Sektörel

Aeroport de Paris, TAV'ın yüzde 38 hissesini 874 milyon dolara aldı!

Fransa devletinin en büyük hissedarı olduğu Aeroport de Paris, Atatürk Havalimanı’nı da işleten TAV’ın yüzde 38 hissesini 874 milyon dolara aldı. Hamdi Akın, ‘En büyük kızımızı evlendirdik’ dedi

 

TAV Havalimanları Holding’in yüzde 38 hissesi, Fransız havalimanı işletmecisi Aeroports de Paris’ye (ADP) 874 milyon dolara satıldı. Yeni ortaklıkla 37 havalimanında toplam 180 milyon yolcuya sahip dünyanın en büyük havalimanı işletmesi platformlarından biri oluştu.   TAV, Türkiye, Gürcistan, Makedonya ve Tunus’ta toplam 10 havaalanı işletiyor. Portföyüne yakında Suudi Arabistan’ı da ekleyecek olan TAV’ın Letonya’da da duty - free operasyonu var. ADP ise dünyanın en çok turist çeken kenti Paris’teki 3 havaalanı başta olmak üzere Ortadoğu ve Kuzey Afrika’da etkin.   Akfen Holding ve TAV Havalimanları Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, “Ben olaya en büyük kızımızı evlendirdik diye bakıyorum” dedi. İşlemde ayrıca, TAV İnşaat hisselerinin tamamına sahip olan TAV Yatırım Holding’in de yüzde 49’u, 49 milyon dolar karşılığında ADP’ye satıldı.    Toplam 923 milyon dolar yatırım Anlaşmayla birlikte Türk - Fransız ilişkilerinin 1915 olaylarıyla ilgili Ermeni iddiaları nedeniyle gergin olduğu bir dönemde Fransa’dan Türkiye’ye toplam 923 milyon dolarlık bir yatırım gelmiş oldu. Fransız devleti, ADP’de yüzde 52.1 hisse ile ana hissedar konumunda. Akfen Holding’in yüzde 18, Tepe İnşaat’ın yüzde 18 ve Sera Yapı’nın yüzde 2 hissesi olmak üzere, toplamda yüzde 38 hisse, hisse başına 11.3 TL’den ADP’ye satılırken, işlem sonrasında şirkette Akfen yüzde 8, Tepe İnşaat yüzde 8, Sera Yapı yüzde 2, Kuwait Investment Authority yüzde 3.52 paya sahip olacak. Halka açık kısım ise yüzde 40.27 olarak kalacak.   En büyük oldu... Hamdi Akın ve TAVCEO’su Sani Şener, şirketteki görevlerine devam edecek. Hamdi Akın, Akfen olarak yönetimde kalma seçeneği nedeniyle, hisse satışında ADP’yi tercih ettiklerini  söyledi. TAV CEO’su Sani Şener ise, “Amsterdam’da ADP’nin yüzde 8 hissesi var onu da katarsanız bu platform dünyanın en büyük havalimanı işletmesi platformu oluyor. Katmazsanız ikinci gözüküyor” bilgisini verdi. Daha önce ADP ile birlikte adı talipler arasında geçen Fransız Vinci’nin teklifinin ise düşük kaldığı belirtiliyor.     ‘SİYASİ AÇIDAN İYİ ZAMANA DENK GELMEDİ’   Aeroports de Paris CEO’su Pierre Graff da, TAV ile ortaklıkla dünya lideri olabileceklerini söylerken, “TAV’ın dışarıya açılım stratejisi var. Bu stratejiyi destekliyoruz” dedi. Türkiye ile Fransa arasındaki ilişkilerin gerildiği bir dönemde işlemin gerçekleşmesine ilişkin bir soru üzerine Graff, “TAV’da satışın siyasi açıdan iyi bir zamana gelmediği doğru ama bu işlem ticari niteliği olan bir iş, siyasetle hiçbir ilgisi yok” yorumunda bulundu. Graff İstanbul’da planlanan üçüncü havalimanı konusunu da değerlendireceklerini söyledi.   180 milyon yolcuyla 1 numaraya yerleşti   Yeni ortaklık 37 havalimanında toplam 180 milyon yolcuya sahip dünyanın en büyük havalimanı işletmesi platformlarından birini oluşturdu. Aeroports de Paris (ADP), aralarında Paris Charles de Gaulle,  Orly ve Le Bourget’in de olduğu havalimanlarını işletiyor. 2011’de ADP 88 milyondan fazla yolcuya hizmet verdi. Grubun gelirleri 2 milyar 502 milyon euro oldu. TAV ise Türkiye’de İstanbul Atatürk, Ankara Esenboğa, İzmir Adnan Menderes ve Antalya Gazipaşa Havaalanı, yurtdışında ise Gürcistan’ın Tiflis ve Batum, Tunus’un Monastır ve Enfidha-Hammamet ile Makedonya’nın Üsküp ile Ohrid havalimanlarını işletiyor. Holding bu yıl Suudi Arabistan’ın Medine Havalimanı’nın işletmesini de üstlenecek. TAV, Letonya Riga Havalimanı’nda da duty free işletmesi gerçekleştiriyor. TAV 2011’de 53 milyon yolcuya hizmet sundu.   22 yaşında Akfen’i 43’ünde TAV’ı kurdu   1954 yılında İstanbul’da doğan Hamdi Akın, Gazi Üniversitesi Makina Mühendisliği bölümünden mezun oldu. 1976 yılında inşaat, turizm, ticaret ve hizmet sektörlerinde faaliyet gösteren Akfen Holding’i kurdu. Akfen Holding’in Yönetim Kurulu Başkanlığı görevinin yanısıra Akfen Holding olarak hissedarı ve kurucusu olduğu TAV Havalimanları Holding’in de 2005 yılında Yönetim Kurulu Başkanlığı’nı üstlendi. İş dünyasındaki dinamizmini ve gayretini birçok dernek, vakıf ve meslek odası gibi gönüllü kuruluşlarda kurucu ve yönetici olarak görev alarak sivil toplum örgütlerine de taşıyan Hamdi Akın, Fenerbahçe Spor Kulübü Asbaşkanlığı, Metal Sanayiciler Sendikası Ankara Bölgesi Temsilciler Kurulu Başkanlığı, Türkiye Genç İşadamları Derneği Yönetim Kurulu Başkanlığı, Türkiye İşveren Sendikaları Konfederasyonu Yönetim Kurulu Üyeliği, Türkiye Sanayici İşadamları Derneği Yönetim Kurulu Üyeliği ve Bilgi Toplumu & Yeni Teknolojiler Komisyonu Başkanlığı görevlerini yürüttü. Akfen Holding olarak, ‘London School of Economics’te Çağdaş Türkiye Araştırmaları Kürsüsü’nün kurucularından olan Hamdi Akın, 1999 yılında Türkiye’ye iyi yetişmiş insan kaynağı sağlamak amacıyla kurmuş olduğu Türkiye İnsan Kaynakları Vakfı’nın (TİKAV) Kurucu Üyesi ve onursal başkanlığı görevini yürütüyor.   Para hem özelleştirmeye, hem Bilkent’e... gidecek   Hamdi Akın sağlayacakları geliri nasıl kullanacaklarına ilişkin bir soru üzerine, “Finansman yaratmak için böyle bir anlaşma yaptık. Akfen yatırımlarına devam edecek, özelleştirmeler olabilir, yeni başka fırsatların değerlendirilmesi şeklinde olabilir” dedi. Akın, kaynağı özelleştirmelerde kullanmayı düşündüklerini de söyledi. Başta köprü ve otoyollar olmak üzere, Başkent Doğalgaz, İGDAŞ ve liman özelleştirmelerini izleyen Akfen Holding, TAV Havalimanları’nda yüzde  18 payının satışından 414 milyon dolar, TAV Yatırım Holding’deki paylarının satışından ise 20.33 milyon dolar elde edecek. Tepe İnşaat’ı temsilen toplantıya katılan Bilkent Holding Murahhas Azası Abdullah Atalar da elde ettikleri gelirle, Bilkent Üniversitesi’ni daha sağlam hale getireceklerini söyleyerek, “Satıştan gelen gelirle vakfiyemizi çeşitlendireceğiz, ileriki yıllarda daha çok öğrenciye burs vereceğimizi söyleyebilirim” dedi. Milliyet