Taşra Teşkilatı Arşiv Hizmetleri Yönetmeliğinin 14 üncü maddesine göre saklanır.
Nüfus olaylarının bildirimi
MADDE 19 – (1) Nüfus olaylarının bildirimi sırasında aile kaydındaki yerleşim yeri adresinin farklı olması halinde yeni yerleşim yeri adresi olay formuna yazılır. Bu durumda ayrıca adres beyan formu tanzim edilmez.
Adres bilgisini alma yetkisi
MADDE 20 – (1) Adres bilgisini;
a) Bakanlık,
b) Kurumlar,
c) Kaydın sahipleri,
almaya yetkilidir.
(2) Kanunun 44 üncü maddesinin birinci fıkrasının (g) bendinde kayıt örneği almaya yetkili olanlardan kimlerin yerleşim yeri ve diğer adres bilgisi alabileceği, kişinin yazılı beyanı ya da bu konuda yetki verdiğine dair vekillik belgesinin nüfus müdürlüğüne ibrazı halinde mümkündür. Bu belgeler nüfus müdürlüklerince ilgili dosyasında saklanır.
(3) Milli güvenlik ve kamu düzenini gerektiren durumlarda yerleşim yeri ve diğer adreslerin verilmesi hususu Bakanlık tarafından belirlenir.
Adres bilgilerinin kullanılması
MADDE 21 – (1) Kurumlar ve diğer kişiler, iş ve işlemlerinde MERNİS veri tabanındaki adres bilgilerini esas alırlar.
(2) İlgili kurum, hizmet sunumunda Kimlik Paylaşımı Sisteminde yer alan yerleşim yeri ve diğer adres bilgilerine göre işlem tesis eder. Kişinin beyan ettiği adresle Kimlik Paylaşımı Sistemindeki adresin farklı olması durumunda; mevzuatın engel teşkil etmemesi halinde, kişiye adres beyan formu doldurtularak hizmet sunumu gerçekleştirilir. Formu alan kurumca 11 inci maddede belirtilen şekilde işlem tesis edilir.
Yerleşim yeri değişikliğinin birden fazla kuruma bildirilmesi
MADDE 22 – (1) Adres değişikliği nedeniyle birden fazla kurumda işlem yapılması durumunda; adrese ilişkin yeni bilgi ilk başvuruda bulunulan kurum tarafından adres beyan formunun alındı kısmı onaylanarak ilgilisine teslim edilir. Diğer kurumlarda ilk başvuruda bulunulan kurumdan alınan adres beyan formunun alındı kısmına göre işlem tesis edilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Ulusal Adres Veri Tabanı ve Bilgilerin Kullanımı
Ulusal adres veri tabanının güncel olarak tutulması
MADDE 23 – (1) Belediye sınırları ve mücavir alan sınırları içinde bulunan yerlerde belediyelerce, büyükşehir belediye sınırları içinde büyükşehir belediyelerince; bu alanlar dışında kalan yerlerde ise il özel idarelerince adres bileşenlerindeki değişiklikler takip eden on iş günü içinde ulusal adres veri tabanına işlenir. Ulusal adres veri tabanına bağlanamayan il özel idareleri ve belediyeler, mahallî adres bilgilerini tespit edip güncelliğini takip ederek ulusal adres veri tabanına işlenmek üzere değişikliği takip eden on iş günü içinde elektronik ortamda nüfus müdürlüğüne veya Genel Müdürlüğe gönderir. Kişilerin adres bileşenlerindeki değişiklikleri bildirme sorumluluğu yoktur.
Ulusal adres veri tabanına erişim ve güncelleme
MADDE 24 – (1) İl özel idareleri ve belediyelere verilecek olan erişim yetkisi ilgililerin kendi sorumluluk alanları ile sınırlıdır. Erişim yetkisi; ulusal adres veri tabanındaki bilgileri görme, ekleme, çıkarma ve değiştirmeyi kapsar.
(2) Sorumluluk sınırlarının değişmesi durumunda erişim yetkisi Bakanlıkça yeniden belirlenir.
Ulusal adres veri tabanında yer alacak bilgiler ve tutulma esasları
MADDE 25 – (1) Ulusal adres veri tabanı; Adres ve Numaralamaya İlişkin Yönetmeliğin 5 inci maddesinde yer alan adres standardına ilişkin bilgilerden oluşur.
(2) Ulusal adres veri tabanı Genel Müdürlükte tutulur. Genel Müdürlük, ulusal adres veri tabanındaki adres bilgilerini MERNİS veri tabanındaki kişi kayıtları ile ilişkilendirerek elektronik ortamda, yedekleme sistemleri ile birlikte güncel olarak tutar.
Ulusal adres veri tabanında yer almayan adresler
MADDE 26 – (1) Sorgulama sonucunda yerleşim yeri veya diğer adresin ulusal adres veri tabanında yer almadığının anlaşılması halinde, tespiti yapan kurum veya nüfus müdürlüğü tarafından ilgili belediye veya il özel idaresine bildirilerek beyan edilen adresin mevcut olup olmadığı sorulur. Bu hususun belediye ve il özel idaresince on iş günü içinde cevaplandırılması zorunludur. Sorulan adresin mevcut olduğunun bildirilmesi halinde ulusal adres veri tabanındaki eksiklikler, bu Yönetmeliğin 23 üncü maddesinde belirtildiği şekilde il özel idaresi ve belediye tarafından tamamlanır.
(2) Bildirilen adresin mevcut olmadığının anlaşılması halinde, durum il özel idaresi veya belediye tarafından ilgili kurumla birlikte nüfus müdürlüğüne bildirilir. Bildirilen bu adresin gerçeğe aykırı yerleşim yeri olması halinde ilgili nüfus müdürlüğünce Kanunun 67 nci maddesine göre işlem yapılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Düzeltme
MADDE 27 – (1) Veri girişi sırasında adres bilgilerinde yapılan maddi hatalar ilgililerin müracaatı üzerine, yeniden düzenlenecek adres beyan formuna göre, nüfus müdürlüklerince düzeltilir.
(2) Gerçeğe aykırı adres bileşeninin ulusal adres veri tabanına veya gerçeğe aykırı yerleşim yeri ile diğer adres bilgilerinin MERNİS veri tabanına işlenmesinin tespiti halinde; adres bileşenleri, yerleşim yeri ve diğer adres bilgileri Genel Müdürlükçe silinir. Sorumlular hakkında Kanunun 67 nci maddesine göre işlem yapılır.
Sürelerin hesaplanması
MADDE 28 – (1) Bu Yönetmelikte belirtilen sürelerin hesaplanmasında olayın meydana geldiği tarihi izleyen gün başlangıç olarak alınır. Süreler; tayin edilen müddetin son günü, son gün resmî tatile rastlarsa, tatili izleyen ilk iş günü çalışma saatinin bitiminde sona erer.
Beyanda şüphe
MADDE 29 – (1) Beyan edilen adres değişiklikleri hakkında şüpheye düşülmesi veya aynı yerleşim yerinin farklı hane halkından olanların beyanlarının tespiti halinde, mülki idari amirinin yazılı emri ile kolluk makamları tarafından gerekli soruşturma ve inceleme yapılarak sonucu nüfus müdürlüğüne bildirilir.
Bilgilerin saklanması
MADDE 30 – (1) Yerleşim yeri adresi veya diğer adresleri değişen kişilerin beyan ettiği önceki adresleri elektronik ortamda on yıl süreyle saklandıktan sonra silinir. Ancak kişinin kaydındaki son yerleşim yeri adresi muhafaza edilir.
Gizlilik
MADDE 31 – (1) Sistemin işletilmesinde ve sistemden yararlanmada kanunlarda ve uluslararası sözleşmelerde yer alan özel hayatın gizliliğine ilişkin hükümler esas alınır.
Diğer hususlar
MADDE 32 – (1) Bu Yönetmelikte yer almayan hususlarda nüfus mevzuatının öngördüğü hükümlere göre işlem yapılır.
İşlemlerde kullanılacak formlar ve temini
MADDE 33 – (1) Bakanlık, adres bilgilerinin tutulmasında kullanılacak her türlü basılı kağıt ve formları hazırlamaya, uygulamaya koymaya veya kaldırmaya, bunlar üzerinde gerekli değişiklikleri yapmaya yetkilidir.
(2) Yerleşim yeri ve diğer adreslere ilişkin formlar nüfus müdürlükleri ile kurumlardan, köy ve mahalle muhtarlıklarından veya Genel Müdürlüğün internet adresinden temin edilebileceği gibi standartlara uygun olmak şartı ile özel kuruluşlar tarafından da bastırılıp, dağıtımı yapılabilir.
İmha
MADDE 34 – (1) Elektronik ortamda tutulan yerleşim yeri adresinin bildirimine ilişkin adres beyan formları taranarak elektronik ortama aktarıldıktan sonra imha edilir.
(2) Sistemden alınan imha tutanağı, Genel Müdürlük ve nüfus müdürlüklerindeki imha komisyonlarının başkan ve üyeleri tarafından imzalanarak dosyasında muhafaza edilir.
(3) Muhtarlarca gönderilen listeler, İçişleri Bakanlığı Merkez ve Taşra Teşkilatı Arşiv Hizmetleri Yönetmeliğinin 14 üncü maddesinde öngörülen saklama süresi sonunda usulüne göre imha edilir.
(4) Kurumlardaki adres beyan formlarının imha işlemleri kendi mevzuatlarındaki usul ve esaslara göre yapılır.
Adres beyan formlarının kayıt ve tescili
MADDE 35 – (1) Kişilerce doldurulan veya kurumlarca düzenlenip nüfus idarelerine gönderilen her form elektronik ortamda tutulan gelen evrak defterine kaydedilir. Kayıt tarih ve numarası belgenin ilgili alanına yazılır. İstendiği takdirde bu kayıt tarih ve numaraları ilgili kişilere de verilir.
(2) Nüfus müdürlüğünce düzenlenen veya kişilerce nüfus müdürlüğüne verilen adres beyan formu işlem anında, diğer kurumlarca düzenlenerek gönderilen adres beyan formu ise nüfus müdürlüğüne veya Genel Müdürlüğe intikal ettiği tarihten itibaren yedi gün içinde aile kütüklerine tescil edilir.
Düzenlemeler
MADDE 36 – (1) Uygulamada birlik sağlamak amacıyla bu Yönetmeliğin uygulanmasını gösteren düzenlemeler yapmaya Bakanlık yetkilidir.
Devir
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Türkiye İstatistik Kurumunca ulusal adres veri tabanının alt yapı çalışmaları tamamlanarak veri tabanı kurulduktan sonra devir işlemleri gerçekleştirilir.
(2) Devre yönelik iş ve işlemler Bakanlıkça oluşturulacak komisyon tarafından yürütülür. Komisyon yedi kişiden oluşur. Komisyonda Türkiye İstatistik Kurumu temsilcileri de yer alır.
(3) Kanunun geçici 2 nci maddesinde öngörülen iş ve işlemler tamamlanmadan devir işlemi yapılmaz.
(4) Komisyon, devredilecek bilgileri Kanun, Adres ve Numaralamaya İlişkin Yönetmelik, Adres Standardı Yönetmeliği ve bu Yönetmelikte yer alan esaslar çerçevesinde inceler.
(5) Komisyonca, ulusal adres veri tabanında yer alan adres bileşenlerinin adres standardına göre tam ve eksiksiz yapılıp yapılmadığı, yerleşim yeri adreslerinin ulusal adres veri tabanında yer alıp almadığı hazırlanacak yardımcı programlar aracılığıyla kontrol edilir. Kişi bilgileri ile yerleşim yeri adres bilgisinin eşleştirildiği kayıtlardaki kişi bilgilerinin doğruluk kontrolü merkezî veri tabanındaki kayıtlar esas alınarak yapılır.
(6) Türkiye’de yerleşim yeri adresi tespit edilen yabancılar ile ilgili kayıtlar hakkında bu maddede belirtilen şekilde işlem yapılır.
(7) Yapılan kontroller sonucunda tespit edilen bulgular komisyonca tutanak altına alınır. Hazırlanan tutanakla birlikte devir teslim işlemi gerçekleştirilir.
(8) Devir ve teslim tutanağı iki örnek olarak düzenlenir. Tutanaklardan biri devir alan Genel Müdürlüğe, biri devreden Türkiye İstatistik Kurumuna gönderilir.
Genel uygulamaya geçiş
GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Adresle ilgili idarî birimlere göre genel uygulamaya geçiş tarihi Bakanlıkça belirlenerek ilan edilir. İl ve ilçelerde genel uygulamaya geçiş tarihinin duyurulmasıyla ilgili olarak valiler, kaymakamlar, ilgili kurum ve kuruluşların yöneticileri her türlü tedbiri alırlar.
Adres beyan formlarının elektronik ortama aktarılamaması
GEÇİCİ MADDE 3 – (1) Teknik alt yapı eksikliği nedeniyle adres beyan formlarının taramasını yapamayan, elektronik ortama aktaramayan nüfus müdürlüklerinde bu formlar, İçişleri Bakanlığı Merkez ve Taşra Teşkilatı Arşiv Hizmetleri Yönetmeliğinin 14 üncü maddesine göre saklanır.
Yürürlük
MADDE 37 – (1) Bu Yönetmelik 15/8/2007 tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 38 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.