Perakende

Ahmet Coşkun: 2023 yılına kadar 1000 mağaza sayısına ulaşacağız!

Ahmet Coşkun, “2023 yılında hedefimiz 1.000 mağaza. 300’ü Türkiye’de, kalanı yurtdışında. 700 mağaza açtığımızda, belki dünyanın her tarafında olmayacağız ama dünyanın en dikkat çeken markaları arasında yerimizi alacağız” dedi


Erkek giyiminde 17 yıllık bir marka olan Süvari’nin Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Coşkun, “2023 yılında hedefimiz 1.000 mağaza. 300’ü Türkiye’de, kalanı yurtdışında. 700 mağaza açtığımızda, belki dünyanın her tarafında olmayacağız ama dünyanın en dikkat çeken markaları arasında yerimizi alacağız” diyor.



Türkiye’nin 500 milyar dolar ihracat hedefini tutturabilmesi, dünyanın gelişmiş 10 ülkesinden birisi olabilmesi için dünya çapında markaları da olmak zorunda. Malatyalı ama Adana çıkışlı olan Süvari, 1996’da dünya markası olma hedefini koyuyor. Bu yolda hızla ilerliyor da. 2023 yılında belki dünyanın dört bir tarafında faal olmayacak ama 700 mağazayla dikkatleri üzerine çekmeyi planlıyor. Oldukça temkinli davranıyor, fırsatları iyi değerlendiriyor. Süvari Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Coşkun sohbetimizde şu ifadeleri kullanıyor: 


BU YIL 27 MAĞAZA AÇIYORUZ


Bu yıl 108 ile başladık, 27 mağaza açıyoruz. 27 mağazanın 12’si Türkiye’de 15’i yurtdışında. Yurtdışındaki mağaza sayımız 25’ti, 40 olacak. Yurtdışına yatırımımız daha ağırlıkta. Oysa yurtiçinde markamız çok iyi biliniyor. Her yerde mağaza tutabilecek güce ulaştık. Elimizin altında bu kadar kolay bir iş varken, gidip de Romanya’da sıfırdan başlıyoruz, Fas’ta yeni bir maceraya başlıyoruz. Bu bizim geleceğe yatırım yaptığımızı gösteriyor. Yoksa Türkiye’de hemen 300 mağaza açabilecekken yatırımı daha zor olanlarda niye yatırım yapalım. Çünkü Türkiye’de 300 mağaza açtıktan sonra yurtdışına açılırsak bu yapıyı büyütmek çok daha zor olacak. Önümüzdeki yıl yurtdışında 30 mağaza açacak tecrübemiz, kadromuz, altyapımız var. Biz yine de temkinli gidiyoruz. Franchise vermiyoruz. Geçmişte Azerbaycan, Rusya ve Türkmenistan’da ortaklık yapmıştık. Onun dışındakilerin hepsi yüzde 100 kendi yatırımımız. 


FRANCHISE’DA Koton başardı 

- Yurtiçinde de dışarda da franchise vermiyorsunuz. Neden? 

Bizim için para kazanma, hedeflerimizi tutturacak şekilde işin ilerlemesidir. Franchise’a baktığınızda evet yatırımı başkası yapacak, sizin ürününüzü satacak, reklam harcamasını yapacak, sizi tanıtacak. Ama franchise ile ilerleyen arkadaşların 3 yıldan fazla kaldığını hiç görmedim. Bizim ölçekte iş yapan firmalar gittiği ülkede çok büyük gruplarla anlaşamıyor. O büyük gruplar Zara, H&M gibi büyüklerle yatırım yapıyor. Bizim gibiler, orta düzeydeki insanlarla yolculuğa çıkıyor. Bu insanlar normal bir iş disipliniyle çalışmayı da bilmiyorlar. Sizinle anlaşmış, üç ay sonra mağazada başka bir marka görüyorsunuz. Ne yapalım, siz istediğimiz kadar ürün göndermediniz, buranın kirası yüksek, gibi bahane üretiyorlar. Üç kuruş fazla veren oldu mu tabelayı indiriyorlar. Franchise’da en başarılısı Koton. İşi büyüttüğü için daha büyük gruplarla anlaşabiliyor. 


KEMERİ SATMAK İSTEYEN OLDU VERMEDİK


İnovatif ürünler olarak ilk kemer yaptık. X-ray cihazından geçerken basit bir şekilde tokası çıkarılıyor, tüm dünyada tescillerini aldık. Kendi firmamızın ürünü olarak çıkardığımız için çok talep eden oldu satalım diye ama vermiyoruz. Inovatif kemer bize has ürün. Havaalanında çok büyük bir handikap biliyorsunuz, kemeri çıkarmak, soyunmak. Kemeri çıkarıp, takmanın zorluğu da değil, havaalanında kemer çıkarmak insanların kendi aldığı terbiyeye de ters geliyor. Sohbette tepkisini dile getiriyor, insanlar diyor ki, Süvari’de böyle bir kemer var. Mağazamıza geliyor, diğer ürünleri de beğeniyor.


MISIR'DA ŞİRKET HAZIR, BEKLİYORUZ


Mısır’da bu yıl 4 mağaza hedefimiz vardı. Hedefleri iptal etmedik ama bu olaylar başladı. İnsanla ölmeye başladı, olağanüstü hal ilan edildi. Şirket hazır, haftaya başlayacak durumdayız. Ama Mısır’daki olayların Suriye’deki gibi çok uzun süreceğini tahmin etmiyorum. Birkaç ay içinde sorunların çözüleceğine inananlardanım. 


RUSYA GÖZDESİ IRAK'TA ATAKTA


Irak’ta kendi şirketimiz var, şu an dört mağazamız bulunuyor. Üçü Erbil, biri Süleymaniye’de. İkisi faal, ikisinin de her şeyi hazır, AVM’nin açılışını bekliyoruz. Dohok’ta bir AVM ile anlaştık. İki sene içinde mağaza sayımızı 10’a çıkaracağız. En büyük pazarımız Rusya, şu an 14 mağazamız var, seneye 20 olacak. Rusya’da 100 mağazayı aşan bir planımız var.


ÇİN'E KÖKLÜ GİRİP HIZLA YAYILACAK


- Sadece eski Sovyet toprakları mı, daha doğuya, Çin’e kadar gidecek misiniz? 

Çin gündemimizde uzun zamandır var. Hızlı büyüdüğü için iyi araştırma yapıp, finansını, bütçesini doğru yapmaya çalışıyoruz ki boğulup kalmayalım. Çok büyük coğrafya olduğu için bir iki mağaza ile başlamayalım diyoruz. Pazara en az 10-15 mağaza ile girmemiz lazım. Köklü bir giriş yapıp, hızlı bir şekilde yayılmak istiyoruz. 


AVRUPA'DA SATILIK MARKA ARIYOR


- Avrupa için planlarınız var mı? 

Maliyetlerde gerileme başladı, yakından takip ediyoruz. Avrupa’ya gidip filanca caddede veya AVM’de mağaza açacağım dediğinizde şartlar daha zor. 30, 60 neyse mağazalar açmış, bilinirliliği yüksek olmayan markalar var.Avrupa pazarının mevcut durumu nedeniyle zorlananlar var. Biz her bir mağaza için tek tek yatırım yapsak diyelim ki 50 mağaza, 50 milyon dolara mal olacak. Bakıyorsunuz ki, böyle bir yapı 20-25 milyon dolara satılıyor. Avrupa’ya girişimiz büyük bir markayı satın almakla olacak. Markayı satın alacağız ama markayı kullanmayıp, lokasyonlarını kullanacağız. Kendi markamıza dönüştüreceğiz. 



YEDEK AKÇEMİZ HER ZAMAN VAR


- Son dönemde piyasalarda yaşanılanlarla kriz masası kurmak gerekiyor mu? 

Krizler her zaman olacak, bizlerin kriz ortamında iş yapabilecek güçte olmamız lazım. Kışa göre hesap yap da, bahar gelirse kolay. Kriz zamanı mesela daha önce AVM’lerde bulamadığımız yeri buluyoruz. 


- Bunun için sermaye gerekmez mi?

Biz şirkette yedek akçe mantığıyla çalışırız. Hiç dokunulmayan para vardır. Kriz ortamlarında yedek akçe daha kıymetli hale geliyor. Mağaza açıyoruz, daha iyi eleman alabiliyoruz. Çok daha kaliteli ürünü, daha da düşük fiyata yaptırma şansımız oluyor. Amerika’da gördük 100 bin dolarlık ev alıyor, içine 50 bin dolar harcayacak. Banka tamamına kredi veriyor. Maaşına bakıyorsunuz, ödemesi mümkün değil. Yoğun talep yüzünden 50 bin dolarlık ev 100 bin dolara çıkmış. Kriz olunca 150 bin dolara borçlandığınız evin değeri 60 bin dolara düşüyor. Kriz bitiyor, bir daha gelmeyecekmiş gibi borçlanmalar, harcamalar başlıyor. Herkes ayağını yorganına göre uzatsa kriz olmayacağına garanti verebilirim. Ekonomist olmaya gerek yok. Herkes bütçesine uygun harcasa arz-talep dengesi bozulmayacak. 


- Lüks yaşamak işadamını batırır diyordunuz. Zenginliğini nasıl yaşayacak?

Lüks yaşam insanı da batırır, şirketi de. TAV’ın CEO’su Sani Şener’den dinlemiştim. Konfor ile mutluluk ters orantılıdır diyordu. Gerçekten doğru. Konfor arttıkça mutluluk düşer. Konforun devamlı yaşanabilmesi için daha çok çalışmanız, daha çok stres içinde olmanız demek. 


- Fakirler daha mı mutlu? 

Kanaat edenler daha mutlu. Zenginlik, fakirlik ayrımı yapmak doğru olmaz. Kendi şartlarına kanaat ediyorsa mutludur. 


HERKES BİZİ KONUAŞACAK


MAĞAZA yatırımlarımızın yüzde 65’ini yurtdışında, yüzde 35’ini Türkiye’de yapacağız. Dünya markası olmak için yurtdışına ağırlık vermeliyiz. 


- Dünya markası iddialı bir hedef. Nasıl başaracaksınız? 

Bizim için çok uzun soluklu bir hedef. 2023 yılında bin mağaza hedefimiz var. 300’ü Türkiye’de, kalanı yurtdışında olacak. 700 mağaza açtığımızda, belki dünyanın her tarafında yaygınlaşmış olmayacağız ama dünyada dikkat çeken markalar arasında yer alacağız. 



Funda Özkan/Akşam