Konut

Ahmet Vefik Alp: Boğaziçi Köprüsü bakıma giriyor, alternatif geçiş yüzer tüpte!

Boğaziçi Köprüsü bakıma giriyor: Transit ulaşım için en Kuzeyden planlanan 3. Köprü Boğaziçi Köprüsü’nü yedekleyemez, yedeklememelidir…

Anadolu Avrupa yakası arasında seyahatin % 80 i artık Haliç in kuzeyine, gelişen yeni iş alanları Mecidiyeköy, Zincirlikuyu, Levent, Etiler, Maslak aksına gidiyor. Bu bölgeye gitmek için Kadıköylülerin Tüpgeçiş-Marmaray ile önce Yenikapı'ya gidip oradan Levent metrosuna binmeleri gerekiyor. Seyahat uzuyor, köprülerde yoğunluk devam ediyor.                   

İstanbul’da ulaşım sıkışıklığının bır nedeni de ulaşım akslarının sürekli doğu-batı yönünde olması, ‘Daireler Sistemi’nin olamayışıdır. Bu durumu Istanbul’un coğrafyası zorlamış. Ancak, akılcı projelerle Istanbul’a dairesel ulaşım sistemleri getirebiliriz.

Üçgenin 2 kenarı halen inşaat halinde: Tüpgeçiş/Marmaray ve Levent-Yenikapı metro hattımız.‘Altın Kuşak’ Yüzertüp projesi Söğütlü-Yenikapı-Levent metro üçgenini tamamlıyor. Metro Istanbul'u çemberliyor, Söğütlüçeşme-Levent arasında son teknoloji 'denizaltı yüzertüp' sistemiyle Istanbul metrosu 'Daire' olarak tamamlanıyor. En yoğun seyahat aksında rahatlama oluyor, Anadolu yakasından metro ile doğrudan Levent bölgesine ulaşılıyor. ‘Yüzertüp’den araçlar da geçebiliyor, Köprüler destekleniyor ve yedekleniyor. Yıllık bakım ve büyük bakımlar sorun olmuyor. Son yıllarda off-shore petrol platformları teknolojisinin gelişimine paralel olarak suyun kaldırma gücüne dayalı şamandıra sistemler öne çıktı. Deprem riski yok, ekonomik ve hızlı. Norveç Hogsfjord, ABD Lake Washington da bu sistemde geçişler planlanıyor.‘Yüzertüp’ Tüpgeçiş gibi denizin 60 m dibine inmiyor. Suyun ortasından geçtiği için giriş çıkış rampaları düze yakın ve seyahat konforlu oluyor. Tünele girmek için çok uzaklara gitmek gerekmiyor. Iki uçta büyük otoparklar yapılıyor, oto-metro entegre oluyor.                   

Planlanan 3. Boğaz Köprüsü’nün Istanbul kentiçi ulaşımına bir katkı getirmeyeceği, ancak transit trafiğe hizmet edeceği biliniyor. Diğer taraftan toplam 250.000 araç/gün kapasitesine göre projelendirilen mevcut Boğaz Köprüleri’nde günde ortalama 550.000 araç geçiyor!!! Büyük onarımı geciken, yorulmuş ve doymuş olan Boğaziçi Köprüsü ‘Yüzertüp’ ile destekleniyor. Ayrıca, acil durumlarda köprü kapanırsa ‘Yüzertüp’ yedekleme yapabiliyor.                   

Oto-ray Yüzertüp Boğaziçi estetiğini de yaralamayacak en doğru çözümdür. 2. Tüpgeçiş, diğer bir deyişle Kumkapı-Göztepe Avrasya Araç Tüneli ile de entegre olur. Böylece, araçlar da Istanbul’u çemberler. Istanbul da raylı ve lastik tekerlekli ulaşım ve toplu taşım için ‘Daireler Sistemi’ oluşur, ulaşım çilesi biter.
 
Boğazaltı Otoray ‘Yüzertüp’ ün artıları:
Alarm, acil durum, büyük bakımlarda Bogaziçi Köprüleri yedekleniyor.Boğaziçi’nin görüntüsü, çevre, doğa bozulmuyor.Araç kapasitesini iki kat aşan Boğaziçi Köprüleri’ne baskı azalıyor.Anadolu-Avrupa arası en yoğun seyahat aksı rahatlıyor,.Çok amaçlı, hem metro hem araçlar geçiyor, .Söğütlü-Levent-Yenikapı metrosu ‘kuşak’ sefer oluşuyor, metro kenti çemberliyor. Avrasya Araç Tüneli ile Söğütlü de bağlanıp araçlar için Kuşakyol oluşturuyor .Istanbul ulaşımına ‘Daireler Sistemi’ geliyor, ulaşım ferahlıyor.Dibe oturmadığı için rampalar k ısa, kullanım konforlu oluyor.Istenırse 1. Boğaziçi köprüsü gidiş altındaki Yüzertüp geliş, veya tersi olabiliyor.Şamandıra sistemi depremden etkilenmiyor, kamulaştırma gerektirmiyor.
 
Dünyada Yüzertüp çalışmaları
PlaceCountryProposer
English ChannelUnited KingdomSir Edward James Reed
Strait of MessinaItalyAlan Grant
HøgsfjordNorwayNorwegian Public Roads Administration
Transatlantic tunnelDiscovery Channel's Extreme Engineering (Season 1, episode 3)
Funka Bay, HokkaidoJapanSociety of Submerged Floating Tunnel Technology
Lake Washington, SeattleUnited StatesJames Felch / Subterra
Vancouver IslandCanadaMinistry of Transportation of British Columbia, Canada
Lugano LakeSwitzerland

Ahmet Vefik Alp